Мета:
формування предметних компетентностей:
Ознайомити: відновити забуті імена черкаського спорту.
Вчити: визначати фізичні якості людини у різних видах спорту; збагачувати знання учнів стосовно видів спорту та досягнень видатних спортсменів Черкащини.
Закріплювати: потребно-мотиваційну установку, що «без труда нема плода»; знання учнів щодо необхідності занять фізичною культурою і спортом.
Вдосконалювати: знання про вивчені види спорту; уміння працювати в групах; створювати засобами фізичної культури і спорту творчої атмосфери, пробудження в учнів бажання розвиватись та удосконалювати свої здібності.
Розвивати: мову учнів, поповнювати словниковий запас новими «спортивними» словами; розвивати пізнавальний інтерес до фізичної культури та спорту.
Формувати: увагу, пам'ять; усвідомлену індивідуальну установку на розвиток своїх фізичних якостей; основи пізнання цінностей минулого та сьогодення; позитивного відношення та інтересу до фізичної культури, спорту і здорового способу життя; сприяти формуванню почуття патріотизму.
Виховувати: гордість за спортсменів, які прославили Черкащину та повагу до них; інтерес до спорту.
формування ключових компетентностей:
вільне володіння державною мовою (вміння усно й письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти; готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях);
інноваційність (відкритість до нових ідей; формування знань, умінь, ставлень, що є основою компетентнісного підходу, забезпечують подальшу здатність успішно навчатися, відчувати себе частиною спільноти);
навчання впродовж життя (опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого навчання; отримання нової навчальної інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб; навчання працювати самостійно і в групі);
громадянська та соціальна (усвідомлення ідей здорового способу життя; співпраця з іншими особами для досягнення спільної мети; дбайливе ставлення до власного здоров'я і збереження здоров'я інших людей; дотримання здорового способу життя).
НУШ тиждень №20 «Спорт»
Урок №3
Мета:
формування предметних компетентностей:
Ознайомити: відновити забуті імена черкаського спорту.
Вчити: визначати фізичні якості людини у різних видах спорту; збагачувати знання учнів стосовно видів спорту та досягнень видатних спортсменів Черкащини.
Закріплювати: потребно-мотиваційну установку, що «без труда нема плода»; знання учнів щодо необхідності занять фізичною культурою і спортом.
Вдосконалювати: знання про вивчені види спорту; уміння працювати в групах; створювати засобами фізичної культури і спорту творчої атмосфери, пробудження в учнів бажання розвиватись та удосконалювати свої здібності.
Розвивати: мову учнів, поповнювати словниковий запас новими «спортивними» словами; розвивати пізнавальний інтерес до фізичної культури та спорту.
Формувати: увагу, пам’ять; усвідомлену індивідуальну установку на розвиток своїх фізичних якостей; основи пізнання цінностей минулого та сьогодення; позитивного відношення та інтересу до фізичної культури, спорту і здорового способу життя; сприяти формуванню почуття патріотизму.
Виховувати: гордість за спортсменів, які прославили Черкащину та повагу до них; інтерес до спорту.
формування ключових компетентностей:
вільне володіння державною мовою (вміння усно й письмово висловлювати свої думки, почуття, чітко та аргументовано пояснювати факти; готовність вживати українську мову як рідну в різних життєвих ситуаціях);
інноваційність (відкритість до нових ідей; формування знань, умінь, ставлень, що є основою компетентнісного підходу, забезпечують подальшу здатність успішно навчатися, відчувати себе частиною спільноти);
навчання впродовж життя (опанування уміннями і навичками, необхідними для подальшого навчання; отримання нової навчальної інформації з метою застосування її для оцінювання навчальних потреб; навчання працювати самостійно і в групі);
громадянська та соціальна (усвідомлення ідей здорового способу життя; співпраця з іншими особами для досягнення спільної мети; дбайливе ставлення до власного здоров'я і збереження здоров'я інших людей; дотримання здорового способу життя).
Обладнання та інвентар: малюнки із зображенням різноманітних видів спорту, ксерокопії фотокарток видатних черкаських спортсменів, кросворд, загадки, таблиці, прислів’я, фішки, перекладина.
Тип уроку: урок-подорож.
Інтеграція: «Мовно-літературна», «Соціальна і здоров'язбережувальна», «Громадянська та історична», «Фізкультурна» галузі.
Хід уроку:
І. Установчо-мотиваційна установка:
а)емоційний стан:
Нам для Вкраїни жити і творити. (В. Талаха)
- Як ви розумієте рядки вірша?
б)Висновок: - Чим більше людина отримує невичерпного досвіду попередніх поколінь, тим вона історично свідоміша, знає і цінує корені свого народу, прагне і сама збагатити націю. Ви – майбутнє України. І у майбутньому від кожного з вас буде залежати, якою стане ваша мала Батьківщина, якою стане наша держава – Україна.
ІІ.Активізація пізнавальної діяльності учнів. Оголошення теми, мети уроку.
- Імена яких сучасних спортсменів ви знаєте?
- Ми з вами продовжуємо «Подорож спортивними стежинами успіху». Сьогодні ми пройдемо «спортивною стежиною успіху», яка має назву однієї із основних фізичних якостей людини. Це – «Сила». На цій стежині ви дізнаєтеся багато цікавого, повчального та нового.
III.Очікувані результати:
а) відновимо забуті імена черкаського спорту; поповнюватимемо словниковий запас новими «спортивними» словами;
б) будемо вчитися визначати основні фізичні якості, які розвивають такі види спорту, як важка атлетика, спортивні ігри, гімнастика тощо;
в) відгадуватимемо загадки, пояснюватимемо зміст прислів’їв, розгадаємо кросворд, створимо «Мудрі закони рідного краю», складатимемо сенкан, позмагаємося у силі.
ІV. Робота по темі.
1.Слово вчителя.
- Діти, об’єднайтесь у п’ять груп по шість учнів в кожній. Візьміть табличку з номером своєї стежини. Кожна стежина – це група учнів, яка сьогодні буде працювати разом. Отже, в путь! (команди об’єднуються за бажанням учнів).
2.Робота в групах.
ІІІ стежина «Сила»
(за кожну правильну та обґрунтовану відповідь учні отримують фішки; за найбільшою кількістю фішок визначається краща команда).
а) Розповідь:
Вчитель: - Що таке сила?
Висновок: - Сила – це здатність людини долати опір або протидіяти йому за рахунок м’язових напружень.
Вчитель: - У яких видах спорту необхідна сила?
(сила необхідна у боксі, боротьбі, підніманні штанги, штовханні ядра, метанні диска та молота). У важкій атлетиці піднімання ваги називають пауерліфтингом. Спортсменів, які вижимають вагу лежачи, називають стронгменами.
- Які вправи на уроках фізичної культури для розвитку сили ви виконуєте?
(підтягування, віджимання, присідання, стрибки, метання м’ячика)
- Ім'я якого відомого силача Черкащини ви знаєте?
- Є багато спортсменів, чиї блискучі виступи не забуваються і через багато десятків років. Але всіх їх перевершив шестиразовий чемпіон світу з боротьби, заслужений майстер спорту Іван Максимович Піддубний. Походив Іван Максимович із с.Красенівка Чорнобаївського району Черкаської області з давнього козацького роду. Саме в батьків щасливо поєдналися в ньому дві характерні риси: мати була з родини довгожителів, батько – з сім’ї визнаних силачів. Іван змолоду славився величезною силою. Розвагою для молодого 17-річного юнака було висмикування дубків з корінням та кидання лантухів із зерном на воза. Працюючи в порту вантажником, тренувався з обтяженням (гирями). Відтоді Іван Піддубний назавжди зв’язав своє життя із спортом. Майже 50 років, до своїх 70 років, Піддубний виступав на різних чемпіонатах і в цирках. Він досконало оволодів класичною та вільною боротьбою. Непереможний протягом півстоліття, він по праву заслужив своє звання «чемпіона чемпіонів». Стабільний успіх у спорті зумовлюється старанними тренуваннями і дотриманням режиму. В цьому відношенні Іван Піддубний може і зараз служити зразком для молоді. Зразу після початку занять він створив собі режим, якого дотримувався усе життя. Щодня спортсмен займався гімнастикою, бігом і стрибками, вправлявся з гирями, робив дихальну гімнастику, обливався холодною водою і розтирався цупким рушником, виконував тривалі піші прогулянки, харчувався за розкладом, ніколи не вживав спиртного, не палив і навіть виходив з кімнати, якщо хтось закурював при ньому. Велика фізична сила була потрібна чемпіонові чемпіонів не тільки на килимі для боротьби, а й для виступів у цирку. Щорічно в селі Красенівка Чорнобаївського району Черкаської області на честь Івана Піддубного проводяться змагання із силових видів спорту.
Висновок: - Отже, без прояву м’язової сили людина не може виконати жодної рухової дії. Від рівня розвитку сили залежить прояв інших рухових якостей: спритності, швидкості, гнучкості, витривалості. Щоб досягти певних результатів у силових вправах, необхідно виконувати різні фізичні вправи: з подоланням опору партнера; з подоланням власної ваги; без предметів; з предметами, використовуючи їх вагу. Займатися необхідно систематично і як можна раніше. Адже, що нині утече, то завтра не зловиш.
- Поясніть, як ви розумієте це прислів’я?
б) Дидактична гра:
Приблизні відповіді: Плавання. Аеробіка. Веслування. Хокей. Стрибки. Волейбол. Біг. Фехтування. Атлетика. Гімнастика. Теніс. Гандбол.
П |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
А |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||||
|
|
|
|
У |
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
Е |
|
||||||||||||
|
|
Р |
|
|
|
|
||||||||||
|
|
Л |
|
|
|
|
|
|||||||||
|
І |
|
|
|||||||||||||
Ф |
|
|
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
Т |
|
|
|
|
|
|
|
|||||||
|
|
|
|
|
|
|
И |
|
|
|
||||||
|
|
|
Н |
|
|
|||||||||||
Г |
|
|
|
|
|
|
||||||||||
Висновок.
в) Поміркуй:
* - Назвіть одним словом:
а) вибивання килимка за допомогою лопатки (боротьба);
б) палка-черпалка (весло)
Висновок.
г) Загадки про спорт (вибірково):
1.Бокс, хокей, бобслей, футбол,
Сноуборд і волейбол…
Стадіон, басейни, корт –
Об’єднало слово… спорт.
2.Дві команди, як в футболі,
Та на крижаному полі,
І дорослих, і дітей
Позбирав на лід… хокей.
3.Кулю шкіряну ганяють,
Лиш одну на полі мають!
По ногах не б’ють – це фол!
Називають гру… футбол.
4.Той, хто диво-дошку має,
Із гори, мов птах злітає.
Це не гра – зимовий спорт!
Зветься вид цей… сноуборд.
5.З гірки мчаться сани-біб,
В них сидить кілька осіб.
Швидкість там – не для дітей!
Звуть вид спорту цей… бобслей.
6.Ця спортивна боротьба –
Рух на лижах і стрільба…
Гонка-справжній марафон!
Цей вид спорту… біатлон.
7.Спуск на лижах із гори
Де проходи – прапори!
Назва схожа з нашим салом,
А вид спорту зветься…слалом.
8.Сіла купа дітвори
І поїхала з гори…
Люблять їх усі малята.
Звуть візочок цей… санчата.
9.З нетерпінням зиму ждуть,
Лід малюють – іскри йдуть!
Гострі та стрімкі вони.
Мають назву… ковзани.
10.Покатають нас вони,
Але це не ковзани!
Білі, чорні, сині, рижі…
Дощечки ці звуться.. лижі.
Висновок: - Молодці, ви показали справжнє знання різноманітних видів спорту.
ґ) Сенкан (одночасно виконують всі учні у кожній команді):
завдання: скласти сенкан за схемою:
Тема (один іменник – спортивний інвентар)
Опис (два прикметника)
Дія (три дієслова)
Відношення (фраза з 3-4 слів)
Перефразування змісту (слово чи словосполучення).
Висновок.
Фізкультхвилинка:
Мій дім
Ось ворота, ось замок, біля дому гірка.
Там канавка і місток, за парканом є садок.
Ворота – дві долоні, що лежать на столі одна біля одної; замок – схрещені великі пальці; гірка – дві долоні, притиснуті одна до одної; канавка – дві долоні, що лежать уверх «черпачком»; місток – одна рука лежить на другій, обидві – піднесені над столом; паркан – пальці переплетені, долоні – догори; садок – пальці розчепірені, долоні доторкуються зап'ястями.
д) Робота над прислів’ями:
- Поясніть, як ви розумієте прислів’я:
I стежина: Без діла слабіє сила.
II стежина: Вміння і труд все перетруть.
III стежина: Ходи більше – проживеш довше.
IV стежина: Що сьогодні збережеш – завтра пригодиться.
V стежина: Здоровий не знає, який він багатий.
Висновок: - Щоб досягти неабияких висот у спорті – необхідне здоров’я, а щоб бути здоровим – треба займатися спортом. Отже, ранкова гімнастика, дотримання режиму дня та режиму харчування, посильна праця, рухливі та спортивні ігри на свіжому повітрі, – все це збереже та зміцнить ваше здоров’я і, відповідно, надасть можливість стати відомим, видатними та знаменитими спортсменами, які зможуть відстояти честь нашого славного міста.
е) Творча робота: «Мудрі закони рідного краю»:
завдання: розробити та презентувати (намалювати, показати схематично, розказати) для жителів міста 3 закони, завдяки яким:
1) всі діти будуть з радістю ходити до школи;
2) кожна людина буде займатися своєю улюбленою справою;
3) люди будуть мало хворіти.
Висновок.
є) Гра «Приз Піддубного» (грають по черзі хлопчики (дівчатка за бажанням)):
завдання: підтягнутися на перекладині. Виграє той, хто підтягнеться найбільшу кількість разів.
V. Підсумок:
- Порахуйте, скільки фішок ви отримали.
- Що було для вас новим?
- Які знання, отримані на сьогоднішньому уроці, ви використовуватимете у повсякденному житті?
- Які ви маєте досягнення у видах спорту, пов’язаних із силою?
- Побажання: розпочинайте будь-яку справу словами: «Я зможу!», «У мене все вийде!», «Я отримаю від роботи радість!»
Бібліографія
1.Антонець Н.В.Олімпійська слава Черкащини: Науково-популярне видання. Черкаси: «Відлуння-Плюс», 2008. – 160 с.
2.Драга В. Піддубний – борець і атлет //Легка атлетика.-10 (162) жовтень, 1968.
3.Загадки про спорт для школярів [Електронний ресурс] – режим доступу: zagadki.at.ua
4.Народ скаже – як зав’яже: Укр.нар. прислів’я, приказки, загадки, скоромовки. Для сер. шк. віку / Н.С. Шумада.-К.:Веселка,1985.-173с.
5.Наш рідний край: Хрестоматія з історії Черкащини / Упоряд. А.І.Кузьмінський. – К.:Молодь, 1995.-с.149.
6.Новый иллюстрированный энц. словарь / Под ред. В.И. Бородулина – М.:БРЭ, 2003. – 912с.
7.Піддубний Іван Максимович [Електронний ресурс] – режим доступу: uk.wikipedia.org/
8.Сучасний тлумачний словник української мови / Уклад.: Олексієнко Л.П. – К.:Кобза, 2002. – 544с.
9.Типова освітня програма початкової освіти. Цикл І (1-2 класи) під керівництвом Р.Б.Шияна.
10.Черкащино! Вкраїни рідної окраса [Електронний ресурс] – режим доступу: guon.kiev.ua
11.Шиян Б.М. Теорія і методика фізичного виховання школярів. Частина 1. – Тернопіль: Навч.кн.-Богдан, 2001.-272с.
1