Тема уроку. Дива в країні Сновидінь
Зірка Мензатюк «Блакитне кошеня»
Мета уроку. Познайомити учнів із життям і творчістю Зірки Мензатюк, розвивати навички виразного та правильного читання прозового твору, розвивати вміння знаходити у тексті відповіді на запитання, читати речення з відповідною інтонацією, збагачувати словниковий запас учнів, розвивати зв’язне мовлення, пізнавальний інтерес, логічне мислення, творчу уяву, виховувати бажання бути спостережливим, бачити цікаві речі у природі .
Тип уроку. Урок засвоєння нових знань, вмінь та навичок.
Обладнання: Портрет Зірки Мензатюк, ілюстрації до твору, кросвор, конверти з кольоровими тваринами, картки, відеоролик
Хід уроку
ІІ. Актуалізація опорних знань
1). Вправа «Мозковий штурм»
2). Розминка
Читаємо, правильно вимовляючи звуки (показую по черзі). Читаємо ще раз.
И А О У Е І
А зараз спробуємо додати емоції і виразність у наше читання.
И – налякали когось
А - злякалися самі
О - здивувалися
У - розчарувалися
Е - замислились
І - посміхнулись один одному.
3). «Зашифровані конверти»
«Чудернацькі істоти»
захід ескімо лев екватор ніс автобус кріт острів рама овал вітер апельсин
жевийро чикай
кидемдев йивотелоіф
бл_к_тн_ к_ш_н_
4. «Котячі фразеологізми»
Купити кота в мішку - невідомо що
Коту під хвіст - дарма
Гратися в кота і мишку – ховати щось один від одного, хитрувати
Кішки на душі шкребуть – поганий настрій
Як кіт наплакав – мало
5. Схема «1-2 слова»
IIІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми і мети уроку.
ІV. Сприймання й усвідомлення нового матеріалу.
1) Біографічна довідка (портрет)
Зірка Мензатюк – письменниця сучасниця – 65 років.
Писати почала, коли вчилася у другому класі. Це сталося так: одного разу вчителька задала написати вдома переказ «Ліс восени». Почавши з переказу, Зірка написала про лисячу нору, яку бачила в лісі, про білочку, що збирала ліщинові горіхи, а далі й про те, яким ліс стане взимку, коли його засипле сніг. Замість кількох рядочків переказ розтягнувся на цілих п'ять сторінок. І їй так сподобалося викладати на папері власну розповідь, що письменниця на цьому не зупинилася і написала ще й віршовану «Казку про кицю Мурку і дівчину Ганну», а в наступні дні — чимало віршиків. Однокласники чомусь не повірили, що дівчинка пише вірші сама, і стали говорити, що все те написав її прадід Олекса та й закопав, а вона викопала і видає за свої.
Закінчивши у 1977 р. університет з червоним дипломом, вона працювала у газеті. Робота була цікавою і відповідальною, проте скоро письменниця стала відчувати, що пише не про те, не так, як хоче, тому відмовилася від кар'єри, залишила газету і присвятила себе творчості для дітей.
2) Робота над заголовком. Передбачування змісту тексту.
3) Словникова робота
мулькі
акварель
додолу
мандри
вередливі
ненароком
смарагд
зоринка
картузик
4). Комбіноване читання оповідання (вчитель-учні)
Проблемне запитання
5). Бесіда за змістом твору «Блакитне кошеня»
Гра «Мікрофон»
- То який жанр?Визначення правди/вигадки
- Чому твір так називається?
- Хто головний герой?
- Як ви думаєте, скільки років Іванку?
V. Закріплення вивченого матеріалу.
1). Аналіз змісту з вибірковим читанням.
- Як мама пояснила сину, що блакитних кошенят не існує?
- Як мама присипала сина?
- Доведіть, що кошеня було повністю блакитне.
- З чим автор порівнювала кошеня?
- Про що кошеня розказало хлопчику?
- Навіщо ловити зірки?
- Зачитайте момент, коли й Іванко приєднався до порятунку.
- Якою було зірочка, врятована Іваном?
Схема з голубим котиком
Фізкультхвилинка
Сірий котик міцно спав,
Навіть пісню не співав.
Та, нарешті, пробудився
І довкола обдивився.
Став смачненько потягатись
І чистенько умиватись.
Порозчісував він вуса
Довгі-довгі, русі-русі.
Зуби й кігті нагострив
Й до комірчини побрів.
Буде мишку полювати
І добро оберігати.
Ми, як котик, відпочили,
Щоб зміцніли наші сили.
2). Хвилинка творчості
- А яким ви уявляєте кошеня?
Намалюйте його.
С.74, завдання 2
3). Робота в парах
Розгадування кросворду
4. Запитання-відповідь «1й-2-й-3-й»
5. Хвилинка фантазії
А)«Уявний автор»
Уявіть, що ви автор цього тексту, який би інший заголовок ви дібрали?
(Як ми зірки ловили, Дивовижний сон)
Б) «Піжамні сни»
- Як ви думаєте, а чому Іванку наснився сон саме про кошеня?
- А давайте пофантазуємо, що може наснитись власниці чи власнику піжами з нашими чарівними тваринками?
VІ. Підсумок уроку
Проблемне запитання
(бувають, є така порода)
Відеоролик
– Твір якої письменниці ми читали та обговорювали на уроці?
–– Який настрій викликає цей твір? (Позитивний. Уві сні може трапитись що завгодно. І тварини можуть бути різнокольорові, головне – нафантазувати, чому вони саме такого кольору)
VІІ.Домашнє завдання