Новаторство М.Ю. Лермонтова в жанрі роману

Про матеріал
Комбінований урок дає можливість формувати ключові й предметні компетентності і компетенції за допомогою виконання навчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань, а саме :дослідити новаторсвто Лермонтова в жанрі роману; розвивати вміння аналізувати твір з погляду жанру;виховувати потребу в саморозвитку, здійснювати естетичне виховання.
Перегляд файлу

Новаторство М.Ю.Лермонтова в жанрі

                     роману.    9 клас

 

Мета:формувати ключові і предметні компетентності та компетенції шляхом виконан-нянавчально-пізнавальних і практично зорієнтованих завдань,зокрема:дослідити новато-рство М.Ю.Лермонтова в жанрі роману;розвивати вміння аналізувати твір із погляду жа-ру;виховувати потребу в саморозвитку,полікультурне мислення,здійснювати естетичне виховання.

Обладнання: портрет М.Ю.Лермонтова,ілюстрації до роману.

Тип уроку: комбінований 

  Але не думайте,(…)щоб автор цієї книжки мав коли-небудь горду мрію стати виправни-ком людських пороків.(…)Досить і того,щоб хвороба вказана,а як її лікувати-це вже бог знає!

                                                                                                Михайло Юрійович Лермонтов

                                                 Хід уроку

І.Організаційний момент

ІІ.Актуалізація опорних знань

Заповнення таблиці «Види роману»

ІІІ.Повідомлення теми і мети уроку

ІY.Опрацювання навчального матеріалу

Учитель .Після прочитання роману М.Ю.Лермонтова виникає кілька запитань.Пригадаємо, від кого ми дізналися про «подвиги» Печоріна? Максим Максимович,проїжджий офіцер і сам Печорін- ось оповідачі роману.Сам автор криється «за лаштунками» оповіді,доручає опо-відь посередникам.

     Інше запитання – навіщо М.Ю.Лермонтов повністю зламав хід подій? Чому така різниця між фабулою і сюжетом, композицією та хронологією? І , нарешті, чому письменник ніяк не визначиться з назвою твору? «Записки», «писання», «довгий ланцюг повістей» - усе, що зав-годно, але не роман.

     Метод «Мозковий штурм»

Дайте відповідь на перші два запитання з використанням вивченого матеріалу.

Навіщо потрібні оповідачі? (Оповідачі потрібні , щоб оцінити вчинки героя очима сторон-ніх людей,які не розуміють його мотивації. Самовикриття Печоріна дає змогу читачам зрозуміти,нарешті,що таїться в його душі та які причини його вчинків.)

  Кола Венна «Оповідачі». Заповнення схеми.

                                                Максим Максимович: таємничий,

                             загадковий,його вчинки незрозумілі.

                                               ОПОВІДАЧІ

Мандрівний офіцер: конкретний,                                    Сам  Печорін: трагічна сповідь

реалістичний                                                                          самотньої душі.

Печорін очима  інших героїв і сам про себе

Максим  Максимович: бачить Печоріна таємничим, загадковим, його вчинки незрозумілі, су-перечливі, страшні; добра, але обмежена людина.

Мандрівний офіцер: дає психологічний портрет Печоріна, конкретний, реалістичний образ, спроба об’єктивно оцінити деякі його вчинки.

Печорін: трагічна  історія самотньої душі.

Чому  змінено хронологію подій?

Сюжетна лінія вибудована так, щоб спочатку ми зіштовхнулися з шокуючою історією Печорі-на й Бели, потім стали свідками зверхності, байдужості, черствості Печоріна під час зустрічі з Максимом Максимовичем. Ця частина викликає в читачів обурення поведінкою героя, бажа-ння розібратися в мотивах його вчинків. Для цього М.Ю.Лермонтов створив «Журнал Печорі-на»,з якого ми розуміємо,наскільки суперечлива й трагічна особистість перед нами. Тобто спочатку чуємо про нього від інших, а потім і бачимо самі.

СЕНКАН «Печорін»

Печорін

Загадковий,суперечливий

Страждає, шукає, хвилює

Герой, що не може знайти щастя

Самотність

-Чи є твір М.Ю.Лермонтова романом?

Визначте жанри повістей, з яких складається роман «Герой нашого часу».

-«Бела» - романтична новела,дорожній нарис.

-« Максим  Максимович» - психологічна новела.

- « Тамань» - авантюрна новела, гостросюжетна повість.

- «Княжна Мері» - щоденник, світська повість.

- «Фаталіст» - записки, романтична новела.

  У  центрі сюжету – «історія душі», думки, переживання літературного персонажа. Те ,що на-зивається «психологізмом». Лермонтов не зміг визначити  жанр  свого  твору, оскільки це був перший  психологічний  роман у  російській  літературі.

Y. Підбиття  підсумків уроку

   Бесіда

  • Які людські пороки висвітлив  Лермонтов у своєму романі?
  • Чому автору знадобилося створити новий  вид роману?

YІ. Домашнє  завдання

Підготуватися до контрольної роботи.               

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
14 серпня 2019
Переглядів
4696
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку