До розіграшу
залишилось:
10 днів
Конкурс розробок «Вчительська десятка»
Розробки додавай – подарунки вигравай!

Нестандартний урок з природознавства в 2 класі на тему: "Зимівля птахів і звірів"

Про матеріал

На уроці природознавства вивчається пристосування живих істот до навколишнього середовища, встановлюються міжпредметні зв'язки. Метою уроку є : встановлення взаємозв'язків між змінами в неживій та живій природі; вміння порівнювати за іс­тотними ознаками тварин, їхній спосіб життя, харчування з настанням зими; розвиток вміння спостерігати за пта­хами, що зимують; узагальнювати; ви­ховувати дбайливе ставлення до птахів, звірів.

Перегляд файлу

З досвіду роботи вчителя вищої кваліфікаційної категорії Новиченко Ольги Василівни

 

Конспект з курсу «Природознавство» в 2 класі

Тема. Зимівля птахів і звірів

Мета: встановити взаємозв'язки між змінами в неживій та живій природі; формувати вміння порівнювати за іс­тотними ознаками тварин, їхній спосіб життя, харчування з настанням зими; розвивати вміння спостерігати за пта­хами, що зимують; узагальнювати; ви­ховувати дбайливе ставлення до птахів, звірів.

Обладнання: аплікації, картини з жит­тя тварин, глобус, опудала птахів, штучна ялинка, малюнок комп 'ютера, відео.

Література: довідкова енциклопедич­на література для школярів, підручник  для 2 класу.

Міжпредметні зв'язки: читання, ук­раїнська мова, математика.

Тки уроку: нетрадиційний урок.

Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна.

Інтерактивні технології: робота в гру­пах (домашніх, за переконаннями); «Передбачення мети», «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Займи пози­цію», «Рефлексія».

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

ІІ. Хвилинка календарика

— Сьогодні... грудня 20.. року. Тем­пература повітря вранці... Вітер помір­ний, передбачаються на нащій тери­торії незначні опади у вигляді снігу.

Але, не зважаючи на холод і мороз, в нашому класі панує тепла і при­ємна атмосфера. Нехай тендітний промінчик зимового сонця запалить у ваших серцях велику любов до нас живих створінь природи,/ що оточу­ють нас.

ІІІ. Актуалізащя опорних знань

Загадка

Кружляє ніжно білий пух.

Міняє зайчик свій кожух,

Вдягає лиска рукавички,

 Співають весело синички,

 Ведмідь в барлозі вже дріма...

 Яка пора, скажіть? (Зима)

IV. Ознайомлення з темою і метою уроку

  •       Діти, ви, вже, напевно, здогада­лись, що поговоримо сьогодні про зиму. Але не тільки.

Тема уроку. Зимівля птахів і звірів

 Як ви гадаєте, які результати ми очі­куватимемо з уроку? Відповідь почи­найте так: «Цей урок навчить мене...». (Дізнатися про життя птахів і звірів взимку;розв'язати проблеми пернатих,  що зимують у нашій місцевості...)

  •               Наприкінці уроку ми перевіримо, чи досягли цієї мети.

Отже — (діти читають по черзі з до­шки):

 


C:\Temp\FineReader10\media\image1.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу

1. — Завдяки чому ми можемо зібра­ти цікаву інформацію з життя тва­рин? (Книгам, телебаченню, спіл­куванню, подорожі, комп'ютеру, Інтернету)

  •                   Що таке Інтернет? (Світова інформаційна мережа)
  •                   Як називають сторінки Інтерне­ту? (Сайти)

—Доповнення до основного завдан­ня уроку буде ще й таке: «Зібрати всю інформацію з уроку про життя тварин взимку для того, щоб відкрити в Ін- тернеті свій розділ:

www.Новоград. Школа. 2-А клас. Зимів­ля птахів і звірів.соm.uа».

  • І люди на всій планеті зможуть, дякуючи вам, дізнатися про радощі і труднощі, проблеми і перешкоди, які є в житті зимуючих тварин.
  1.                   Поділ на групи.
  • Доберіть споріднені слова до сло­восполучення «любителі природи». (Помічники, рятівники, охоронці, юн­нати, друзі)

\

  • Кожну з  груп ми так і назвемо.

3.Сайт 1. «Прийшла зима».

-  Погляньте навколо. Прийшла зима. Повіяв холодний вітер. Дерева вкри- лися білою ковдрою. Лютий мороз без­жалісно снує навколо. Проте природа не знає пустоти. Кожна її частина на­сичена життям. Хоча нежива приро­да дрімає, проте живі істоти зайняли всі куточки, придатні для існування: в повітрі, у воді, на землі.

Іноді ми шукаємо незвичні видовища у далеких мандрівках, серед чужих пейзажів та екзотичних тварин і не помі­чаємо, що поряд з нами живуть чи не найкращі в світі птахи і звірі.

  1.                   Сайт 2. «Зимове пташине королів­ство».

(Звучить щебетання птахів.) ,

  • Що за голоси ви чуєте?
  • Чи буває так в природі: зима, сніг, мороз і пташине щебетання? (Так)

Які птахи не залишили нас взимку? (Снігурі, синиці, сороки, ворони, галки, сойки, дятли, шишкарі, голуби)

  •                   Хто відлітає у вирій? (Ластівки, ле­леки, журавлі, чаплі, зозулі, дикі кач­ки)
  •                   Яка ж основна причина змушує птахів залишати оселю, своє місце? (Холод і голод)
  •                   А чи знаєте ви, що одна з основ­них причин відльоту птахів пов'язана зі зменшенням світлового дня? Ор­ганізму птаха не вистачає променів сонця, що є важливим  для його жит­тя. Наприклад, ластівка і білий лелека зимують в Південній Африці, до­лаючи 13000 км.
  1.                   Постановка проблеми.  Розповідь учителя.
  •                   Йдучи вулицею, я спостерігала за клопотами пернатих. В певну мить
  •                   відчула чи то зрозуміла їх мову. Мені здалося, що птахи зверталися до нас так: «Люди, будь ласка, зверніть на нас увагу, розкажіть про нас усім, зрозумій­те наші проблеми, допоможіть!!».
  •                   Чи виконаємо ми прохання птахів? (Так)

6. Робота в групах. (Учитель роздає кожній групі малюнки із зображенням птахів і ставить завдання: назвати птаха, описати зовнішність, роз­повісти все, що знаєте про нього.)

Діти в групах обговорюють.

Учні по черзі з кожної групи звітують.

Група «Помічники»

Снігурі живляться бруньками й на­сінням дерев та кущів, ягодами горо­бини. Вони прилітають із північних країв до нас пізньої осені і оселяються недалеко від людського житла.

Прислів'я

  •                            Снігур на крилах приносить до нас зиму. .

Вірш

Подивись — у дворі

В чорних шапках снігурі.

Ще й червоні фартушки

Одягли собі пташки.

Значить, сніг і холоди

 Наближаються сюди.

Снігурами через те 

їх тепер ви і звете.

Група «Юннати»

Синички і взимку знищують шкід­ливих комах під корою дерев, кущів. Ніде комаха не сховається від гостро­го зору синички.

За добу синичка з'їдає стільки ж ко­мах, скільки важить сама.

Група 3 «Рятівники»

Шишкарі живуть на ялинах і сосно­вих деревах. Завдяки закрученій формі дзьоба, вони дістають із шишок насі­нини для харчування. Самки — черво­ного кольору, самці — зеленого. Вони взимку будують гнізда, прикривають його і вводять пташенят.

Група 4 «Друзі»

Загадка

  •                   Маленький хлопчик у сірій свитинці по дворах стрибає, крихти збирає. оробець)

Хто не знає зухвалих, сміливих і ро­зумних пташок, що живуть у багато­людних місцях. їх називають осілими. Вони — всеїдні, тому переселяють­ся ближче до людини, де їм легше знайти поживу. Вони дуже дбайливі батьки.

Вірш

Чів-чів-чів!

Я нікуди не втікаю -

І ніде не відлітаю.

Все живу біля оселі '

Чи то в місті, чи в селі.

Завжди щось знайду собі:

Крихту хліба чи зерняток,

Десь розсипане пшоно,

Недоїдений шматочок

Булки, сира — так воно.

Група 5 «Охоронці»

Ворони селяться серед полів, лук та в людних місцях. Ворона — птах дуже обережний і розумний. Вона всеїдна, але надає перевагу тварин­ній їжі. У нашій місцевості зимують 6 видів птахів із родини воронових: ворона сіра, сорока, галка, сойка, грак, крук (в лісах).

Опудало — (рос. чучело) — набита тирсою, соломою шкіра тварини чи птаха, що відтворює її зовнішній вигляд.

Гніздяться птахи в дуплах дерев, під дахами. Охоче відвідують годівниці. Привабити їх неважко, а користь від них велика.

- Що я мала на увазі під словом «при­вабити»? (Підгодувати)

- Знаючи про суворий зимовий клі­мат і про проблеми птахів, покладіть руку на серце і прислухайтесь, що воно вам підказує.

