Комплексна підсумкова робота №2 з української мови
учня (учениці) 5 класу
_________________________________
Фразеологія
І. Усно взаємодіє (УВ ГР 1)
Створи діалог (6-7 реплік) на тему «Радісна новина», доречно використавши 3-4 фразеологізми. Підкресли вжиті стійкі сполуки.
(12 балів)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ ІІ. Працює з текстом (ПТ ГР 2) Прочитай текст та виконай письмово завдання до нього
Що каже бабуся Маруся?
-Сашко, не грюкай: уже пізно, сусіди сплять, – сказала мама.
А Сашко грюкає.
-Припини стукіт! – гукнув батько.
А Сашко стукає.
-Як у стіну горохом, – говорить бабуся Маруся. – Йому хоч кілок на голові теши, а він все своє робить. Відберу молоток!..
Стукає…
Сказано – як зав’язано! Бабуся забрала у внука молоток і заховала.
-Віддай, бабусю!
-Завтра. А зараз молотка тобі не бачити, як своїх вух! Сашко похнюпив носа. -Я машину ремонтую… А бабуся Маруся:
-Ти що, з неба впав? Пізно вже, всі сплять.
-Не всі. Ми не спимо.
-Досить воду у ступі товкти. Мерщій у ліжко!
Батько сказав:
- Яка у нашої бабусі мова багата!
А бабуся відповідає: -Кашу маслом не зіпсуєш.
1.Яка тема тексту? (1б.)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
2. Випиши вжиті у тексті фразеологізми (8 б.)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
3. Як ти розумієш слова батька, що у бабусі багата мова? ( 3б.)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ ІІІ. Письмово взаємодіє (ПВ ГР 3)
Розглянь малюнок. Який фразеологізм сховався у ньому? Розкрий у формі казки значення цього фразеологізму.
(12 балів)
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________ ________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________________ ІV. Досліджує мовлення (ДМ ГР 4)
Мовна тема «Фразеологія» 1-4 завд. по1 балу, 5-8 – по 2 б. 1.Продовжи речення.
Фразеологія – це
________________________________________________________________________________
2. Фразеологізм ужитий у реченні
АЧасу було обмаль, а він усе одно бив байдики.
БПобачивши великий натовп людей, перехожі дивувалися.
ВВеличезна сила криється в людському розумі. ГПісня народжує радість.
3. Фразеологізм не в тім’я битий означає
Абоязкий Бкмітливий Вдосвідчений Гсміливий
4.Однакове значення мають обидва фразеологізми в рядку
Аграти на нервах, вітер у голові грає Бпасти задніх, грати першу скрипку Вні пари з вуст, як у рот води набрав Гвилами по воді писано, хоч оком світи
5.Замініть фразеологізм одним словом.
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
Фразеологізм Значення
1гнути кирпу Аобдурювати
2мотати на вус Бсварити
3водити за носа Взазнаватися
4ловити ґав Гбайдикувати
Дпомічати
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
6.Побудуйте речення з відповідними фразеологізмами.
Речення Фразеологізм
1Місто наше він знає… Аяк грім з ясного неба
2Схожі ми з сестрою… Бяк свої п’ять пальців
3Раптовий приїзд сина був… Вяк білка в колесі
4Мама крутилася з ранку до вечора… Гяк гриби після дощу
Дяк дві краплі води
7. Увідповідніть джерела походження з фразеологізмами
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
Джерело походження Фразеологізм
1 Біблія А дамоклів меч, сізіфова праця
2 Антична міфологія Б крутиться на язиці, як об
3 Професійна діяльність стіну горохом
4 Народна мова В умивати руки, терновий вінок
Г білими нитками шитий, змотувати вудки
Д Світ ловив мене, та не спіймав.
8.Увідповідніть фразеологізм із його значенням.
1 |
|
2 |
|
3 |
|
4 |
|
Фразеологізм Значення
1авгієві стайні Анезначна частина чогось 2аріаднина нитка великого
3азбучна істина Бпочаток і кінець, основа,
4альфа й омега сутність
Взагальнозрозуміла елементарна річ
Гте, що дає правильний
напрямок
Дщось дуже занедбане, повне безладдя