Томас Євгенія Анатоліївна,
вчитель української мови і літератури
Комунального закладу
«Новочернещинська гімназія»
Сахновщинської селищної ради
Красноградського району
Харківської області
Нетворкінг: навчання мистецтву комунікації
(Дистанційна освіта в період воєнного стану)
Вміння встановлювати контакти, підтримувати зв’язки, розвивати навички ефективного спілкування є одним із важливих завдань освітнього процесу. Формування комунікативної компетентності здійснюється у взаємодії з іншими учасниками спілкування, команди, групи. Комунікативні навички сприяють зміцненню дружніх та партнерських стосунків, набуттю соціального досвіду, вирішенню міжособистісних взаємозв’язків, засвоєнню знань та вміння їх інтегрувати з метою особистісного зростання, самовдосконалення.
В умовах воєнного стану, коли відбуваються міграційні процеси, в учнівські колективи долучаються діти зі статусом внутрішньо переміщених осіб, для яких важливо створити умови якісного навчання, адаптації та встановлення товариських взаємозв’язків з іншими здобувачами освіти, тобто передумовою успішної самореалізації особистості є комунікативні вміння та навички. Формуванню комунікативної компетентності сприяють техніки нетворкінгу, які використовую на уроках української мови і літератури під час дистанційного навчання. Форма нетворкінгу сприяє не лише засвоєнню навчального матеріалу та розвитку комунікативних вмінь, а й підвищенню самооцінки здобувача освіти, що є неодмінною умовою успішної реалізації особистості у майбутньому.
Насамперед учні знайомляться з поняттям нетворкінгу та його особливостям. Нетворкінг – це мистецтво комунікації, основною метою якої є створення дружніх та партнерських зв’язків, які формуються під час взаємодії учасників. Основним майданчиком для нетворкінгу з моїми учнями є сервіс Google Meet. Під час нетворкінгу використовую різні техніки, які розвивають комунікативні вміння у поєднанні із засвоєнням навчального матеріалу: артскрайбінг, інтелектуальні карти, сторітелінг, фішбоун та інші.
Учні знайомляться з правилами (техніками), які сприяють успішному нетворкінгу. Наприклад, на уроці розвитку мовлення у 9 класі з теми «Складання діалогів відповідно на актуальні й цікаві для учнів теми. Складання та обговорення переліку умов успішного спілкування в сучасному молодіжному середовищі» вивчаємо техніки корисного та дієвого спілкування:
Пропонується тема, учні висловлюють свої уподобання відповідно до обраної теми, потім відбувається обговорення. В основному, учні вибирають тему для обговорення самостійно, яка для них є цікавою та актуальною. («Моя улюблена музика», «Молодіжні субкультури. Мені цікава…», «Дистанційна освіта та навчання в школі. Що краще?», «Майбутня професія»).
На цьому етапі учні вчаться встановлювати контакт, слухати співрозмовника, мовному етикету, вмінню переборювати ніяковість при спілкуванні, окреслювати умови успішної комунікації у сучасному молодіжному середовищі.
Використовуються різні техніки, кінцевим результатом яких є розвиток умінь визначити риси характеру та особливості, індивідуальні родзинки співрозмовника (асоціативний кущ «Я», висловлення «Моя майбутня професія» за методом Фішбоун, ментальна карта «Мої кроки до успіху» та інші).
Неодмінною запорукою у встановленні контактів, стосунків є, безперечно, вміння себе презентувати, викликати цікавість. Використовуються завдання для розвитку творчих та креативних здібностей (ситуативні вправи, сторітелінг, гра-асоціація «Я порівнюю себе з…», «Меню корисних справ: чим я можу допомогти іншим» тощо).
Разом з учнями визначаємо правила успішного нетворкінгу:
В умовах сучасних реалій учні проводять здебільшого вільний час у соціальних мережах. Сторінки в Instagram, Facebook, TikTok можуть відображати соціальну позицію їх власників. На уроках української літератури використовую техніку нетворкінгу на прикладі героїв літературних творів, пов’язану з соціальними мережами. Такі техніки навчають учнів аналізувати, визначати захоплення людини, слабкі та сильні сторони, налагоджувати якісні партнерські контакти в майбутньому.
Наприклад, при вивченні п’єси І. Карпенка-Карого «Сто тисяч» учні самостійно створюють ескіз сторінки героя Герасима Калитки в Instagram чи Facebook , добираючи цитати, меми, постери, які відповідають рисам характеру такої людини. Після демонстрації ескізів сторінок відбувається обговорення.
«Блукаючи соціальними мережами Інтернету я натрапив на сторінку Герасима Калитки…» (додаток 1 за посиланням) https://docs.google.com/document/d/1GQ6ln7ENv7CQmh41RI-X6NayPjDyPZxh/edit?usp=sharing&ouid=112157458357521453654&rtpof=true&sd=true
Питання для обговорення можуть бути такими:
Подібні запитання для обговорення можна добирати до перегляду монологу Герасима про землю або відеоколажу реплік героя з фільму «Сто тисяч», припустивши знайомство з цим героєм у мережі «ТікТок». Таким чином учні навчаються нетворкінгу – спілкуванню у соціальних мережах з метою створення корисних взаємовідносин в цікавих сферах.
Нетворкінг сприяє формуванню комунікативної компетентності, невимушеній атмосфері спілкування та навчання учнів, адаптації здобувачів освіти, які вимушені покинути свої домівки та навчатися в інших закладах освіти, нових колективах; розвиває навички та вміння успішної соціалізації та конкурентоспроможності особистості.
Список використаних джерел