Черняк Інна Георгіївна
вчитель зарубіжної літератури
комунальної установи Сумської спеціалізованої школи І-ІІІ ступенів №17, м. Суми, Сумської області
Тема. Генрік Ібсен (1828–1906). «Ляльковий дім». Образна система.
Мета: виявити особливості зображення героїв в складних життєвих ситуаціях, з’ясувати сутність морального максималізму в драмі, довести складність характеру та новаторство головної героїні, вдосконалювати здатність розуміти мотиви вчинків героїв, добирати цитати, аналізувати діалоги; розвивати уміння оцінювати прочитане, зіставляти явища літератури і життя, обґрунтовувати свої думки; виховувати почуття відповідальності, поваги до інших, прагнення до самодосконалості.
Обладнання: мультимедійна презентація, роздатковий матеріал, відео.
Тип уроку: засвоєння знань.
Форма проведення: урок психологічного малюнка персонажу.
Методи та прийоми: семантична карта образу, прийом «шість капелюхів», щоденник подвійних нотаток, складання пазлів, використання QR кода, філворд .
Перебіг уроку.
“Жінка – наймогутніша у світі
істота, від неї залежить, як
спрямувати чоловіка туди,
куди хоче повести його
Господь Бог”.
Г. Ібсен
- Що головне у житті жінки?
- Що робить жінку щасливою?
- Якими повинні бути сімейні цінності?
- Як повинні розвиватися стосунки між чоловіком та жінкою, щоб кожен відчував гармонію та досконалість власного існування?
Слово вчителя. "В мені живе любов до свободи і непохитна рішучість не дати нікому себе поневолити; ніколи не схилити своєї голови, коли проти цього протестує моя совість; жити так, як сам життя я розумію, і йти лише тим шляхом, що я його собі обрав, хоч яким би він складним був, не даючи нікому жодним підлещуванням, жодними погрозами звести себе з цього шляху," – говорив Ф. Шпільгаген, німецький письменник, філософ. Так прагнула жити Нора, бо вона розуміла, що вона особистість з високими моральними властивостями. А не «лялька», дитяча іграшка. "Хочу скинути маскарадний костюм"; "Я не можу більше заспокоїтись на тому, що говорить більшість і що пишуть у книгах. Я маю сама подумати про ці речі і спробувати розібратись в них"; "Мені треба з'ясувати, хто має слушність — суспільство чи я" – Нора почала розуміти, чого їй бракує — стати людиною, яку б поважали як особистість, любили по-справжньому. А саме головне, для сімейного щасливого життя потрібні любов, добро, співчуття, чесніть, довіра, взаєморозуміння. «Мудра жінка будує свій дім, а безумна своєю рукою руйнує його»?
Слово вчителя. У п’єсі «Ляльковий дім» Г. Ібсен порушив проблему залежності й трагічної долі жінки в суспільстві, необхідності здобуття нею особистої свободи.
Слово вчителя. Композиція п'єси «Ляльковий дім» має аналітичний характер. Аналітизм її полягає в тому, що твір розпочинається показом зовнішньої ілюзії щастя, а закінчується катастрофою. Драматург доводить, що злагода, комфорт, у яких живуть його персонажі, а також нібито доброзичливі взаємини між ними є оманою. У такий спосіб він розкриває суперечності сучасного йому світу. Але драму Г. Ібсена називають не тільки аналітичною, але й інтелектуально - аналітичною, бо вона завершується інтелектуальним осмисленням персонажами власного життя. Проте герої Ібсена не є рупорами його ідей. Вони промовляють те, що диктує їм логіка власного характеру, психологічну глибину якого майстерно розкриває письменник.
1 2 3 4 5 6
(розкажіть від імені героїні усе, що відомо про Нору, підберіть факти про життя).
( пошук позитивних сторін, переваги у виборі ).
(почуття, емоції щодо героїні та її поведінки).
Слово вчителя: Проблема сімейного щастя, порушена в п’єсі Ібсена, актуальна і в наш час. Ви всі молоді люди, і я впевнена, що багато хто з вас уже мріє про своє майбутнє. То в чому ж воно – сімейне щастя? Що є запорукою щасливого сімейного життя? Ці питання кожен вирішує по-своєму. Точної відповіді на них немає.
Нора. У мене є й інші обов'язки, такі самі святі. Гельмер. Немає. Які це можуть бути обов'язки? Нора. Обов'язки щодо себе самої. Гельмер. Ти найперше дружина й мати. Hора. Я в це більше не вірю. Я вірю, що найперше я людина, така, як і ти… або принаймні маю стати людиною. |
|
Але наш дім був тільки кімнатою для дитячих ігор. Тут я була дружиною-лялькою, як удома дитиною-ляль-кою. А діти, знову ж таки, були моїми ляльками. Мені подобалося, коли ти грався зі мною, а їм подобалося, коли я гралася з ними. |
|
Ніхто не жертвує своєю честю задля того, кого любить. |
|
Слово вчителя. Усі соціальні проблеми Г. Ібсен переводить у психологічну площину, показуючи вплив суспільства на долю людини, її внутрішній стан, почуття, прагнення. Хоча в п’єсі є доволі потужною є зовнішня дія, проте набагато більшу роль відіграє внутрішня дія, психологічні колізії. Тому і образи є неоднозначними. Кожен з них постає психологічно багатогранним, повертаючись різними гранями за певних умов і обставин. Герої багато говорять про свої думки й почуття, особливо у фіналі п’єси. «Нова драма» Г. Ібсена перетворилася на місце для ідейних дискусій, обговорення світоглядних позицій, життєвих принципів. В образі Нори втілено право жінки на власну гідність, вибір моральної позиції й життєвого шляху.
Підсумкове слово вчителя. Чоловік — це зовнішній бік світу, а жінка — внутрішній, прихований; чоловік завойовує і підкоряє, а жінка як невичерпне підземне джерело, яке дає силу дереву життя», — говорив мудрець Еліягу Кі. «Ми можемо із цим погоджуватися чи не погоджуватися, але всі, напевне, визнають ту істину, що чоловік і жінка — рівноправні представники роду людського, які не можуть обійтися одне без одного. Тому несправедливо, коли хтось когось вважає істотою нижчого сорту, рангу». Це і довела всім ібсенівська героїня Нора, яка, не зважаючи на традиції та існуючу мораль, різко виступила проти приниження її особистості. І саме тому вони здобули такої шаленої популярності.
Індивідуальне завдання. Створити лепбук «Сімейне щастя».
Джерела
Додаток 1
|
(розкажіть від імені героїні усе, що відомо про Нору, підберіть факти про життя). - Де і коли відбувається дія п’єси? - Яка атмосфера панувала в домі адвоката Хельмера? - Що можна сказати про життя Нори в батьківському домі? - Як Нора описує своє життя ляльки-жінки? |
|
( підберіть факти, події із життя Нори, які характеризують негативні сторони Нори, що вам не подобається в поведінці героїні). - Вчинок Нори. - Які соціальні та сімейні проблеми сприяли тому, що Нора себе так повела? - Думки про самогубство. Що переживала героїня у цей момент? - Відкритий фінал (покинула дітей). Чи справжня мати Нора |
|
( пошук позитивних сторін, переваги у виборі ). - Щасливий шлюб. - Доброзичлива, енергійна, весела, дбає про родинне гніздечко. - Гарні стосунки з людьми. - Бажання врятувати родину від матеріальних проблем. - На яке диво очікувала Нора? |
|
(поясніть поведінку Нори як альтернативу вирішення сімейних проблем). - Чи була Нора щасливою у свої рішеннях? - Взаємини Нори з Крістіною, чому вона їй зізнається про борги? - За ради чого страждає Нора? - Який головний вибір робить героїня? - Передбачення -гра: «Я – героїня твору…». - Мій фінал…. |
|
(почуття, емоції щодо героїні та її поведінки). - Нора – лялька. - Чому так довго приховувала від чоловіка таємницю свого вчинку? - Символи твору, яку роль вони відіграють? - Чи виправдав Нору спосіб самовизначитися чи був інший спосіб? - Над чим змушує замислитись Нора? - Висловіть власні почуття до героїні. |
|
- Як ставиться суспільство до героїні? - Які життєві уроки надає нам твір? - Які гендерні проблеми сьогодні актуальні? |
Додаток 2