1 Умотивований учитель, який має свободу творчості й розвивається професійно2 Наскрізний процес виховання, який формує цінності34 ФОРМУЛА НУШ СКЛАДАЄТЬСЯ З 8 КЛЮЧОВИХ КОМПОНЕНТІВ: Орієнтація на потреби учня в освітньому процесі, дитиноцентризм. Педагогіка, що ґрунтується на партнерстві між учнем, учителем і батьками
5 Нова структура школи, яка дозволяє добре засвоїти новий зміст і набути компетентності для життя7 Справедливий розподіл публічних коштів, який забезпечує рівний доступ усіх дітей до якісної освіти86 Новий зміст освіти, заснований на формуванні компетентностей, необхідних для успішної самореалізації в суспільствіДецентралізація та ефективне управління, що надасть школі реальну автономію
НУШ - це «школа компетентностей», яка співпрацює з батьками і враховує індивідуальність дітей. Нова українська школа пропонує такі зміни. Дитина — індивідуальність. Батьки – партнери. Умотивований вчитель. Автономія школи. Справедливе фінансування«Гроші ходять за дитиною»«Так» — інклюзивній освіті
Принципи Державного стандарту Презумпція талановитості дитини. Всі діти обдаровані і талановиті. Тому завдання НУШ-підтримувати цю талановитість, плекати і розвивати індивідуальність кожної дитини. Забороняються будь-які форми дискримінації. Не допускається відокремлення дітей на підставі попереднього відбору.
Цілісна особистість усебічно розвинена, здатна до критичного мислення. Патріот з активною позицією, який діє згідно з морально-етичними принципами і здатний приймати відповідальні рішенняІнноватор, здатний змінювати навколишній світ, розвивати економіку, конкурувати на ринку праці, вчитися впродовж життя. Мета НУШ – новий випускник, як…
Нове формувальне оцінювання вимагатиме і нового сприйняття з боку батьків: їм не варто згадувати свій досвід в школі (як вчителька чи їхні батьки дорікали поганими оцінками), не ставати в захисну позицію відносно вчителя і не нападати на дитину, якщо вона не досягла очікуваних ними результатів. Батькам також доведеться вчитися сприймати оцінювання як відверту розповідь учителя про те, що відбувається з дитиною в школі, як ресурс для розвитку, як цінну інформацію, як запрошення до співпраці з метою розкрити найкращі якості особистості.
Формувальне оцінювання не повинно містити частки НЕ, жодних негативних суджень чи критики. Формувальне оцінювання діагностує сфери, які потребують покращення, і допомагає покращити їх. Влучну аналогію навів експерт з оцінювання Пол Блек: коли кухар готує суп і куштує його, – це формувальне оцінювання. Коли страву пробує клієнт – це підсумкове оцінювання. Формувальне оцінювання не може складатися з балу, цифри, букви чи лише одного слова. Батькам потрібно додавати обов’язково пояснення, розширену словесну характеристику – написану самим вчителем. Формувальне оцінювання оцінює не результат, а процес.
НОВІ РОЛІ ВЧИТЕЛЯ КОУЧ - ТОЙ, ХТО ДОПОМАГАЄ ДОСЯГТИ ЖИТТЄВОЇ АБО ПРОФЕСІЙНОЇ МЕТИ. СПРИЙМАЄ ДИТИНУ ТАКОЮ, ЯКОЮ ВОНА Є НАСПРАВДІ, А НЕ ОЦІНЮЄ ЇЇ. МЕНТОР - ДОСВІДЧЕНИЙ І НАДІЙНИЙ ТОВАРИШ, ПОРАДНИК, НАСТАВНИК. ТЬЮТОР - ТОЙ, ЩО ІНДИВІДУАЛЬНО ПРАЦЮЄ З ІНТЕРЕСОМ ДИТИНИ – ВИЯВЛЯЄ ОСВІТНІ ЗАПИТИ, ПРОЄКТУЄ ОСВІТНЮ ДІЯЛЬНІСТЬНОВАТОР - ПЕДАГОГ, ЯКИЙ ПРИНОСИТЬ В ІНТЕЛЕКТУАЛЬНУ ОСВІТНЮ ДІЯЛЬНІСТЬ НОВІ ІДЕЇ МОДЕРАТОР – ТОЙ, ХТО НАЛАГОДЖУЄ КОМУНІКАТИВНУ ВЗАЄМОДІЮ У КЛАСІ, ПРОЄКТУЄ НАСТУПНІ КРОКИ В ОСВІТІ ФАСИЛІТАТОР - ПІДТРИМУЄ ДИТИНУ В ЇЇ НАВЧАЛЬНІЙ ДІЯЛЬНОСТІ ЧЕРЕЗ ПЕДАГОГІЧНУ ВЗАЄМОДІЮ, ДОПОМАГАЄ, НАДИХАЄ ЇЇ
- Фасилітатора – створювача умов для навчання- Супервайзера – організатора, менеджера- Модератора – партнера- Коуча – тренера, режисера- Тьютора – репетитора- Проблема (компетентнісний, особистісно зорієнтований, діяльнісний підходи)- План (завдання)- Пошук (практичні дії по виконанню завдання)- Продукт (розвинуті компетентності; вмотивована особистість)- Презентація (самоаналіз результатів)Не просто вчить,а вчить просто. Глибоко знає теоріюі практику компетентнісного,особистісно зорієнтованого,діяльнісного підходів,вміє це перевестив практичну площину. Керується в своїй роботівимогами Державного стандартупро компетентнісний,особистісно зорієнтований,діяльнісний підходина всіх уроках,заняттях. Розуміє значенняосновної навички. ХХІ століття – вміннясамостійно вчитисявпродовж всього життя. Розуміє, що сучасноюдидактичною одиницеює не урок, а тема. Кожен урок, заняттяє для сучасного вчителяміні-проєктом,що включає «5 П»: Поєднує в собітакі компетенції: Бездоганно знаєсвій предмет,не боїтьсясертифікаціїСучаснийучитель
Перша і найголовніша умова впровадження формувального оцінювання: використання різного інструментарію, що вимагає певної організації навчального процесу, а саме: активізації учнів та їхньої взаємодії у парах і групах, співпраці з вчителем. Друга важлива умова відноситься до використання результатів оцінювання: щоб оцінювання дійсно було формувальним, необхідно його результати використовувати для коригування навчання і викладання. Вони обов'язково повинні використовуватися для планування подальшої діяльності – тільки тоді формувальне оцінювання буде позитивно впливати на навчальну мотивацію школярів і на їх самооцінку. Третя умова впровадження формувального оцінювання – усвідомлення того, що його введення неминуче пов'язане зі зміною ролі учителя у стосунках з учнями - жорсткий зовнішній контроль та звітність не сприяють розвитку нової оціночної практики.
Сьогоднішнє завдання вчителя – створити умови для розвитку учня, його здібностей, творчого сприйняття знань, виробити вміння самостійно мислити, мотивацію до вивчення предметів. Сучасний вчитель – демонструє універсальні і предметні способи дії, ініціює дії учнів, корегує і консультує їх, знаходить способи включення в роботу всіх, створює умови для набуття життєвого досвіду, є партнером учнів та батьків. Сучасний вчитель ставить SMART-мету (конкретну, чітко сформовану; вимірювальну, реальну, можливу для досягнення, визначену в часі). Сучасний учень має навчитися не тільки відповідати на запитання, а й вміти їх ставити та шукати на них відповіді.
Результати формувального оцінювання відображаються в оцінних судженнях вчителя, учнів, батьків, що характеризують процес навчання та досягнення учнів. Оцінні судження вчителя мають бути об’єктивними, конкретними, чіткими, лаконічними, доброзичливими, слугувати зразком для формування оцінних суджень учнями. « Реальні межі людського потенціалу невідомі і неможливо передбачити, чого можна досягнути за роки пристрасного захоплення, наполегливої і постійної праці». Керол С. Двек
Сутність сучасного учителя в самому слові «УЧИТЕЛЬ»: У – Умотивований, Унікальний, Успішний, Універсальний …Ч – Чесний, Чуйний, з по. Чуттям гумору…И – Індивідуальний, Інтелігентний…Т – Тактовний, Толерантний, Терплячий…Е – Енергійний, Емоційно компетентний, Ефективний комунікатор та фасилітатор… Л – Люблячий дітей, Люблячий свою роботу… Ь – і дуже м’який, як м’який знак і саме слово УЧИТЕЛЬ!