Осип Турянський.
«Поза межами болю». Духовна воля до життя. Ідея перемоги духа над матерією.
Дивний він, незрозумілий, оманливий і таємничий – світ життя людського. Є у ньому начало світле, добре, животворне, є темні грані, незбагненні самою людиною.
І надто тонкою буває межа, яка розділяє добро і зло, любов і ненависть, злети і падіння. Будьмо щирими перед самим собою: запитаємо себе про добро і зло, вірність і зраду, підлість і великодушність.
Не тішмося ілюзіями, що до кінця збагнемо сутність цих недосяжних філософських понять, але хоч доторкнімося до них, подумаймо і поміркуймо над ними. Адже ми не маємо права, читаючи твір «Поза межами болю», не замислитись над вічними проблемами.
Асоціативна вправа.
Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. У кольоровій гамі вам потрібно усно змалювати загальне враження від прочитаного твору О. Турянського «Поза межами болю». Які кольори ви б використали?
(Спробуйте дібрати ілюстрації використовуючи інтернет-джерела)
«Людина на війні – це воля. Є воля – є людина!. Нема волі – нема людини! Скільки волі, стільки й людини, - зробить висновок один із героїв Другої світової війни, персонаж одного із творів Олександра Довженка.
А довів це із вражаючою художньою переконливістю кількома десятиліттями раніше Осип Турянський у свої поемі у прозі «Поза межами болю».
Гуманізм, пріоритет духовного над матеріальним, утвердження вічних загальнолюдських цінностей і заперечення будь – якого насильства – предмет розмови багатьох поколінь.
Розгортаємо зошити тему: Осип Турянський. «Поза межами болю». Духовна воля до життя. Ідея перемоги духа над матерією.
Уявімо терези, вони нам потрібні, щоб з’ясувати «що керує людиною на війні: інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги над собою?».(Намалюйте уявні терези в зошитах) Це проблемне питання цілого твору.
-Складіть асоціативний ряд до слова війна
Твір «Поза межами болю» увінчався найрізноманітнішими жанровими ореолами.
«поема» (Роберт Плєн, С. Пінчук)
«повість» (Роман Федорів)
«повість – поема» ( С. Пінчук)
«модерна поема» (Михайло Селегій)
«поема – симфонія» (З . Гузар)
«роман» (М. Ільницький)
Найчастіше визначають жанр твору як антивоєнна психологічна поема в прозі.
Поема в прозі (повість – поема) – значний за обсягом ліро – епічний твір; у якому зображено значні події та яскраві характери. Відзначаються наскрізним пафосом і ліризмом, проникливим авторським голосом.
( записують в зошити)
На початку Першої світової війни Турянського мобілізували до австрійського війська. У 1915 році він потрапив до сербського полону. Тому будучи свідком жахливих подій, Осип Турянський майстерно розкрив внутрішній стан героїв у межових ситуаціях вибору, що постає перед кожним із них.
Монолог Оглядівського
Я і мої товариші стали жертвами жахливого злочину. Нам судилося пройти за життя пекло, яке кинуло нас поза межами людського болю – у країну божевілля і смерті.
Я чудом лишився живим. Але я відчуваю себе чужим, сиротою між людьми. Тіні моїх товаришів являються мені у сні й на яву. Переді мною живі трупи, я чую їхні голоси із того світу. Моя душа відривається від життя, як осінній пожовклий листок від дерева, й лине далеко-далеко до моїх товаришів. Вона шукає їхню могилу, але їм ніхто навіть могили не висипав.
Ні, я не можу, не смію мовчати.
- Так, ми також не сміємо мовчати про події війни і героїзм людей.
- Чому ж твір має автобіографічну основу?
Взимку 1915 року разом із іншими 60-ма тисячами австрійських полонених вояків його відправлено етапом через Албанські гори. Це був жорстокий шлях смерті — від голоду й холоду гинули й самі сербські конвоїри. Лише 15 тисяч полонених вижили. Серед них і письменник, який ішов цим жахливим шляхом в групі з сімома іншими вояками. Очевидно, йому судилося вижити, щоб розповісти світові про той аморальний, антигуманний злочин. Це трапилось у дивовижний спосіб. Сербські лікарі серед семи замерзлих полонених несподівано помітили якісь слабенькі порухи. Людину повертали до життя, помістивши в холодну воду — такий кардинальний спосіб запропонував лікар-українець Василь Романишин. Так полоненого доктора філософії Осипа Турянського врятували від смерті. Однак пережите в зимових горах йому не даватиме спокою. Загине згодом і рятівник, що особливо мучитиме письменника.
У передмові до віденського видання повісті «Поза межами болю» О. Турянський зізнавався: «Тіні моїх товаришів являються мені у сні й наяву… Моя душа відривається від життя, як осінній пожовклий листок від дерева, й лине далеко, далеко до моїх товаришів… І згадую незабутнього товариша Василя Романишина. Друже мій! І ти вже не живеш… Ні, я не смію мовчати».
Стиль повісті-поеми. Стиль повісті Осипа Турянського «Поза межами болю» належить до напрямку класичного експресіонізму в розвитку української літератури початку XX ст., у якому мистецтво тісно пов’язане з реальністю, проте вираження знаходить через дослідження глибинних психологічних і душевних процесів, що відбуваються в людині. У творі О. Турянського зображено загострене суб’єктивне світобачення через призму переживань та емоцій автора в екстремальній ситуації.
Проблеми, які піднімає Турянський у творі:
- усвідомлення ваги моральних цінностей,
- духовне вдосконалення людини,
- розуміння природи війни як катастрофи;
- боротьба людини за життя;
- боротьба між матеріальним і духовним
- любов до життя, не дивлячись ні на які перешкоди;
- дружба, вірність, гуманізм, любов до рідних та Батьківщини
- У якому проміжку часу відбуваються події? Визначити мікрочастини твору.
Шлях смерті
Танець смерті
Країна сонця
Пісня вічності.
Мандрівка мерців.
Опис полонених.
Вже довго вони блукають по албанських безвістях. Два невідступні товариші: голод і мороз ведуть їх на стрічу смерті. В останніх днях загніздився в їх душі третій і найтяжчий ворог: безнадійність.
Від десятьох днів вони вже нічого не мали в устах. Нема вже диких овочів, ні трави, ні хопти, ні кори з дерева. Тіло з них майже зникло.
Останки обшарпаного одіння висять на них, мов купа брудного й замерзлого лахміття на кістяках. Ноги, опухлі з голоду й зимна, здебільшого обвинуті онучами, які щораз розлізаються, доки зовсім не облетять. І не одна людина йде по замерзлому снігу босоніж. У них уже ледве видно сліди обличчя. Замість щік дві ями, мов дві глибоко розкопані могили.
На лиці кожної людини довга борода, розкуйовджена, помервлена, як помарнілий, розтоптаний бур´ян на розораній скибі. Очі сховалися глибоко в лобі. Шукають душі, щоб разом із нею покинути останки тіла, нужденну, розвалену тюрму.
Одні очі погасли, другі блищать гарячковим огнем і виразом недалекого божевілля. Коли одна людина гляне в лице другій, здригається. Відвертається з жахом, а тремтячі уста шепчуть:
— Смерть...
-Пригадаємо, хто ж пройшов цей шлях? Що керувало вчинками товаришів?
(Оглядівський, Добровський – українці, Пшилуський – поляк, Сабо – угорець, Штранцінгер – австрієць, Бояні і Ніколич – серби. Керувала ними воля до життя).
- Хто вони?
Пообразний аналіз твору
Бояні
Пшилуський
Штранцінгер
Сабо
Ніколич
Оглядівський
-А чи були вони щасливими на початку шляху? Що могло б змінитися у їхньому житті? (Звичайно, так. Адже вони звільнилися з полону, і у них з’явилася надія на виживання. А єдиним порятунком від холоду для них було багаття).
-«Ідуть живі трупи по трупі природи». Який художній засіб використав автор у цьому уривку? З якою метою? (Письменник досить точно використовує оксюморон, щоб передати весь жах ситуації, в яку потрапили герої твору)
Символічно автор акцентує увагу на значенні вогню в житті людини. ---
- Чому для них вогонь був спасінням?(відповісти)
- На що товариші ще сподівалися? (відповісти)
Ще один уривок:
«Кожен відтяв сухий шматок зі своєї одежі. Однак, огонь погас.
Сабо почав із якоюсь дивною рішучістю:
Сабо відповів зі спокійною жорстокістю:
-Що опановує героями в той момент?
Страх – внутрішній стан, що обумовлений загрозою реального та передбачуваного лиха. З точки зору психології вважається негативно забарвленим емоційним процесом. Афективний страх зумовлюють надзвичайні реальні обставини, здебільшого пов’язані з небезпекою для власного життя. Він виражений у тому, що на певний час паралізує волю людини, її здатність до свідомої діяльності. Робота нервової системи різко порушена і людина не дає собі звіту у вчинених діях. Паніка охоплює майже раптово цілу масу людей, заражає їх почуттям неминучої небезпеки.
-А чи може людина керувати своїм внутрішнім станом, вчинками в пориві страху? (відповіді)
-Чому Штранцінгер, який просувався зі своїми шістьма товаришами, раптом зупинився? (відповісти))
-Що було єдиним спадком для Штранцінгера, що лишила йому воєнна доля? (відповісти)
-Як було вбито охоронця? (відповісти)
-Чому люди були приречені на смерть?) (відповісти)
-Щоб вижили інші… Хто повинен був померти? (відповісти)
Як визначили найслабшого? (відповісти)
-Яка одна-єдина думка була під час руху в кожного з чоловіків? «Без найменшої тіні спротиву почали скакати людські скелети, замерзлі з морозу, смертельно вичерпані голодом, бігати і скакати довкола корча. Лише одна думка вводила в рух їх закостенілі ноги: «Скачи, скачи і витримай… а то, може, твої власні товариші тебе доб’ють!»
-Що, на вашу думку, символізує «танець смерті»? (відповісти)
-Перед нами на терезах життя і смерть.
А як ви розумієте ці поняття?
Життя (АСОЦІАЦІЇ) Смерть(АСОЦІАЦІЇ)
- Кожен з героїв повісті виважує в душі життя і смерть. Чи можете ви передати думки кожного із побратимів? І чи є місце людській моралі у ліричній повісті-поемі?
(Оглядівський живе спогадами про сім’ю,
Добровський намагався відсіяти винуватця несправедливості життя-дружину;
Сабо, із ознаками злобної нетерплячки, чекає найслабшого у танці;
Бояні опановує лише одна думка: блискавична смерть;
Ніколич жалкує, що не зміг виконати свою місію у цьому житті,
Дух Штранцінгера «ширяє вже далеко від нас… поза межами болю.»
До останньої хвилини життя вони залишаються людьми, вони вже смертники, але не накидаються один на одного, а чекають смерті слабшого.)
- У сюжет твору автор вводить два образи українців: Добровського і Оглядівського. Але чому в спогадах, в уяві Оглядівського з’являється третій образ – Романишин?
(Романишин – колега, земляк, який звільнив Оглядівського від смерті, допоміг звільнитися від жахів минулого і жити повноцінно)
Дослідницька робота
У кожного з товаришів своя історія життя, вони різні за світосприйняттям, національністю.
а) За яким принципом їх усе – таки можна згрупувати? Спробуймо погрупувати героїв. (За принципом контрасту)
1. Добровський - Оглядівський
2. Штранцінгер - Сабо
3. Пшилуський - Ніколич
Вам потрібно дописати їх відмінності!
Дослідники творчості О.Турянського відзначають що поема має дві кульмінаційні сцени, які створені з рівновеликим експресивним напруженням вираження й пов’язані однаково важливими ситуаціями морального, духовного вибору. Назвіть їх.
(1. стосується мотиву боротьби між духом і тілом: у якийсь момент з’являється думка про канібалізм (людоїдство).
«Їм стало ясно, що хочучи врятувати життя, мусять їсти тіло свого товариша; померлого Бояні.
Однак цього не сталося, за всіх зробив вибір Ніколич: «Хай згину, а людського тіла не буду їсти, і ніхто з вас не їстиме»)
(2. пов’язана з мотивом двобою між життям і смертю, який і є наскрізним для всього твору. Пов’язаний з образом Штранцінгера, який несе в поемі одне з основних ідейних навантажень – через нього передано ідею великої сили мистецтва, ідею вищості духовного над матеріальним. Апофеозом перемоги всесильного духа став спів його скрипки.)
- Справді, останнім акордом, «піснею життя» стала гра Штранцінгера на скрипці.
Монолог Штранцінгера
«Я – австрієць. У минулому – скрипаль. Доля розпорядилася так, що потрапив до полону. Куля забрала в мене очі. Як і інші, я хотів жити і при першій можливості я тікав з товаришами. Я вдячний їм, що вони не залишили, вони мене тягнули за собою, як їм не було важко. Ми всі стояли перед вибором: хто перший. Вогнище догорало, я не бачив, але відчував погляди на собі, на скрипці. Кожен хотів жити, ніхто не хотів помирати. По-перше, ноги мене не слухали, ледве рухався, чотири кроки вперед, чотири назад. Мені було жаль, я змушений був розлучитися зі скрипкою, підтримати вогнище, хоч це була моя остання втіха, останній акорд не лише струни, але й життя.Я не вірю, що люди є добрими і злими: вони є тільки нещасливі і щасливі.»
-Чому сліпий скрипаль вважає, що не має злих і добрих людей? (ВІДПОВІСТИ)
Чи можна ототожнити поняття «добро» і «зло» з поняттями «щастя» і «нещастя»? (ВІДПОВІСТИ)
-Твір Осипа Турянського «Поза межами болю» багатий на символічні образи. Визначте їх, будь ласка.
(син, дружина – символи життя, різдвяні свята, як натяк на те, що Оглядівський має вижити, вогонь – життя, родина, добробут. )
«Поза межами болю» - назва символічна: опинившись у неймовірно трагічних ситуаціях, на межі виживання Оглядівський вірить у силу любові дружини і сина, які в його очах є світлою зорею, що веде його до перемоги. Він долає тяжкі обставини і виходить переможцем у двобої зі смертю, утверджуючи активний гуманізм, загальнолюдські цінності.
Що керує людиною на війні: інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги над собою? (Учням надається можливість самим вибрати правильну пропорцію між добром і злом, життям і смертю,використавши уявні терези).
«Поза межами болю» - твір-пересторога. Та людство не покаялося.
Міні – диспут.
А на вашу думку, чи сьогодні актуальна повість-поема О. Турянського? Чи можна щодо ідей твору О.Турянського провести певні аналогії із сучасним життям?
Паспорт твору сформувати самостійно. Можете оформити у вигляді таблиці. Креативність вітається. Проявляйте свою творчість. І розробіть щось наближене до тих карток, що я вам даю на парах.
Дякую за співпрацю!