Тема уроку: О. Кобилянська. Повість «Людина». Проблеми
вчорашнього і сьогоднішнього дня. 10 клас.
Мета уроку: формувати компетентності:
предметні: засвоїти зміст повісті, вдосконалювати вміння характеризувати художні образи, зіставляти, робити власні висновки;
ключові: розвивати пізнавальну активність, критичне мислення;
комунікативну: вдосконалювати навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до думок інших;
інформаційну: формувати уміння визначати головне у творі, навички роботи з книгою.
Тип уроку: урок- дослідження
Форми роботи: колективна, групова, індивідуальна
І ти, найкраща жінко,
героїчна,прекрасна Ольго!
Духа не вгаси,як не вгасала ти
ніколи!
Стрічная тобі любов од нас!
П. Тичина
Хід уроку
I.Мотивація навчальної діяльності.
(Під музику Мирослава Скорика «Мелодія» вчитель читає рядки Біблії).
Учитель. І вчинив Господь Бог, що на Адама спав міцний сон,- і заснув він, і він взяв одне ребро його і тілом закрив його місце. І перетворив Бог те ребро, що взяв із Адама, на жінку і привів її до Адама. «… Вона чоловіковою буде зватися, бо взята вона з чоловіка.»
Жінка… Нерозгадана таємниця, одвічна загадка, яку намагалися збагнути чоловіки…
II. Повідомлення теми і мети уроку.
III. Актуалізація опорних знань.
Слово вчителя.
З іменем О. Кобилянської в українській прозі пов’язане опрацювання нової теми - долі освіченої жінки, яка не може змиритися з бездуховністю міщанського середовища. Ідеал письменниці - жінка освічена, інтелігентна, прогресивних поглядів, з високими духовними запитами, вільна у виборі роду занять, любляча й ніжна. Свою повість О. Кобилянська присвятила Наталії Кобринській, яка в 1884 році У Станіславі заснувала «Товариство руських жінок».
Відповідь учнів:
Повість «Людина» є першою спробою в українській літературі розкрити проблему емансипації жінки.
Відповідь учнів:
Емансипація - (від латинського терміна «звільнення сина від батьківської влади») звільнення від залежності, скасування якихось обмежень. Поняття «емансипація жінок» в різний період мало різне значення. У XIX-XX століттях воно означало боротьбу жінок за рівні права з чоловіками.
IV. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу.
1. Питання вчителя:
- Наскільки актуальною ця проблема є сьогодні?
Відповідь учнів:
Звичайно, становище жінки у теперішньому суспільстві змінилося в кращу сторону. Але все ж таки говорити про вирішення цієї проблеми зарано. На це є свої причини. Насамперед це відсутність стабільної соціально-гендерної політики в державі та недостатня обізнаність в питаннях гендерної рівності.
Слово вчителя.
Отже, повість «Людина» допоможе нам прослідкувати питання рівноправності жінки і чоловіка в XIX столітті і побачити, на якій стадії ця проблема перебуває в наш час.
Обговорення цього питання хотілося б почати з афоризму Олімпії де Гуж: «Якщо жінка має право піднятися на ешафот, то вона повинна піднятися і на трибуну».
- Як ви розумієте зміст цього висловлювання?
2. Робота над змістом твору.
Питання вчителя:
Відповідь учнів:
Головна героїня живе в суспільстві, де домінують чоловіки,а жінки обмежені трьома німецькими «К»: «Kinder», «Kirche», «Kuche» (діти,церква,кухня).
3. Індивідуальна робота. Сюжетний ланцюжок:
4. Робота в групах. «Карусель».
I група - характеристика образу Олени Ляуфлер:
II група - характеристика образу Стефана Лієвича:
III група - міщанський світ:
Характеристика образів радника, радникової дружини, брата Олени:
IV група - характеристика образу Ірини:
5. Виступи груп.
6. Проблемні питання:
7. Усне словесне малювання:
Опишіть, будь-ласка, стан Олени, коли вона, плачучи, погоджується вийти заміж за Фельса.
V. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.
1. Підсумкова бесіда:
2. Відеоролик «Жінка-це…»
3. Додати коментар.
4. Метод «Кола Вена». Скласти порівняльну характеристику чоловікам і жінкам, основуючись на тексті твору та на власному досвіді. У першу колонку записуємо риси характеру чоловіків, у другу - жінок. У третю і четверту колонки визначаємо спільні ознаки та відмінні.
Чоловіки |
Жінки |
Спільне |
Відмінне |
|
|
|
|
5. Написати все одним реченням: «Хто така людина?»
VI. Підсумок уроку.
- Хто така жінка? (Дівчата декламують вірші під музику П.Чайковського «Панорама»).
- Людина - це чоловік і жінка, це одне ціле. Чоловік - сила, жінка - душа.
VII. Оцінювання учнів із коментарем.
VIII. Домашнє завдання. Написати твір на тему: «Якби я була (був) на місці Олени, то…».