22 червня о 18:00Вебінар: Telegram для навчання: практичні кейси зі створення вчителем каналу та бота

Урок української літератури в 7-му класі "Багатство внутрішнього світу Михайлика та символічність образу гусей-лебедів (за повістю М.Стельмаха «Гуси-лебеді летять»).

Про матеріал

Урок української літератури в 7-му класі

Тема. Багатство внутрішнього світу Михайлика та символічність образу гусей-лебедів (за повістю М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»)

Мета: навчальна: удосконалювати вміння учнів характеризувати образ головного персонажа твору, зосередити увагу дітей на ролі оточення щодо формування особистості Михайлика, заохочувати учнів до індивідуальної та колективної дослідницької діяльності, розширювати світогляд семикласників;

розвивальна: розвивати естетичні смаки, спостережливість, увагу, креативне мислення, уміння грамотно й доречно висловлювати власні думки;

виховна: виховувати любов до рідної землі, глибоку пошану до батьків, розуміння прекрасного в навколишньому світі.

Тип уроку: урок формування й удосконалення вмінь і навичок.

Перегляд файлу

Урок української літератури в 7-му класі

Тема. Багатство внутрішнього світу Михайлика та символічність образу гусей-лебедів (за повістю М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять»)

Мета: навчальна: удосконалювати вміння учнів характеризувати образ головного персонажа твору, зосередити увагу дітей на ролі оточення щодо формування особистості Михайлика, заохочувати учнів до індивідуальної та колективної дослідницької діяльності, розширювати світогляд семикласників;

розвивальна: розвивати естетичні смаки, спостережливість, увагу, креативне мислення, уміння грамотно й доречно висловлювати власні думки;

виховна: виховувати любов до рідної землі, глибоку пошану до батьків, розуміння прекрасного в навколишньому світі.

Тип уроку: урок формування й удосконалення вмінь і навичок.

       Чи може щось ширше розлитися, ніж душа.

            Григорій Сковорода

Хід уроку

I. Організаційний момент

- Я рада новій зустрічі з вами, адже на сьогоднішньому уроці ми поринемо в чарівний і неповторний світ дитинства. Це найкраща пора в житті кожної людини.

- Як ви думаєте, чому? (У рідній домівці дитина знаходить увагу, любов і затишок. У сім’ї вона почувається впевнено, бо має батьківську підтримку.)

- Групи, у які ви заздалегідь об’єдналися до сьогоднішнього уроку, – це і є невеличкі родини. Зараз доторкніться долоньками, відчуйте тепло ваших рук, посміхніться один одному й подумки побажайте успіху під час виконання завдань.

II. Повідомлення теми й мети уроку.  Мотивація навчальної діяльності

- Запишіть у зошити тему уроку…

- Багато письменників, дійшовши зрілого віку, згадує прекрасну пору дитинства, чарівну країну мрій і казок. Серед них і неперевершений майстер слова – Михайло Стельмах.

-  Пригадайте, кому присвятив автор повість «Гуси-лебеді летять»?

(Батькам Панасові Дем’яновичу та Ганні Іванівні з любов’ю і зажурою.)

- Які відчуття виникли у вас після прочитання твору? (Перегорнувши останню сторінку повісті, ми зрозуміли, з якою любовю Михайло Стельмах описав дорогих йому людей, з яким натхненням змалював неперевершену красу природи. Перейнялися проблемами малого Михайлика, відчули, наскільки життя може бути прекрасним, якщо будь-яку ситуацію сприймати по-дитячому з оптимізмом. Митець зосередив нашу увагу на найважливіших моральних цінностях: безмежній любові до рідної землі, глибокій повазі до батьків й односельців, на співчутті до стражденних і милосерді до них, на прагненні до саморозвитку й самореалізації.)

- Ще раз зверніть увагу на тему уроку й сформулюйте мету заняття.

- Тож  яка мета нашого уроку?

1. Детально схарактеризувати образ Михайлика.

2. Зясувати, у чому полягає багатство внутрішнього світу головного героя.

3. Установити, хто мав вплив на духовний розвиток малого хлопця.

4. Яка символіка образу гусей-лебедів.

- Зараз перегляньте уривок із кінофільму українського режисера Олександра Муратова «Гуси-лебеді летять» і прослухайте діалог.

Діалог «Зустріч поколінь»

(Діалог між малим Михайликом і дорослим М. Стельмахом. Михайлик придивляється до птахів.)

- Прямо над нашою хатою пролітають лебеді. Здається, що вони струшують на землю бентежні звуки далеких дзвонів. А дід говорить, що так співають лебедині крила. Мені так хочеться полетіти за лебедями! (Підіймає руки, наче крила.)

- Я стаю ніби меншим, а навколо більшає, росте і міниться увесь світ. І цей світ віддаляє мене від лебедів! Але я не хочу, щоб вони відлітали! Я знаходжу таємниче слово, до якого дослуховуються земля, вода, птиці в небі. Я тягнуся догори і сам собі не вірю: знову над нашою хатою пролітають лебеді!

- Хто ви, дядечку, що з таким захопленням, як і я, тягнетеся до лебединого ключа?

- Я – твоє майбутнє, а ти – моє босоноге дитинство.

- Дід Демян говорить, що лебеді на крилах приносять весну й життя. Ви вірите в це?

- Я завжди прислухався до дідових слів. І зараз упевнений, що сонце своїми золотими ключами відмикає землю. А сьогодні ці чудові діти знайдуть золоті ключі до сонячної країни знань.

III. Актуалізація опорних знань

- Дякую юним акторам за сценку. А тепер пориньмо у світ знань і мудрості, щоб відшукати золоті ключі.

- Для визначення вдумливого читача проведемо «Літературну дуель» між групами. Кожна група підготувала для суперників по два запитання.

Літературна дуель

Запитання від першої групи  («Дослідників»)

  1. Хто першим навчив Михайлика по-справжньому любити землю?

(Мати перша навчила сина любити роси, легенький ранковий туман, п’янкий любисток, м’яту, маковий цвіт, вона першою показала, як плаче од радості дерево, коли надходить весна. Саме від неньки Михайлик почув про калиновий міст, до якого тягнувся думкою та серцем протягом усього життя.)

  1. Який подарунок отримав хлопчина від дідуся Дем’яна?

(Від дідуся Михайлик отримав у подарунок справжнього вітряка. Та не простого, а виготовленого з великою любовю та майстерністю. На покрівлі вітряка розправив крила та гордо підняв голову молодий лебідь. Здавалося, що він зараз одірветься від своєї опори й полине високо в небо.)

Запитання від другої групи («Естетів»)

  1. Про яке власне гріхопадіння говорить головний герой?

(У Михайлика було велике бажання прочитати книгу «Пригоди Тома Сойєра». Хлопчина узяв без дозволу матері чотири склянки гарбузового насіння, якого вимагав за книжку бездушний і безсердечний Юхрим Бабенко. А для неньки слово «насіння» було святим. Михайлик усвідомлював свій непристойний учинок, але прагнення дізнатися якнайбільше взяло верх над поміркованістю дій.)

  1. Чому Михайло Стельмах часто згадував кирею свого батька?

(Кирея – це верхній чоловічий одяг із грубого саморобного сукна. Коли настала зима, батько вгортав сина в довгу кирею й носив на руках до школи, кажучи, що не чоботи головне, а свіжа сорочка й чиста совість.)

Запитання від третьої групи («Символістів»)

  1. Чи існують у нинішній час вірні друзі? Чи були вони в Михайлика?

(Звичайно, справжні друзі існували в усі часи й зараз вони є. Для головного героя найвірнішим другом був дід Дем’ян,  добрим порадником – дядько Себастіян, а найкращою подругою – Люба. Необхідно пам’ятати, що вірність друзів перевіряється в горі та в радості.)

  1. Що прекрасного помічали в природі Михайлик і Люба?

(Діти, обминаючи липовий шлях і прямуючи в долину, бачать воркітливі струмки, які заклопотано поспішають до в’юнливої річечки. У лісі Михайлик і Люба помічають, як у верховітті і низом гуляють шуми. Дітям здається, що так гомонить душа лісу в очікуванні приходу весни.)

Запитання від четвертої групи («Творчої»)

  1. Про що найбільше мріяв Михайлик?

(Найзаповітніша мрія головного героя – навчатися в школі. Михайлик самотужки опанував техніку читання та вивчив цифри до тисячі. А коли малого записали зразу ще й до другої групи, то щастю хлопчини не було меж.)

  1. Про яке єднання глядачів і митців писав Михайло Стельмах?

(Коли у школі проходила вистава, глядачі так перейнялися побаченим, що після завершення п’єси кинулися на сцену й почали підкидати своїх перших артистів. Михайло Панасович писав, що такого єднання глядачів і митців він не бачив навіть у столичних театрах.)

Запитання від учителя

  1. Хто й кому адресував такі слова: «Хай тобі, дитино, завжди, завжди добре буде поміж людьми»?

(Головний герой повісті, коли ніс гарбузове насіння Юхримові за майбутнє прочитання книги, помітив, як із двору заможного селянина байдуже проганяють молоду жінку та її голодного босоногого сина. Михайликові стало шкода дитя, і він подав малому насіння. А жінка з вдячністю промовила до Михайлика згадані в запитанні слова. )

  1. Які побажання Михайликові пролунали з уст Мар’яни?

(Мар’яна, прощаючись із Михайликовими батьками, побажала хлопчині, аби він так учився, щоб усі знали, які то мужицькі діти.)

(За правильні відповіді учні отримують по золотому ключику. Після завершення дуелі переможницею є та група, котра отримала найбільше ключиків.)

IV. Сприйняття й засвоєння навчального матеріалу. Пояснення епіграфа

- Уважно перегляньте наступний уривок із кінофільму «Гуси-лебеді летять» і дайте відповідь на запитання.

- Про кого можна сказати, що ця людина великої душі?

(Людина великої душі – це Михайлик, який поділився гарбузовим насінням із голодним хлопчиком. Головний герой був готовий віддати все насіння, яке в нього було, тому що в Михайлика добре та чуйне серце.)

- Поясніть, будь ласка, як ви розумієте зміст слів епіграфа.

(Учні висловлюють свої міркування.)

- Заздалегідь ви отримали випереджальні завдання за групами. А тепер кожна група презентуватиме результат своєї роботи.

1. Група дослідників

- Дослідити, хто вплинув на збагачення внутрішнього світу Михайлика.

(Результати дослідження школярі записали у формі асоціативного куща.)

Збагачення внутрішнього світу Михайлика: дідусь, бабуся – життєвий досвід, мудрість, злагода, толерантність; тато, мама – велика любов, безмежна турбота, сімейний затишок; дядько Себастіян, подруга Люба – безкорислива допомога, щира підтримка; школа, книги – ґрунтовні знання, майбутнє; земля, сонце – життя, тепло, достаток;  хата, гуси-лебеді – щастя, краса, гармонія.

2. Група естетів. «Краса духовного світу Михайлика».

- Перед вами було поставлено проблемне питання.

- Як описати головного персонажа, щоб він виділявся серед інших героїв твору?             (Упізнати ключову особу повісті можна за детальним описом його зовнішності, яскравими рисами характеру, в основному позитивними вчинками. Нам необхідно пам’ятати, що кожна особистість неповторна. Якщо є люди чимось схожі зовнішньо, то внутрішній світ, темперамент і життєвий досвід у них різні.)

 - Які риси характеру притаманні Михайликові?

(Кмітливий, самокритичний, спостережливий, допитливий, життєлюбний, доброзичливий, співчутливий, відповідальний, чесний, працелюбний, милосердний,  мрійливий, цілеспрямований.) (До фотографії малого Михайлика учні прикріплюють листочки із визначеними рисами характеру.)

- Окремі риси характеру, які визначили в головного героя, доведіть за допомогою цитат із повісті. (Представники групи зачитують уривки з твору.)

3. Група символістів

- Завдання: визначити символіку твору та пояснити її значення.

- Після ретельного опрацювання змісту повісті представники нашої групи виписали низку символів, їхнє значення дізналися зі «Словника символів» за редакцією О. Потапенка, М. Дмитренка.

 Символ – це умовне позначення якогось предмета, поняття, явища, процесу; художній образ, який відтворює певну думку, ідею, почуття. Назва повісті – символічна, тому що лебеді на зиму відлітають у вирій, а навесні повертаються, і цей коловорот символізує швидкоплинність життя.

Символіка гусей-лебедів

Лебеді – це символ богів; відродження, краси, щасливого дитинства, вірного кохання. За міфами в білосніжного лебедя перетворювався Зевс. Аполлон їздив на колісниці, запряженій лебедями. Один із найголовніших язичницьких богів Білобог, за повір’ям, міг перевтілюватися в білого лебедя. Праукраїнська легенда про заснування Києва братами-князями називає ще й їхню сестру Либідь.

- Символіку гусей-лебедів у повісті ми вирішили зобразити у вигляді лебединого ключа.

Гуси-          щасливе дитинство, мрійливість Михайлика, багатство його душі; 

лебеді          краса навколишнього світу, єднання людини та природи, відродження.

- Заглибившись у зміст повісті, ми відшукали ще багато різноманітних символів, які мали вплив на збагачення внутрішнього світу Михайлика, на  розвиток його як особистості.

(Представники групи підготували презентацію із зображенням символів і їх трактуванням.)

Земля – символ життя, добробуту.

Сонце – головне джерело світла й тепла, від нього залежить існування всього в природі, звичайно ж, і людини.

Богородиця – віра, захист. 

Дзвіниця – віра людей у Бога; релігія.

Книги – символ Всесвіту; знань, мудрості.

Кирея захисток, тепло.

Барвінок – символ вічності буття й життєвої сили, провісник весни.

Жито – це символ життя, знак добробуту й злагоди в сімї.

Вітряки – символ кругообігу в природі.

Чоботи – достаток сім’ї.

 Качка – птах, який пов'язаний із трьома стихіями – водою, землею, повітрям. Тому вона може переходити, перепливати, перелітати.

4. Творча група

- Написати змістовний лист Михайликові.

(Учні читають листи, які оформили у вигляді міні-книжечки, що є символом знань.)

Прийом «Подумай і поясни»

- Зверніть увагу на трикутник і записані в куточках слова. Яке відношення вони мають до образу Михайлика? Яке слово необхідно вписати в трикутник і чому?

(У куточках трикутника записані слова театр, п’єса, глядачі, а в середину – необхідно вписати слово талант. Михайлик із надзвичайним захопленням подивився першу виставу, вона йому настільки сподобалася, що й сам вирішив написати п’єсу, у якій були б зображені дядько Себастіян, Мар’яна, дядько Микола й інші мешканці села. Щоб реалізувати свою мрію, хлопчині потрібні не лише бажання, а й талант.) 

Лінгвістичний аукціон «Доповніть фразеологізми»

(Стає переможцем та група, котра найшвидше та найбільше доповнить фразеологізми, пояснить їхнє значення.)

1. Вискакували … (клепки).

2. Губились ключі … (від розуму).

3. Не варив … (баняк).

4. У голові … (джмелі).

5. Замість мозку … (росла капуста).

6. Не варило … (в черепку).

7. На вязах стирчала … (макітра).

8. На холоді вухналі … (куєш).

9. Вискочив, як Пилип … (із конопель).

10. Сто друзів – це … (мало, один ворог – це багато).

11. Де не посій, то … (вродиться).

12. Добре сміється той, хто … (сміється останнім).

- З якою метою в повісті автор використав велику кількість фразеологізмів, прислів’їв, приказок?

(Мова повісті насичена розмаїттям фразеологізмів, прислів’їв, приказок, які надають твору оригінальності й неповторності. Головний герой – дитина великої та чутливої душі, навколишній світ сприймає по-особливому.

Багато художніх засобів автор використав для опису природи, тому що вона досконала. Саме краса навколишнього світу надихає малого хлопця, а в майбутньому великого письменника, на творчість.)

Завдання «Загадкова скринька»

(У скриньці знаходяться загадкові ілюстрації: грудочка цукру, бублик, ночви, каганець, сойка, кінь, гарбузове насіння, плуг, окраєць хліба, конверт із листом.)

- Яким чином предмети на цих ілюстраціях пов’язані з образом Михайлика?

Цілісний образ головного героя

- На основі прослуханих повідомлень дайте відповідь на запитання:

Яким же постав перед вами малий Михайлик? У чому полягає багатство його внутрішнього світу?

Михайлик 

хлопчина з незаможної селянської родини;

чутливий до краси навколишнього світу;

спостережливий;

самокритичний;

зі щирою душею та відкритим серцем;

розумний;

уміє цінувати доброзичливість, любов;

тактовний;

прагне до нових знань;

талановитий.

( Учні записують у зошитах власні висновки.)

- Чому Михайло Стельмах назвав повість «Гуси-лебеді летять» та в  чому полягає символічність цих птахів? (Усні відповіді учнів.)

Ігрове завдання «Чи правильне твердження?»

1. Дід Демян сказав, що сонце своїми ключами відімкне землю. (Так. Ні.)

2. Мама повела сина до церкви показати Страшний суд – друге пришестя Ісуса Христа. (Так. Ні.)

3. Дядько Себастіян посміявся з Михайлика, що той ходить без чобіт по холоді. (Так. Ні.)

4. Із колядок Михайлик дізнався, що Богоматір носила їсти орачам. (Так. Ні.)

5. Мати сварила сина за читання книг і кидала їх у піч. (Так. Ні.)

6. Михайликові найбільше хотілося прочитати книгу «Пригоди Тома Сойєра». (Так. Ні.)

7. Голодному хлопчикові Михайлик висипав гарбузове насіння з однієї кишені. (Так. Ні.)

8. Мати нагримала на сина за те, що взяв без дозволу гарбузове насіння. (Так. Ні.)

9. Настя Василівна була здивована, що Михайлик уміє рахувати до мільйона. (Так. Ні.)

10. У перші дні зими батько на руках носив Михайлика до школи. (Так. Ні.)

11. Вистава у школі пройшла з великим успіхом. (Так. Ні.)

12. Маряна побажала Михайликові сумлінно вчитися й довести всім, які то мужицькі діти. (Так. Ні.)

V. Рефлексійно-оцінювальний етап

Прийом «Відкритий мікрофон»

- До нашого класу завітав кореспондент газети «Південна зоря», щоб поставити вам декілька запитань. (Учениця в ролі кореспондента газети.)

1. Чи є нині актуальними такі моральні якості, як милосердя, співчуття, доброзичливість, толерантність?

2. Яких загальнолюдських цінностей необхідно дотримуватися, аби стати духовно багатим?

3. Як називається такий прийом, коли художній твір починається й завершується однаковими словами?

4. Якими знаннями ви збагатилися на сьогоднішньому уроці?

(Відповіді учні записують на золотих ключиках і прикріплюють до замочка, на якому написано «Вхід до сонячної країни знань». Ключиками вчитель відмикає замок, під ним знаходиться фотографія Бердянської ЗОШ № 11, яка і є сонячною країною знань.)

- Дивлячись, скільки золотих ключиків з’явилося біля замка, можна зробити висновок, що під час сьогоднішнього уроку ви збагатилися знаннями, ваші дитячі душі наповнилися добром, сердечністю, любов’ю до всього прекрасного, що нас оточує.

- Памятайте: повість розвиває естетичні смаки читачів, впливає на вдосконалення їх внутрішнього світу. Увесь твір пройнятий глибокою повагою автора до родичів і земляків, які відкрили малому Михайликові шлях у безмежний і неповторний світ, прищепили любов до людини-трудівника, до книги як одного з джерел знань, до вічних істин, до краси й добра.

Обєктивне оцінювання виконаних випереджальних завдань і роботи на уроці.

Прийом «Прихований вислів»

(На дошці прикріплений вислів Михайла Стельмаха. Він закритий  листочком із написом «Прихований вислів».)

- Прочитайте, будь ласка, повчальний вислів Михайла Стельмаха: «Хочу, щоб ніколи, ніколи не зачерствіло серце». Запамятайте настанови великого письменника.

- Тож бажаю вам бути людьми з добрим серцем і чистою душею.

- На завершення уроку послухайте пісню Наталії Май «Гуси білі» у виконанні ваших однокласниць. Ця пісня й буде символічним обрамленням сьогоднішнього уроку.

VI. Домашнє завдання

Підготуватися до усного переказу одного з епізодів повісті М. Стельмаха «Гуси-лебеді летять», який найбільше сподобався, та (за бажанням) намалювати ілюстрацію.

 

1

 

doc
Додано
12 травня 2018
Переглядів
4206
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку