О.Пушкін "Євгеній Онєгін".Соціально-психологічний роман у віршах.Духовний світ героїв:
міжпредметні звязки:психологія.
Уся увага уроку зосередженна на внутрішньому та зовнішньому світі героїв, іх вчинках, поведінці, настрої тощо.
Тема. О.Пушкін. «Євгеній Онєгін» — соціально-психологічний роман у віршах. Духовний світ героїв твору.
Сандуляк В.В.
вчитель зарубіжної літератури
Долинянського ЗЗСО І-ІІ ст.
Мета. Поглибити уміння аналізу образу-персонажу, психологічного спостереження над вчинками, порівняння героїв; розвивати навички виразного читання, переказу, зв’язного мовлення, логічного мислення, творчих здібностей; сприяти морально-етичному вихованню школярів.
Обладнання: портрет О. Пушкіна; знімки із зображенням героїв роману, відео, презентація, твори О.Пушкіна
Теорія літератури: роман у віршах, реалізм, соціально-психологічний роман, «онєгінська строфа».
Тип уроку: засвоэння знань, умынь і навичок
Вид уроку: Урок-дослідження
"Онегина" можно назвать энциклопедией
русской жизни и в высшей степени народным произведением…
В.Г.Белинский
Хід уроку
І. Організаційний момент
ІІ. Мотивація навчальної діяльності.
Виходячи з теми уроку, визначте коло своїх завдань.
Проблемне запитання.
Що в житті важливіше: кохання чи вірність слову?
1. Слово вчителя
О.С. Пушкін... Його ім'я відоме всьому світу. Воно входить в пам'ять ще в дитинстві - входить, щоб залишитися в ній назавжди. Не уміючи читати, дитина вже знає чарівні казки Пушкіна, вже декламує такі дзвінкі, такі співучі стрічки. Пригадаємо відомі вам... (з використанням прийому «мікрофон»:
• «Ветер по морю гуляет и кораблик подгоняет...»
• «Три девицы под окном пряли поздно вечерком...»
• «Жил-был поп, толоконный лоб...»
• «Свет мой зеркальце, скажи да всю правду расскажи...»
• «Жил старик со старухой у самого синего моря...»
• «У лукоморья дуб зеленый, златая цепь на дубе том...»)
А що ви дізналися про Пушкіна в школі?
(відповідь учнів)
ІІІ Оголошення теми, мети й завдань уроку
"Онегина" можно назвать энциклопедией
русской жизни и в высшей степени народным произведением…»
Енциклопедія (від греч.enkýklios paidéia — вчення по всьому кругу знань), наукове або науково-популярне довідкове видання, що містить найбільш істотну інформацію по всіх або окремим областям знання
Мета енциклопедії-зібрати знання, привести їх в систему зрозумілу для сучасного читача і передати ці знання наступному поколінню.
-Як ви розумієте слова російського критика В.Бєлінського?
Вчитель. Ось ця книжка в наших руках є багатотомною енциклопедією!
ІV. Інформаційно-виконавчий етап.
Питання до учнів:
-Який проміжок часу писався роман «Євгеній Онєгін»?
Роман «Євгеній Онєгін» О.Пушкін почав писати ще у Кишиневі 9 травня 1823 року, а закінчував у Болдіно 25 вересня 1830 року. Автор точно підрахував, що працював над твором 7 років, 4 місяці і 17 днів.
-Що таке соціально-психологічний роман?
Соціально-психологічний роман- один із жанрових різновидів реалістичного роману. Для соціально-психологічного роману характерне поєднання глибокого соціального та психологічного аналізів як героїв того чи іншого твору, так і середовища в якому вони діють.
-Що таке роман у віршах?
Роман у віршах – значний за обсягом віршований твір, у якому поєднані сюжет і лірична складова: багатопланова епічна розповідь про долі героїв і авторське суб’єктивно-емоційне ставлення до того, що зображується.
-Що таке «Онєгінська строфа»?
«Онєгінська строфа» - строфічна форма, винайдена О. Пушкіним. Вона складається із чотирнадцяти рядків чотиристопного ямба з перехресним, паралельним і кільцевим римуванням: абабввггдеедєє.
Слово вчителя
І група «Жіночі образи»і;
ІІ група «Чолові образи».
Спочатку надамо слово групі «Жіночі образи»
Група «Жіночі образи»
Образ Тетяни
(учні дають характеристику Тетяні)
VI.Інтерв ю з Тетяною Ларіною.
Репортер :
Тетяна:Моє дитинство пройшло в родинному маєтку моїх батьків Ларіних. Моя сім’я поважала споконвічні традиції. Мене і мою сестру Ольгу з дитинства доглядала няня. Саме вона була для мене найближчою людиною в сім’ї.
Через те, що я відрізнялася від інших дівчат, не любила займатися звичайними дівочими справами, мене вважали неласкавою дівчинкою. Подруг я не мала. Батьки не завжди могли мене підтримати, вислухати, дати відповіді на мої запитання. Тоді єдиними моїми друзями були книги, яким я вірила безроздільно.
Розумом, своєрідністю натури я виділялася і серед поміщицького середовища та світського суспільства. Я нерозумілавульгарності, неробства, порожнечужиттясільськогосуспільства.
Я мріяла про людину, яка бзмінила моє життя, наповнила його змістом. почуттями.
Таким мені здався Євгеній - світська молода людина, щоприїхала з Петербурга, розумний і благородний.Я закохалася. Оскільки він не давав конкретики в наших стосунках, я вирішила написати листа, в якому зізналася в своїх почуттях.
Тетяна читає свого листа до Онєгіна.
Та Євгеній відмовив мені, почав залицятися до моєї сестри Ольги. Я зрозуміла, що він негідний мого кохання, але розлюбити його не змогла.
. Бесіда
— Якою постає у листі Тетяна? (Палкою, пристрасною дівчиною, з відкритою душею, романтичною, сором’язливою.)
— Як вона поводилась, очікуючи відповіді на лист? (Вона хвилювалася весь час, плакала, душа її тужила.)
— Як реагує Тетяна на появу Онєгіна в їхньому домі? (Вона злякалася і втекла у сад.)
Робота з підручником
— Де відбулася зустріч Тетяни з Онєгіним? (Зустріч відбулася у парку, ввечері. Але вона була не такою, про яку мріяла Тетяна.)
— Як реагувала героїня на відповідь Онєгіна? (Мовчазна, вона слухала Онєгіна, плакала, «не звівши томного чола», подала йому руку і пішла у будинок.)
— Яку слушну пораду дав Онєгін Тетяні? («Учіться володіть собою».)
— Чи перестала Тетяна кохати Онєгіна? (Ні, навпаки, почуття спалахнуло ще з більшою силою.)
Образ Ольги
(учні дають характеристику Ользі)
Слово вчителя
У «онєгінські» часи, як ми знаємо, заможні люди збиралися на балу, щоб поспілкуватися, з кимось познайомитися, провести гарно час…, а головне – потанцювати.Давайте пригадаємо, що нам відомо про танці того часу?
(відповідь учнів)
Вальс - другий бальний танець, користувався у 1820-ті роки репутацією надто вільного, непристойного танцю (Ю.Лотман).
Перегляд відео
Мазурка – кульмінація будь-якого балу 1820-хроків.
Під час веселої мазурки, як правило, відбувалися любовні розмови, освідчення. Танцювати з кимось мазурку або пообіцяти цей танець означало виявити згоду до любовних стосунків.
Перегляд відео
Котильон – різновид кадрилі, танець-гра; ним завершувався бал.
Слово вчителя
Образ Володимира Ленського
(учні дають характеристику Володимиру)
Образ Євгенія Онєгіна
(учні дають характеристику Євгенію)
Слово вчителя
(відповідь учнів)
с ученым видом знатока»
-економіку, так як «читал Адама Смита,
и был глубокий эконом, то есть умел судить о том, как государство богатеет..»
- психологию, тому що «в чем он истинный был гений… была наука страсти нежной»
Вчитель:
-Заслухавши образи 4 герої, давайте виконаємо вправу кола Вена
(Порівняння Ольги та Тетяни)- чоловіча група
(Порівняння Євгенія та Володимира)-жіноча група
(Тетяни та Євгенія)-чоловіча група
(Ольги та Володимира)-жіноча група
Складання сенкану
Тетяна – складає чол.група
Євгеній –складає жін.група.
Слово вчителя.
(відповідь учнів)
Мода
Чоловіки носили білосніжні рубашки із стоячим воротніком, на шию одягали краватку-платок або шарф, зав’язаний бантом чи пишним вузлом, кінці якого заправляли в жилет. Зверху одягали фрак. Носили панталони, які на щиколотках закріпляли штрипками. Популярним головним убором пушкінського часу був циліндр, в першій половині XIX ст.. в моду ввійшла широкопола шляпа — болівар.
Необхідними атрибутами стали перчатки, трость і годинник на ланцюжку.
Описуючи зовнішність Євгенія Онєгіна Олександр Сергійович зазначає: «как dandy лондонский одет». Денді – англійський модник.
Мода
Жінки носили легку туніку, яку підв’язували пояском під самими грудьми. На плечі накидали легку шаль .Взуття дами носили без підборів із тканини у формі лодочки зі стрічками , які обв’язували навколо щиколотки.
Доповнювали жіночий туалет довгі перчатки, віяло. Зачіска- без чолки, з прямим боковим проділом і локонами на макушкі.
Вчитель.
(відповідь учнів)
Розпорядок звичайного дня дворянина у вищому світі
-одягання, вивчення запрошень на візіти (друга половина дня)
-прогулянка бульваром
-обід (в ресторані)
-театр
-переодягання на вечер
-бал (із запізненням )
-сон (вранці)
Отже, що треба вміти дворянину?
Говорити французькою, танцювати мазурку, «кланяться непринуждённо»
На прикладі цього образу автор розкриває інтереси й інтелектуальні захоплення дворянської інтелігенції
Запитання до класу
Обговорення проблемного питання
Домашнє завдання
Підготувати повідомлення про творчість М.Лермонтова та вивчити вірш «Парус»напам*ть.