Невербальні засоби спілкування.

Про матеріал

По закінченні теми учні повинні знати:

1. Значення термінів:

- Невербальні засоби спілкування

2. Роль жестів, виразу обличчя.

Учні повинні вміти:

Аналізувати невербальні засоби спілкування.

Застосувати їх на практиці
Перегляд файлу

Тема №3. Невербальні засоби спілкування.

 

По закінченні теми повинні знати:

1. Значення термінів:

 - Невербальні засоби спілкування

2. Роль жестів, виразу обличчя.

Учні повинні вміти:

Аналізувати невербальні засоби спілкування.

Застосувати їх на практиці.

 

Урок №11: Невербальні засоби спілкування.

Вираз обличчя. Погляд.

Подумаємо разом:

1. Які мовні чинники спілкування вам відомі?

2. Яку роль вони мають для виступів?

3. Що таке, на вашу думку, невербальні засоби спілкування?

Сформулюй і запиши:

Невербальні засоби спілкування - це: …

4. Які невербальні засоби ви можете назвати?

Запиши назви цих засобів: …

5. Яка роль невербальних засобів?

6. Обґрунтуй свою думку: які засоби – мовні чи позамовні є важливішими для виступу? Чому?

Матеріал для самостійного читання.

 

Зовнішній вигляд оратора повинен бути бездоганним, адже це свідчить про повагу виступаючого до публіки, і, в першу чергу, до себе самого. Крім того, слухачі теж відчуватимуть повагу до такого оратора.

Вираз обличчя виступаючого має також важливу роль. Він повинен бути приємним, доброзичливим. Крім того, оратор повинен вміти керувати мімікою свого обличчя відповідно до змісту виступу. Особлива роль належить усмішці, погляду. Вони повинні бути теплими та доброзичливими, тоді між оратором та слухачами одразу зможе встановитися певний духовний зв’язок.

 

Обговоримо прочитане:

1. Прокоментуйте своїми словами зміст першого речення.

2. Як ви розумієте слова «керувати мімікою свого обличчя відповідно до змісту виступу?»

3. Що таке, на вашу думку, духовний зв’язок між оратором і слухачами?

4. Які ще шляхи для його встановлення ви б порадили?

 

Практична робота

Робота в парах.

 Складіть разом із сусідом по парті діалог та розіграйте його, використовуючи невербальні засоби спілкування.

 

 

Теми діалогів:

1. Бесіда двох друзів (під час перерви)

2. Бесіда мами (тата) і сина (доньки) про правила поведінки.

3. У громадському транспорті (чи поступатися місцем літній людині).

4. На прийомі у лікаря.

5. Учитель (суворий) та учень, який не вивчив уроку.

 

Д/з:

Знати терміни уроку.

Вивчити напам’ять улюблений вірш.

 

 

Урок №12: Жести. Жестикуляція. Різновиди жестів.

Працюємо за вивченим матеріалом.

 

1. Розкажи поезію, яку вивчив напам’ять, дотримуючись мовних та позамовних чинників.

2. Пригадай, які чинники належать до мовних, а які – до позамовних.

Основні поняття уроку:

Жест – це порух рукою, або будь-який інший рух тіла, який має певне значення або супроводжує мовлення. Жести поділяють на відкриті та закриті. Під час виступу не можна використовувати закриті жести, такі як схрещення рук та ніг; погляд, не повинен бути спрямованим у вікно або поверх голів слухачів, а також неприпустимий «кам’яний» вираз обличчя, відхід оратора за трибуну, подалі від слухачів.

Жестикуляція – це та чи інша манера робити різні жести. Жестикуляція повинна бути помірною та невимушеною.

Обговоримо прочитане:

1. Як ви розумієте вислів: «У невимушених жестах відкривається сам оратор, його серце і розум, інтерес до предмета обговорення…»

2. Чому, на вашу думку, жестикуляція повинна бути помірною та невимушеною?

Мовленнєва гімнастика:

Вимов скоромовки, притримуючись правильної вимови звуків, регуляції дихання:

1. Заболіли в зайця зуби, з болю в зайця спухли губи.

2. Не хоче косий косити отаву, каже: «Коса, коса, піду до ставу!»

3. Горить, шумує ватра, довкола сонна варта, чого ж та ватра варта, коли дрімає варта?

Практична робота:

Прочитай текст, запам’ятай його та розкажи, використовуючи лише відкриті жести.

 Було собі два брати – один убогий, а другий багатий. От багатий раз зласкавивсь над бідним, що не має той ложки молока дітям, та й дав йому дійну корову і каже:

  • Потроху відробиш мені за неї.

Ну, бідний брат відробляв потроху, а далі тому багачеві шкода стало корови, він і каже вбогому братові:

  • Віддай мені корову назад!
  • Брате! Я тобі за неї відробив!
  • Що ж ти там відробив, - як кіт наплакав тієї роботи було, а то таки корова! Віддай!

Бідному шкода стало своєї праці, не схотів віддавати. Пішли вони позиватися до пана…

Д/з

  1. Основні поняття уроку №11 и 12.

 

 

Заповни таблицю «Відкриті жести»

 

1.

Руки та ноги…

 

2.

Погляд спрямований…

 

3.

Вираз обличчя…

 

4.

Оратор стоїть…

 

 

 

Урок №13: Жестикуляція під час виступу

 

Практична робота

1. Робота в групах по 4 – 5 осіб в кожній.

 

I  група. Прочитати текст та розказати його як повідомлення в новинах.

Найдавнішою з рукописних книг є «Повість минулих літ». Перший варіант цієї книги був створений славетним Нестором – літописцем. Цей літопис розпочинається розповіддю про «всесвітній потоп», в ньому розповідається про походження слов’ян та заснування Києва. Це важлива історична та літературна пам’ятка.

II група. Прочитати текст та розказати його як гумореску.

Жив собі в однім лісі Лис Микита, хитрий – прехитрий. Скільки разів гонили його стрільці, цькували собаками, ставили на нього капкани, підкидали отруєного м’яса, нічим не могли його доконати! Лис Микита сміявся з них, обминав усякі небезпеки, ще й товаришів своїх застерігав!

 

III група. Прочитати текст та розказати його як агітаційну промову:

Там, де гори і долини,

Де гуляє вітровій, -

Там цвіте краса-країна

З дивним ім’ям Сльозовий!

І колись в країні тій

Був на троні цар Плаксій.

Голова його, мов бочка,

Очі – ніби кавуни.

В Плаксія було три дочки

І плаксивих три сини!

 

IV група. Прочитати текст та розказати його як пригодницьку повість:

Карпо озирнувся і побачив невеликий лісок. У тому ліску зовсім не було тіні, скрізь між деревами блищав ясний, теплий світ. Карпо помітив, що через обох запорожців, які йшли з ним, було видно кожне дерево, кожну квітку. Запорожці здалися йому тінню, але він, як не дивно, зовсім не відчував страху, лише величезну цікавість до всього, що відбувалося з ним.

 

V група. Прочитати текст та розказати його як рекламне оголошення:

Іван Нечуй – Левицький – один з найвидатніших українських письменників XIX століття. Народився в містечку Стеблові на Черкащині в родині священника.

Мав духовну освіту, але працював учителем гімназії та писав книжки, які й сьогодні є популярними серед читачів. В своїх творах він оспівував славне минуле українського народу, його честь, гідність та патріотизм.

 

Таблиці оцінювання для експертів

 

Мовні чинники

1. Темп

2. Тембр

3. Інтонація

 

 

Позамовні чинники

1. Погляд

2. Вираз обличчя

3. Жести

 

 

Д/з:

Зобразити відкриті та закриті жести оратора під час виступу.

 

 

 

Урок №14: Доречні та недоречні жести

під час виступу

 

Практична робота

Обміняйся з сусідом по парті малюнками та прокоментуй значення зображених жестів.

 

Основні поняття уроку

Як відомо, жестикуляція під час виступу має важливу роль. Але не всі жести однаково доречні. Якщо жести будуть навмисно демонстративні, наприклад театральне заламування рук, то це викличе лише неприязнь у слухачів. Не треба також весь час перебирати пальцями або обсмикувати одяг, бо це свідчить про знервованість оратора й відволікає увагу аудиторії. Недоречним також є постійне крутіння між пальцями дрібних предметів, як от олівців, ручок, ластиків. Такий жест свідчить про неповагу до тих, хто слухає виступ оратора. Найкраще, якщо жести відкриті, природні, суто індивідуальні, тоді вони допомагають розкрити особистість оратора та викликати прихильність аудиторії.

Обговоримо прочитане:

1. Прокоментуйте зміст та значення кожного з недоречних жестів.

2. Як ви розумієте вислів «… природні, суто індивідуальні жести, що розкривають особистість оратора».

3. Ваші поради як уникнути недоречних жестів під час виступу.

 

 

Практична робота

1. Підготуй виступ (7 – 9 речень) на тему «Не в грошах щастя», в якому ти повинен зуміти переконати слухачів та виголоси його з дотриманням всіх вимог до оратора.

2. Заповни експертну таблицю, оцінивши виступи, обґрунтуй свою думку.

Мовні чинники

 

Позамовні чинники

 

Доречність та недоречність використаних жестів

 

 

Д/з:

Підготувати 3 хвилинний виступ на одну із тем:

«Навчання – наша найважливіша праця»

«Я хочу порадити вам читати казки…»

«Кожен може побачити незвичайне у звичайних речах»

 

 

 

Урок № 15-17: Виступи учнів. Урок-залік.

 

Поради «Як готуватися до виступу»

1. Обери тему майбутнього виступу.

2. Склади план та визначи основні тези виступу.

3. Проговори текст свого виступу перед дзеркалом.

4. Обдумай, які мовні та позамовні чинники використовуватимеш під час виступу.

5. Пам’ятай про «золоте» правило риторики: «Поетами народжуються – ораторами стають»

 

 

Успіху тобі!  

 

 

1

 

doc
Додано
10 травня 2018
Переглядів
1673
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку