Актуалізувати знання учнів щодо визначення відсотка від числа, числа за відсотком та відсоткове відношення чисел; удосконалити уміння учнів розв'язувати текстові задачі на відсотки прикладного характеру;
Чернівецька загальноосвітня школа І-ІІІ ступенів № 38
з теми «Відсоткові розрахунки»
Урок-казка для учнів 6-го класу «Колобок на новий лад»
Підготувала:
вч. математики
Бурега Н.Г.
Чернівці, 2015
Мета:
-навчальна - актуалізувати знання учнів щодо визначення відсотка від числа, числа за відсотком та відсоткове відношення чисел; удосконалити уміння учнів розв’язувати текстові задачі на відсотки прикладного характеру;
-розвивальна – розвивати пам'ять, уяву, логічне мислення, обчислювальні навички та вміння;
-виховна – виховувати культуру математичних записів та математично-інформаційного мовлення, толерантність до товаришів та повагу до їх думок.
І. Організаційний момент.
Доброго дня!
Доброго вчора, нині, щодня!
Хай не псується годинник на вежі.
Хай буде все на землі, як належить.
Кожному дому я щастя бажаю.
Небові – миру, голубу – неба.
Кожній дитині – всього що треба.
Хай усміхаються діти щодня.
Доброго всім дня!
Діти, сьогодні на уроці у нас присутні гості. Оберніться до них і привітайтесь. Дякую, сідайте.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності учнів (2 хв.)
Мабуть кожен з вас задається питанням:
для чого я вчу математику?
Яка користь від математичних знань в житті?
Давайте послухаємо думку на це питання дорослих.
/ Відео-ролик: інтерв’ю з батьками учнів різних професій: мати-медсестра; батько-будівельник; мати-продавець. Відповіді батьків на запитання: чи потрібні знання з математики ?/
Отже, прозвучали дуже переконливі відповіді. З математикою пов’язане все наше життя, вона завжди потрібна. Я думаю, що ні в кого не залишилося сумніву, щодо її вивчення. Адже, математичні задачі нам приходиться вирішувати щодня, хоча ми цього інколи і не помічаємо. Математика невідривна від „ дорослого життя”, а математичні знання мають практичне застосування на кожному кроці.
На попередньому уроці, ми з вами проходили тему «Відсоткове відношення двох чисел», у 5 класі ми вже вивчали тему «Відсотки» . Тому сьогодні на уроці ми спробуємо з вами застосувати свої знання у розв’язанні практичних задач. Все це ми пройдемо, мандруючи сторінками казки «Колобок на новий лад».
Давайте закриємо очі і уявіть собі…. казку
Звучить мелодія ….. Увага! Казка до нас йде
Діти впізнали хто це? Так це казкар, разом з яким ми пригадаємо казку нашого раннього дитинства.
ІІІ. Актуалізація опорних знань
Дійство проходило в 21 столітті.
На галявині біля лісу
Стояв будиночок.
А в тому будиночку проживали
Дід та бабуся.
От якось одної днини
Вони смачненького захотіли.
Баба тісто замісила
Колобок спекла духмяний,
Круглобокий та рум’яний.
І задавсь дідусь питанням:
Діти, допоможемо Дідусеві розв’язати задачу.
При приготуванні їжі на одній конфорці за 10 днів витрачається 12м3 газу при інтенсивному вогні, а при включеній духовці 150%.
Скільки використає газу сім’я за місяць, якщо пектиме колобка щодня ( 30 днів)?
Розв’язування.
Колобок був ще гарячий,
Та така вже у нього вдача-
З підвіконня він звалився
І стежкою покотився.
Котиться колобок, котиться,
а назустріч йому – заєць.
Розв’яжеш – далі йди гуляй,
Ні – то з’їм тебе і край!
Діти, допоможемо Колобкові розв’язати задачу.
Задача
Заєць-батько поклав в банк до тітоньки Сови гроші на рік. Банк тітоньки Сови сплатив 18% річних, що склало 540 грн. Яка сума була покладена в банк?
Розв’язування.
Х грн. – 100%
540 грн – 18%
Складаємо пропорцію: х/100= 540/18
Х=540*100 : 18=3000 (грн )– поклав Заєць-батько в банк тітоньки Сови
Колобок знов покотився –
Й біля дерева зупинився.
Білка там щось мудрує…
- Колобок, веселий друже!
Ти в відсотках, кажуть, дужий.
Знати точно я хочу економію оцю!!!
Діти! Виручимо колобка? Допоможемо йому?
Задача
Сім’я руденьких білочок, яка проживає у будинку без лічильника на тепло, щомісячно платить за опалення 350 грн. А сім’я звичайної, яка проживає у будинку з тепловим лічильником, платить 280 грн. На скільки відсотків більше платить сім’я руденьких ніж сім’я звичайних?
Розв’язування.
280:350 * 100=80% - платить сім’я звичайних білочок;
100% - 80%= 20% більше платить сім’я руденьких
ФІЗКУЛЬХВИЛИНКА
— Ви втомились?
Саме час — дружно відпочити
І знайому фізхвилинку
В гості запросити.
Встали.
Руки в сторони та вгору —
На носочки піднялись.
Підніми голівку вгору —
Й на долоньки подивись.
Присідати ми почнемо,
Добре ноги розімнемо.
Раз — присіли, руки прямо.
Встали — знову все так само.
Повертаємося вправно,
Все виконуємо гарно.
Вліво-вправо повернулись
І сусіду усміхнулись.
Плесніть, діти, кілька раз.
За роботу, все гаразд!
ІV. Узагальнення та систематизація знань, умінь, навичок
Ось вже в лісі Колобок.
Кущик, деревце, пеньок,
Зеленіє скрізь трава,
А в дуплі сидить Сова.
- Стій, кругленький, не котись,
Трійко маю я задач, дивись!
Ти їх швидко розв’яжи,
А тоді собі біжи!
Треба виручить дружка,
Веселого Колобка.
Три сформовані бригади
Для малого Колобка
Час даремно не марнуйте:
Приступайте й після розв’язку - звітуйте!
Задачі
Розв’язання:
1) 1,32 ∙ 17 = 22,44 (Ккал) – припадає тепла на всю кімнату;
2) 22,44 ∙ 0,05 = 1,122 (Ккал) – економія тепла.
2. Під час варіння овочів Їжачихою у закритій каструлі втрачається 5% вітамінів, а у відкритій — 20 %. На скільки грам менше вітамінів втратить Їжачиха під час варіння овочів у закритій, ніж у відкритій каструлі, якщо каструлі містять 180 г вітамінів?
Розв’язання:
1)180 г – 100%
Х гр. – 5%
Скл. пропорцію: 180/100=х/5
Х=180*5:100=9(г) втрачається вітаміні при варінні у закритій каструлі
2)180 г – 100 %
Х г – 20 %
Скл. пропорцію: 180/100=х/20
Х=180*20:100=36(г) втрачається вітаміні при варінні у відкритій каструлі;
36-9=27(г) менше у закритій каструлі
3. Позавчора лисичка купила в лісовій крамниці згущеного молока за 4 грн. Учора ціна молока піднялася на 5%, а сьогодні знизилася на 5%. За яку ціну сьогодні лисичка купила те саме молоко?
Розв’язання:
V. Підсумок ( 2 хв)
Покотився Колобок
Із долини на горбок.
Раптом бачить – йде Лисиця,
Вовка – братика сестриця.
Діти! Ви так гарно постарались,
Що й Лисиця здивувалась.
Й відпустила Колобка!
От і казочці кінець, а хто слухав і працював – той великий молодець!!!
Мудрі люди кажуть:
Набувати знання – хоробрість
Примножувати їх – мудрість,
А вміло застосовувати – велике мистецтво.
V. Підсумок ( 2 хв)
Послухайте притчу:
« Одного разу йшов мудрець, а на зустріч йому три людини, які везли під пекучим сонцем візки з камінням для будівництва. Мудрець зупинився і спитав кожного: «Що ти робив цілий день?». Перший похмуро відповів, що цілий день возив кляті камені. Другий відповів: «Я сумлінно виконував свою роботу». А третій посміхнувся, його обличчя засвітилося радістю і задоволенням: «А я брав участь у будівництві Храму!». А що ж на уроці робили ви?
Ви так гарно сьогодні працювали, що мені хочеться для вас напередодні Святого Миколая зробити подарунок. Але для цього вам потрібно його відшукати (повторення теми «Масштаб»)
ГРА «Відшукай скарб»
Строго дотримуйтесь вказаних інструкцій.
VІ. Домашнє завдання: Повт. § 3 п.21
№№ 642, 646, 655 ( з повтор.)
1