Урок із зарубіжної літератури для 9 класу: "Генрік Ібсен (1828–1906). «Ляльковий дім». Образна система."

Про матеріал
Тип уроку: засвоєння знань. Форма проведення: урок психологічного малюнка персонажу. Методи та прийоми: семантична карта образу, прийом «шість капелюхів», щоденник подвійних нотаток, складання пазлів, використання QR кода, філворд .
Перегляд файлу

Черняк Інна Георгіївна

вчитель зарубіжної літератури

комунальної установи Сумської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №17, м. Суми, Сумської області

Тема. Генрік Ібсен (18281906). «Ляльковий дім». Образна система.

Мета: виявити особливості зображення героїв в складних життєвих ситуаціях, з’ясувати сутність морального максималізму в драмі, довести складність характеру та  новаторство головної героїні, вдосконалювати здатність розуміти мотиви вчинків героїв, добирати цитати, аналізувати діалоги; розвивати уміння оцінювати прочитане, зіставляти явища літератури і життя, обґрунтовувати свої думки; виховувати почуття відповідальності, поваги до інших, прагнення до самодосконалості.

Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, відео.

Тип уроку: засвоєння знань.

Форма проведення: урок психологічного малюнка персонажу.

Методи та прийоми: семантична карта образу, прийом  «шість капелюхів», щоденник подвійних нотаток, складання пазлів, використання QR кода, філворд .

Підручник: Зарубіжна література: підручн. Для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./О. М. Ніколенко, М. О.Зуєнко, Б. В. Туряниця, О. В. Орлова. – К. : Грамота, 2017. – 176с. ISBN 966-349-618-4

Перебіг уроку.

“Жінка – наймогутніша у світі

                                              істота, від неї залежить, як

                                                спрямувати чоловіка туди,

                                                   куди хоче повести його  

                                                    Господь Бог”.

                                                                            Г. Ібсен

  1. Мотивація навчальної діяльності. Перегляд буктрейлеру «Нора».
  1. Бесіда:

- Що головне у житті жінки?

- Що робить  жінку щасливою?

- Якими повинні бути сімейні цінності?

- Як повинні розвиватися стосунки між чоловіком та жінкою, щоб кожен відчував гармонію та досконалість власного існування? 

  1. Порівняйте меми, поясніть позицію жінки з точки зору життєвих цінностей. - Яка, на вашу думку, героїня — мудра чи безумна?
  1.  Актуалізація знань.

Слово вчителя. "В мені живе любов до свободи і непохитна рішучість не дати нікому себе поневолити; ніколи не схилити своєї голови, коли проти цього протестує моя совість; жити так, як сам життя я розумію, і йти лише тим шляхом, що я його собі обрав, хоч яким би він складним був, не даючи нікому жодним підлещуванням, жодними погрозами звести себе з цього шляху," – говорив  Ф. Шпільгаген, німецький письменник, філософ.  Так прагнула жити Нора, бо вона розуміла, що вона особистість з високими моральними властивостями. А не «лялька», дитяча іграшка. "Хочу скинути маскарадний костюм"; "Я не можу більше заспокоїтись на тому, що говорить більшість і що пишуть у книгах. Я маю сама подумати про ці речі і спробувати розібратись в них"; "Мені треба з'ясувати, хто має слушність — суспільство чи я" – Нора почала розуміти, чого їй бракує — стати людиною, яку б поважали як особистість, любили по-справжньому. А саме головне, для сімейного щасливого життя потрібні любов, добро, співчуття, чесніть, довіра, взаєморозуміння. «Мудра жінка будує свій дім, а безумна своєю рукою руйнує його»?

  1.               Складання семантичної карти образу Нори (розкрити зовнішні та внутрішні прояви Нори. Прояви у зовнішньому вигляді, у поведінці, у вчинках, у ставленні до чоловіка, уставленні до дітей, до інших.)

  •                    Чому Нора не зізналася чоловікові ні відразу, ні потім?
  •                    Чи любила Нора свого чоловіка?
  •                    Чи була фру Лінне справжньою подругою?
  •                    Чи є Крогстад негативним персонажем?

Слово вчителя. У п’єсі «Ляльковий дім» Г. Ібсен порушив проблему залежності й трагічної долі жінки в суспільстві, необхідності здобуття нею особистої свободи.

  1. Оголошення теми і мети уроку.
  2. Робота над темою уроку.

Слово вчителя. Композиція п'єси «Ляльковий дім» має аналітичний характер. Аналітизм її полягає в тому, що твір розпочинається показом зовнішньої ілюзії щастя, а закінчується катастрофою. Драматург доводить, що злагода, комфорт, у яких живуть його персонажі, а також нібито доброзичливі взаємини між ними є оманою. У такий спосіб він розкриває суперечності сучасного йому світу. Але драму Г. Ібсена називають не тільки аналітичною, але й інтелектуально - аналітичною, бо вона завершується інтелектуальним осмисленням персонажами власного життя. Проте герої Ібсена не є рупорами його ідей. Вони промовляють те, що диктує їм логіка власного характеру, психологічну глибину якого майстерно розкриває письменник.

  1.               Робота у групах. Щоб створити групи, кожен учень повинен обрати смайлик, що підкреслює його душевний стан. Відповідно, 1- білий капелюх, 2 –  жовтий капелюх, 3 – чорний капелюх, 4 – зелений капелюх, 5 – червоний капелюх, 6 – синій капелюх:

          1                     2                    3                   4                  5                 6

  •                   Створення психологічного малюнку образу Нори: (прийом «Шість капелюхів».)
  •              Білий ((999999 

 

(розкажіть від імені героїні усе, що  відомо про Нору, підберіть факти про життя).

  • Де і коли відбувається дія п’єси?
  • Яка атмосфера панувала в домі адвоката Хельмера?
  • Що можна сказати про життя Нори в батьківському домі?
  • Як Нора описує своє життя ляльки-жінки?
  •              Чорний ( підберіть факти, події із життя Нори, які характеризують негативні сторони Нори, що вам не подобається в поведінці героїні).
  • Вчинок Нори.
  • Які соціальні та сімейні проблеми сприяли тому, що Нора себе так повела?
  • Думки про самогубство. Що переживала героїня у цей момент?
  • Відкритий фінал (покинула дітей). Чи справжня мати Нора?

 

  •              Жовтий

( пошук позитивних сторін, переваги у виборі ).

  • Щасливий шлюб.
  • Доброзичлива, енергійна, весела, дбає про родинне гніздечко.
  • Гарні стосунки з людьми.
  • Бажання врятувати родину від матеріальних проблем.
  • На яке диво очікувала Нора?
  •              Зелений (поясніть поведінку Нори як альтернативу вирішення сімейних проблем).
  • Чи була Нора щасливою у свої рішеннях?
  • Взаємини Нори  з Крістіною, чому вона їй зізнається про борги?
  • За ради чого  страждає Нора?
  • Який головний вибір робить героїня?
  • Передбачення -гра: «Я – героїня твору…».
  • Мій фінал….
  •              Червоний                          

  (почуття, емоції щодо героїні та її поведінки).

  • Нора – лялька.
  • Чому так довго приховувала від чоловіка таємницю свого вчинку?
  • Символи твору, яку роль вони відіграють?
  • Чи виправдав Нору спосіб самовизначитися чи був інший спосіб?
  • Над чим змушує замислитись Нора?
  • Висловіть власні почуття до героїні.
  •              Синій  (висновки, які можна зробити).

 

 

  • Як ставиться суспільство до героїні?
  • Які життєві уроки надає нам твір?
  • Які гендерні проблеми сьогодні актуальні?
  •                   Американські психологи довели, що людина не зовсім підвладна сама собі. Вона може грати самообрану і власно створену роль, може грати роль, створену іншими персонажами, інколи роль визначається долею. До якого типу можна віднести Нору?

Слово вчителя: Проблема сімейного щастя, порушена в п’єсі Ібсена, актуальна і в наш час. Ви всі молоді люди, і я впевнена, що багато хто з вас уже мріє про своє майбутнє. То в чому ж воно – сімейне щастя? Що є запорукою щасливого сімейного життя? Ці питання кожен вирішує по-своєму. Точної відповіді на них немає.

  1.                Створення «Щоденника подвійних нотаток» (на аркуші провести вертикальну лінію, ліворуч слід записати епізод або якийсь образ,  цитату із тексту, що уразив найбільше, праворуч від лінії  прокоментувати цей абзац: що саме в цій цитаті примусило її записати? На які думки вона наштовхнула? які запитання вона викликала?).

Нора. У мене є й інші обов'язки, такі самі святі.

Гельмер. Немає. Які це можуть бути обов'язки?

Нора. Обов'язки щодо себе самої. Гельмер.

Ти найперше дружина й мати. Hора. Я в це більше не вірю. Я вірю, що найперше я людина, така, як і ти… або принаймні маю стати людиною.

 

Але наш дім був тільки кімнатою для дитячих ігор. Тут я була дружиною-лялькою, як удома дитиною-ляль-кою. А діти, знову ж таки, були моїми ляльками. Мені подобалося, коли ти грався зі мною, а їм подобалося, коли я гралася з ними.

 

Ніхто не жертвує своєю честю задля того, кого любить.

 

  1.                Інтерактивна вправа «Пазл» ( зайти на сайт Untitled за допомогою сканування QR коду, скласти картинку, яка умовно буде заставкою групи у фейсбук і зробити власний допис на запропоновану тему):
  •                    Висловіть свої міркування щодо теми «Жіноче щастя: стереотипи й реальність». Які соціальні й психологічні стереотипи викривав Г. Ібсен? Які стереотипи існують у наш час? Поясніть.

Слово вчителя. Усі соціальні проблеми Г. Ібсен переводить у психологічну площину, показуючи вплив суспільства на долю людини, її внутрішній стан, почуття, прагнення. Хоча в п’єсі є доволі потужною є зовнішня дія, проте набагато більшу роль відіграє внутрішня дія, психологічні колізії. Тому і образи є неоднозначними. Кожен з них постає психологічно багатогранним, повертаючись різними гранями за певних умов і обставин. Герої багато говорять про свої думки й почуття, особливо у фіналі п’єси. «Нова драма» Г. Ібсена перетворилася на місце для ідейних дискусій, обговорення світоглядних позицій, життєвих принципів. В образі Нори втілено право жінки на власну гідність, вибір моральної позиції й життєвого шляху.

  1. Підсумки уроку.
  1.              
    Вправа «Філворд». Розшифруйте слова з філворду і висловіть власну думку про те, як такі риси повинні впливати на ваше життя у майбутньому, якою повинна бути ваша родина, стосунки з людьми, звичаї, традиції.
  2.  «Вправа «Меседж». Висловіть думку у вигляді короткого запису, малюнку, яка може бути виражена вербальним або невербальним способом, яка є асоціацією або алюзією до теми уроку.

 

 Підсумкове слово вчителя. Чоловік — це зовнішній бік світу, а жінка — внутрішній, прихований; чоловік завойовує і підкоряє, а жінка як невичерпне підземне джерело, яке дає силу дереву життя», — говорив мудрець Еліягу Кі. «Ми можемо із цим погоджуватися чи не погоджуватися, але всі, напевне, визнають ту істину, що чоловік і жінка — рівноправні представники роду людського, які не можуть обійтися одне без одного. Тому несправедливо, коли хтось когось вважає істотою нижчого сорту, рангу». Це і довела всім ібсенівська героїня Нора, яка, не зважаючи на традиції та існуючу мораль, різко виступила проти приниження її особистості. І саме тому вони здобули такої шаленої популярності.

  1. Оцінювання учнів.
  2.        Домашнє завдання. Вибрати із твору образи – символи і пояснити їх значення. Написати фанфік «Як склалась доля Нори?»

Індивідуальне завдання. Створити лепбук «Сімейне щастя».

 

Джерела

  1. Зарубіжна література: підручн. Для 9 кл. загальноосвіт. навч. закл./О. М. Ніколенко, М. О.Зуєнко, Б. В. Туряниця, О. В. Орлова. – К. : Грамота, 2017. – 176с. ISBN 966-349-618-4
  2. https://dovidka.biz.ua/lyalkoviy-dim-harakteristika-nori/
  3. https://www.livelib.ru/book/1000587226/quotes-lyalkovij-dim-genrik-ibsen
  4. https://www.ukrlib.com.ua/world/printit.php?tid=85
  5. https://childdevelop.com.ua/generator/letters/puzzle.html
  6. https://www.jigsawplanet.com/?rc=mypuzzles
  7. https://panel.creambee.ru/Generate/Solutions

 

 

 

 

Додаток 1

 

(розкажіть від імені героїні усе, що  відомо про Нору, підберіть факти про життя).

- Де і коли відбувається дія п’єси?

- Яка атмосфера панувала в домі адвоката Хельмера?

- Що можна сказати про життя Нори в батьківському домі?

- Як Нора описує своє життя ляльки-жінки?

( підберіть факти, події із життя Нори, які характеризують негативні сторони Нори, що вам не подобається в поведінці героїні).

- Вчинок Нори.

- Які соціальні та сімейні проблеми сприяли тому, що Нора себе так повела?

- Думки про самогубство. Що переживала героїня у цей момент?

- Відкритий фінал (покинула дітей). Чи справжня мати Нора

( пошук позитивних сторін, переваги у виборі ).

- Щасливий шлюб.

- Доброзичлива, енергійна, весела, дбає про родинне гніздечко.

- Гарні стосунки з людьми.

- Бажання врятувати родину від матеріальних проблем.

- На яке диво очікувала Нора?

(поясніть поведінку Нори як альтернативу вирішення сімейних проблем).

- Чи була Нора щасливою у свої рішеннях?

- Взаємини Нори  з Крістіною, чому вона їй зізнається про борги?

- За ради чого  страждає Нора?

- Який головний вибір робить героїня?

- Передбачення -гра: «Я – героїня твору…».

- Мій фінал….

(почуття, емоції щодо героїні та її поведінки).

- Нора – лялька.

- Чому так довго приховувала від чоловіка таємницю свого вчинку?

- Символи твору, яку роль вони відіграють?

- Чи виправдав Нору спосіб самовизначитися чи був інший спосіб?

- Над чим змушує замислитись Нора?

- Висловіть власні почуття до героїні.

- Як ставиться суспільство до героїні?

- Які життєві уроки надає нам твір?

- Які гендерні проблеми сьогодні актуальні?

 

 

 

 

 

 

 

 

Додаток 2

 

 

 

docx
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
15 серпня
Переглядів
58
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку