Урок. Екскурс у минуле й сьогодення. А.Я.Чайковський «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство, запорозьких козаків.

Про матеріал

Мета: продовжити опрацьовувати зміст твору, зосереджуючи увагу на V, VІ розділах повісті; розкрити образи козаків їхні звичаї та традиції, розвивати навички роботи з текстом, характеризування образів виділення головного; висловлювати власну думку про прочитане; виховувати на прикладі образів козаків лицарські чесноти, віру в перемогу добра й справедливості; розуміння того, що за щастя треба боротися, що необхідно готувати себе до життєвих випробувань.

Перегляд файлу

1

 

Тема: Екскурс у минуле й сьогодення. А.Я.Чайковський «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність, життєлюбство, запорозьких козаків.

Мета: продовжити опрацьовувати зміст твору, зосереджуючи увагу на V, VІ розділах повісті;  розкрити образи козаків їхні звичаї та традиції,  розвивати навички роботи з текстом, характеризування образів виділення головного; висловлювати власну думку про прочитане; виховувати на прикладі образів козаків лицарські чесноти, віру в перемогу добра й справедливості; розуміння того, що за щастя треба боротися, що необхідно готувати себе до життєвих випробувань.

Обладнання: портрет письменника, завдання випереджального характеру ,  тексти повісті, відео та аудіо записи, мультимедійна презентація.

 

Епіграф: «Захоплення козаччиною і любов до України змусили мене заповнити прірву в нашій літературі історичними оповіданнями».

А.Я.Чайковський

 

Хід уроку

C:\Users\Діна\Фото семінар\image (14).jpgІ.Етап  орієнтації.

Вчитель. Любі діти!
У наш клас завітали гості щирі,
Привітайте в добрий час
Гостей усмішкою і миром.
Діти (разом)
Доброго дня вам!
Доброго дня нам!
Доброго дня всій Україні!

Вчитель. Шановні гості ,діти! Я рада вас вітати на нашому уроці.

-Діти, а ви любите, коли до вас приходять гості? Чому? (Бо це весело,

радісно, нові зустрічі, обмін інформацією, побажаннями, ділимося думками  про наше життя…)

- Стук у двері

Вчитель. Ой, діти, що це було? Хтось постукав у двері? Це, мабуть, хтось запізнився до нас на урок. Зараз ми дізнаємось(вчитель відкриває двері)

Але це не наш учень. Хто ви?

C:\Users\Діна\Фото семінар\image (15).jpg(Виходить козак)

 Козак. Добрий день, шановна громадо. Через століття і віки я прийшов до вас у гості, Ви впізнали мене? Хто я? (відповідь). Козаки – це надзвичайно симпатичні люди! Горді, відважні лицарі, які сміливо дивилися у вічі смерті, захищали свою неньку Україну від ворогів. Шабля – його хрест, перемога – його бог, а пісня – була його молитвою.

Козак: - А скажіть мені, чи ще є козаки , що силою та завзяттям можуть похвалитися? (Так!!!) - Та рідної мови не цураються? (Так!!!)  - Так, не перевелися козаки на нашій землі. . А дівчата у вас є? Щось їх не чути?

C:\Users\Діна\Фото семінар\image (16).jpg Вчитель. У нас дівчатка, як писаночки.

(Дівчатка співають)

Кажуть хлопці :

Я сама, як та  квіточка ,

Що пливуть мої слова,

 Як та річечка.

 І душа моя співає,

 Мов сопілочка,

 А я просто українка-україночка.

Козак. - Гей ви ,хлопці-запорожці, А де ж ваша сила? Чи свою козацьку силу Ви не розгубили?

(Хлопці співають)

 Хлопці: Ми — козаки, ми — гордість України, 
Зростаєм і вчимось ми у батьків! 
Як неньку-Україну нам любити 
І захищать її від ворогів. 

Вчитель: І веселі, і завзяті

 Підростають козачата,

А тепер прийшов вже час

Спритність  , розум показать всім нам.

ІІ.Етап  цілепокладання

Вчитель.  Дорога життя нашої країни довга і надзвичайно змістовна, терниста й крута, повна драматичних і героїчних сторінок.  Однією з таких героїчних сторінок українського народу є утворення, становлення й існування козацтва.  Тож пригадаймо, хто такі козаки, їх традиції та звичаї.

Зробімо відео  екскурсію  до історичного минулого козаків.

(Відео фрагмент)

Вчитель. Діти ,творчість якого письменника ми вивчали  на протязі декількох уроків?

(Андрія Яковича Чайковського)

Вчитель. Сьогодні у нас  не звичайний урок, а урок екскурс у минуле і сьогодення. І як вже ви здогадались ми будемо подорожувати сторінками повісті А.Я.Чайковського « За сестрою» , ми досліджуватимемо, як на прикладі козаків розкриваються кращі риси характеру українського народу-патріоту;  продовжуватимемо удосконалювати вміння виразно читати, грамотно висловлювати свої думки, враження, робити висновки. І підтвердимо думку, що моральні якості козаків не втратили цінностей і у наш час.

Розгорніть свої «путівники»,які лежать на ваших партах і зачитайте тему сьогоднішнього уроку.

(А.Я.Чайковський «За сестрою». Благородство, відповідальність, мужність, вірність запорозьких козаків)  

Вчитель. Та для того щоб увійти до святині української історії, вам потрібно, як і козакам, яких приймали в запорожці, подолати перешкоди. А що це були за перешкоди? (відпов. уч. пороги). Як наші славні предки козаки долали пороги ,наближаючись до своєї мрії, так і ми з вами на сьогоднішньому уроці подолаємо всі перешкоди і отримаємо від нашого гостя козака перепустку до святині козаччини , і ви  станете справжніми козаками та козачками.

 Зверніть увагу на дошку , а також у путівниках ви побачите план, за яким ми будемо працювати.

Вчитель.-Які провідні теми розкриває в своїй повісті А.Я. Чайковського «За сестрою»?

Відповіді учнів:

  • про напади татар на українські землі;
  • про життя українців у неволі;
  • про мужнього хлопчика Павлуся, який докладає усіх зусиль, аби визволити свою сестру з татарського полону;

  - про славних козаків-запорожців.

Епіграфом до нашого уроку я обрала слова А.Я. Чайковського :   «Захоплення козаччиною і любов до України змусили мене заповнити прірву в нашій літературі історичними оповіданнями».

  • Діти, як ви розумієте цей  вислів?

(Історична проза Чайковського, дійсно, будитиме далі любов до книжки, до історії свого народу та його козацької слави, до завзяття й відваги, побратимства, безоглядної самопожертви, але самопожертви розумної, виваженої любов'ю до своєї землі й народу».)

ІІІ. Етап проектування.

1. « Степ та воля- козацька доля»

2. Гра «Шапка –дізнайка»  або «Голова не на те, щоб тільки шапку носить»

3.Робота у групах «Козацькому роду нема переводу»

4.Робота з підручником «Що написане пером, не вивезеш і волом…»

5. «Народ скаже як зав’яже   »

6. «Страху нема там, де його не бояться»

ІV. Етап організації виконання плану.

Вчитель.Розпочинаємо нашу подорож. Перший поріг , на який  ми з вами завітаємо , має  назву « Степ та воля - козацька доля»

  Куди приводить автор своїх героїв?  ( У степ)  

C:\Users\Діна\Фото семінар\image (18).jpg-Як описує степ А.Я.Чайковський у повісті, вас познайомить Софійка?

Учень виразно читає про степ.

(Що це? Невже степ, про який у піснях співають?Уявіть себе малим, дуже малим чоловіком, оттак на палець завбільшки. Уявіть собі, що вас — того маленького чоловіка — поставили на широкому рівному оболонні, на якім ізрідка стоять зарослі травою старі муравельники. — Оболонння вкрите травою, що вам сягає до пояса. Між травою цвіти аж хапають за очі своїми красками; А гляньте довкруги себе… Ніде краю не видно. Обрій неба наче вижолоблена півкуля кругом вас далеко спочиває на землі. Ніде ні лісу, ні гори, лиш муравельники… А поїдете десяток миль у який-небудь бік, те саме й те саме… Ні краю, ні берега.Це степ, український степ, із своїми високими могилами. Це одинокі дороговкази для людей, що туди заблукають. Деякі могили й називаються своїм іменням, про інші ніхто не знає, ні імени їх, ні відкіля вони взялись)

 Вчитель. – Символом чого є степ для козаків ?   ( степ – символ волі, простору, мужності, великих можливостей, всього того, до чого прагнули козаки. Саме тут, у степу, біля Свиридової могили, місця збору козаків, Павлусь зустрічається із запорожцями.)

Вчитель .Вітаю ,перший поріг ми успішно подолали . Право прикріпити прапор на вершині першого порогу надається,,,,,

Можемо рухатись далі.

Вчитель. Із сивої давнини завітав до нас козак Голота,щоб переконатися, що ви гідні називатися патріотами своєї держави. Шановний козаче,запрошуємо вас до нас. Він пропонує свою шапку-бирку. Перш ніж відправити молодого козака перевіряти свою мужність, відвагу, козацька старшина перевіряла його розум. Ось і ми зараз перевіримо ваші знання. Другим  буде поріг  «Шапка –дізнайка»  або «Голова не на те, щоб тільки шапку носить», з  неї кожен  вибирає питання за змістом повісті і дає відповідь.

 (Козак виходить на фоні музичного запису   «Думи про козака Голоту»).

Гра «Шапка-дізнайка»

1.     Як звали батька головного героя повісті? (Степан)

C:\Users\Діна\Фото семінар\image (19).jpg2.     Як звали головного героя повісті? (Павлусь)

3.     Хто напав на село? (Татари)

4.     Що влучило в головного героя, коли той тікав степом? (Стріла)

5.     Хто передчував небезпеку найпершим? (Дід)

6.     Тварина, завдяки якій головному герою вдалося врятуватися  від нападників?             

7.     Назва села, де жила родина Судаків. (Спасівка)

8. Дружина Степана Судака. (Палажка)

      9. Герой, який перебував серед козацтва і знав татарську мову. (Панас)

10. Прізвище козацького ватажка. (Недоля)

11. Ім’я сестри головного героя повісті. (Ганнуся)

12. Зброя, яку козаки використовували під час бою з татарами. (Шабля)

13. Командир татар. (Мустафа)

Вчитель . Молодці !Ви гарно попрацювали. Право прикріпити прапор на вершині другого  порогу надається,,,,,

Третій наш поріг це поріг «Козацькому роду нема переводу». Це поріг  несподіванок, де на вас чекає «загадкова скринька». Нумо швиденько відкриваїмо її і дістаньмо «послання».

  Увага! Це  робота у групах 

І група –утворити фотоколаж

 —Хто є представниками українського козацтва та лицарями  повісті «За сестрою»? C:\Users\Діна\Фото семінар\image (20).jpg

Лицарі повісті "За сестрою"

  • Петро Судак – зберегти життя заради родини, не осквернити честь роду.
  • Андрій Недоля – мудрий стратег, чесний та безстрашний ватажок
  • Остап Тріска – один стримає цілу навалу татар, авторитет і життя – ніщо у порівнянні із загальною справою
  • Дід Панас – не піддається старості, ніколи ні куля, ні шабля його не дряпнула, у походах незамінний: знається на лікуванні та грі на бандурі.
  • Семен Непорадний – його прізвисько суперечить вдачі, спритний і справний силач. Найнебезпечніша зброя – аркан та гострий язик.

ІІ група- укласти правила за якими живуть козаки? (вірно служити народові, обороняти його від ворога;бути чесним, благородним, відповідальним, мужнім;стійко витримувати  труднощі; дотримуватися клятви).

(Кожна група презентує свою роботу)

Вчитель.Як приємно працювати з такими розумними дітьми! Це завдання ми з вами успішно опрацювали . Право прикріпити прапор на вершині третього  порогу надається,,,,,

Ви гарно попрацювали, час і відпочити, а щоб це зробити треба фізкультхвилинку  відтворити.

ФІЗКУЛЬТХВИЛИНКА

Вчитель.Час до роботи, адже у нас попереду ще 3 пороги, які ми мусимо здолати.

Читанню, співам і письму 
Учили в школі січовій. 
Ще мали вправ військових тьму, 
Щоб ріс козацький рід новий. 

Отож четвертий  наш поріг

 «Що написане пером, не вивезеш і волом…» зветься,

значить нам із вами

почитати доведеться.

А зараз діти ми попрацюємо з підручником. Додому ви отримували випереджаюче завдання ,ви отримали запитання за змістом 2-5 розділів , у підручнику треба було  знайти відповідь і   виразно прочитати їх. Отже, вкладіть у своє читання усю душу, передайте суть написаного колись А.Я.Чайковським.

1.Яку роль відігравала Свиридова могила для козаків?

Ось над одною з менших річок, які вливаються в Самару, стоїть висока могила, її прозвали Свиридовою. Ніхто не знав, чому вона так зоветься і ніхто не перечився за це, щоб її назвати інакше. Але всі старші козаки знали, де стоїть Свиридова могила і кожен до неї потрапляв, хоч би й уночі. Тому то частенько козаки змовлялися на Свиридову могилу, як на збірне місце, де можуть напевно з'їхатися.

2.З ким із козаків знайомить нас автор у ІІ розділі (Із Семеном Непорадним)

3.Знайдіть опис зовнішності козака.

Семен Непорадний — так він звався — був кремезний козак літ тридцяти. Одягнений у широчезні червоні штани, які підперізував широким шовковим поясом. На ногах добрі шкапові чоботи. Сорочка подерта й замащена, на грудях широко розхристана, звідки визирали широкі косматі та сонцем опалені груди. Миючись, засукав рукави вгору поза лікті і показав жиласті руки, закінчені п'ястуками, мов довбеньки.

4.Чи переймалися козаки через свої прізвиська?

Хоч би як козака негарно назвати, він цього не соромиться. Козаки говорили: "Не ймення тебе красить, а ти його краси"

5.Кого побачив непорадний у траві?

Козак побачив мале хлоп'я в білій свитині на чорному татарському коні. Хлоп'я лежало обімліле горі спиною на траві. Це був Павлусь. З плечей текла йому кров.

6.Яку новину розповів Павлусь Непорадному?

 Татари розграбили, спалили, людей вимордували, мою маму, тата й діда вбили, сестру взяли... Вони підпалили село з чотирьох кінців; 

7.Зачитайте про приїзд козаків до козацького загону?

Пугу! пугу! — гукнули козаки, побачивши Семена. Семен не відгукнувся, щоб не збудити хлопця.  Зварив, братіку, їсти? — заговорило кілька голосів ..

— Та трохи зварив, — каже Непорадний, оглядаючись заклопотано на козаків: — Не сподівався тільки гостей... я ладив на п'ятьох, а вас, слава Богу, чи не п'ятдесят.

— Вгадав, отаманом будеш; далебі нас п'ятдесят.

 8.Як Непорадний вислідив татарина? («Непорадний сховався в траву, аби його не помітив ніхто, і пильно зиркав за татарином. Коли він наблизився до могили, Непорадний держав уже на поготові рушницю...») 
9. Для чого татарин з’явився у козацькому таборі? Якої шкоди він хотів йому завдати? («Йому блиснула думка в голові зайти сюди і порізати всіх, мов баранів, поки один видасть із себе голос») 
10. Яким чином С. Непорадний захопив ворога у козацькому стані? («Арканом фуркнув у повітрі, став блискавкою розгортатися і впав на голову татарина, коли той брав ножа із зубів у руку. У Непорадного бігали руки, як у ткача. Він великими куснями стягав аркан до себе, а відтак сіпнув з усієї сили, і татарин упав горілиць на землю. ...Миттю підскочив до нього... Скрутив татарина з усієї сили») 
11. Що розповів полонений татарин козакам про напад орди на Спасівку? («Ми були цієї ночі в Спасівці. В нашому загоні було чотириста чоловік. Ватажкував нами славний Мустафа-ага,  Ми знали про Спасівку, що там живе багатий люд. Це донесли нам крамарі, татари. На це село ми довго збиралися. Де тепер наш кіш, я не знаю. Мабуть, додому повертається») 
12.Що вирішили козацькі ватажки?
13. Через що козаки не змогли зненацька захопити татарський табір? («Татари, не побачивши на могилі дозорця, затривожились...») 
14. Яким ви уявили татарський кіш? Виразно прочитайте, як про це зазначено у творі. («Перед ним був татарський кіш. Коні лежали в траві. За ним стояли рядком козацькі вози. До возів з другого боку поприпинані були воли, що лежали в траві. А далі стояли татарські гарби поміж татарами») 

15.Коротко описати бій між козаками і татарами.

Одні козаки виманять татар з коша, ніби втікаючи, інші нападуть і відберуть ясир.

У Павлуся забилося серце від самої думки, що він побачить знаменитий козацький бій із поганцями. Петро із сумом попрощався з братом, бо був відважний і не жалів себе.

Татари погналися за загоном Тріски. А Недолі все щось не видно. Ватажок розвернувся й прийняв бій. Тут підоспів і другий загін. Татари були розбиті наголову, а їхній проводир потрапив у полон. Павлусь побачив, що козаки сильніші, й почав сподіватися на порятунок тата й сестри.

16. Що здобули козаки після перемоги над татарами? («З цієї битви здобули козаки чимало користі. У татар знайшли багато червонців, талярів, піймали більше сотні добрих коней і забрали татарську зброю») 

Вчитель .Діти, ви дуже відповідально опрацювали четвертий поріг.  Право прикріпити прапор на вершині четвертого  порогу надається,,,,,

Вчитель. Діти , козаки благородні, відважні, мужні люди. Недарма в народі про них складено багато прислів'їв та приказок. Наступний поріг який стоїть на шляху до нашої мрії – це «Народ скаже як зав’яже   »

 Перед вами у ваших « путівниках»  прислів’я та приказки про козаків , але в кожному прислів’ї загублене слово. Ваше завдання  віднайти ці слова з довідки і вставити у прислів’я .

Прислів’я

Козацькому роду нема переводу. Козак не боїться ні туги, ні грому. То не козак, що не думає отаманом бути. Хліб, сіль та вода – це козацька їда. Терпи козак – отаманом будеш. Береженого Бог береже, а козака шабля стереже. Бог не без милості, козак не без долі.

Вчитель .І, справді ,шабля завжди посідала визначне місце у свідомості українців, асоціюючись у першу чергу з козаком – захисником Вітчизни. Шабля фігурує у величезній кількості українських народних дум, поезій, прислів’їв та приказок та у сучасних українських піснях. Діти, заспіваймо сучасну українську пісню про шаблю.

Пісня

Недарма в народі говорять: « В бою козак себе славить не на язиці пилюкою, а конем та шаблюкою»

Право прикріпити прапор на вершині п’ятого   порогу надається,,,,,

Вчитель. Останній  поріг який стоїть на шляху до нашої мрії – це «Страху нема там, де його не бояться»

Колективна робота . Колективно скласти інформаційне ґроно до характеристики образу козака (на партах стрілочки ,на яких діти пишуть риси)

Які  риси  уособлюють у собі козаки?

C:\Users\Діна\Фото семінар\image (22).jpg

-  Діти вчитайтеся і ще раз у ці слова , які щойно ви записали, (честь, вірність, благородство, мужність, відвагу, силу, героїзм), кого ми можемо охарактеризувати цими словами сьогодні , завтра і навіть через декілька років, хто за велінням серця взяв у руки зброю і пішов захищати нашу землю незалежну Україну.

-Герої АТО

 

C:\Users\Діна\Фото семінар\image (23).jpg

 

-Герої АТО

Включити відеопрезентацію

А які ж риси уособлюють у собі українські воїни?

Не так давно у наших календарях з’явилося особливо значиме для всіх державне свято. Своїм указом Президент України Петро Порошенко 14 жовтня визначив як День захисника України. Це свято кожного, хто невтомною працею забезпечує економічний, гуманітарний, інтелектуальний, культурний захист держави  . Недаремно це свято відзначається саме у День Українського козацтва та Покрови Пресвятої Богородиці. Адже історія козацтва – це одна з найвизначніших сторінок життя нашого народу, а Божа Матір – заступниця і покровителька славного війська козацького.

 Вчитель  Вернімося до нашого проблемного питання: підтвердіть   думку про те, що моральні якості козаків не втратили своєї цінності і у наш час

Діти: Дійсно,порівнюючи  козака і бійця АТО, ми знаходимо  в них дуже багато схожих рис. Сучасні українські воїни – це знову ті, хто взявся за зброю, щоб захистити державу. Їх називають воїнами світла, бо вони світлі і воюють за правду. Вони сильні, як ніколи. Вони продовжують боротись, бо ми мусимо премогти.

Останній поріг ми з вами успішно подолали, право встановити прапор на вершині козацького порогу надається…….

ІV.Контрольно - оцінюючний етап.

Наш урок добігає до кінця, то ж давайте через призму почутого підведемо підсумки нашої роботи на уроці. Проведемо  Експрес-інтерв'ю.

Сьогоднішній урок навчив мене бути ...

  •       милосердним;
  •      добрим;
  •       щирим;
  •       сміливим;
  •       рішучим;
  •       сильним;
  •       відповідальним;
  •       співчутливим.

Оцінювання

Домашнє завдання

Вчитель. Гадаю, наш сьогоднішній урок збагатив вас знанням про славних козаків. А для того, щоб краще знати історію свого народу необхідно багато читати.  Розгорніть свої щоденники і запишіть домашнє завдання , яке вміщене у ваших путівничках.

Підвести підсумки нашої роботи на уроці пропоную і нашому гостю козаку. Шановний козаче, чи гідні учні 7 класу отримати почесне звання козака і козачки?

Козак. Всі ви добре працювали,

На уроці не дрімали,

Гарно всі відповідали.

За активну участь у подорожі кошова рада присуджує кожному з вас звання почесного козака і козачки. Прошу отримати відзнаки

Вчитель.Незалежно від того,  у який час ти живеш. Та честь, відданість, мужність, благородство цінувались завжди. І як хочеться, щоб ми були гідними наших  пращурів, а не перекотиполем у нашім краї? У нашому домі, у наших сім’ях.                                      

 

Кордони не спинять польоту могутнього слова
Хто серцем могутній ні куля ні шабля не вб’є
За нас Батьківщина і рідна нескорена мова
Не треба чужого але й не  відпустим своє.

За рідну домівку поклали життя вірні діти,
герої, що завжди залишаться в наших серцях,
за землю, за матір зробили, що мали зробити,
герої не гинуть, герої живуть у піснях.

 

Своїм героям воздамо по праву
від козаків до воїнів АТО:
усім, хто нашу захищав державу, —
навіки слава, шана і любов

Пісня «Це моя Україна»

docx
Додано
10 травня 2018
Переглядів
3307
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку