Тема: Незвичайні вчинки. Платон Воронько. «Казка про рукавичку».
Мета :ознайомити учнів із творчістю Платона Воронька, удосконалювати вміння виразно читати, передавати під час читання настрій твору, вчити розуміти текст, виділяти головне, аналізувати,оцінювати вчинки дійових осіб; розвивати зв'язне мовлення учнів, образне мислення, творчі здібності, фантазію; виховувати доброту, турботливість, любов до рідного слова.
Обладнання: підручник , презентація , портрет Платона Воронька, шаблони рукавичок, набори геометричних фігур.
Тип уроку: вивчення нового твору.
Хід уроку
I. Організаційний момент. Слайд 1
1. Привітання Слайд 2
Встаньте, діти, ви рівненько, посміхніться всі гарненько, поверніться до гостей, привітайтесь: «Добрий день!»
2. Представлення гостей
3. Перевірка готовності до уроку.
4. Введення елементу нестандартності.
- Сьогодні до нас на урок завітав гість. Коли ви відгадаєте загадку, то дізнаєтесь, хто це.
*Влітку сіренький ,а взимку біленький, довгі вуха має, швидко стрибає. (Заєць) Слайд 3
- Так, молодці . Це – зайчик. Він підготував для вас цікаві завдання, які ми повинні з вами виконати.
II. Актуалізація опорних знань учнів.
1.Мовленнєва розминка.
а). Зарядка для язичка
-Діти а зараз нам приготував зайчик дуже цікаве завдання.
Де ж наш пустун-язичок?
Ліг на бочок і мовчок.
А ми зараз його розбудимо!
— Поплямкаємо губами!
— Поклацайте зубами (щоб міцніші були)!
— Посичіть гускою: с-с-с.
— Подзижчіть комариком: дз-дз-дз.
— Пошуміть вітерцем: ш-ш-ш.
— Подирчіть трактором: др-др-др.
*Чистомовка Слайд 4
Ра –ра –ра – у лісі нора.
Ру – ру –ру – звірі рили нору.
Ро – ро – ро – каже свиня «хро». Рі-рі-рі- там літали комарі. Рю-рю-рю- Бачу ясную зорю.
б). Робота над скоромовкою. Прочитати напівголосно і повільно; голосно і швидко ; весело , сердито. Слайд 5 Я на руку рукавицю
Одягаю брату Грицю.
Він незграбний, ще маленький,
Хай не мерзне мій рідненький.
Читання скоромовки «дощиком».
— Дощик накрапає (читати повільно і тихо).
— Дощик сильніший (скоріше і голосніше).
— Злива (голосно і швидко ).
— Дощик накрапає, дощик сильніше , дощик-злива (у зворотному напрямку).
III. Перевірка домашнього завдання.
Учні відповідають на запитання рубрики «Повтори і пригадай» (с. 71).
« Повтори і пригадай» Слайд 6
Білесенькі сніжиночки, Вродились ми з води… («Сніжиночки». М.Вороний)
Я вас всiх зараз вiтаю
Подарунки посилаю,
Хай сьогоднi й дорослi й дiти
Будуть цiлий день радiти!
IV. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
— Сьогодні ми починаємо вивчати новий розділ.
— Відкрийте підручник на с. 72 і прочитайте його назву. («Поетична збірка 4»)
— Послухайте уважно, я прочитаю передмову до розділу.
— А тепер самостійно прочитайте передмову до розділу, і скажіть: До чого спонукають вас автори?
— Відкриває цей розділ письменник Платон Воронько. Слайд 7
V. Сприймання і усвідомлення нового матеріалу.
1. Біографічна довідка - Діти, пригадайте, що ви знаєте про цього письменника?
-Так, Платон Микитович Воронько наш земляк, родом з села Чернеччина поблизу Охтирки на Сумщині. Майже всі свої літературні премії отримав за «дорослі» вірші, але справжню славу здобули його неповторні поезії для дітей. І, відвідуючи бібліотеки,ви можете взяти будь-яку книжечку або збірку творів Платона Воронька і познайомитися з його творчістю.
2.Фізкультхвилинка Слайд 8
- А зараз, діти, давайте відпочинемо .
Забавлялись зайченята, (встають, руки піднімають вгору)
Виглядаючи маму і тата. (руки на поясі, повертаються праворуч-ліворуч)
Ось так лапку до лапки. (плескають в долоні)
Ось так шапку до шапки. (руки піднімають до голови)
Ось так — вусом потрусили.(хитають головою)
Так — так — так! (стрибають на місці).
3.Опрацювання вірша П. Воронька «Казка про рукавичку» (с. 72-73)
а) Підготовча робота. Гра «Відгадайте казку». • Що за хата на узліссі, вся ворушиться, дрижить? Де не взявсь — кабан біжить.Тут і вовк іде, й ведмідь, й кожен хоче в хатці жить.Так вже тісно їм усім — ось-ось-ось порветься дім. Що за дім такий лежить, І ворушиться, й дрижить? (Рукавичка) Слайд 9 -Де взялася в лісі рукавичка? – Назвіть героїв української народної казки . – Чи можна назвати цих звірят друзями? – Чого навчає вас ця казка?
— Платон Микитович Воронько написав свою казку про рукавичку. Погляньте на текст і скажіть, чим цей твір відрізняється від української народної казки? (Це вірш.)
б) Словникова робота . Слайд 10
Домом – будинком, житлом
Замала– дуже мала
в) Першоразове виразне читання вірша вчителем . Слайд 11
-Діти, зараз ви уважно мене слухайте , а потім відповісте: хто є головним героєм вірша «Казка про рукавичку»? ( Хлопчик)
г) Перевірка сприймання прочитаного
- Яким ви уявляєте хлопчика?
- Чи можна назвати його бешкетником?
- Простежте за текстом, як розмірковував герой? Назвіть причину його вчинку.
- З якою інтонацією слід читати вірш? (Не поспішаючи, розмірено, ніби даючи хлопчикові час на роздуми.)
д) Читання вірша учнями
- самостійне читання вірша учнями
-підготовка до виразного читання вірша (прочитати вірш сумно, весело, байдуже)
- «день-ніч»
-А зараз ми пограємо в гру «День –ніч» , коли я називаю день ви читаєте в голос , а коли ніч ви відпочиваєте .
- «актор»
- Діти уявіть що ви в театрі , а хтось буде біля дошки актором а всі остайні глядачі.
-Хто хоче бути актором?
- Коли актор прочитає вірш слухачі повині подякувати актору оплесками .
-Шановні глядачі ми визначимо найкращого актора .
-Отже найкращий актор у нас ……
4. Гра « Ти – мені , я - тобі» Слайд 12
-- Придумайте запитання за змістом казки , поставте його однокласникам.
VІ.Хвилинка творчості. Робота в групах. Слайд 13 –А зараз, діти, обднайтесь в групи. Кожна група отримає рукавичку, яку потрібно оздобити якнайкраще.
VIІ. Підсумок уроку.
1.Підсумок уроку. Гра «Незакінчені речення» Слайд 14 *«Сьогодні на уроці ми читали твір…» *«Про письменника я дізнався…» * «Найбільш цікавим на уроці було…»
2.Оцінювання. 3. Домашнє завдання. Слайд 15 С. 72-73, виразно читати вірш, відповісти на питання, дібрати 3 прислів‘я про дружбу. 4.Прощання. Слайд 16