О.Грін « Пурпурові вітрила». Ассоль і Грей. Символіка образу

Про матеріал
підсумувати роботу над ідейно – художнім аналізом твору О. Гріна «Пурпурові вітрила»; дати повну характеристику образів Ассоль і Артура Грея; визначити художні засоби створення образів героїв; дати початкове поняття про символ, розкрити символіку повісті – феєрії; розвивати навички та вміння аналізувати художній образ; твору, навички усного зв’язного мовлення, творчу уяву, критичне мислення, дослідницькі здібності; формувати вміння характеризувати духовно – емоційний світ головних героїв; виховувати моральні якості учнів.
Перегляд файлу

Тема: О.Грін  « Пурпурові  вітрила». Ассоль  і  Грей. Символіка  образу 

пурпурових  вітрил.  ( 7 клас)

Мета: підсумувати  роботу над ідейно – художнім  аналізом  твору О.  Гріна

«Пурпурові  вітрила»;  дати  повну  характеристику образів  Ассоль  і 

Артура  Грея; визначити  художні засоби  створення  образів  героїв;

дати  початкове  поняття  про  символ, розкрити  символіку  повісті –

феєрії;

розвивати  навички  та  вміння  аналізувати  художній  образ;

твору, навички  усного  зв’язного  мовлення, творчу  уяву,  критичне 

мислення, дослідницькі  здібності;

формувати  вміння  характеризувати  духовно – емоційний  світ 

головних героїв; 

виховувати  моральні  якості  учнів.

Обладнання: мультимедійний  проектор, буктрейлер  до  повісті – феєрії, лепбуки до повісті, корабель мрії

Тип  уроку: урок  формування  умінь  та  навичок

Випереджувальне  завдання:

Група « Актори»  готують інсценування  « Зустріч  Ассоль  та чарівника».

Група « Відеоаматори »  готують  бук - трейлер  до  повісті - феєрії.

Група «Читці, Виконавці» готують виразне читання вірша, виконання пісні.

     ХІД  УРОКУ:

І. Організаційний момент.

(Емоційне налаштування на урок)

Доброго дня!    

 Закрийте очі і подумки пошліть одне одному добрі думки і найкращі побажання. Подаруйте посмішку товаришу для створення хорошого настрою.

А я хочу подарувати вам кораблики із теплими словами…

1.Приємно тебе бачити.         

 2.Рада тебе бачити

                                                   

3.У тебе гарна зачіска

4.У тебе гарна посмішка.

 5.У тебе гарні очі.

6.Дякую, що ти є.

7.Ти щедра дитина

8.Ти дуже добрий.

9.Ти кмітливий

10.Ти неперевершений

ІІ. Підготовка  учнів  до  визначення  теми  уроку.

  1. Вступне  слово  про  О.Гріна  та  « Пурпурові вітрила»

Світ Ассоль  й  Артура  незвичайний, казковий, тому  що  в  ньому  панує  її  величність  Мрія,  сила  справжнього  кохання, ідеали  дружби  та  честі, віра в  своє  щасливе  майбутнє.

« У людини  завжди  є  все  для  того, аби  здійснити  свою  мрію», - казав  Паоло Коельо.

  1. Проблемне  запитання:
  • Чому ж  не  у  всіх  збуваються  мрії? ( припущення  учнів)

ІІІ. Оголошення  теми, завдань уроку. Мотивація  навчальної діяльності  учнів.

  1. Робота  з  епіграфом.

Педагог читає вголос  епіграф  уроку.

Епіграф:« Я  зрозумів  одну  нехитру  істину. Вона  в  тому  , щоб творити  так  звані  дива  своїми  руками».   О. Грін.

  • Як  ви  розумієте  слова  Олександра  Гріна? ( Щастя  людини 

залежить  тільки  від неї, треба  вірити  у  свою  мрію і  диво  здійсниться)

Вчитель зачитує  вголос  проблемні  запитання

  1. Проблемні  запитання  уроку:
  • Про  що  мріяли  Ассоль  і  Грей?
  • Що  за  диво сталося  з  ними?
  • Які  риси  характеру  допомогли  їм  стати  щасливими?

Вчитель: Ми    будемо працювати  над цими  питаннями , відвідуючи  різні  морські  порти  моря  Моралі,  що  є  в  країні  Мрія.

IV. Актуалізація  опорних знань.

1.Порт « Домашнє  завдання»

  1. Перегляд  учнівського  буктрейлеру « О.Грін « Пурпурові вітрила» ( Підготувала  група « Відеоаматори») 1 відео

Вчитель: Дякую  вам, дорогі мої! Ваш бук - трейлер прекрасний, мені  одразу  захотілося  перечитати  « Пурпурові  вітрила»  ще  раз! Олександр  Грін – справжній  чарівник, який  прагне  навчити  нас  любити, мріяти, творити  щастя  власними  руками.

V. Формування  умінь  та  навичок.

2.Порт «Гра».  Гра  « Відгадай  епізод твору» ( 5 хв.) Завдання  для  учнів: Оберіть  цифру, поясніть, про яку  подію  із « Пурпурових  вітрил»  розповідається  на  даному  малюнку.

 

0bfaf0c426387d2df935e8ac888bd835.jpg

3d88ef8fd6dc4d8aec6134978d559c6b.jpg

5aaea1fd59a62693c7f892304d0ba922.jpg

9f04b24fac1c7bcbf8a40744d0d79885.jpg

60cd5348168b2a3c1e159150c78ceda8.jpg

756c68c0ce35d2d8b3f6cfd0d0e08067.jpg

aa8e247b3583f0763e037205ee9d016f.jpg

aedf73e332be7310bbd7eb511d41ae32.jpg

c1e1f2452a281dd29994e4351ec4cafb.jpg

7cf691de5d6da0464d0f2db033f7db23.jpg

 

3.Порт « Театральний».  ( 2 хв.)

Група « Актори» презентує  сценку  « Зустріч  Егля  з Ассоль»

Інсценування уривка «Зустріч Егля з Ассоль».

Автор. Перед нею був не хто інший, як Егль, відомий збирач пісень, легенд, переказів і казок (На пеньку старий з палицею в одній руці, в другій тримає кораблик з пурпуровими вітрилами. На голові солом’яна шляпа, сіра блуза, заправлена у сині штани, та високі чоботи. За плечима торбина).

Ассоль. Тепер віддай мені. Ти вже погрався. Ти як спіймав її?

(Від несподіванки Егль впустив яхту, піднімає голову, роздивляється дівчину).

Егль. Клянусь Грім мами, Езопом і Андерсеном це щось особливе. Послухай-но ти, рослинко! Це твоя штука?

Ассоль. Так, я за нею бігла по всьому струмку; думала, що помру. Вона була тут?

Егль. Біля самих моїх ніг. Корабельна аварія – причина того, що я, як береговий пірат, можу вручити тобі цей приз… Як звуть тебе, крихітко?

Ассоль.Ассоль. (Ховає яхту в корзину).

Егль. Добре. Мені, власне, не треба було питати про твоє ім’я. Добре, що воно таке дивне, таке однотонне, музикальне, як свист стріли або шум морської черепашки… Я, люба, поет у душі – хоч ніколи не писав сам. Що у тебе в кошику?

Ассоль. Човники, потім пароплав та ще три таких будиночки з прапорами. Там солдати живуть.

Егль. Чудово. Тебе послали продати. Дорогою ти почала гратись. Ти пустила яхту поплавати, а вона втекла. Адже правда?

Ассоль.(Засмутившись). Ти хіба бачив? Тобі хтось сказав? Чи ти вгадав?

Егель. Я це знав.

Ассоль.   А як же?

Егль. Бо я – найголовніший чарівник. (Дівчинка збентежилась, злякавшись). Тобі нема чого боятись мене. Навпаки, мені хочеться поговорити з тобою по щирості. (Помовчав, потім продовжує бесіду). Ану, Ассоль, слухай мене уважно. Не знаю, скільки мине років, тільки в Каперні розцвіте одна казка, пам’ятна надовго. Ти будеш дорослою, Ассоль. Якось у ранці в морській далині під сонцем блисне пурпурове вітрило. Осяйне громаддя пурпурових вітрил білого корабля попрямує, розтинаючи хвилі, прямо до тебе. Тихо плистиме цей чудесний корабель, без вигуків і пострілів; на березі багато збереться людей, дивуючись і ахаючи; і ти стоятимеш там… «Чого ви приїхали? Кого ви шукаєте?» - спитають люди на березі. Тоді ти побачиш хороброго вродливого принца. «Здраствуй, Ассоль! – скаже він. – Далеко-далеко звідси я побачив тебе у ві сні і приїхав, щоб забрати тебе назавжди у своє царство…»

Ассоль. Це все мені? (Весело засміялась). Може він уже прийшов… той корабель?

Егль. Не так скоро. Спершу, як я казав, ти вирости. Потім… що говорити? Це буде і край. Щоб ти тоді зробила?

Ассоль. Я? Я б його любила. (Не зовсім твердо). Якщо він не б’ється.

Егль. Ні, не буде битися. Не буде, я ручаюся за це. Йди, дівчино, і не забудь того, що сказав тобі я, іди. Хай буде мир пухнастій твоїй голові! (Погладив дівчинку, попрощавшись, пішов далі).

 

 

 

Слово вчителя. То що ж, на вашу думку, допомагає людині у здійсненні її мрій?( У здійсненні мрій людині допомагає віра у краще майбутнє,  мрія допомагає жити та долати життєві перешкоди)

Не потрібно втрачати надію; якщо мріяти, то казка стане дійсністю.

Вчитель: Діти! Увага! Порт « Аналітичний»!

4.Порт « Аналітичний» (15 хв.)

Учні  сідають  в  групи» Ассоль»  чи  « Грей»  за  кольором  стрічки, яку  витягли  з  конверта.

Вчитель:Увага, діти! Перед  вами  є  аркуші  форматом А4 , на  яких є алгоритм вашої роботи, раджу  вам  обрати спікера відповідальну  особу, яка  буде  робити  найголовніші  записи. В кінці  цього етапу  ви  їх презентуєте.

  1. Складання  словесного  портрету героя.

А) робота  з  підручником.

- Кожна  група  повинна  знайти  уривок  першої  зустрічі  читача  з  героєм.

Б)  додаткові  запитання  групи « Грей » для групи « Ассоль»:

(Запитання  зачитують  учні, а педагог  корегує  відповіді, дає  підказки. Якщо якась  група  не  має  відповіді, відповісти  на  питання  може інша  група.  У  цьому  випадку  всі  учні  будуть  задіяні  в  процесі)

Запитання  для групи  « Ассоль»:

-         Що у  вигляді  Ассоль  привернуло  увагу збирача  казок і  легенд? (Очі  з  відтінком « сумного  запитання» і  « очікування  прекрасного, блаженної  долі»)

-         Прочитайте  опис  Ассоль  очима  Грея. Як  ви  розумієте фразу: «Можливо, за  інших  обставин, ця  дівчина  була  б  помічена  ним  лише  очима, але  тут  інакше  побачив  її?»

-         Як дівчину  характеризує  вугляр, звертаючись  до  Грея? Як  слова  вугляра  доповнюють  образ  головної  героїні?

-         Що  то за «дві  дівчини, дві  Ассоль»  жили  в  ній? Розкрийте  це  поняття.

-         Розкрийте  вислів  автора: «Ассоль - « живий  вірш»?

 

Запитання  для  групи « Грей»:

-         Як  формувався  характер  Грея? В  якій  родині  він  ріс?

-         Які  книги  та  картини  любив  Артур? Чому?

-         Назвіть  епізоди,  в  який  хлопець  проявив  свої  кращі  людські  риси?

-         Як  він  йшов  до  своєї  мети? Які  випробування  долав?

-         Розкажіть  про  ставлення  Артура  до  батьків,  до  моряків, до  простих  людей, як  люди  відносилися  до  нього. Наведіть  приклади.

В) Проблемна  ситуація.

« Ассоль»       « Грей»

Яке життя було більш  важливим   Що важливіше  було  для  Грея

для Ассоль – життя  в  буденному  власне  збагачення чи здійснення

світі з його скрутою та негараздами мрії іншої  людини?

чи  життя серця? Аргументуйте   Аргументуйте свою відповідь.

свою відповідь.

  1. Рольова  гра « Я – Ассоль ( Артур Грей»)

Завдання  груп: скласти  зв’язну  розповідь  за  поданим  планом,

обрати  учня, який  озвучить  цю  характеристику  від  імені героя.

План характеристики образу  Ассоль.

  1. Тяжке  життя  Ассоль.
  2. Мрія  про  пурпурові  вітрила.
  3. Ассоль  та  батько.
  4. Ставлення  до  дівчини  мешканців  Каперни.
  5. Зустріч  Ассоль  та  Артура.
  6. Духовне  багатство  юної  красуні.

 

План  характеристики  образу  Грея.

  1. Життя  у  замку.
  2. Мрії  про  широкі  простори.
  3. Як  Грей  став  капітаном.
  4. Туга  за  ідеалом.
  5. Ассоль – втілення  ідеалу  Грея.
  6. Дива  треба  роботи  своїми  руками.

5.Порт « Релаксаційний» ( 2хв.)

  1.  ( фон шуму моря) 
  2. Вчитель:

Діти  зараз  настав  час  відпочинку. Сядьте  зручніше, покладіть  руки  на  стіл, розслабте  м’язи, уявіть, що  ви лежите  на  теплому  блискучому  піску, ноги  вам лоскочуть тихі хвилі  океану, вслухайтесь  в  музику і відпочивайте.

6.Порт « Символічний» ( 8 хв.)

Вчитель: Настав  час  продовжити  роботу. Велику  роль  в  даному  творі  відіграють  символи, саме  вони  несуть  максимальне  смислове  навантаження, допомагають  зрозуміти  вчинки героїв, розкрити  проблеми  суспільства, яке  не  вміє  мріяти, робити  добро, дива  для  інших.

-         Що  ж  таке  символ? ( варіанти  відповідей  учнів)

  1. Словникова  робота.
  2. Символ – предметний або  словесний  знак, який  опосередковано  виражає  сутність  певного  явища. Символ  постає  процесом  активного  перетворення  внутрішнього  на  зовнішнє і  навпаки – відмінністю  внутрішнього  від  зовнішнього. Символ  завжди  розрахований  на  виявлення  « таємної», невиявленої  суті  предмета, образу, явища. Носіями  символічного  змісту  у  творі  можуть  виступати  будь – які  елементи: персонажі, порівняння, художні  деталі, пейзажі, метафори. Нерідко  символи  стають  багатозначними.

Гра « Подорож на кораблі « Символ» (5 хв.)

Вчитель: Я відправляю  в  плавання  цей  корабель « Символ», до  кого  він причалить, той  буде  відповідати на  моє  питання.

Діти  стають  в  коло, корабель  передається  з  рук  в  руки, на слово  «Стоп» гра  зупиняється, на  питання  відповідає учень, в  чиїх  руках корабель , той  і  відповідає.

Всі  відповіді школярів  обов’язково  коригуються  вчителем.

-         Що символізує  сама  назва « Пурпурові  вітрила»? Що  символізує  цей  колір? ( символ  мрії, надії  на  краще, колір – кохання Ассоль  та  Грея, радості  і  краси, якої   не  вистачало  в  Каперні)

-         Назва яхти « Секрет» символізує… ( пошук смислу  життя)

-         Море в  творі  є  символом… ( бурхливого  життя, перешкод)

-         Каперна  є  втіленням… ( людського  зла  та  непорозуміння)

-         Ассоль символізує… ( світло, добро, душевну  чистоту)

-         Символом  чого  є Артур Грей? ( втілення  мрії, її  реальності)

-         Зоря – це… ( пробудження  душі, ідеалу, кохання)

-         Сонячне  світло - це…( просвітлення  душі, зародження  кохання, коли  Грей  вперше  побачив  Ассоль)

7.Порт « Передбачення» ( 3 хв.)

  1. Перегляд  заключного  епізоду  художнього фільму  « Пурпурові  вітрила» відео 2

Вчитель: Тепер  я  впевнена, що  ви  зможете  відповісти  на  питання, яке  було  поставлено  на  початку  уроку.

  1. Проблемне  запитання:

-         Чому ж  не  у  всіх  збуваються  мрії?

-         Яким  ви  уявляєте  майбутнє  наших  героїв?

-         Чи  змінилися  мешканці  Каперни після  випадку  з  пурпуровими  вітрилами? ( припущення  учнів)

VI. Підсумок   уроку.

8. Порт «Поетичний» 1.ПУРПУРОВІ ВІТРИЛА

Перепечене місто спинилось від сонячних чар.

Йому хочеться випити дощ і нарешті поспати.

Пурпурові вітрила розірваних дощенту хмар

Наді мною летять – таємничі, величні, крилаті.

Вони линуть і линуть, торкнувши ледь-ледь горизонт,

Якісь надто пурпурні, шалено-таки кольорові.

І коли у мені ця печаль перейде врешті фронт,

Лиш вони повернуть до життя моє серденько знову.

Я кричатиму їм! Я вкладу це гаям у вуста,

Нехай гори говорять під сонцем високим і світлим:

Пурпурові вітрила, вітрила нового життя

Скоро прийдуть у світ, вони ген шаленіють на вітрі!

Їм замало Землі, вони вищі за простір і час,

Переписані з пісні і зіткані з щирої мрії.

Пурпурові вітрила ще житимуть десь поміж нас,

Вони ж вічні в пориві і вічні у власній стихії!

Я чекатиму їх, як нових неосквернених доль,

Хай пошарпаних трошки, та точно вже непересічних.

Це ж не ті-бо вітрила, як видивлялась Асоль,

Не для неї лише вони в небі – для всіх. І навічно.

2.Виступ учениць з піснею.

 Слово вчителя.

 Дитячі, юнацькі мрії… Банальні і небанальні, серйозні і несерйозні, реальні і нереальні, досяжні і недосяжні. Але це дуже добре, коли у маленької людини є мрія, до якої вона йде. Бо це значить, що вона живе повноцінним життям, приймає рішення, будує свої плани. Бажаю, щоб мрії всі збувалися, щоб корабель вашої мрії допоміг вам піднятися через терни до зірок, щоб ваші мрії обов’язково стали прекрасною реальністю.

 Романтиків зараз лишилось так мало,

Життя чорно-білим без вигадки стало.

Із вірою в казку ви спробуйте жити

І не поспішайте суворо судити,

Тих, хто мрію здійснити чиюсь забажає.

Творити добро кожен хай поспішає!

9.Порт « Моя  мрія» ( 2 хв.)

Слово вчителя.  Вчитель: Недалеко від  могили  О.Гріна  в  Старому  Криму  росте  звичайне  дерево, яке  завжди  майорить  червоними  стрічками, їх прив’язують ті, у  кого  є  мрія. У  нас  в  класі  є  теж  таке  мініатюрне  дерево, напишіть  на  паперовій  стрічці свою  найзаповітнішу  мрію і  прикріпіть на дерево, хто  знає, можливо, і вам дерево Гріна  принесе  щастя.

Діти прикріплюють свої  стрічки  до  дерева.

Вчитель  робить загальну   оцінку роботи  учнів  на  уроці.

 

 Читайте Олександра Гріна! Знаходьте в нього зерна істини! Не покидайте бажання знайти себе в житті! Творіть себе і свою казку! Робіть дива для інших, даруйте їм потрібні слова! Навчіться посміхатися людям і зорям! Знайдіть свою щасливу зірку і поділіться її теплом з іншими!

Повість “Пурпурові вітрила” не схожа на жоден з прочитаних нами раніш творів. Це казка, в яку ми дуже хочемо вірити.  Грін стверджував, що корабель із пурпуровими вітрилами рано чи пізно приходить до кожного. Хто вміє мріяти, хто всім серцем вірить у дива.

VII.Домашнє завдання.

Завдання  на  вибір  учня:

  1.     Підготуватися  до  контрольного  твору, скласти  характеристику  образів  Ассоль  та  Грея  за  складеними  кластерами  у  класі (письмово)
  2.     Творче  завдання

Ти – автор  цього  твору, уяви, що  вітрила  твого  « Секрету » не  пурпурові, а  жовті, чи зелені, чи  сірі. Що  змінилося  б  у  твоєму  творі? Поміркуй, символом  чого б  могли   бути  ці  кольори? ( письмово)

 

1

 

docx
Додано
30 березня
Переглядів
232
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку