На уроці природознавства вивчається пристосування живих істот до навколишнього середовища, встановлюються міжпредметні зв'язки. Метою уроку є : встановлення взаємозв'язків між змінами в неживій та живій природі; вміння порівнювати за істотними ознаками тварин, їхній спосіб життя, харчування з настанням зими; розвиток вміння спостерігати за птахами, що зимують; узагальнювати; виховувати дбайливе ставлення до птахів, звірів.
З досвіду роботи вчителя вищої кваліфікаційної категорії Новиченко Ольги Василівни
Конспект з курсу «Природознавство» в 2 класі
Тема. Зимівля птахів і звірів
Мета: встановити взаємозв'язки між змінами в неживій та живій природі; формувати вміння порівнювати за істотними ознаками тварин, їхній спосіб життя, харчування з настанням зими; розвивати вміння спостерігати за птахами, що зимують; узагальнювати; виховувати дбайливе ставлення до птахів, звірів.
Обладнання: аплікації, картини з життя тварин, глобус, опудала птахів, штучна ялинка, малюнок комп 'ютера, відео.
Література: довідкова енциклопедична література для школярів, підручник для 2 класу.
Міжпредметні зв'язки: читання, українська мова, математика.
Тки уроку: нетрадиційний урок.
Форми роботи: фронтальна, групова, індивідуальна.
Інтерактивні технології: робота в групах (домашніх, за переконаннями); «Передбачення мети», «Мозковий штурм», «Мікрофон», «Займи позицію», «Рефлексія».
ХІД УРОКУ
І. Організаційна частина
ІІ. Хвилинка календарика
— Сьогодні... грудня 20.. року. Температура повітря вранці... Вітер помірний, передбачаються на нащій території незначні опади у вигляді снігу.
Але, не зважаючи на холод і мороз, в нашому класі панує тепла і приємна атмосфера. Нехай тендітний промінчик зимового сонця запалить у ваших серцях велику любов до нас живих створінь природи,/ що оточують нас.
ІІІ. Актуалізащя опорних знань
Загадка
Кружляє ніжно білий пух.
Міняє зайчик свій кожух,
Вдягає лиска рукавички,
Співають весело синички,
Ведмідь в барлозі вже дріма...
Яка пора, скажіть? (Зима)
IV. Ознайомлення з темою і метою уроку
Тема уроку. Зимівля птахів і звірів
Як ви гадаєте, які результати ми очікуватимемо з уроку? Відповідь починайте так: «Цей урок навчить мене...». (Дізнатися про життя птахів і звірів взимку;розв'язати проблеми пернатих, що зимують у нашій місцевості...)
Отже — (діти читають по черзі з дошки):
V. Вивчення нового матеріалу
1. — Завдяки чому ми можемо зібрати цікаву інформацію з життя тварин? (Книгам, телебаченню, спілкуванню, подорожі, комп'ютеру, Інтернету)
—Доповнення до основного завдання уроку буде ще й таке: «Зібрати всю інформацію з уроку про життя тварин взимку для того, щоб відкрити в Ін- тернеті свій розділ:
www.Новоград. Школа. 2-А клас. Зимівля птахів і звірів.соm.uа».
\
3.Сайт 1. «Прийшла зима».
- Погляньте навколо. Прийшла зима. Повіяв холодний вітер. Дерева вкри- лися білою ковдрою. Лютий мороз безжалісно снує навколо. Проте природа не знає пустоти. Кожна її частина насичена життям. Хоча нежива природа дрімає, проте живі істоти зайняли всі куточки, придатні для існування: в повітрі, у воді, на землі.
Іноді ми шукаємо незвичні видовища у далеких мандрівках, серед чужих пейзажів та екзотичних тварин і не помічаємо, що поряд з нами живуть чи не найкращі в світі птахи і звірі.
(Звучить щебетання птахів.) ,
—Які птахи не залишили нас взимку? (Снігурі, синиці, сороки, ворони, галки, сойки, дятли, шишкарі, голуби)
6. Робота в групах. (Учитель роздає кожній групі малюнки із зображенням птахів і ставить завдання: назвати птаха, описати зовнішність, розповісти все, що знаєте про нього.)
Діти в групах обговорюють.
Учні по черзі з кожної групи звітують.
Снігурі живляться бруньками й насінням дерев та кущів, ягодами горобини. Вони прилітають із північних країв до нас пізньої осені і оселяються недалеко від людського житла.
Прислів'я
Вірш
Подивись — у дворі
В чорних шапках снігурі.
Ще й червоні фартушки
Одягли собі пташки.
Значить, сніг і холоди
Наближаються сюди.
Снігурами через те —
їх тепер ви і звете.
Синички і взимку знищують шкідливих комах під корою дерев, кущів. Ніде комаха не сховається від гострого зору синички.
За добу синичка з'їдає стільки ж комах, скільки важить сама.
Шишкарі живуть на ялинах і соснових деревах. Завдяки закрученій формі дзьоба, вони дістають із шишок насінини для харчування. Самки — червоного кольору, самці — зеленого. Вони взимку будують гнізда, прикривають його і вводять пташенят.
Загадка
Хто не знає зухвалих, сміливих і розумних пташок, що живуть у багатолюдних місцях. їх називають осілими. Вони — всеїдні, тому переселяються ближче до людини, де їм легше знайти поживу. Вони дуже дбайливі батьки.
Вірш
Чів-чів-чів!
Я нікуди не втікаю -
І ніде не відлітаю.
Все живу біля оселі '
Чи то в місті, чи в селі.
Завжди щось знайду собі:
Крихту хліба чи зерняток,
Десь розсипане пшоно,
Недоїдений шматочок
Булки, сира — так воно.
Група 5 «Охоронці»
Ворони селяться серед полів, лук та в людних місцях. Ворона — птах дуже обережний і розумний. Вона всеїдна, але надає перевагу тваринній їжі. У нашій місцевості зимують 6 видів птахів із родини воронових: ворона сіра, сорока, галка, сойка, грак, крук (в лісах).
Опудало — (рос. чучело) — набита тирсою, соломою шкіра тварини чи птаха, що відтворює її зовнішній вигляд.
Гніздяться птахи в дуплах дерев, під дахами. Охоче відвідують годівниці. Привабити їх неважко, а користь від них велика.
- Що я мала на увазі під словом «привабити»? (Підгодувати)
- Знаючи про суворий зимовий клімат і про проблеми птахів, покладіть руку на серце і прислухайтесь, що воно вам підказує.
7. Сайт 3. «У гостях у лісових мешканців».
- До кого уявно завітаємо в зимовий ліс? (До зайця, лося, лисички, ведмедика, білочки)
Фізкультхвилинш (пісня «Морозець, морозець»),
8. Звіт довідкового бюро.
Учитель демонструє на карті місця життя кожного із звірів.
.4) Лосі, олені —велетні з родини оленевих. Взимку підходять із глибини лісів ближче до людей. Ці дикі тварини остерігаються вовків, диких собак тощо. Але і вони потребують.притулку і догляду. Живляться опалим листям; пагонами дерев. Але цього замало.
9. Створення проблемної ситуації.
- Чи всі ведмеді взимку сплять у барлозі?
«Займи позицію»
Робота в групах {за поглядами) «Так» і «Ні».
Групи доводять свої твердження. Висновок — після перегляду відеофіль- му.
Підсумок:
VІ. Робота з підручником.
Читання тексту з підручника (С. 94— 95).
VІІ. Закріплення вивченого
1. Творча робота.
1) Сайт 5. «Людина і тварина — живі створіння природи».
Робота в групах.
Завдання групі № 1:
підготувати діалог «Зустріч синички
з зайчиками».
Завдання групі № 2:
За малюнками відшукати сліди відповідного звіра, з'єднати маркером. (Група працює біля дошки.)
Завдання групі № 3:
за картиною скласти текст-розповідь із 3-4 речень «Мій дідусь—лісник».
Завдання групі № 4:
розвішати на ялинці малюнки тільки тих птахів, що залишаються зимувати.
Завдання групі № 5:
скласти твір-міркування «Чи вдається зайчику заховатися?».
Презентація груп. Вправа «Мікрофон». \
2) Сайт 6. «Любителі загадок».
Складання загадок. «Мозковий штурм».
— Підберіть слова, які найбільше характеризують зайчика.
3)Сайт 7. Тести.
Учні індивідуально розв'язують завдання.
VIII. Підсумок уроку. «Рефлексія»
IX. Домашнє завдання
Читати статті в підручнику, скласти текст «Діти і птахи», «Діти і звірята», виготовити годівнички і підгодовувати птахів.