У конспекту ми поговоримо про те, як виникає тінь та як можна вимірювати висоту дерева за власною тінню.
Тема: Сторінка дослідника. Як виникає тінь. Як можна виміряти висоту дерева за допомогою власної тіні.
Мета:навчити учнів,як можна вимірювати висоту дерева за допомогою власної тіні;додержуватися встановленого порядку під час виконання самостійних завдань;контролювати послідовність роботи за поданим планом; проводити самостійні спостереження та експерименти;прагнути бути культурним у спілкуванні із вчителем та однокласниками;виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.
Обладнання:Підручник, зошит, сигнальні картки, плакати, інтерактивна дошка.
Тип уроку: комбінований
Очікувальні результати:
Початковий рівень:
- знає , як виникає тінь, і коли це відбувається:
Середній рівень:
- характеризує нахили зростання і спадання тіні;
Достатній рівень:
- спостерігає за демонстрацією вимірювання висоти дерева за допомогою тіні вчителем;
- дотримується інструкцій і правил техніки безпеки під час виконання практичної роботи;
Високий рівень:
- продемонстровує як правильно вимірюється висота дерева, за допомогою власної тіні:
- відтворює знання про природу в образотворчій діяльності;презентує творче завдання.
Хід уроку
I. Організаційний момент
II. Актуалізація опорних знань
Перевірка домашнього завдання
— Що таке гномон?
— Які спостереження можна проводити за допомогою гномона?
— Як змінюється висота сонця над горизонтом упродовж дня?
III. Повідомлення теми і мети уроку
— Сьогодні на уроці ми поговоримо про те, як виникає тінь та як можна вимірювати висоту дерева за власною тінню.
IV. Вивчення нового матеріалу
1. Робота за підручником (с. 13)
Загадка
- Іду — іде, стану — стоїть. (Тінь)
— Прочитайте, як виникає тінь
— Які тіла не пропускають світло?
— Як називають тіла, що не пропускають світло?
2. Розповідь учителя
— Усі ми знаємо, що сонячного дня чітко видно тіні людей, дерев, будинків та інших предметів.
— Подивимося відеозапис «Як можна своєю тінню виміряти висоту дерева» Для цього існує безліч різних способів за допомогою дуже нехитрих приладів і навіть без усяких пристосувань. Найлегший і найдавніший спосіб — той, яким грецький мудрець Фалес за шість віків до нашої ери визначив в Єгипті висоту піраміди. Він скористався її тінню. Ми вчинимо так само. Виміряємо свій зріст, довжину своєї тіні і довжину тіні дерева. Висота дерева в стільки ж разів більше росту людини, в скільки разів тінь дерева більше тіні людини. Вимірювання треба проводити одночасно, оскільки Сонце не стоїть на місці, і довжина тіні змінюється.
3. Продовження роботи за підручником (с. 13–14)
— Прочитайте, як можна виміряти висоту дерева за допомогою власної тіні. Що для цього потрібно? Що треба зробити спочатку? Що — потім? Що — наостанок?
— Як можна виміряти висоту дерева за допомогою власної тіні?
— На що треба звернути увагу? Чому?
— Виконайте це разом із дорослими.
4. Фізкультхвилинка «Долоні»
— Де ваші долоні? — Діти показують руки, складають в кулачки.
Тут-тут-тут!
А в долонях пальчики живуть.
Розкривають кулачки і показують пальчики в русі.-
Працювали пальчики —не лінувалися:
Ліпили, ліпили, малювали, Імітують ліплення, будівництві
Будували, будували —зупинилися.
А потім, а потім, а потім Повільно опускають руки на
стомилися, стіл.
V. Узагальнення й систематизація знань
1. Гра «Водограй»
( Вчитель задає запитання, а діти відповідають сигнальними картками, сигнальна картка зеленого забарвлення – відповідь «так», червоного забарвлення відповідь – «ні».
- Земля рухається навколо Сонця, і відбувається зміна пір року. (Так)
- Не всі промені однаково нагрівають поверхню Землі. (Так)
- Коли темно, ми майже не розрізняємо оточуючі предмети. (Так)
- Удень і вночі все освітлює Сонце. (Ні)
- Найбільш довга тінь протягом року влітку. (Ні)
- Найменша довжина тіні від гномона — впродовж дня опівдні. (Так)
2. Робота над загадками про сонячний промінь
- Двері він не відчиняє,
А в кімнату потрапляє.
- Золотиста нитка в’ється,
Тільки в руки не дається.
- Стоїть верба посеред села,
Розпустила порослі до кожного двора.
3. Робота над загадками про тінь
- По соломі ходить, а не шелестить.
- Куди я, туди й вона.
- Йде слідом за тобою: утікай — не утечеш, доганяй — не доженеш.
- Як сонечка нема —
Шукать мене дарма.
Сонячного дня —
Завжди поруч я.
Стрибаєш ти чи йдеш —
Я поруч роблю те ж.
VI. Підбиття підсумків. Рефлексія
— Як виникає тінь?
— Як можна за допомогою своєї тіні виміряти висоту дерева?
— У який час ви спостерігали найбільш довгу і коротку свою тінь і тінь від різних предметів?
VII. Домашнє завдання
Опрацювати у підручнику ст. 13–14. Знайдіть інформацію про те, які спостереження за природою допомогли людині створити календар.