7. Сайт 3. «У гостях у лісових меш­канців».

- До кого уявно завітаємо в зимовий ліс? (До зайця, лося, лисички, ведмеди­ка, білочки)

  •                   Чи відчули ви холод від суворої зими?ак)
  •                   Давайте покажемо звірям, що ми маємо одяг по погоді.

Фізкультхвилинш (пісня «Морозець, морозець»),

8. Звіт довідкового бюро.

Учитель демонструє на карті місця жит­тя кожного із звірів.

  1.                     Білка запасається на зиму жолу­дями, горіхами, грибами. Ховає їх в дуплах під осілим листям. У зи­мову сплячку білки не залягають, хоча в люту хуртовину і морози декілька днів спить, щільно затика­ючи дупло зів'ялою травою.
  2.                     Їжак, зарившись в опале листя і згорнувшись у неміцний клубо­чок, впадає у справжню сплячку, аж до березня. У цей час у них дуже сповільнюється дихання (до 6 разів на хвилину), різко знижується тем­пература тіла, серце здійснює де­кілька рідких ударів на хвилину. Під час сплячки у їжаків більше, ніж на третину зменшується маса тіла, бо вони в цей час живуть тіль­ки завдяки власному жиру.
  3.                     Заєць (біляк, русак) —найбільш популярний звір нашої місцевості. На відміну від інших звірів, зайці не мають постійних лігвищ, не риють нір. Живляться зайці най­частіше пагонами молодих дерев та посівами озимини або ярими, конюшини, чагарниковими рос­линами.

.4) Лосі, олені —велетні з родини оле­невих. Взимку підходять із глиби­ни лісів ближче до людей. Ці дикі тварини остерігаються вовків, ди­ких собак тощо. Але і вони потре­бують.притулку і догляду. Жив­ляться опалим листям; пагонами дерев. Але цього замало.

  1.                     Лисиця взимку живиться полюю­чи на птахів, шукає в дуплах, но­рах гризунів, що сплять, підсліжує зайчат.
  2.                     Цікаво! У лисиці ззаду знаходиться залоза, яка виділяє запах фіалки. Особливе фіалкова залоза запашна взимку. Причина цього фахівцями не встановлена. Під час відпочин­ку лисиця згортається клубками.

9. Створення проблемної ситуації.

- Чи всі ведмеді взимку сплять у барлозі?

«Займи позицію»

Робота в групах {за поглядами) «Так» і «Ні».

Групи доводять свої твердження. Ви­сновок — після  перегляду відеофіль- му.

  • Діти якої групи були праві?

 Підсумок:

  • Які звірі залягають у сплячку? Які — ні?

VІ. Робота з підручником.

Читання тексту з підручника (С. 94— 95).

  • Що для птахів страшніше — го­лод чи холод?
  • Чиї сліди не побачиш взимку?

VІІ. Закріплення вивченого

1. Творча робота.

1) Сайт 5. «Людина і тварина — живі створіння природи».

Робота в групах.

Завдання групі № 1:

підготувати діалог «Зустріч синички

з  зайчиками».

Завдання групі № 2:

 За малюнками відшукати сліди відповідного звіра, з'єднати маркером. (Група працює біля дошки.)

Завдання групі № 3:

за картиною скласти текст-розповідь із 3-4 речень «Мій дідусь—лісник».

Завдання групі № 4:

 розвішати на ялинці малюнки тільки тих птахів, що залишаються зимувати.

Завдання групі № 5:

скласти твір-міркування «Чи вдається зайчику заховатися?».

Презентація груп. Вправа «Мікро­фон». \

2) Сайт 6. «Любителі загадок».

Складання загадок. «Мозковий штурм».

 — Підберіть слова, які найбільше ха­рактеризують зайчика.

3)Сайт 7. Тести.

Учні індивідуально розв'язують зав­дання.

 

 VIII. Підсумок уроку. «Рефлексія»

  • Чи досягли ми поставленої мети?
  • Який висновок зробили для себе?
  • Моє прохання: ніколи вжитті незабувайте про тих живих істот, які жи­вуть поряд з нами і не можуть говорити. Вони потребують допомоги. Чи всю інформацію з уроку ви по­містили в Інтернет?

IX. Домашнє завдання

Читати статті в підручнику, скласти  текст «Діти і птахи», «Діти і звірята», виготовити годівнички і підгодову­вати птахів.

 

Залишити відгук до розробки

Щоб залишити свій відгук, необхідно зареєструватись.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Верещака Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
Дякуємо! Ми будемо тримати Вас в курсі!
docx
Додано
29 грудня 2017
Переглядів
866
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку