Урок "Багатство і розмаїття культури романтизму, її художні відкриття. Г. Гейне – німецький поет - романтик. « Книга пісень» - видатне явище німецького романтизму."
Мета уроку- поглибити знання учнів з питання виникнення напряму, допомогти їм зрозуміти специфіку романтичного світосприйняття, засвоїти естетичні принципи романтизму; ознайомити з життєвим і творчим шляхом німецького поета – романтика Г. Гейне.; поглиблювати навички аналізу поетичних творів; розвивати зв»язне мовлення учнів, вміння працювати з книгою, сприяти вихованню високих почуттів.
Тема: Багатство і розмаїття культури романтизму, її художні відкриття. Г. Гейне – німецький поет - романтик. « Книга пісень» - видатне явище німецького романтизму.
Мета: Поглибити знання учнів з питання виникнення напряму, допомогти їм зрозуміти специфіку романтичного світосприйняття, засвоїти естетичні принципи романтизму; ознайомити з життєвим і творчим шляхом німецького поета – романтика Г. Гейне.; поглиблювати навички аналізу поетичних творів; розвивати зв»язне мовлення учнів, вміння працювати з книгою, сприяти вихованню високих почуттів.
Обладнання: Портрет Г. Гейне , мультимедійна презентація – підтримка уроку, схема « Передумови виникнення романтизму», роздруківки віршів Г. Гейне.
Хід уроку:
Мистецтво – саме життя, і воно безсмертне
О. Уайльд
І. Актуалізація опорних знань.
1. Слово вчителя. Мистецтво породжується чуттям, і впливає на почуття. Воно є засобом відтворення і творення краси.
2. Бесіда за запитаннями:
- Чи потрібно людям долучатися до прекрасного? Чому?
- Яким чином?
- Які види мистецтва ви знаєте?
- Як ви розумієте вислів « Мистецтво – дзеркало життя»?
ІІ. Мотивація навчальної діяльності
Вчитель: Долучаючись до шедеврів мистецтва, ми потрапляємо в ту чи іншу епоху, дізнаємося про країну митця, життя людей, їх традиції. І ця машина часу перебуває у постійному русі, бо швидкоплинне життя диктує свої запити і закони, характерні для певного історичного періоду.
Ось і ми сьогодні перенесемося в 18 століття, в добу романтизму, познайомимось з найвидатнішими митцями цього напрямку .
( Оголошення теми уроку)
ІІІ. Сприйняття і засвоєння навчального матеріалу.
1.Робота над створенням опорно – логічної схеми « Передумови виникнення романтизму та його характерні риси»
- Давайте пригадаємо історичні передумови виникнення романтизму як напрямку, заповнимо опорну схему.
-У яких видах мистецтва виявив себе романтизм? ( Музика, література, образотворче мистецтво)
-Яким же є образ романтичного героя, створений романтиками? (Індивідуаліст, людина, яка пройшла в своєму розвитку дві стадії: зіткнення з похмурою реальністю і бажання перебудувати світ; зіткнувшись з цією реальністю, герой вважає цей світ похмурим, підлим, стає циніком і песимістом.)
2.Погляди митців доби романтизму на життя, мистецтво, світ. ( Слайд)
3. Робота в групах. ( Художники, музиканти, літератори)
Художники
Вчитель: Давайте ж простежимо, як же виявив себе романтизм в різних видах мистецтва.
Учень:
Живопис і графіка – найпоширеніші види образотворчого мистецтва цієї епохи. Художники, обираючи теми для своїх творів, зверталися до незвичайних драматичних моментів історії, їх цікавлять героїчні сюжети та сильні характери, вольові вчинки, приваблюють екзотичні країни. У пейзажі ми бачимо контраст між величною природою і бентежною душею самотньої людини. Відомі художники: ( Е. Делакруа ( Франція), В. Блейк ( Англія), Ф. Гойя ( Іспанія), К. Брюллов, І. Айвазовський ( Росія)
Учень: Учень: Картина Ежена Делакруа «Свобода на барикадах» є своєрідним літописом французької революції. Вона присвячена паризькому повстанню в липні 1830 року, коли мешканці міста вийшли на вулиці, об»єднавшись у боротьбі проти тиранії короля Карла Х. Усі класи, окрім монархістів, підтримали повстання. Достовірність реального факту зливається тут воєдино з романтичною мрією про свободу і символічністю образів. Прекрасна молода жінка стає символом революційної Франції. ( Слайд)
Учень: перед вами одна з найвідоміших картин російського художника – мариніста І. Айвазовського, зберігається в Російському музеї. Художник зображує море після сильного морського шторму й людей, що потерпають від стихії, але не здаються.(Слайд)
Учень: Полотно «Італійський полудень» вважається шедевром світового живопису. Картина написана під час подорожі Італією, яку йому було подаровано меценатом як кращому молодому художнику. Картина зберігається в російському музеї, а копія в Третьяковській галереї Спочатку публіка не сприйняла картину, бо героїня здалася досить вишуканою, та вже через десять років це полотно прославило художника саме через екзотичність сюжету. (Слайд)
Музиканти
Учень: Романтизм знайшов широке відображення в музиці. Особливо в творчості Роберта Шумана, Франца Шуберта, Федеріка Шопена, Ріхарда Вагнера, Ференца Ліста. Музичні твори композиторів – романтиків передають багатство світу душевних переживань, що переходять в культ почуттів. Червоною ниткою проходить спроба поєднати мрію з реальністю. Найулюбленішими інструментами для музикантів стало фортепіано та скрипка. Тому виконував ці шедеври найчастіше симфонічний оркестр. (Прослуховування. Шопен. Вальс до мінор)
Вчитель:
Літератори:
В літературі невід»ємною частиною романтичного стилю є символіка , фантастика, екзотика. Письменників цікавить історичне минуле, фольклор, міфологія. З»являється новий тип героя – тираноборець, бунтар. Романтики більше полюбляли ліричні жанри: баладу, елегію,ліричну поему. Серед прозових є повість,новела, літературна казка. Найвизначніші представники: Джордж Гордон Байрон, Генріх Гейне, Адам Міцкевич – в поезії. В прозі –Вальтер Скотт, Віктор Гюго, Жорж Санд ( Слайд)
Для демонстрації нами обрано вірш Г. Гейне « Білі глянцеві манжети», на якому чітко прослідковуються риси романтизму.
Вчитель:
4. Вивчення біографії Г. Гейне
Вчитель:Якщо ми вже прослухали один з віршів Г. Гейне, то давайте спробуємо більше про нього дізнатися. Вашій увазі інтерв»ю з великим поетом.
Журналіст: Шановний Генріху, яким було ваше дитинство? Де Ви народилися?
Гейне: О, народився я в чудовому місті Дюссельдорфі в небагатій єврейській родині. З дитинства любив читати казки , легенди, захоплювався пригодами Дон Кіхота… Чудова була пора!
Ж: Коли ж саме виявився талант до літератури?
Г: Це була смішна історія… Одного разу прибігла сестра Шарлотта вся в сльозах й попросила допомогти написати їй твір. Ну, я й допоміг. А наступного дня прийшов вчитель, який розгадав наш секрет і сказав батькам: « З вашого сина виросте велика людина.»
Ж: Батьки ж, напевно, розвивали Ваш талант, раділи?
Г: Куди там! Мама дуже зраділа, а батько хотів, щоб я став комерсантом, тому й відправив мене до дядька Соломона, який був мільйонером, щоб той чомусь мене навчив. Пам»ятаю дядькові слова: « Якби цей хлопець був на щось путнє здатний, він би не писав вірші.» Сказати сказав, та гроші на навчання таки дав. Я ретельно вчився в університетах бонна та Берліна, і писав дуже сміливі вірші. Через що й довелося мені надовго залишити Батьківщину.
Ж: А кому присвячена Ваша чудова лірична збірка « Книга пісень»?
Г: О! Усі ці вірші я присвятив своїй кузині Амалії, яка так жорстоко з мене кепкувала, знущалась, а я любив… Пізніше – це була трагічна любов до Терези, її молодшої сестри. Це вже зараз ця історія вийшла за біографічні межі і стала шедевром, а тоді ці вірші усе моє зболіле серце.
Ж: Дякуємо Вам. Дуже хочеться більше дізнатися про Вашу творчість.
Вчитель: Генріх Гейне називав свої вірші «…перепусткою в лазарет своїх почуттів та страждань». Це і демонструють його прекрасні твори.
5.Читання вірша « Чому троянди немов неживі»
- Визначте тему вірша.
-Який прийом використав автор у побудові вірша?( Анафора) Для чого?
- Якою зображена природа в віршах?
- Чи можна визначити пору року?
- Які художні засоби використав поет? ( Епітети, порівняння)
Вчитель: Молодий сучасник Гейне Р. Шуман створив цілий музичний цикл, який назвав « Любов поета». А самі вірші за жанром є елегіями.
Давайте ж прослухаємо один з чудових віршів з цієї збірки, яка стала романсом, а виконав його співак І. Козловський .
- А який же пісенний жанр називається романсом? (Ліричний вірш, покладений на музику. Виник ще в 15 столітті, а досяг розквіту з появою творчості Гете і Гейне. Для таких глибоких та ліричних віршів потрібна була й відповідна музика. На кінець XIX ст. було створено близько 1500 творів на слова Г.Гейне таких композиторів, як Ф.Шуман, Ф.Ліст, Р.Вагнер, Ф.Мендельсон, Е.Гріг, П.Чайковський, М.Мусоргський, М.Римський-Корсаков, О.Бородін, М.Лисенко та ін.
6. Прослуховування романсу « Не обмани» на музику Шумана.
7. Знайомство з художниками – ілюстраторами до творчості Г. Гейне.
Вчитель: Вірші Гейне також були цікаві художникам – ілюстраторам. Давайте подивимось ілюстрації Луї Лонге до вірша «Лорелей» і прослухаємо сам вірш у перекладі Л. Первомайського.
Лорелея – водяна німфа, красуня зі старовинної народної легенди. Своїм чарівним співом Лорелей із високої скелі над Рейном заманювала на підводні камені усіх, хто пропливав повз неї. Зачаровані сміливці пливли на голос і гинули, розбиваючись об скелі. Творцем легенди був німецький романтик Клеменс Бретано. Але у Гейне вона зазвучала по – новому.
8. Читання вірша мовою оригіналу, а потім у перекладі.
-Які ознаки романтизму в цьому творі? ( Фольклорний сюжет)
-Якими барвами насичений твір?
- В чому символічність образу Лорелей (Стало образом фатального кохання)
-Які художні засоби використовує поет?
- Знайдіть анафору. «…і косу розчісує ним..», «…і дику пісню співає..»
9. Перегляд скульптур Маріано Пінто.
- До якого виду скульптур належать продемонстровані на слайді? (Станкова, монументальна чи декоративна)
- Яка з них кругла, яка барельєф?
10. Перегляд документального кінофільму про Г. Гейне.
Вчитель: Фільм, який ми з вами зараз переглянемо, допоможе Вам по – новому поглянути та постать видатного німецького поета.
ІV. Систематизація та засвоєння знань.
1.Робота в групах.
Вчитель: Попрацюємо за методом чарівних капелюхів. Всі маєте вірш « вечірні промені ясні» в перекладі Л. Українки.
Завдання для 1 групи: Прослухавши вірш, створити ілюстрацію.
Завдання для 2 групи: Які почуття викликає вірш? Чи може він бути романсом? Яка мелодика цього вірша?
Завдання для 3 групи:
V. Підсумок уроку.
1. Узагальнююче слово вчителя.
Гейне справедливо заслужив найвищої оцінки як ліричний поет, співець кохання і природи, надихнув композиторів, художників до творчості.
Відомий перекладач творів німецького митця О. Дейч так згадував відвідування могили Гейне в Парижі. Він попросив служника цвинтаря показати дорогу до могили поета. Той на мить замислився і сказав: « Мосьє Гейне живе поруч, на третій алеї». Перекладача здивувала така відповідь і він перепитав: « Як живе?». А служник переконано і впевнено повторив: « Так, так, мосьє Гейне живе. Такі люди безсмертні». І життя підтвердило ці слова.
2. Бесіда за запитаннями.
- Яке ваше враження від віршів німецького поета Г. Гейне?
- Чому ліричний герой Гейне є романтичним героєм?
3. Вправа за методом « мікрофон» « Чому потрібні романтики у наш час?»
VІ. Домашнє завдання.