О.Пушкін "Євгеній Онєгін".Соціально-психологічний роман у віршах.Духовний світ героїв.

Про матеріал

О.Пушкін "Євгеній Онєгін".Соціально-психологічний роман у віршах.Духовний світ героїв:

міжпредметні звязки:психологія.

Уся увага уроку зосередженна на внутрішньому та зовнішньому світі героїв, іх вчинках, поведінці, настрої тощо.

Перегляд файлу

Тема. О.Пушкін. «Євгеній Онєгін» — соціально-психо­логічний роман у віршах. Духовний світ героїв твору.

                                                                                Сандуляк В.В.

                                                     вчитель зарубіжної літератури

                                                           Долинянського ЗЗСО І-ІІ ст.

 Мета. Поглибити   уміння  аналізу  образу-персонажу,  психологічного  спостереження над  вчинками,  порівняння  героїв;  розвивати  навички  виразного  читання,  переказу, зв’язного  мовлення,  логічного  мислення,  творчих  здібностей;  сприяти  морально-етичному  вихованню  школярів.

Обладнання: портрет О. Пушкіна; знімки із зображенням героїв роману, відео, презентація, твори О.Пушкіна
 Теорія літератури:  роман у віршах, реалізм, соціально-психологічний роман, «онєгінська строфа».
Тип уроку: засвоэння знань, умынь і навичок

Вид уроку: Урок-дослідження

                        "Онегина"  можно  назвать  энциклопедией

русской жизни и в высшей  степени народным произведением…

          В.Г.Белинский

Хід уроку

І. Організаційний момент

ІІ. Мотивація навчальної діяльності.

Виходячи з теми уроку, визначте коло своїх завдань.

Проблемне запитання.

Що в житті важливіше: кохання чи вірність слову?

1. Слово вчителя

О.С. Пушкін... Його ім'я відоме всьому світу. Воно входить в пам'ять ще в дитинстві - входить, щоб залишитися в ній назавжди. Не уміючи читати, дитина вже знає чарівні казки Пушкіна, вже декламує такі дзвінкі, такі співучі стрічки. Пригадаємо відомі вам... (з використанням прийому «мікрофон»:

    «Ветер по морю гуляет и кораблик под­гоняет...»

    «Три девицы под окном пряли поздно ве­черком...»

    «Жил-был поп, толоконный лоб...»

    «Свет мой зеркальце, скажи да всю прав­ду расскажи...»

    «Жил старик со старухой у самого сине­го моря...»

    «У лукоморья дуб зеленый, златая цепь на дубе том...»)

А що ви дізналися про Пушкіна в школі?

(відповідь учнів)

ІІІ Оголошення теми, мети й завдань уроку

  1. Робота з епіграфом

"Онегина"  можно  назвать  энциклопедией

русской жизни и в высшей степени народным произведением…»

  •                   Що таке енциклопедія?

Енциклопедія (від греч.enkýklios paidéia — вчення по всьому кругу знань), наукове або науково-популярне довідкове видання, що містить найбільш істотну інформацію по всіх або окремим областям знання

Мета енциклопедії-зібрати знання, привести їх в систему  зрозумілу для сучасного читача і передати ці знання наступному поколінню.

 

-Як ви розумієте слова російського критика В.Бєлінського?

 

Вчитель.  Ось ця книжка в наших руках  є  багатотомною енциклопедією!

 

ІV. Інформаційно-виконавчий етап.

Питання до учнів:

-Який проміжок часу писався роман «Євгеній Онєгін»?

Роман «Євгеній Онєгін» О.Пушкін почав писати ще у Кишиневі  9 травня 1823 року, а  закінчував у Болдіно 25 вересня  1830 року.  Автор точно підрахував, що працював над твором 7 років, 4 місяці і 17 днів.

-Що таке соціально-психологічний роман?

Соціально-психологічний роман- один із жанрових різновидів реалістичного роману. Для соціально-психологічного роману характерне поєднання глибокого соціального та психологічного аналізів  як героїв того чи іншого твору, так і середовища в якому вони діють.

-Що таке роман у віршах?

Роман у віршах – значний за обсягом віршований твір, у якому поєднані сюжет і лірична складова:  багатопланова епічна розповідь про долі героїв і авторське суб’єктивно-емоційне ставлення до того, що зображується.

-Що таке «Онєгінська строфа»?

 «Онєгінська строфа» - строфічна форма, винайдена О. Пушкіним. Вона складається із чотирнадцяти рядків чотиристопного ямба з перехресним, паралельним і кільцевим римуванням: абабввггдеедєє.

Слово вчителя

  • Сьогодні ми буде працювати в двох групах:

І група «Жіночі образи»і;

ІІ група «Чолові образи».

Спочатку надамо слово групі «Жіночі образи»

Група «Жіночі образи»

Образ Тетяни

(учні дають характеристику Тетяні)

VI.Інтерв ю з Тетяною Ларіною.

Репортер :

  • Яким було ваше дитинство?

Тетяна:Моє дитинство пройшло в родинному маєтку моїх батьків Ларіних. Моя сімя поважала споконвічні традиції. Мене і мою сестру Ольгу з дитинства доглядала няня. Саме вона була для мене найближчою людиною в сімї.

  • Чи були у вас друзі?

Через те, що я відрізнялася від інших дівчат, не любила займатися звичайними дівочими справами, мене вважали неласкавою дівчинкою. Подруг я не мала. Батьки не завжди могли мене підтримати, вислухати, дати відповіді на мої запитання. Тоді єдиними моїми друзями були книги, яким я вірила безроздільно.

  • Як ви гадаєте, чому ви не були щасливою в своєму дворянському оточенні?

Розумом, своєрідністю натури я  виділялася і серед поміщицького середовища та світського суспільства. Я нерозумілавульгарності, неробства, порожнечужиттясільськогосуспільства.

  • Ви молода і приваблива дівчина. Яким ви бачили свого майбутнього чоловіка?

Я мріяла про людину, яка бзмінила моє життя, наповнила його змістом. почуттями.

  • Яким вам здався Євгеній, коли ви з ним познайомились?

 Таким мені здався Євгеній - світська молода людина, щоприїхала з Петербурга, розумний і благородний.Я закохалася. Оскільки він не давав конкретики в наших стосунках, я вирішила написати листа, в якому зізналася в своїх почуттях.

Тетяна читає свого листа до Онєгіна.

Та Євгеній відмовив мені, почав залицятися до моєї сестри Ольги. Я зрозуміла, що він негідний мого кохання, але  розлюбити його не змогла.

. Бесіда

 Якою  постає  у  листі  Тетяна?  (Палкою,  пристрасною  дівчиною,  з   відкритою душею, романтичною, сором’язливою.)

 Як  вона  поводилась,  очікуючи  відповіді  на  лист?  (Вона  хвилювалася  весь час, плакала, душа її тужила.)

 Як  реагує  Тетяна  на  появу  Онєгіна  в  їхньому  домі?  (Вона  злякалася  і  втекла у сад.)

Робота з підручником

 Де відбулася зустріч Тетяни з  Онєгіним? (Зустріч відбулася у  парку, ввечері. Але вона була не такою, про яку мріяла Тетяна.)

 Як реагувала героїня на відповідь Онєгіна? (Мовчазна, вона слухала Онєгіна, плакала, «не звівши томного чола», подала йому руку і   пішла у   будинок.)

 Яку слушну пораду дав Онєгін Тетяні? («Учіться володіть собою».)

 Чи перестала Тетяна кохати Онєгіна? (Ні, навпаки, почуття спалахнуло ще з   більшою силою.)

Образ Ольги

(учні дають характеристику Ользі)

Слово вчителя

У «онєгінські» часи, як ми знаємо, заможні люди збиралися на балу, щоб поспілкуватися, з кимось познайомитися, провести гарно час…, а головне – потанцювати.Давайте пригадаємо, що нам відомо про танці того часу?

(відповідь учнів)

Вальс - другий бальний танець, користувався у 1820-ті роки репутацією надто вільного, непристойного танцю (Ю.Лотман).

Перегляд відео

Мазурка – кульмінація будь-якого балу 1820-хроків.

Під час веселої мазурки, як правило, відбувалися любовні розмови, освідчення. Танцювати з кимось мазурку або пообіцяти цей танець означало виявити згоду до любовних стосунків.

Перегляд відео

Котильон – різновид кадрилі, танець-гра; ним завершувався бал.

Слово вчителя

  • Учні, дайте поговоримо ще про два образи твору, але вже чоловічі.

Образ Володимира Ленського

(учні дають характеристику Володимиру)

Образ Євгенія Онєгіна

(учні дають характеристику Євгенію)

Слово вчителя

  • Які науки знав дворянин  (Онєгін)?

(відповідь учнів)

  • латинь, «чтоб эпиграфы разбирать»
  • риторику, словесність, щоб  «в разговоре коснуться до всего слегка,

с ученым видом знатока»

-економіку, так як «читал Адама Смита,

и был глубокий эконом, то есть умел судить о том, как государство богатеет..»

- психологию, тому що «в чем он истинный был гений… была наука страсти нежной»

Вчитель:

-Заслухавши образи 4 герої, давайте виконаємо вправу кола Вена

(Порівняння Ольги та Тетяни)- чоловіча група

(Порівняння Євгенія та Володимира)-жіноча група

(Тетяни та Євгенія)-чоловіча група

(Ольги та Володимира)-жіноча група

Складання сенкану

  • Давайте пригадаємо, що таке сенкан і створимо його до наших образів

Тетяна – складає чол.група

Євгеній –складає  жін.група.

Слово вчителя.

  • Мода завжди цікавила людство.І от час Пушкіна – теж не виняток.Давайте дізнаємосядещо про неї

(відповідь учнів)

Мода

Чоловіки  носили білосніжні рубашки із стоячим воротніком,  на шию одягали краватку-платок або шарф, зав’язаний  бантом чи  пишним вузлом, кінці якого заправляли в жилет. Зверху одягали фрак. Носили  панталони, які  на щиколотках закріпляли штрипками. Популярним головним убором пушкінського часу був  циліндр, в першій  половині XIX ст.. в моду ввійшла широкопола шляпа — болівар.

Необхідними  атрибутами  стали перчатки, трость і годинник на ланцюжку.

Описуючи зовнішність Євгенія Онєгіна Олександр Сергійович зазначає: «как dandy лондонский одет». Денді – англійський модник.

Мода

Жінки носили легку туніку, яку підв’язували пояском під самими грудьми. На плечі накидали легку шаль .Взуття дами носили  без підборів із тканини у формі лодочки зі стрічками , які обв’язували навколо щиколотки.

Доповнювали жіночий туалет довгі перчатки, віяло. Зачіска- без чолки, з прямим боковим проділом і  локонами на макушкі.

Вчитель.

  • Що нам відомо про розпорядок дворянина.?

(відповідь учнів)

Розпорядок звичайного дня дворянина у  вищому світі

-одягання, вивчення запрошень на візіти (друга половина дня)

-прогулянка  бульваром

-обід (в ресторані)

-театр

-переодягання на вечер

-бал (із запізненням )

-сон (вранці)

Отже, що треба вміти дворянину?

Говорити французькою, танцювати мазурку, «кланяться непринуждённо»

На прикладі цього образу автор розкриває інтереси й інтелектуальні захоплення дворянської інтелігенції

Запитання до класу

  •  Чи можна назвати Онєгіна “зайвою людиною”
  • Підсумок уроку

Обговорення проблемного питання

Домашнє завдання

Підготувати повідомлення про творчість М.Лермонтова та вивчити вірш «Парус»напам*ть.

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Козачко Тетяна Анатоліївна
    Цікава розробка уроку. Дякую!
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
18 жовтня 2018
Переглядів
3119
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку