Урок-проект розроблений для учнів 2 класу
Зимове царство Проектний урок
Зінтеровано предмети:
Читання Поетичні картини зими (вірші, загадки, прислів’я). Урок позакласного читання на тему "Прийшла зима біловолоса".
Українська мова Урок розвитку зв’язного мовлення. Складання оповідань на тему "Зима" (описів, розповідати про враження від побаченого).
Природознавство Явища природи, їх причини. Охорона природи.
Образотворче мистецтво Малювання композицій на тему "Зима - чарівниця".
Трудове навчання Виготовлення поробок, аплікацій на зимову тематику.
Мета проекту: сприяти усвідомленого учнями причин зміни пір року, навчити їх бачити і пізнавати красу рідного краю, розширити уявлення дітей про красу природи взимку, вчити учнів самоорганізовуватись, планувати свої дії, узагальнювати результати своєї роботи, шукати різні джерела інформації, вчити дітей працювати в групах; розвивати мовлення, уяву, спостережливість, пізнавальний інтерес, логічне мислення, творчість; прищеплювати любов до природи рідного краю, формувати навички здорового способу життя; виховувати культуру поведінки в природі, бережливе ставлення до природи; виховувати прагнення берегти природу.
Проблема: дослідити, як проходить зима у наш край, зберегти природу рідного краю.
Обладнання: мультимедійна дошка, слайди до уроку, малюнки, виставка книг, творів про зиму, поробки з природного матеріалу та з паперу, різні аплікації.
Тривалість: 3 місяці.
Хід уроку
1. Організаційна частина.
Встаньте діти всі рівненько
Усміхніться всі гарненько.
Поверніться до гостей
Привітайтесь : "Добрий день"
Щоб урок пройшов цікаво
Всі берімося до справи.
- Сьогодні незвичайний урок, до якого ми готувалися заздалегідь. Ми вже давно зустріли зиму, незабаром вона й закінчиться, але сьогодні ми пригадаємо все, що нас відомо про цю чарівну пору року, підіб'ємо підсумки наших спостережень за цією дивовижного красою. Ми презнтуємо проект "Зима", звітуємо про виконану роботу.
-Зачитаємо завдання які стояли перед вами: (слайд 2)
- Дізнатися, як приходить зима в наш край.
- Простежити за змінами в природі.
- Ознайомитись з творами письменників, поетів, художників про зиму.
- Спробувати свої можливості у написанні віршів, казок, оповідань, у виготовленні поробок, малюнків.
А працювати сьогодні будем під девізом: (слайд 3)
(побудуйте із розсипанки слів)
"Природа наш дім. То ж будь господарем в нім".
- Діти, що спадає вам на думку, коли ви чуєте або промовляєте слово зима?
Складемо павутинку до слова "Зима".
-Так. Ви назвали багато ознак зими і мабуть цим прикликали до нас гостю.
Стало біло навкруги
Я розтрушую сніги
Наганяю холоди
Воду сповую в льоди,
В дружбі з дітьми я всіма
Здогадались? Я - Зима!
- Доброго дня діти! Це я прийшла - Зима! Принесла вам сніжку біленького, інею легенького морозу кусючого, вітерцю летючого! Зустрічайте мене!
- Здрастуй, Зимонько чарівна
Ти прекрасна, як чарвіна!
Внучечки твої сніжинки
Так кружляють, як пушинки
Вкрили луг, лісок і поле,
Біле - біле все довкола.
Ну а нам від цього втіха
Море радощів і сміху,
Бо виносим ми швиденько лижі і санчата
Й по сніжку досхочу можемо кататись.
Я біленька зима. Я несу холоди
Йду до вас, щоб земля одпочила
Я із снігом, з морозом приходжу сюди,
І у мене чарівні є крила
Як крилом махну, снігом все згорну,
Можу землю я інеєм вкрити
Заметіллю частенько над світом дихну,
Ріки льодом умію накрити,
Але я ще і радість умію нести
І люблю з дітьми ще в ігри погратись
Ще люблю пощипати усіх за носи,
Посміятись, порозважатись.
- Ми любим, Зимонько тебе
Твій іній і льодок
І сніг пухнастий на гілках
Санчата і каток.
Вчитель
- Ми раді, що ти завітала до нас і діти сьогодні з радістю розкажуть тобі й гостям все,що вони дізнались про твою красу і різні дива. Залишайся з нами на уроці.
- Діти, скажіть, хто розповідає нам про зиму, які майстри помічають і розкривають нам її таємниці. ( Поети, художники, композитори, письменники, народ) (слайд 5)
Відповіді дітей
- І справді зима - красуня. Скільки краси навкруги! Блискучі бурульки, ажурні сніжинки! Казкова краса зими притягує, хвилює, захоплює, бентежить. Обмерзлі дереве і кучугури перетворюються на чудернацькі скульптурні композиції. Вигадливі морозні малюнки вражають своє красою. Холодна зимова краса наче застигла у нерухомості.
- А скільки див може статися у тихі зимові вечори і ночі, скільки чарівних свят несе зима!
Отже, вирушаємо діти у світ зимвої краси і зимових див.
Розпочнемо колективне обговорювання проекту "Зима". Про готовність до захисту своїх проектів заздалегіть тематичними девізами:
Дослідники: "Досліджу все - і буду знати, як природу захищати. І про зиму - усе знати і усім розповідати.".
Письменники: "Всі явища опишемо яскраво, вірші й пісні складемо зимові ми на славу".
Трударипи і художники: "Хто дбає, то й і має", "Красою світ повниться".
2. Захист проектів.
Як відбувалась робота над проектом, нам розкажуть його учасники. Дослідники
- Протягом року різні частини земної поверхні отримують неоднакову кількість сонячних променів, оскільки вона залежить від тривалості дня і висоти сонця на небосхилі. Неоднакове нагрівання сонячними променями земної поверхні протягом року спричиняє зміну сезонів. Усе це відбувається тому, що Земля обертається навколо сонця, роблячи один оберт на рік.
- Сонце опустилося нижче над обрієм. Його промені повзають по поверхні Землі й тому мало її нагрівають. Повітря стало холодним. Дмуть холодні вітри. Колір неба став сірим, одноманітним. На небі не видно купчастих хмар, як це було влітку. Коли небо безхмарне, то мороз посилюється, а хмари для землі ніби ковдра - вони не дають їй охолоджуватися. Застигла земля, зупинилася річка, завмерли дерева. Холодна красуня зачарувала весь світ, приспала до весни.
- Цього року помітні зміни в природі відбулися вже 1 грудня. За календарем зима і починається 1 грудня. Ученні вважають початком зими 22 грудня - найкоротший день року. Сонце в цей час піднімається невисоко. Зима у природі настає кожного року у різний час. Початком зими вважають дати, коли встановиться стійкий сніговий покрив. Цього року перший сніг випав 13 жовтня і зразу ж розтанув, були перші морози у грудн. Встановився стійкий сніговий покрив у січні.
Підвели підсумки усього ясних днів за зиму - 19, хмарних днів - 20, похмурих - 51, днів з опадами - 18, вітряних - 12. Найсильніші морози були на початку лютого.
- Побувавши у лісі взимку на екскурсії, то на снігу можна побачити багато слідів звірів, які свідчать про невпинні пошуки їжі. Адже сніг заховав і бур'яни з насінням, ягоди, озимину. Бродять по лісі олені, лосі, козулі – об'їдають тоненькі гілочки дерев і кущів. Люди ставлять для них такі годівнички з сіном, підгодовують їх. Деякі кабани бродять групами, вони долають великі відстані, іноді підходять до твариницьких ферм, щоб підібрати залишки корму.
- Скрутно в зимову пору і пташкам. То ж і ми подбали про них, а вони вдячні нам. Ми виготовили годівнички і розвісили біля своїх домівок, біля школи. Насипаємо зерна, крихти хліба, сало для синичок, насіння соняшника, ягоди калини, горобини.
Молодці багато цікавого нам розповіли!
А зараз проведемо вікторину «Відгадай-но, що за птах»( Слайд7)
Загадки.
Назва гостя з шести літер,
На хвості у нього вісті,
Як усидиш тут на місці?
Що за гість? Ото морока...
Подивіться, ж то сорока
Сизувата спинка, у блакитнім піджачку взимку. (Снігур)
Скаче в жовтім фартушку
Чорний шарфик та шапшина
Хоч маленька ця пташина
Та корисна трудівниця
Називається ...(синиця).
там пісні співаю.
Шишки дуже я люблю,
з них зернятко маю.
В лісі я ще санітар
А зовуть мене ...(шишкар)
- Що знаєте про нього?
- А які ще птахи зимують в нас?
(Дрозди, зяблики, щиглики, вівсянки, дятли, омелюхи, коноплянки, чижі,чечітки, юрки).
Навіщо птахи взимку настурбочують пір'я? ( Слайд7)
Гріються.
Звітує група «Письменники»
- Багато поетів і письменників чудово описували цю чарівну пору – зиму, її красу і зимові дива, візерунки. Я зачитую уривки з поетичних творів, а ви назвете авторів і назви цих творів.
Прийшла зима біловолоса
Неначе білим полотном
Блискучим снігом одяглося
Село і поле за селом. (А. Бабенко «Прийшла зима біловолоса»).
Зимонько-голубонько
В білім кожушку. (Л. Забашта «Зимонька»)
Ліс під інеєм дріма
По землі іде зима (Т. Коломієць «Січень»)
Зимонько-снігуронько
Наша білогрудонько
Не верти хвостом
А труси легесенько... (Л. Глібов «Зимова пісенька»)
- На уроках української мови ми побували в ролі письменників. За результатами спостережень на екскурсіях та у вільний час ми написали твори. Ось деякі з них:
Життя в зимовому лісі.
Цікаво спостерігати за життям в зимовому лісі. Ось прилетів до старого дуба дятел. Цілий день довгим дзьобом шкідників винищує.
З дерева на пеньок стрибнула білочка. У неї у лапках соснова шишка. Вилущує насіння із шишки і позирає на інших мешканців. Аж ось і зайчик стрибнув до молоденької грушки. Погриз трохи кори і побіг далі. Він не знає, що по його сліду лисиця вже давно йде стежить за ним.
Зимовий ранок
Зима. У ранковій красі заснули поля та діброви. Глибокий зимовий спокій охопив природу. Всі люблять цю чудову пору року. В повітрі кружляють мохнаті сніжинки. Спочатку не багато, а потім все більше і більше пурхає їх у морозному повітрі. Безшумно сідають на все, виблискують у проміннях зимового сонечка. Пухнаста ковдра стелиться по землі. Мороз пощіпує за щічки дітей, які з радістю бавляться на вулиці. Непорушно стоять дерева, мов вартові, засипані снігом. Лиш одне деревце зеленіє – це прекрасна красуня ялинка. Легко дихається цього чудового ранку.
Поетична творчість дітей
( Н. Забіла «Зима», А. Костецький «У грудні» та інші).
Взимку сонце світить...(та не гріє).
Грудень рік кінчає, ... ... (а зиму починає).
Січень не так січе, як у вуха... (пече).
Сніжна зима - ... (багате літо).
Літературно-творча гра (Слайд9)
Робота в групах
Вправа «Ручки всередині» (Слайд10)
Фізкультхвилинка(Слайд11)
- Зараз ми з вами пофантазуємо, поринемо у світ музики. Багато композиторів створювали прекрасні мелодії про зиму. Заплющіть очі. Послухайте і скажіть що ви побачили? Звучить твір відомого композитора Вівальді «Пори року. Зима». А тепер відпочинемо і заспіваємо про зиму.
Доповідають група «Пошуковці».
Ми побували у бібліотеках, працювали з довідковою літературою, використовували інтернет. Відшукали багато прислів'їв, народних прикмет, віршів, оповідань про зиму, серед них такі:
Василь Сухомлинський «Як дзвенят сніжинки»
Володимир Пархоменко «Перша пороша»
Іван Нечуй-Левицький «Зимовий ліс»
Григорій Скребицький «Зима», «Хто як зимує?»
Оксана Іваненко «Синичка»
Марія Людкевич «Біла казка зими»
Володимир Приходбко «Лісовий санітар»
Євген Гуцало «Зимовим ранком».
- Підготували виставку книг про зиму. Це прекрасні збірки «Весняночка», «Чотири пори року», «Цілий рік», в яких зібрано багато віршів, оповідань про зиму, про чотири пори року. А ось збірка «Зима» - тут є багато творів українських письменників про красу зимової природи, про її таємниці, про тваринний світ. З цієї збірки ми дізналися як святкують Новий рік у різних країнах світу. Нам було дуже цікаво! Прочитали багато казок про зиму. Дізналися чимало нового ії прочитаних книг і ці знання допоможуть у подальшому навчанні і більше знати про зиму.
(Розповідають діти біля виставки)
- Також вивчили прислів'я про зиму.
- А ще зібрали зимові народні прикмети.
- А ще дізналися звідки походять назви зимових місяців.
1. Перший місяць грудень. Назва цього місяця пов'язана із замерзанням розгрузлих доріг восени, поораних нив.
Всі річки тепер в обнові
Біле скло над бережком
Ходить грудень по діброві
Застеляє світ сніжком.
Наші прадіди називали цей місяць студень, студень бо в цей час земля отримує від сонця мало тепла. Хмурень за непривітне сіре небо, а груднем його звати, тому що застигла земля вкривається грудками. 22 грудня відзначають день зимового сонцестояння. Саме на цю добу припадає найдовша ніч року. Згруднем в Україну приходить справжня зима.
Прикмети: Грудень холодний та сніжний – хліб буде буйний та пишний.
Грудень землю грудить, а хату студить.
Свята в грудні відзначають як і народні та і державні. (Слайд12)
6 грудня – День збройних сил України.
7 грудня – Катерини
9 грудня – Георгія Побідоносця
13 грудня – Андрія (Свято Калити)
14 грудня – Наума
17 грудня – Варвари
18 грудня – Сави
19 грудня – Святого Миколая
22 грудня - Ганни
31 грудня – Новий рік.
Найбільш улюблені свята для дітей це Новий рік та Святого Миколая.
- Дуже давно в далеких краях жив один добрий чоловік. Усе своє багатство він віддавав бідним людям. Чоловік цей лікував хворих, припиняв сварки. Але найбільше він любив нишком, аби ніхто не бачив, підкидати подарунки дітям. В зимову ніч з 18 на 19 грудня він приходить до кожної квартири, будинку, де ростуть діти, Святий Миколай заходить дверима, але часто його ніхто не бачить. Це пояснюється тим, що Миколай дуже поспішає, адже за одну ніч потрібно завітати у гості до всіх малят, бо всі чекають на подарунки. Гостинці Святий Миколай завжди кладе під подушку. Він знає, що в цю ніч мусять бути всі щасливі! І ті, що роблять подарунки, і ті, що їх отримують. Бо найбільше щастя в житті – це робити добро. І лише неслухняні діти Дістають від Миколая золотаво-срібну різочку та прохання виправитися до наступного року.
2. Другий місяць зими – січень.
Січень року перший син,
Носить одяг він з перлин,
Всіх морозами страхає,
Путь дорожки замітає.
Його називають так, тому і снігом січе, і морозним вогнем пече, і повітря вихолоджує. А ще його називають просинець, студень, сніжень, щіпун, маківка зими, цар морозів. Це найсуворіший зимовий місяць, природні явища цього місяця: тріскучі морози, пекучі вітри, дошкульні сніговії. Він ще є середнім місяцем зими і ніби розсікає її навпіл, а також «відсікає» прожитий рік від наступного.
Прикмета. Якщо в січні березень, то бійся у березні – січня.
Свята: 6 січня – Святвечір
7 січня – Різдво
14 січня – Василя
19 січня – Водохреща.
- На свято Водрхреща – освячують воду у річках, ставках, озерах, криницях. Люди купаються у цій воді, щоб бути здоровим. Свячену воду зберігають увесь рік, вживають від усяких хвороб. Народ помічав, якщо на Водохреща іде лопатий сніг – на врожай, якщо зоряна ніч – вродять горіхи і ягоди.
7 січня – Різдво Христове, в цей день народився Христос. Вечір перед Різдвом називають Святим. На святвечір обов'язково має бути 12 страв. Це тому, що в Ісуса було 12 учнів апостолів. Головна страва – кутя. В цей день ходять колядники із зіркою і співають колядки.
Уночі з 13 на 14 січня приходить старий Новий рік. У цей вечір щедрують.
3. Останній місяць зими – лютий.
Лютий місяць дуже лютий:
Запитає:в чому взутий?
Виє сильна завірюха,
Не пускає без кожуха.
Це пора вітрів, морозів, снігів, відлиг, переметів. Називають його сніжень, лютень, зимобор (бо весна в цей час із зимою бореться), метень, кружень.Особливість лютого місяця: він має найменшу кількість днів 28, а у високосному (через 4 роки) 29 днів.
Прикмети:
15 лютого – свято Стретіння, або ще називають Громовиця. За повір'ям цього дня зима зустрічається із весною. Напередодні свята жінки випікали «жайворонків», давали дітям, щоб ті закликали весну, допомагали їй збороти зиму, але виносити їх можна було лише у двір.
На Стрітення ворожили на урожай – кожен господар на ніч виставляв миску із зерном на двір, якщо на зерні була роса, то це на урожай. В цей день освячували воду, яка вважаласт цілющою, нею кропили вулики, щобдобре розводилися бджоли, її давали пити під час хвороб.
- зі Стрітенням пов'язано багато прикмет:
Творче завдання «Об'єднай частини прислів'я» (Слайд13)
Грудень снігом мете весною пахне.
Січень снігом Січень а мороз вогнем пече
Лютневий сніг буде літо золоте
Групова робота Складаєм сенкан зі слів.
(Вчитель роздає слова кожній групі)
І група – Снігур
ІІ група – Заметіль
ІІІ група – Зима
ІV група – Птахи.
Гра «Добре чи погано»
Люблю я зиму, і не дуже люблю я зиму. (заперечення)
Виступ групи «Трударики».
Під ногами сніг іскриться
Ходить зима чарівниця
Білі й срібні фарби має
Діаманти розсипає
І прибрала всі ялинки
В теплі шубки і кофтинки.
- Люди завжди милувалися красою зимової природи. У своїй творчості намагалися передати почуття, настрій словом, пензликом і фарбами, музичними звуками. Ми намалювали багато малюнків про зиму, ось найкращі з них. (Біля виставки). На них зображували диво зими і зимову природу, красу зимового лісу, веселі розваги дітей і улюбленні свята дітей. Нам дуже сподобалося малювати зиму.(Слайд15)
А зараз розглянемо картини «Зима» видатних художників. Ось одна із них – це Івана Івановича Шишкіна «Зима». На цій картині бачимо могутні сосни з рівними міцними стовбурами. Пухкий, білий сніг покрив їхнє гілля і засипав затишну галявину. Ліс казковий, ніби зачарований. Тут художник використав переважно холодні кольори. Дивлячись на картину, ми наче вдихаємо морозне повітря. Чарівна природа у зимовий день. Ця картина навіює світлини і бадьорий настрій.
(Слайд16)
Репродукція картини А. О. Пластова «Перший сніг». Тут зображено як прокинулися вранці діти, виглянувши у вікно і здивувалися: за одну ніч усе навколо побіліло. Вибігли на ганок дівчинка з маленьким братиком. Вона навіть не встигла одягнутися, тільки накинула хустку на плечі. Підняла голову, дивиться на падаючий сніжок, сніжинки падають на обличчя і тануть. Очі весело блищать, вона радіє снігу. Хлопчик одягнутий тепліше, він теж здивований, дивлячись на білу вулицю, на білі дахи сільських хат.
Ще бачимо біля хати береза, на якій сидить сорока, яка скрекоче на ворону, яка спокійно й поважно крокує по снігу. Небо сіре, вкрите хмарами. Дивлячись на картину ми бачимо як кружляє сніг і великими латочками встеляє вулицю.
Тут художник використав білі, сірі, коричневі кольори. Ця картина створює радісний настрій, що прийшла зима і можна погратися в зимові ігри, адже взимку веселіше, ніж в сумні осінні дощові дні.
Наша група «Трударики» виготовили прекрасні зимові екібани і сьогодні прикрасили класну кімнату, а також виготовили різні композиції, аплікації (про зимуючих птахів), різні поробки на зимову тематику. Ми із задоволенням виконували цю цікаву роботу.
Молодці ви справжні трударики!
Ми також всі з вами потрудимось і пограємо у гру «Розплутай плутанку» (Слайд17)
Виправити помилки у твердженнях.
Ось і всі групи прозвітували про виконану роботу.
Отже, діти, зима – хоч і холодна пора року, але кожна хвилинка чудового зимового дня, проведена на свіжому повітрі, додасть вам здоров'я, бадьорості, покращить самопочуття. Для цього потрібно багато рухатись, грати в сніжки, кататись на санчатах, ковзанах, бігати на лижах. Не боятися колючих морозів.
Насапреред ми запитаєм нашу гостю Зиму, чи сподобалось їй у нас на уроці?
- (Діти молодці, знають про мене багато цікавого і прислів'я, приказки, вміють гарно читати (декламувати вірші). Я із задоволенням слухала дітей і вони мені дуже сподобалися).
Рефлексія
- А вам діти сподобався урок?
- Хто задоволений своєю роботою на уроці?
- Хто не зовсім задоволений своєю роботою? Чому?
- Всі групи добре підготувались, озброїлися новими цікавими знаннями, багато прочитали, спостерігали за природою, за тваринами і рослинами. Гарно підготувались до уроку. Всі одержують високі бали. І надалі я бажаювам, щоб кожен прожитий ваш день приносив вам нову добру казку. Будьте уважними і спостережливими.
- Далі ви будете спостерігати за прекрасною чарівною весною, за її пробудженням від довгого зимового сну.
Кожна пора у природі чудова
Вмій її серцем сприймати
Кожна приваблива і загадкова
Казкою й дивом багата.
Використані джерела