«Нетрадиційний урок»
Нестандартна виховна година з елементами STEAM
«Ебру – мистецтво малювати на рідинах»
Автор: викладач біології
Загальноосвітньої санаторної
Школи-інтернату І-ІІІ ступенів
КЗВО «Хортицька академія»
Туманян Тетяна Сергіївна
Запоріжжя, 2018
ТЕМА: Ебру – мистецтво малювати на рідинах. (трив.40 хв.)
ВІКОВА КАТЕГОРІЯ: для учнів 5-7 класів
ВЧИТЕЛЬ: Туманян Тетяна Сергіївна, вчитель біології
МЕТА: знаннєва – поглибити знання учнів про різноманітні способи створення малюнків; про властивості взаємодії миючих засобів та жирних рідин; діяльнісна – оволодіти методикою Ебру, продовжувати розвивати вміння працювати за вказаним алгоритмом, користуватися лабораторним обладнанням, дотримуватися правил ТБ при роботі із хімічними речовинами; ціннісна – виховання естетичного смаку, сприйняття нестандартної краси.
ОБЛАДНАННЯ: мультимедийне обладнання, харчові барвники, молоко (краще кефір, як показав досвід), вушні паличкі, рідкий миючий засіб, одноразовий посуд (тарілки, ложки), лабораторні стаканчики, піпетки, картки для рефлексії.
ХІД ЗАНЯТТЯ:
Організаційний етап. Налаштування на позитивну взаємодію.
- Покажіть настрій за допомогою пальчиків. Сподіваюсь, що по завершенню заняття настрій у всіх стане ще кращім!
Виклик. (актуалізація опорних знань) Постановка проблемного запитання
- На чому та чим можна малювати?
- Чи доводилося вам створювати малюнки на незвичних матеріалах? На яких? (учні відповідають на запитання)
Занурення. Ознайомлення дітей із незвичайною технологією малювання на рідинах – Ебру.
- Вважається, що ебру з'явився в 15 столітті у регіоні Центральної Азії, столицею якої було місто Герат (теперішня територія Афганістану), у період правління ісламської династії Тімурідів. Інші джерела свідчать про те, що це мистецтво з'являється у пізніший період, під час правління династії Шайбанідів у містах Самарканд та Бухара, що на території теперішнього Узбекистану.
Не існує прямих доказів щодо приналежності ебру до більш ранніх мистецтв Китаю та Японії. З фарсі перекладається як «малюнок у хмарах». Однак турецькі науковці притримуються думки, що сама назва abreh має османське походження і означає «кольоровий». Мистецтво розвинулося в імперії Сефевідів у Персії, Османській імперії і в Декканському султанаті в Індії. У кожному випадку використовувалися особливі методи приготування основи (розчину), на якому відображався малюнок до його перенесення на папір. Розчин мав рослинне походження.
Алгоритм створення малюнку Ебру:
Рефлексія. Учні відповідають на запитання в картках.
Домашнє завдання. Створити картину Ебру разом із батьками за алгоритмом, який дізналися на уроці. Знайти інформацію про незвичайні види мистецтва.
Фото 1,2,3