Нетрадиційні жанри уроків музичного мистецтва, що забезпечують створення особистісно-орієнтованої ситуації

Про матеріал
У статті роглядаються напрями у навчанні. Розкриваються узагальнення різноманітних дидактичних засобів. Аналізуються форми взаємодій всіх учасників освітнього процесу. Розглядаються методи ннавчання.
Перегляд файлу

Наукова стаття

Пилипчук Світлана

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Мелітополь. 2019.

Нетрадиційні жанри уроків музичного мистецтва, що забезпечують створення особистісно-орієнтованої ситуації.

Анотація:

У статті роглядаються напрями у навчанні. Розкриваються узагальнення різноманітних дидактичних засобів. Аналізуються форми взаємодій всіх учасників освітнього процесу. Розглядаються методи ннавчання.

Ключові слова:

Урок, музика, особистісно-орієнтовано, учні, метод.

   Сьогодні, коли перебудовується традиційна система загальної освіти і кожна школа шукає своє «обличчя». Дуже важливо в гонитві за модними напрямами у навчанні (типу «школа економіки та менеджменту») не втратити головне людину , особистість, яка не тільки має знання у галузі екотованноміки і техніки, а й здатна розуміти і відчувати прекрасне, а це означає розуміти і співпереживати іншим людям. Кожний шкільний предмет має, як уже згадувалося, свою специфіку. Головним завданням одних озброїти учнів науковими знаннями, інших допомогти оволодіти певними способами діяльності.

   Як же проводити уроки музики, щоб вони були різноплановими, цікавими і цілком демократичними?

1.Урок- вікторина, - проводиться в кінці чверті з метою підсумувати відомості про вже відомі учням музичні твори. Прослухавши той чи інший твір, учні визначають його назву, композитора. А хтось може продемонструвати й інші знання про цю музику: на яких інструментах вона виконується, в якій формі написана. Цей урок можна провести із метою перевірки музичної ерудиції учнів.

   Скажімо, як що вони, прослухавши музику, зможуть визначити назву народних танців, значить розуміють їх характерні особливості. Коли учні відсувають забруднення у правленні відповіді, вчитель, застосовуючи метод порівняння допомагає їм зрозуміти подібність і відмінність прослуханих танців (доцільно чергувати грамзапис і «живе» виконання вчителем).

   Умови вікторини розробляються спільно всім класом. Клас поділяється на кілька команд: по рядах, або хлопчики- дівчатка. Визначається кількість очок одержаних за правильну відповідь, доповнення і таке інше.

   Для запису очок на дошці та спостереження за швидкістю реакцій учнів від кожної команди вибирається по одному асистенту, які допомагають вчителеві. Загальні варіанти уроку вікторини базуються на слуханні музики. Такий урок модна застосувати у процесі співу.

   Наприклад, яка команда знає більше пісень у ритмі вальсу (або пісень про Україну , наше місто). Тут оцінюється не тільки якість виконання, а й ерудиція: вміння називати композитора, поета, історія написання творів тощо.

2.Урок концерт, - бажано проводити в кінці півріччя, навчального року. Програма планується завчасно: учні на такому уроці можуть виконувати пісні, які вивчили за півріччя. Різновиди цього уроку концерт на замовлення: на прохання учнів вчитель виконує різні твори. Можливе і спільне виконання (учні с учителем): у кожному класі є учні, які вчаться в ДМШ. Значимість таких уроків велика: це і повторення вивчених пісень і розширення музичного світогляду учнів. Солісти, що беруть участь у концерті вчаться поводити себе на сцені. Особливо цінним є те, що у процесі таких уроків у школярів формується просвітницький інтерес, тобто бажання виконати музику і розповісти про неї своїм однокласникам. А цей інтерес може стати стимулом до подальшої музичної освіти, розвитку мовлення, артистизму. Також слід пам’ятати про складні психологічні особливості підліткового віку і про те, що кожному учневі треба дати можливість самоутвердитися. Як раз ці уроки і допоможуть в цьому. До таких уроків призначається ведучий (конферансьє).

3.Урок інтерв’ю виник на основі концерту, який  доповнюється бесідою з виконавцями.

   Урок інтерв’ю корисні і для тих, хто ставить запитання, і для тих, хто відповідає, і для тих, хто слухає. Такі уроки сприяють розвиткові мовлення, мислення, вміння спілкуватися, виховуванню культури поведінки.

4.Урок конкурс базується на музично виконавській діяльності учнів: співі , грі на музичних інструментах. Це може бути конкурс як виконавських колективів (класного хору, оркестру), так і солістів , співаків ,  інструменталістів.

ВИСНОВКИ

   Урок музики як основна форма навчально виховного процесу, включає в себе різноманітні види музичної діяльності учнів. Для уроків музики характерної рисою є особлива емоційна атмосфера. Адже «музики мова почуттів»: вона хвилює, викликає певні настрої і переживання.

   Учитель, що працює в особистісно орієнтованому напрямі, сам виробляє теоретичні і практичні уявлення про різні моделі, принципи викладання і має у своєму роспорядженні цілий арсенал тактичних прийомів навчання, що дозволяє учням засвоювати конкретні поняття, навики і відомості процесі кожного уроку музики.

   Освітній процес у рамках особистісно орієнтованого підходу має бути перш за все націлиний на формування, розширення, розвиток прагнень дітей. Основний зміст особистісно орієнтованої освіти певною мірою близький цілйовим прагненням індивідуального підходу до учнів.

   Особистісно орієнтовна ситуація один із центральних моментів особистісно орієнтованого уроку музики, механізм його реалізації. І вона розрахована на те, щоб торкнутися особистісних структур свідомості, особистого досвіду школярів.

   Базовий технологічний комплекс особистісно орієнтованого уроку подається тріадою: завдання діалог гра, коли засвоюється особистісна цінність шляхом звернення не тільки до пам’яті а й до глибоких структур свідомості.

   Для створення особистісно орієнтованих ситуацій на уроці рекомендуеться застосовувати такі методи навчання:

  • Метод експресії в творчій ситуації;
  • Аналіз музичного твору в голос;
  • Метод дискусій на уроці музики;
  • Метод творчого самовираження;
  • Ігрові методи на уроці музики.

   Од же, методика особистісно орієнтованого уроку, практична у проведенні уроків музики з учнями молодшого шкільного віку.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

СПИСОК ВИКОРИСТАНИХ ДЖЕРЕЛ

  • Особистісно орієнтований урок: конструювання та діагностика. Х.:веста: видавницьтво «ранок», 2007. – 176с.
  • Теоретичні основи виховання і навчання в музичних учбових закладах/Н.Г. Д’яченко, І.А. котляревський, Ю.А. Полянський/ . К.: муз. України. 1987. 110с.
  • Музичне виховання в школі. /сост. О. Апраксина/ Вип. 11. М., «Музики», 1976. – 136с.
  • Питання теорії практики музичного виховання школярів.

Посібник научних трудов. М.: МГПІ ім. В. І. Леніна, 1982, 142 с., с тбл. І рис.

  • Печерська Є. П. Уроки музики початкових класах: Навч. Посібник. Київ: Либіть, 2001. 272с.
  • Нілл А. Саммерхілл: виховання свободою. М.2000. 165с.
  • Серекав В. В. Особистісно орієнтоване освіта // Педагогіка. 1994 - 5. 260с. 

      

 

 

 

 

 

 

 

doc
Додано
19 березня 2020
Переглядів
1332
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку