Нестандартний урок з природознавства в 2 класі на тему: "Зимівля птахів і звірів"

Про матеріал

На уроці природознавства вивчається пристосування живих істот до навколишнього середовища, встановлюються міжпредметні зв'язки. Метою уроку є : встановлення взаємозв'язків між змінами в неживій та живій природі; вміння порівнювати за іс­тотними ознаками тварин, їхній спосіб життя, харчування з настанням зими; розвиток вміння спостерігати за пта­хами, що зимують; узагальнювати; ви­ховувати дбайливе ставлення до птахів, звірів.

Перегляд файлу

З досвіду роботи вчителя вищої кваліфікаційної категорії Новиченко Ольги Василівни

 

Конспект з курсу «Природознавство» в 2 класі

Тема. Зимівля птахів і звірів

Мета: встановити взаємозв'язки між змінами в неживій та живій природі; формувати вміння порівнювати за іс­тотними ознаками тварин, їхній спосіб життя, харчування з настанням зими; розвивати вміння спостерігати за пта­хами, що зимують; узагальнювати; ви­ховувати дбайливе ставлення до птахів, звірів.

Обладнання: аплікації, картини з жит­тя тварин, глобус, опудала птахів, штучна ялинка, малюнок комп 'ютера, відео.

Література: довідкова енциклопедич­на література для школярів, підручник  для 2 класу.

Міжпредметні зв'язки: читання, ук­раїнська мова, математика.

Тки уроку: нетрадиційний урок.

Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна.

Інтерактивні технології: робота в гру­пах (домашніх, за переконаннями); «Передбачення мети», «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Займи пози­цію», «Рефлексія».

ХІД УРОКУ

І. Організаційна частина

ІІ. Хвилинка календарика

— Сьогодні... грудня 20.. року. Тем­пература повітря вранці... Вітер помір­ний, передбачаються на нащій тери­торії незначні опади у вигляді снігу.

Але, не зважаючи на холод і мороз, в нашому класі панує тепла і при­ємна атмосфера. Нехай тендітний промінчик зимового сонця запалить у ваших серцях велику любов до нас живих створінь природи,/ що оточу­ють нас.

ІІІ. Актуалізащя опорних знань

Загадка

Кружляє ніжно білий пух.

Міняє зайчик свій кожух,

Вдягає лиска рукавички,

 Співають весело синички,

 Ведмідь в барлозі вже дріма...

 Яка пора, скажіть? (Зима)

IV. Ознайомлення з темою і метою уроку

  •       Діти, ви, вже, напевно, здогада­лись, що поговоримо сьогодні про зиму. Але не тільки.

Тема уроку. Зимівля птахів і звірів

 Як ви гадаєте, які результати ми очі­куватимемо з уроку? Відповідь почи­найте так: «Цей урок навчить мене...». (Дізнатися про життя птахів і звірів взимку;розв'язати проблеми пернатих,  що зимують у нашій місцевості...)

  •               Наприкінці уроку ми перевіримо, чи досягли цієї мети.

Отже — (діти читають по черзі з до­шки):

 


C:\Temp\FineReader10\media\image1.png 

 

 

 

 

 

 

 

 

V. Вивчення нового матеріалу

1. — Завдяки чому ми можемо зібра­ти цікаву інформацію з життя тва­рин? (Книгам, телебаченню, спіл­куванню, подорожі, комп'ютеру, Інтернету)

  •                   Що таке Інтернет? (Світова інформаційна мережа)
  •                   Як називають сторінки Інтерне­ту? (Сайти)

—Доповнення до основного завдан­ня уроку буде ще й таке: «Зібрати всю інформацію з уроку про життя тварин взимку для того, щоб відкрити в Ін- тернеті свій розділ:

www.Новоград. Школа. 2-А клас. Зимів­ля птахів і звірів.соm.uа».

  • І люди на всій планеті зможуть, дякуючи вам, дізнатися про радощі і труднощі, проблеми і перешкоди, які є в житті зимуючих тварин.
  1.                   Поділ на групи.
  • Доберіть споріднені слова до сло­восполучення «любителі природи». (Помічники, рятівники, охоронці, юн­нати, друзі)

\

  • Кожну з  груп ми так і назвемо.

3.Сайт 1. «Прийшла зима».

-  Погляньте навколо. Прийшла зима. Повіяв холодний вітер. Дерева вкри- лися білою ковдрою. Лютий мороз без­жалісно снує навколо. Проте природа не знає пустоти. Кожна її частина на­сичена життям. Хоча нежива приро­да дрімає, проте живі істоти зайняли всі куточки, придатні для існування: в повітрі, у воді, на землі.

Іноді ми шукаємо незвичні видовища у далеких мандрівках, серед чужих пейзажів та екзотичних тварин і не помі­чаємо, що поряд з нами живуть чи не найкращі в світі птахи і звірі.

  1.                   Сайт 2. «Зимове пташине королів­ство».

(Звучить щебетання птахів.) ,

  • Що за голоси ви чуєте?
  • Чи буває так в природі: зима, сніг, мороз і пташине щебетання? (Так)

Які птахи не залишили нас взимку? (Снігурі, синиці, сороки, ворони, галки, сойки, дятли, шишкарі, голуби)

  •                   Хто відлітає у вирій? (Ластівки, ле­леки, журавлі, чаплі, зозулі, дикі кач­ки)
  •                   Яка ж основна причина змушує птахів залишати оселю, своє місце? (Холод і голод)
  •                   А чи знаєте ви, що одна з основ­них причин відльоту птахів пов'язана зі зменшенням світлового дня? Ор­ганізму птаха не вистачає променів сонця, що є важливим  для його жит­тя. Наприклад, ластівка і білий лелека зимують в Південній Африці, до­лаючи 13000 км.
  1.                   Постановка проблеми.  Розповідь учителя.
  •                   Йдучи вулицею, я спостерігала за клопотами пернатих. В певну мить
  •                   відчула чи то зрозуміла їх мову. Мені здалося, що птахи зверталися до нас так: «Люди, будь ласка, зверніть на нас увагу, розкажіть про нас усім, зрозумій­те наші проблеми, допоможіть!!».
  •                   Чи виконаємо ми прохання птахів? (Так)

6. Робота в групах. (Учитель роздає кожній групі малюнки із зображенням птахів і ставить завдання: назвати птаха, описати зовнішність, роз­повісти все, що знаєте про нього.)

Діти в групах обговорюють.

Учні по черзі з кожної групи звітують.

Група «Помічники»

Снігурі живляться бруньками й на­сінням дерев та кущів, ягодами горо­бини. Вони прилітають із північних країв до нас пізньої осені і оселяються недалеко від людського житла.

Прислів'я

  •                            Снігур на крилах приносить до нас зиму. .

Вірш

Подивись — у дворі

В чорних шапках снігурі.

Ще й червоні фартушки

Одягли собі пташки.

Значить, сніг і холоди

 Наближаються сюди.

Снігурами через те 

їх тепер ви і звете.

Група «Юннати»

Синички і взимку знищують шкід­ливих комах під корою дерев, кущів. Ніде комаха не сховається від гостро­го зору синички.

За добу синичка з'їдає стільки ж ко­мах, скільки важить сама.

Група 3 «Рятівники»

Шишкарі живуть на ялинах і сосно­вих деревах. Завдяки закрученій формі дзьоба, вони дістають із шишок насі­нини для харчування. Самки — черво­ного кольору, самці — зеленого. Вони взимку будують гнізда, прикривають його і вводять пташенят.

Група 4 «Друзі»

Загадка

  •                   Маленький хлопчик у сірій свитинці по дворах стрибає, крихти збирає. оробець)

Хто не знає зухвалих, сміливих і ро­зумних пташок, що живуть у багато­людних місцях. їх називають осілими. Вони — всеїдні, тому переселяють­ся ближче до людини, де їм легше знайти поживу. Вони дуже дбайливі батьки.

Вірш

Чів-чів-чів!

Я нікуди не втікаю -

І ніде не відлітаю.

Все живу біля оселі '

Чи то в місті, чи в селі.

Завжди щось знайду собі:

Крихту хліба чи зерняток,

Десь розсипане пшоно,

Недоїдений шматочок

Булки, сира — так воно.

Група 5 «Охоронці»

Ворони селяться серед полів, лук та в людних місцях. Ворона — птах дуже обережний і розумний. Вона всеїдна, але надає перевагу тварин­ній їжі. У нашій місцевості зимують 6 видів птахів із родини воронових: ворона сіра, сорока, галка, сойка, грак, крук (в лісах).

Опудало — (рос. чучело) — набита тирсою, соломою шкіра тварини чи птаха, що відтворює її зовнішній вигляд.

Гніздяться птахи в дуплах дерев, під дахами. Охоче відвідують годівниці. Привабити їх неважко, а користь від них велика.

- Що я мала на увазі під словом «при­вабити»? (Підгодувати)

- Знаючи про суворий зимовий клі­мат і про проблеми птахів, покладіть руку на серце і прислухайтесь, що воно вам підказує.

7. Сайт 3. «У гостях у лісових меш­канців».

- До кого уявно завітаємо в зимовий ліс? (До зайця, лося, лисички, ведмеди­ка, білочки)

  •                   Чи відчули ви холод від суворої зими?ак)
  •                   Давайте покажемо звірям, що ми маємо одяг по погоді.

Фізкультхвилинш (пісня «Морозець, морозець»),

8. Звіт довідкового бюро.

Учитель демонструє на карті місця жит­тя кожного із звірів.

  1.                     Білка запасається на зиму жолу­дями, горіхами, грибами. Ховає їх в дуплах під осілим листям. У зи­мову сплячку білки не залягають, хоча в люту хуртовину і морози декілька днів спить, щільно затика­ючи дупло зів'ялою травою.
  2.                     Їжак, зарившись в опале листя і згорнувшись у неміцний клубо­чок, впадає у справжню сплячку, аж до березня. У цей час у них дуже сповільнюється дихання (до 6 разів на хвилину), різко знижується тем­пература тіла, серце здійснює де­кілька рідких ударів на хвилину. Під час сплячки у їжаків більше, ніж на третину зменшується маса тіла, бо вони в цей час живуть тіль­ки завдяки власному жиру.
  3.                     Заєць (біляк, русак) —найбільш популярний звір нашої місцевості. На відміну від інших звірів, зайці не мають постійних лігвищ, не риють нір. Живляться зайці най­частіше пагонами молодих дерев та посівами озимини або ярими, конюшини, чагарниковими рос­линами.

.4) Лосі, олені —велетні з родини оле­невих. Взимку підходять із глиби­ни лісів ближче до людей. Ці дикі тварини остерігаються вовків, ди­ких собак тощо. Але і вони потре­бують.притулку і догляду. Жив­ляться опалим листям; пагонами дерев. Але цього замало.

  1.                     Лисиця взимку живиться полюю­чи на птахів, шукає в дуплах, но­рах гризунів, що сплять, підсліжує зайчат.
  2.                     Цікаво! У лисиці ззаду знаходиться залоза, яка виділяє запах фіалки. Особливе фіалкова залоза запашна взимку. Причина цього фахівцями не встановлена. Під час відпочин­ку лисиця згортається клубками.

9. Створення проблемної ситуації.

- Чи всі ведмеді взимку сплять у барлозі?

«Займи позицію»

Робота в групах {за поглядами) «Так» і «Ні».

Групи доводять свої твердження. Ви­сновок — після  перегляду відеофіль- му.

  • Діти якої групи були праві?

 Підсумок:

  • Які звірі залягають у сплячку? Які — ні?

VІ. Робота з підручником.

Читання тексту з підручника (С. 94— 95).

  • Що для птахів страшніше — го­лод чи холод?
  • Чиї сліди не побачиш взимку?

VІІ. Закріплення вивченого

1. Творча робота.

1) Сайт 5. «Людина і тварина — живі створіння природи».

Робота в групах.

Завдання групі № 1:

підготувати діалог «Зустріч синички

з  зайчиками».

Завдання групі № 2:

 За малюнками відшукати сліди відповідного звіра, з'єднати маркером. (Група працює біля дошки.)

Завдання групі № 3:

за картиною скласти текст-розповідь із 3-4 речень «Мій дідусь—лісник».

Завдання групі № 4:

 розвішати на ялинці малюнки тільки тих птахів, що залишаються зимувати.

Завдання групі № 5:

скласти твір-міркування «Чи вдається зайчику заховатися?».

Презентація груп. Вправа «Мікро­фон». \

2) Сайт 6. «Любителі загадок».

Складання загадок. «Мозковий штурм».

 — Підберіть слова, які найбільше ха­рактеризують зайчика.

3)Сайт 7. Тести.

Учні індивідуально розв'язують зав­дання.

 

 VIII. Підсумок уроку. «Рефлексія»

  • Чи досягли ми поставленої мети?
  • Який висновок зробили для себе?
  • Моє прохання: ніколи вжитті незабувайте про тих живих істот, які жи­вуть поряд з нами і не можуть говорити. Вони потребують допомоги. Чи всю інформацію з уроку ви по­містили в Інтернет?

IX. Домашнє завдання

Читати статті в підручнику, скласти  текст «Діти і птахи», «Діти і звірята», виготовити годівнички і підгодову­вати птахів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Верещака Анна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
29 грудня 2017
Переглядів
3518
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку