Зіставлення двох світів у повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків».

Про матеріал
Велике значення у сприйнятті змісту літературного твору відіграє асоціативне мислення. Тому в цьому випадку я застосовую прийом, який називається «Асоціативний кущ», який сприяє розвитку творчої уяви учнів, заставляє думати дитину, формує в учнів вміння знаходити спільні ознаки, в здавалося б, поза текстом, різних речах. Так, перед розглядом змісту повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків» пропоную створити «Асоціативний кущ» до назви твору «Тіні забутих предків». Учні створюють наступний ланцюжок: Карпати, мавки, полонини, трембіти, гірські потоки, смереки, гуцули, фантастичні легенди, повір’я, мольфарі, казковість та загадковість, кохання. Перше і останнє слово (Карпати і кохання) поза контекстом, здавалося б, зовсім не мають нічого спільного, а ось у творі саме навколо цих двох понять відбуваються всі основні події твору.
Перегляд файлу

Тема уроку: Зіставлення двох світів у повісті Михайла Коцюбинського

 «Тіні забутих предків». 10 клас.

     Мета уроку:

    навчальна: розширити знання учнів про творчість Михайла Коцюбинського та про його повість «Тіні забутих предків», удосконалювати вміння і навички десятикласників аналізувати прозовий твір;

    розвивальна: розвивати навички пошуково-дослідницької роботи, вміння працювати в групах, індивідуально, з додатковою літературою;

    виховна: виховувати в учнях кращі душевні почуття, вміти розрізняти прекрасне і потворне, поглиблювати знання школярів із етнографії та фольклору.

   Тип уроку: урок-диспут.

                                                                   Ми часто задаєм собі питання:

                                                                   Чи я щасливий? Так чи ні.

                                                                   І ми жадаєм долі, долі

                                                                   Чекаєм, але як знайти?

                                                                                     Т.Терещенко 

                                Хід уроку                                                                                                                                                                                                                                                             

     I. Організаційний  момент.

     II. Мотиваційний  етап.

1.Емоційна підготовка до сприйняття навчального матеріалу.

Учитель:

     Хто не знає імен Ромео та Джульєтти? З легкої руки Шекспіра вони      назавжди стали символом кохання та вірності. Здається, нічого особливого - просто кохали  один одного. Але ж у  чому сила їх почуттів? Головне те, що ці, здавалося б,зовсім юні герої просто не могли жити один без одного. Як просто і переконливо.

    - Ви вже здогадалися, про що буде йти мова на сьогоднішньому уроці?

Учні:

     Про справжнє кохання. Бо недарма героїв повісті М.Коцюбинського називають « карпатськими Ромео та Джульєттою».

Учитель:

    - А чи є у кохання національність?

Учні:

    Звичайно, що немає. Воно або є, або його немає.

   III.Оголошення теми і мети уроку.

   IV.Робота над темою уроку.

Учитель:

    Сьогодні ми познайомимося зі змістом повісті Михайла Коцюбинського «Тіні забутих предків». Розглянемо образи героїв твору. Відчуємо любов гуцулів до природи, розкриємо для себе красу глибоких інтимних почуттів і взаємної вірності, усвідомимо вагу справжніх духовних цінностей у житті людини.

1. Асоціативний кущ.

   а) записати у зошит, що вам пригадується, коли вам чується назва повісті;

2. Орієнтовна відповідь.

Карпати, мавки, полонини, трембіти, гірські потоки, високі смереки, гуцули, фантастичні легенди, повір’я, мольфарі, незвичайність та казковість, кохання.

Учитель:

    Безумовно, в цьому асоціативному кущі слід виділити слово

 « кохання», бо саме цим почуттям пронизаний весь твір. Кохання може бути різним. Воно може приносити радість і щастя, а може знищити людину та її почуття.

   Сергій Параджанов, режисер фільму «Тіні забутих предків», так говорив про події у кінострічці: « Любов, відчай, самотність, смерть - ось фрески із життя людини, які ми створювали».

3.Дослідницька робота.

Учитель:

    На першій частині уроку спробуємо дослідити, коли саме у наших головних герої Івана та Марічки спочатку виникли, а згодом укріпилися справжні почуття.

  • Коли вперше зустрілися Іван і Марічка? При яких обставинах?
  • Чи є, на вашу думку, в такій зустрічі певний символізм?
  • Які саме ознаки надавали  незвичайності та загадковості  їхнім стосункам?

(приховування від батьків, зустрічі на лоні природи, міфологічні розповіді).

  • Як сприйняли, на перший погляд, тимчасову розлуку Іван та Марічка?
  • Як ви сприймаєте навіть деяку байдужість Івана під час розлуки? Чи можна виправдати його душевний спокій?
  • Чи думав Іван про Марічку, знаходячись на полонині?

(одного разу йому здалося, що вона його покликала, а насправді - це був момент загибелі Марічки, саме це відчуло його серце).

Підсумок учителя:

     Отже, з цього часу для Івана постає своєрідна ділема – або жити минулим, або намагатися знайти сенс в подальшому житті.

     V. Основний етап уроку - дискусія

Учитель:

     Давайте спочатку подумаємо, про які два світи йдеться мова в темі сьогоднішнього уроку. Як ви вважаєте?

Орієнтовна відповідь:

      Ці два світи - буденщина і високі духовні почуття, радість і біль, жити чи просто скніти, радіти кожній хвилині прожитого чи змиритися з безвихіддю.

1. Робота в групах.

                   Порівняльна характеристика Марічки і Палагни.

 

      Марічка                                                                         Палагна

овіяна високою поезією,                                 втілення буденності, дбайлива,

здатна до високих поривань,                         працьовита господарка,

має сильні почуття, відірваність                     мріє про спокійне, сите

від реальності,не приваблює                          життя.

матеріальна сторона життя. 

2. Проблемні питання.

  • Скажіть, будь ласка, чи зовсім наші героїні різні, чи, можливо, є якісь спільні ознаки? Чи в обох героїнь є позитивні риси характеру?
  • Чи можна сказати, що Палагна прагнула бути щасливою? Чи заслуговувала вона його?
  • Чому вона покохала саме Юру?
  • Чому жіночого щастя вона не бачила у стосунках із Іваном?
  • Чи можна в цьому звинувачувати Івана?
  • Чому він тоді одружився з Палагною?
  • Як ви вважаєте,кого в житті більше - « Марічок» чи « Палагн»? Чому?
  • Що, жінки не прагнуть любові?
  • Тоді яку роль у творі відіграють стосунки між Марічкою та Іваном?
  • (потрібно прагнути до ідеалу, до мрії, до високих почуттів, без цього життя перетвориться в буденність).
  • Чи можливо, що Юра із Палагною будуть щасливими?

3. Скласти схему проблем, які порушив Коцюбинський у повісті.

  • вічність і сила кохання;
  • гармонія людини і природи;
  • вічний двобій добра і зла;
  • краса глибокого почуття кохання;
  • сенс життя, сенс щастя;
  • вірність і зрада;
  • філософська проблема життя і смерті.

4. Записати у зошит проблематику твору.

5. Визначення ідейного змісту повісті.

  • оспівано любов як джерело духовності;
  • романтична ідея незнищенності кохання;
  • утвердження думки про те, що людина повинна жити в гармонії з природою, бачити її красу.

6. Віртуальна подорож до картинної галереї «Герої творів української та світової літератури, які уславилися своїми вчинками заради кохання»

Орієнтовна відповідь:

  • Ромео і Джульєтта із твору В.Шекспіра.
  • Наталка Полтавка із твору І.Котляревського «Наталка Полтавка».
  • Маруся із повісті Г.Квітки-Основ’яненка “Маруся».

     VI. Підсумки уроку.

Учитель:

     - Отже, які два світи ми могли побачити в повісті «Тіні забутих предків» М.Коцюбинського?

Орієнтовна відповідь:

      Один світ, де панує кохання і взаємоповага, де дві душі живуть, як одна. Звичайно, що цей світ надто ідеальний і навіть не зовсім зрозумілий  для простих людей, але коли ти хочеш бути щасливим, принаймі, спробуй його знайти.

Інший світ простіший і зрозуміліший, але по-справжньому щасливим навряд чи будеш, тому що тут панує розрахунок, немає справжньої душевної свободи, бо ти весь час залежиш від певних обставин, хоча, потрібно сказати, багато хто в ньому відчуває себе  досить комфортно.

Учитель:

     - Поясніть, будь ласка, як ви розумієте назву твору «Тіні забутих предків»?

Орієнтовна відповідь:

     Назва твору вказує на важливість подій не тільки минулих, а й сучасних. Предки забуті, але їхні болі та радощі живуть і зараз, повторюються в наш час.

Висновок учителя:

     Михайло Коцюбинський створив геніальний твір про життя, про життя в усіх його вимірах. Створив повість-притчу, яка вчить людей найскладнішій науці - життю, життю за законами краси, щастя, вірності, духовності. І не забудуть його люди ніколи, бо проблеми, порушені в ньому, вічні.

     VII.  Оцінювання учнів із коментарями.

    VIII. Домашнє завдання. Написати твір-мініатюру: «Чи могло бути майбутнє у коханні Івана та Марічки?»

 

docx
Додано
11 березня 2021
Переглядів
1246
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку