Новаторство М.Ю.Лермонтова в жанрі
роману. 9 клас
Мета:формувати ключові і предметні компетентності та компетенції шляхом виконан-нянавчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань,зокрема:дослідити новато-рство М.Ю.Лермонтова в жанрі роману;розвивати вміння аналізувати твір із погляду жа-ру;виховувати потребу в саморозвитку,полікультурне мислення,здійснювати естетичне виховання.
Обладнання: портрет М.Ю.Лермонтова,ілюстрації до роману.
Тип уроку: комбінований
Але не думайте,(…)щоб автор цієї книжки мав коли-небудь горду мрію стати виправни-ком людських пороків.(…)Досить і того,щоб хвороба вказана,а як її лікувати-це вже бог знає!
Михайло Юрійович Лермонтов
Хід уроку
І.Організаційний момент
ІІ.Актуалізація опорних знань
Заповнення таблиці «Види роману»
ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку
ІY.Опрацювання навчального матеріалу
Учитель .Після прочитання роману М.Ю.Лермонтова виникає кілька запитань.Пригадаємо, від кого ми дізналися про «подвиги» Печоріна? Максим Максимович,проїжджий офіцер і сам Печорін- ось оповідачі роману.Сам автор криється «за лаштунками» оповіді,доручає опо-відь посередникам.
Інше запитання – навіщо М.Ю.Лермонтов повністю зламав хід подій? Чому така різниця між фабулою і сюжетом, композицією та хронологією? І , нарешті, чому письменник ніяк не визначиться з назвою твору? «Записки», «писання», «довгий ланцюг повістей» - усе, що зав-годно, але не роман.
Метод «Мозковий штурм»
Дайте відповідь на перші два запитання з використанням вивченого матеріалу.
Навіщо потрібні оповідачі? (Оповідачі потрібні , щоб оцінити вчинки героя очима сторон-ніх людей,які не розуміють його мотивації. Самовикриття Печоріна дає змогу читачам зрозуміти,нарешті,що таїться в його душі та які причини його вчинків.)
Кола Венна «Оповідачі». Заповнення схеми.
Максим Максимович: таємничий,
загадковий,його вчинки незрозумілі.
ОПОВІДАЧІ
Мандрівний офіцер: конкретний, Сам Печорін: трагічна сповідь
реалістичний самотньої душі.
Печорін очима інших героїв і сам про себе
Максим Максимович: бачить Печоріна таємничим, загадковим, його вчинки незрозумілі, су-перечливі, страшні; добра, але обмежена людина.
Мандрівний офіцер: дає психологічний портрет Печоріна, конкретний, реалістичний образ, спроба об’єктивно оцінити деякі його вчинки.
Печорін: трагічна історія самотньої душі.
Чому змінено хронологію подій?
Сюжетна лінія вибудована так, щоб спочатку ми зіштовхнулися з шокуючою історією Печорі-на й Бели, потім стали свідками зверхності, байдужості, черствості Печоріна під час зустрічі з Максимом Максимовичем. Ця частина викликає в читачів обурення поведінкою героя, бажа-ння розібратися в мотивах його вчинків. Для цього М.Ю.Лермонтов створив «Журнал Печорі-на»,з якого ми розуміємо,наскільки суперечлива й трагічна особистість перед нами. Тобто спочатку чуємо про нього від інших, а потім і бачимо самі.
СЕНКАН «Печорін»
Печорін
Загадковий,суперечливий
Страждає, шукає, хвилює
Герой, що не може знайти щастя
Самотність
-Чи є твір М.Ю.Лермонтова романом?
Визначте жанри повістей, з яких складається роман «Герой нашого часу».
-«Бела» - романтична новела,дорожній нарис.
-« Максим Максимович» - психологічна новела.
- « Тамань» - авантюрна новела, гостросюжетна повість.
- «Княжна Мері» - щоденник, світська повість.
- «Фаталіст» - записки, романтична новела.
У центрі сюжету – «історія душі», думки, переживання літературного персонажа. Те ,що на-зивається «психологізмом». Лермонтов не зміг визначити жанр свого твору, оскільки це був перший психологічний роман у російській літературі.
Y. Підбиття підсумків уроку
Бесіда
YІ. Домашнє завдання
Підготуватися до контрольної роботи.