О. Кобилянська. Повість «Людина». Проблеми вчорашнього і сьогоднішнього дня.

Про матеріал
Ефективним способом під час колективного обговорення проблеми є прийом «Мікрофон». Він дає можливість сказати щось своє по черзі, відповідаючи на запитання або висловлюючи свою думку, а значить спонукає учня швидко приймати рішення. Наприклад, розглянувши і проаналізувавши зміст повісті Ольги Кобилянської «Людина», діти мають змогу висловити своє ставлення до остаточного життєвого вибору Олени Ляуфлер та, врешті-решт, пояснити назву цього твору.
Перегляд файлу

       Тема уроку: О. Кобилянська. Повість «Людина». Проблеми

вчорашнього і сьогоднішнього дня. 10 клас.

       Мета уроку: формувати компетентності:

предметні: засвоїти зміст повісті, вдосконалювати вміння характеризувати художні образи, зіставляти, робити власні висновки;

ключові: розвивати пізнавальну активність, критичне мислення;

комунікативну: вдосконалювати навички спілкування в колективі й толерантне ставлення до думок інших;

інформаційну: формувати  уміння визначати головне у творі, навички роботи з книгою.

        Тип уроку: урок- дослідження

        Форми роботи: колективна, групова, індивідуальна

 

                                                                     І ти, найкраща жінко,

                                                                     героїчна,прекрасна Ольго!

                                                                    Духа не вгаси,як не вгасала ти

                                                                    ніколи!

                                                                    Стрічная тобі любов од нас!

                                                                                                       П. Тичина

                                                     Хід уроку

         I.Мотивація навчальної діяльності.

(Під музику Мирослава Скорика «Мелодія» вчитель читає рядки Біблії).

Учитель. І вчинив Господь Бог, що на Адама спав міцний сон,- і заснув він, і він взяв одне ребро його і тілом закрив його місце. І перетворив Бог те ребро, що взяв із Адама, на жінку і привів її до Адама. «… Вона чоловіковою буде зватися, бо взята вона з чоловіка.»

      Жінка… Нерозгадана таємниця, одвічна загадка, яку намагалися збагнути чоловіки…

        II. Повідомлення теми і мети уроку.

        III. Актуалізація опорних знань.

Слово вчителя.

З іменем О. Кобилянської в українській прозі пов’язане опрацювання нової теми - долі освіченої жінки, яка не може змиритися з бездуховністю міщанського середовища. Ідеал письменниці - жінка освічена, інтелігентна, прогресивних поглядів, з високими духовними запитами, вільна у виборі роду  занять, любляча й ніжна. Свою повість О. Кобилянська присвятила Наталії Кобринській, яка в 1884 році У Станіславі заснувала «Товариство руських жінок».

  • До якої проблеми звертається письменниця у повісті «Людина»?

Відповідь учнів:

Повість «Людина» є першою спробою в українській літературі розкрити проблему емансипації жінки.

  • Що таке емансипація?

Відповідь учнів:

Емансипація - (від латинського терміна «звільнення сина від батьківської  влади») звільнення від залежності, скасування якихось обмежень. Поняття «емансипація жінок» в різний період мало різне значення. У XIX-XX століттях воно означало боротьбу жінок за рівні права з чоловіками.

        IV. Сприймання і усвідомлення навчального матеріалу.

1. Питання  вчителя:

        - Наскільки актуальною ця проблема є сьогодні?

Відповідь учнів:

Звичайно, становище жінки у теперішньому суспільстві змінилося в кращу сторону. Але все ж таки говорити про вирішення цієї проблеми зарано. На це є свої причини.  Насамперед це відсутність стабільної соціально-гендерної політики в державі та недостатня обізнаність в питаннях гендерної рівності.

Слово вчителя.

Отже, повість «Людина» допоможе нам прослідкувати питання рівноправності жінки і чоловіка в XIX столітті і побачити, на якій стадії ця проблема перебуває в наш час.

Обговорення цього питання хотілося б почати з афоризму Олімпії де Гуж: «Якщо жінка має право піднятися на ешафот, то вона повинна піднятися і на трибуну».

       - Як ви розумієте зміст цього висловлювання?

2. Робота над змістом твору.

Питання вчителя:

  • В чому мораль суспільства, в якому живе наша героїня твору - Олена Ляуфлер?

Відповідь учнів:

Головна героїня живе в суспільстві,  де домінують чоловіки,а жінки обмежені трьома німецькими «К»: «Kinder», «Kirche», «Kuche» (діти,церква,кухня).

3. Індивідуальна робота. Сюжетний ланцюжок:

  • Тема.
  • Ідея.
  • Жанр твору.
  • Проблеми твору.

4. Робота в групах. «Карусель».

I група - характеристика образу Олени Ляуфлер:

  • духовний світ;
  • віра у справедливість;
  • ставлення до подружжя, до почуттів;
  • ставлення до родинних зв’язків;
  • феміністичні погляди;
  • боротьба з міщанським світом.

II  група - характеристика образу Стефана Лієвича:

  • духовний світ;
  • феміністичні ідеї.

III  група - міщанський світ:

Характеристика образів радника, радникової дружини, брата Олени:

  • спосіб їхнього життя.

IV група - характеристика образу Ірини:

  • погляди на життя.

5. Виступи груп.

6. Проблемні питання:

  • Як ви оцінюєте вчинок Олени: це шлюб із розрахунку, зрада ідеалу, поразка в двобої з міщанським середовищем чи й надалі залишається людиною?
  • Розтлумачте слова Д.Павличка: «Навіть переможені героїні О.Кобилянської лишають враження сильніших людей, ніж їх переможці».
  • Чи може людина, жертвуючи особистим благополуччям, стати щасливою?
  • Чи згодні ви з висловлюванням Д.Майєрса, що «заміжня жінка може обирати- працювати їй чи ні, тоді як чоловіка, який вирішив бути «домогосподаркою», вважають просто ледарем»?

7. Усне словесне малювання:

Опишіть, будь-ласка, стан Олени, коли вона, плачучи, погоджується вийти заміж за Фельса.

       V. Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.

1. Підсумкова бесіда:

  • Який зміст у слово «людина» вклала О.Кобилянська?
  • Чи актуальними є проблеми, що підіймає письменниця у повісті на той час?
  • Яким  ви уявляєте майбутнє Олени?
  • Якою є авторська позиція у творі?
  • Якою є ідеальна жінка для О.Кобилянської?
  • Який зміст письменниця вкладає у слово «людина»?
  • Чи актуальними є проблеми, що підіймає О.Кобилянська в повісті, для сьогодення?
  • Чи вважаєте ви одруження дуже важливою подією в житті і який шлюб для вас більш прийнятний- з розрахунку чи з любові? Чому?
  • Яка вона-сучасна жінка? (Пісня «Жінка» у виконанні Міри).
  • Чи погоджуєтесь ви зі словами співачки?

2. Відеоролик «Жінка-це…»

3. Додати коментар.

4. Метод «Кола Вена». Скласти порівняльну характеристику чоловікам і жінкам, основуючись на тексті твору та на власному досвіді. У першу колонку записуємо риси характеру чоловіків, у другу - жінок. У третю і четверту колонки визначаємо спільні ознаки та відмінні.

 

Чоловіки

Жінки

Спільне

Відмінне

 

 

 

 

 

 

 

                     

5. Написати все одним реченням: «Хто така людина?»

        VI. Підсумок уроку.

       - Хто така жінка? (Дівчата декламують вірші під музику П.Чайковського «Панорама»).

      -  Людина - це чоловік і жінка, це одне ціле. Чоловік - сила, жінка - душа.

       VII. Оцінювання учнів із коментарем.

       VIII. Домашнє завдання. Написати твір на тему: «Якби я була (був) на місці Олени, то…».

 

docx
Додано
11 березня 2021
Переглядів
1973
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку