20 червня о 18:00Вебінар: Особливості організації навчальної діяльності учнів, що мають розлади аутистичного спектру

Урок за творчістю Г. Гейне

Про матеріал

Урок "Багатство і розмаїття культури романтизму, її художні відкриття. Г. Гейне – німецький поет - романтик. « Книга пісень» - видатне явище німецького романтизму."

Мета уроку- поглибити знання учнів з питання виникнення напряму, допомогти їм зрозуміти специфіку романтичного світосприйняття, засвоїти естетичні принципи романтизму; ознайомити з життєвим і творчим шляхом німецького поета – романтика Г. Гейне.; поглиблювати навички аналізу поетичних творів; розвивати зв»язне мовлення учнів, вміння працювати з книгою, сприяти вихованню високих почуттів.

Перегляд файлу

Тема: Багатство і розмаїття культури романтизму, її художні відкриття. Г. Гейне – німецький поет - романтик. « Книга пісень» - видатне явище німецького романтизму.

Мета: Поглибити знання учнів з питання виникнення  напряму, допомогти їм зрозуміти специфіку романтичного світосприйняття, засвоїти естетичні принципи романтизму; ознайомити  з життєвим і творчим шляхом німецького поета – романтика Г. Гейне.; поглиблювати навички аналізу поетичних творів; розвивати зв»язне мовлення учнів, вміння працювати з книгою, сприяти вихованню високих почуттів.

Обладнання: Портрет Г. Гейне , мультимедійна презентація – підтримка уроку, схема « Передумови виникнення романтизму», роздруківки віршів Г. Гейне.

 

Хід уроку:

 

 

 

Мистецтво – саме життя, і воно безсмертне

О. Уайльд

І. Актуалізація опорних знань.

1. Слово вчителя. Мистецтво породжується чуттям, і впливає на почуття. Воно є засобом відтворення і творення краси.

2. Бесіда за запитаннями:

- Чи потрібно людям долучатися до прекрасного? Чому?

-  Яким чином?

- Які види мистецтва ви знаєте?

- Як ви розумієте вислів « Мистецтво – дзеркало життя»?

ІІ. Мотивація навчальної діяльності

Вчитель: Долучаючись до шедеврів мистецтва, ми потрапляємо в ту чи іншу епоху, дізнаємося про країну митця, життя людей, їх традиції. І ця машина часу перебуває у постійному русі, бо швидкоплинне життя диктує свої запити і закони, характерні для певного історичного періоду.

Ось і ми сьогодні перенесемося в 18 століття, в добу романтизму, познайомимось з найвидатнішими митцями цього напрямку .  

( Оголошення теми уроку)

ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.

1.Робота над створенням опорно – логічної схеми « Передумови виникнення романтизму  та його характерні риси»

- Давайте пригадаємо  історичні передумови виникнення романтизму як напрямку, заповнимо опорну схему.

 

 

 

 

 

-У яких видах мистецтва виявив себе романтизм? ( Музика, література, образотворче мистецтво)

-Яким же є образ романтичного героя, створений романтиками? (Індивідуаліст, людина, яка пройшла в своєму розвитку дві стадії: зіткнення з похмурою реальністю і бажання перебудувати світ; зіткнувшись з цією реальністю, герой вважає цей світ похмурим, підлим, стає циніком і песимістом.)

2.Погляди митців доби романтизму на життя, мистецтво, світ. ( Слайд)

  • « Краще бути артистом чи бродягою, ніж власником маєтку, бо ж  із володінням землею чи снопом пов»язані  несправедлива тиранія та похмуре поневолення скнарістю.» ( Жорж Санд)
  • « Світ  поганий, жахливо поганий. І лише серце друга та спокуті сльози жінки можуть врятувати його від прокляття. (Ріхард Вагнер)
  • « Мене часто запитують, чи люблю я дітей. Звичайно, люблю, адже вони ще не стали людьми» ( Шарль Нодьє)

3. Робота в групах. ( Художники, музиканти, літератори)

Художники

Вчитель: Давайте ж простежимо, як же виявив себе романтизм в різних видах мистецтва.

Учень: 

Живопис і графіка – найпоширеніші види образотворчого мистецтва  цієї епохи. Художники, обираючи теми для своїх творів, зверталися до незвичайних драматичних моментів історії, їх цікавлять героїчні сюжети та сильні характери, вольові вчинки, приваблюють екзотичні країни. У пейзажі  ми бачимо контраст між величною природою і бентежною душею самотньої людини. Відомі художники: ( Е. Делакруа ( Франція), В. Блейк ( Англія), Ф. Гойя ( Іспанія), К. Брюллов, І. Айвазовський ( Росія)

Учень: Учень: Картина Ежена Делакруа «Свобода на барикадах» є своєрідним літописом французької революції. Вона присвячена паризькому повстанню в липні 1830 року, коли мешканці міста вийшли на вулиці, об»єднавшись у боротьбі проти тиранії короля Карла Х. Усі класи, окрім монархістів, підтримали повстання.  Достовірність реального факту зливається тут воєдино з романтичною мрією про свободу і символічністю образів. Прекрасна молода жінка стає символом революційної Франції. ( Слайд)

 

Учень:  перед вами одна з найвідоміших картин російського художника – мариніста І. Айвазовського, зберігається в Російському музеї. Художник зображує море після сильного морського шторму й людей, що потерпають від стихії, але не здаються.(Слайд)

 

Учень:  Полотно «Італійський полудень» вважається шедевром світового живопису. Картина написана під час подорожі Італією, яку йому було подаровано меценатом як кращому молодому художнику. Картина зберігається в російському музеї, а копія в Третьяковській галереї Спочатку публіка не сприйняла картину, бо героїня здалася досить вишуканою, та вже через десять років це полотно прославило художника саме через екзотичність сюжету.  (Слайд)

 

Музиканти

Учень: Романтизм знайшов широке відображення в музиці. Особливо в творчості Роберта Шумана, Франца Шуберта, Федеріка Шопена, Ріхарда Вагнера, Ференца Ліста. Музичні твори композиторів – романтиків передають багатство світу душевних переживань, що переходять в  культ почуттів. Червоною ниткою проходить спроба поєднати мрію з реальністю. Найулюбленішими інструментами для музикантів стало фортепіано та скрипка. Тому виконував ці шедеври найчастіше симфонічний оркестр.   (Прослуховування. Шопен. Вальс до мінор)

Вчитель:

  • Які ж є ознаки  романтизму в цьому творі?
  • Який відчуваєте настрій після прослуховування?
  • А який же оркестр називається симфонічним? ( В ньому є три групи інструментів: духові, ударні, струнно – смичкові,  великий колектив музикантів, до 110 чоловік»

 

Літератори:

В  літературі невід»ємною частиною романтичного стилю є символіка , фантастика, екзотика. Письменників цікавить історичне минуле, фольклор, міфологія. З»являється новий тип героя – тираноборець, бунтар. Романтики більше полюбляли ліричні жанри: баладу, елегію,ліричну поему. Серед прозових є повість,новела, літературна казка. Найвизначніші представники: Джордж Гордон Байрон, Генріх Гейне, Адам Міцкевич – в поезії.  В прозі –Вальтер Скотт, Віктор Гюго, Жорж Санд ( Слайд)

Для демонстрації нами обрано вірш Г. Гейне « Білі глянцеві манжети», на якому чітко прослідковуються риси романтизму.

Вчитель:

  • Чому ліричного героя можна назвати романтичним героєм?
  • Де він бачить гармонію й прихисток?
  • Для чого Гейне використав прийом « перенесення»? Адже автор звертається ніби до деталей одягу?

4. Вивчення біографії Г. Гейне

Вчитель:Якщо ми вже прослухали один з віршів Г. Гейне, то давайте спробуємо більше про нього дізнатися. Вашій увазі інтерв»ю з великим поетом.

Журналіст: Шановний Генріху, яким було ваше дитинство? Де Ви народилися?

Гейне: О, народився я в чудовому місті Дюссельдорфі в небагатій єврейській родині. З дитинства любив читати казки , легенди, захоплювався пригодами Дон Кіхота… Чудова була пора!

Ж: Коли ж саме виявився талант до літератури?

Г: Це була смішна історія… Одного разу прибігла сестра Шарлотта вся в сльозах й попросила допомогти написати їй твір. Ну, я й допоміг. А наступного дня прийшов вчитель, який розгадав наш секрет і сказав батькам: « З вашого сина виросте велика людина.»

Ж: Батьки ж, напевно, розвивали Ваш талант, раділи?

Г: Куди там! Мама дуже зраділа, а батько хотів, щоб я став комерсантом, тому й відправив  мене до дядька Соломона, який був мільйонером, щоб той чомусь мене навчив. Пам»ятаю дядькові слова: « Якби цей хлопець був на щось путнє здатний, він би не писав вірші.» Сказати  сказав, та гроші на навчання таки дав. Я ретельно вчився в університетах бонна та Берліна, і писав дуже сміливі вірші. Через що й довелося мені надовго залишити Батьківщину.

Ж: А кому присвячена Ваша чудова лірична збірка « Книга пісень»?

Г: О! Усі ці вірші я присвятив своїй кузині Амалії, яка так жорстоко з мене кепкувала, знущалась, а я любив… Пізніше – це була трагічна любов до Терези, її молодшої сестри. Це вже зараз ця історія вийшла за біографічні межі і стала шедевром, а тоді ці вірші усе моє зболіле серце.

Ж: Дякуємо Вам. Дуже хочеться більше дізнатися про Вашу творчість.

Вчитель:  Генріх Гейне називав свої вірші  «…перепусткою в лазарет своїх почуттів та страждань». Це і демонструють його прекрасні  твори.

5.Читання вірша « Чому троянди немов неживі»

- Визначте тему вірша.

-Який прийом використав автор у побудові вірша?( Анафора) Для чого?

-     Якою зображена природа в віршах?

- Чи можна визначити пору року?

- Які художні засоби використав поет? ( Епітети, порівняння)

Вчитель: Молодий сучасник Гейне  Р. Шуман створив цілий музичний цикл, який назвав « Любов поета». А самі вірші за жанром є елегіями.

Давайте ж прослухаємо один з чудових віршів з цієї збірки, яка стала романсом, а виконав його  співак І. Козловський .

- А який же  пісенний жанр називається романсом? (Ліричний вірш, покладений на музику. Виник ще в 15 столітті, а досяг розквіту з появою творчості Гете і Гейне. Для таких глибоких та ліричних віршів потрібна була й відповідна музика.  На кінець XIX ст. було створено близько 1500 творів на слова Г.Гейне таких композиторів, як Ф.Шуман, Ф.Ліст, Р.Вагнер, Ф.Мендельсон, Е.Гріг, П.Чайковський, М.Мусоргський, М.Римський-Корсаков, О.Бородін, М.Лисенко та ін.

6. Прослуховування романсу «  Не обмани» на музику Шумана.

7. Знайомство з художниками – ілюстраторами до творчості Г. Гейне.

Вчитель: Вірші Гейне також були цікаві художникам – ілюстраторам. Давайте подивимось ілюстрації Луї Лонге до вірша «Лорелей» і прослухаємо сам вірш у перекладі Л. Первомайського.

Лорелея – водяна німфа, красуня зі старовинної народної легенди. Своїм чарівним співом Лорелей  із високої скелі над Рейном заманювала на підводні камені усіх, хто пропливав повз неї. Зачаровані сміливці пливли на голос і гинули, розбиваючись об скелі. Творцем легенди був німецький романтик Клеменс  Бретано. Але у Гейне вона зазвучала по – новому.

8. Читання вірша мовою оригіналу, а потім у перекладі.

-Які ознаки романтизму в цьому творі? ( Фольклорний сюжет)

-Якими барвами насичений твір?

- В чому символічність образу Лорелей (Стало образом фатального кохання)

-Які художні засоби використовує поет?

- Знайдіть анафору. «…і косу розчісує ним..», «…і дику пісню співає..»

9. Перегляд скульптур Маріано Пінто.

- До якого виду скульптур належать продемонстровані на слайді? (Станкова, монументальна чи декоративна)

- Яка з них кругла, яка барельєф?

10. Перегляд документального кінофільму про Г. Гейне.

Вчитель: Фільм, який ми з вами зараз переглянемо, допоможе Вам по – новому поглянути та постать видатного німецького поета.

  • А який фільм ми називаємо документальним? ( Перегляд фільму)
  • Чому ж Гейне, ставши відомим на увесь світ, втратив ряди прихильників, вимушений був емігрувати?
  • Назвіть твір, який став вершиною творчості Гейне? Які ще сумні події з ним пов»язані?

ІV. Систематизація та засвоєння знань.

1.Робота в групах.

Вчитель: Попрацюємо за методом чарівних капелюхів. Всі маєте вірш « вечірні промені ясні» в перекладі Л. Українки.

Завдання для 1 групи: Прослухавши вірш, створити ілюстрацію.

Завдання для 2 групи: Які почуття викликає вірш? Чи може він бути романсом? Яка мелодика цього вірша?

Завдання для 3 групи:

  • Про що цей вірш?
  • Знайдіть метафори, що персоніфікують природу.( Промені мигтять, тумани вкрили, хатини самотні)

V. Підсумок уроку.

1. Узагальнююче слово вчителя.

Гейне справедливо заслужив найвищої оцінки як ліричний поет, співець кохання і природи, надихнув композиторів, художників до творчості.

Відомий перекладач творів німецького митця О. Дейч так згадував відвідування могили Гейне в Парижі. Він попросив служника цвинтаря показати дорогу до могили поета. Той на мить замислився і сказав: « Мосьє Гейне живе поруч, на третій алеї». Перекладача здивувала така відповідь і він перепитав: « Як живе?». А служник переконано і впевнено повторив: « Так, так, мосьє Гейне живе. Такі люди безсмертні». І життя підтвердило ці слова.

2. Бесіда за запитаннями.

- Яке ваше враження від віршів німецького поета Г. Гейне?

- Чому ліричний герой Гейне є романтичним героєм?

3. Вправа за методом « мікрофон» « Чому потрібні романтики у наш час?»

VІ. Домашнє завдання.

  1. Повідомлення про життя і творчість А. Міцкевича.
  2. Міцкевич і Україна. Географія творчості в картинах відомих художників.
  3. Сонети Міцкевича покладені на музику.  Теоретичний матеріал про історію виникнення сонету.

 

 

 

 

 

 

doc
До підручника
Зарубіжна література 9 клас (Ніколенко О.М., Зуєнко М.О., Стороха Б.В., Туряниця В.Г., Орлова О.В.)
Додано
20 жовтня 2018
Переглядів
623
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку