О.Турянський "Поза межами болю"

Про матеріал
Поданий матеріал допоможе глибше опрацювати життєвий та творчий шлях письменника. Розкриє суть твору "Поза межами болю"
Перегляд файлу

Осип Турянський.

 «Поза межами болю». Духовна воля до життя.   Ідея перемоги духа над матерією.

 

Дивний він, незрозумілий, оманливий і таємничий – світ життя людського. Є у ньому начало світле, добре, животворне, є темні грані, незбагненні самою людиною.

І надто тонкою буває межа, яка розділяє добро і зло, любов і ненависть, злети і падіння. Будьмо щирими перед самим собою: запитаємо себе про добро і зло, вірність і зраду, підлість і великодушність.

Не тішмося ілюзіями, що до кінця збагнемо сутність цих недосяжних філософських понять, але хоч доторкнімося до них, подумаймо і поміркуймо над ними. Адже ми не маємо права, читаючи твір «Поза межами болю», не замислитись над вічними проблемами.

Асоціативна вправа.

Уявіть, що перед вами мольберт, фарби і пензлі. У кольоровій гамі вам потрібно усно змалювати загальне враження від прочитаного твору                              О. Турянського «Поза межами болю». Які кольори ви б використали?

(Спробуйте дібрати ілюстрації використовуючи інтернет-джерела)

 

 «Людина на війні – це воля. Є воля – є людина!. Нема волі – нема людини! Скільки волі, стільки й людини, - зробить висновок один із героїв Другої світової війни, персонаж одного із творів Олександра Довженка.

А довів це із вражаючою художньою переконливістю кількома десятиліттями раніше Осип Турянський у свої поемі у прозі «Поза межами болю».

Гуманізм, пріоритет духовного над матеріальним, утвердження вічних загальнолюдських цінностей і заперечення  будь – якого насильства – предмет розмови багатьох поколінь.

Розгортаємо зошити тему: Осип Турянський. «Поза межами болю». Духовна воля до життя.   Ідея перемоги духа над матерією.

 

Уявімо терези, вони нам потрібні, щоб з’ясувати «що керує людиною на війні: інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги  над собою?».(Намалюйте уявні терези в зошитах) Це проблемне питання цілого твору.

                               Наголос у слові «терези» | Освіта, Українська мова, Мова

-Складіть асоціативний ряд до слова війна

 

  1. Сприймання нового матеріалу

Твір «Поза межами болю» увінчався найрізноманітнішими жанровими ореолами.

«поема» (Роберт Плєн, С. Пінчук)

«повість» (Роман Федорів)

«повість – поема» ( С.  Пінчук)

«модерна поема» (Михайло Селегій)

«поема – симфонія» (З . Гузар)

«роман» (М.  Ільницький)

Найчастіше визначають жанр твору як антивоєнна психологічна поема в прозі.

Поема в прозі (повість – поема) – значний за обсягом ліро – епічний твір; у якому зображено значні події та яскраві характери. Відзначаються наскрізним пафосом і ліризмом, проникливим авторським голосом.

( записують в зошити)

На початку Першої світової війни Турянського мобілізували до австрійського війська. У 1915 році він потрапив до сербського полону. Тому будучи свідком жахливих подій,  Осип Турянський майстерно розкрив внутрішній стан героїв у межових ситуаціях вибору, що постає перед кожним із них.

Монолог Оглядівського

Я і мої товариші стали жертвами жахливого злочину. Нам судилося пройти за життя пекло, яке кинуло нас поза межами людського болю – у країну божевілля і смерті.

Я чудом лишився живим. Але я відчуваю себе чужим, сиротою між людьми. Тіні моїх товаришів являються мені у сні й на яву. Переді мною живі трупи, я чую їхні голоси із того світу. Моя душа відривається від життя, як осінній пожовклий листок від дерева, й лине далеко-далеко до моїх товаришів. Вона шукає їхню могилу, але їм ніхто навіть могили не висипав.

Ні, я не можу, не смію мовчати.

- Так, ми також не сміємо мовчати про події війни і героїзм людей.

- Чому ж твір має автобіографічну основу?

Взимку 1915 року разом із іншими 60-ма тисячами австрійських полонених вояків його відправлено етапом через Албанські гори. Це був жорстокий шлях смерті — від голоду й холоду гинули й самі сербські конвоїри. Лише 15 тисяч полонених вижили. Серед них і письменник, який ішов цим жахливим шляхом в групі з сімома іншими вояками. Очевидно, йому судилося вижити, щоб розповісти світові про той аморальний, антигуманний злочин. Це трапилось у дивовижний спосіб. Сербські лікарі серед семи замерзлих полонених несподівано помітили якісь слабенькі порухи. Людину повертали до життя, помістивши в холодну воду — такий кардинальний спосіб запропонував лікар-українець Василь Романишин. Так полоненого доктора філософії Осипа Турянського врятували від смерті. Однак пережите в зимових горах йому не даватиме спокою. Загине згодом і рятівник, що особливо мучитиме письменника.

 У передмові до віденського видання повісті «Поза межами болю» О. Турянський зізнавався: «Тіні моїх товаришів являються мені у сні й наяву… Моя душа відривається від життя, як осінній пожовклий листок від дерева, й лине далеко, далеко до моїх товаришів… І згадую незабутнього товариша Василя Романишина. Друже мій! І ти вже не живеш… Ні, я не смію мовчати».

Стиль повісті-поеми.  Стиль повісті Осипа Турян­ського «Поза межами болю» належить до напрямку класичного експресіонізму в розвитку української літератури початку XX ст., у якому мистецтво тісно пов’язане з реальністю, проте вираження знаходить через дослідження глибинних психологічних і душевних процесів, що відбуваються в людині. У творі О. Турянського зображено загострене суб’єктивне сві­тобачення через призму переживань та емоцій автора в екс­тремальній ситуації.

 

Проблеми, які піднімає Турянський у творі:

- усвідомлення ваги моральних цінностей,

- духовне вдосконалення людини,

- розуміння природи війни як катастрофи;

- боротьба людини за життя;

- боротьба між матеріальним і духовним

- любов до життя, не дивлячись ні на які перешкоди;

- дружба, вірність, гуманізм, любов до рідних та Батьківщини   

 

- У якому проміжку часу відбуваються події? Визначити мікрочастини твору.

  Шлях смерті            

  Танець смерті           

  Країна сонця              

  Пісня вічності.

                    Мандрівка мерців.

 

Опис полонених.

Вже довго вони блукають по албанських безвістях. Два невідступні товариші: голод і мороз ведуть їх на стрічу смерті. В останніх днях загніздився в їх душі третій і найтяжчий ворог: безнадійність.

Від десятьох днів вони вже нічого не мали в устах. Нема вже диких овочів, ні трави, ні хопти, ні кори з дерева. Тіло з них майже зникло.

Останки обшарпаного одіння висять на них, мов купа брудного й замерзлого лахміття на кістяках. Ноги, опухлі з голоду й зимна, здебільшого обвинуті онучами, які щораз розлізаються, доки зовсім не облетять. І не одна людина йде по замерзлому снігу босоніж. У них уже ледве видно сліди обличчя. Замість щік дві ями, мов дві глибоко розкопані могили.

На лиці кожної людини довга борода, розкуйовджена, помервлена, як помарнілий, розтоптаний бур´ян на розораній скибі. Очі сховалися глибоко в лобі. Шукають душі, щоб разом із нею покинути останки тіла, нужденну, розвалену тюрму.

Одні очі погасли, другі блищать гарячковим огнем і виразом недалекого божевілля. Коли одна людина гляне в лице другій, здригається. Відвертається з жахом, а тремтячі уста шепчуть:

— Смерть...

 

-Пригадаємо, хто ж пройшов цей шлях? Що керувало вчинками товаришів?

(Оглядівський, Добровський – українці, Пшилуський – поляк, Сабо – угорець, Штранцінгер – австрієць, Бояні і Ніколич – серби. Керувала ними воля до життя).

- Хто вони?

Пообразний аналіз твору

Бояні

Пшилуський

Штранцінгер

Сабо  

Ніколич

Оглядівський

 

-А чи були вони щасливими на початку шляху? Що могло б змінитися у їхньому житті? (Звичайно, так. Адже вони звільнилися з полону, і у них з’явилася надія на виживання. А єдиним порятунком від холоду для них було  багаття).

-«Ідуть живі трупи по трупі природи». Який художній засіб використав автор у цьому уривку? З якою метою? (Письмен­ник досить точно використовує оксюморон, щоб передати весь жах ситуації, в яку потрапили герої твору)

Символічно автор акцентує увагу на значенні вогню в житті людини. ---

 

- Чому для них вогонь був спасінням?(відповісти)

- На що товариші ще сподівалися? (відповісти)

 

Ще один уривок:

«Кожен відтяв сухий шматок зі своєї одежі. Однак, огонь погас.

Сабо почав із якоюсь дивною рішучістю:

  • Щоб огонь горів, не вистачить кілька онучок. На це треба цілого вбрання. Добровський глянув на нього допитливо:
  • Відкіля взяти цілого вбрання? Коби тут іще був труп серба.

Сабо відповів зі спокійною жорстокістю:

  • Незабаром найдеться між нами не один труп, менше, або більше… Одначе треба, щоб це сталося вже скоріш…
  • Як ти це міркуєш?.. – шепнув Ніколич і з жахом подався назад.
  • Віддирання шматків одежі безцільне. Сентименталість – смерть. Тверезо думати! Сяк чи так , один із нас найскоріше згине…»

-Що опановує героями в той момент?  

 

Страх – внутрішній стан, що обумовлений загрозою реального та передбачуваного лиха. З точки зору психології вважається негативно забарвленим емоційним процесом.  Афективний страх зумовлюють надзвичайні реальні обставини,  здебільшого пов’язані з небезпекою для власного життя. Він виражений у тому, що на певний час паралізує волю людини, її здатність до свідомої діяльності. Робота нервової системи різко порушена і людина не дає собі звіту у вчинених діях. Паніка охоплює майже раптово цілу масу людей, заражає їх почуттям неминучої небезпеки.

-А чи може людина керувати своїм внутрішнім станом, вчинками в пориві страху? (відповіді)

-Чому Штранцінгер, який просувався зі своїми шістьма това­ришами, раптом зупинився? (відповісти))

-Що було єдиним спадком для Штранцінгера, що лишила йому воєнна доля? (відповісти)

-Як було вбито охоронця? (відповісти)

-Чому люди були приречені на смерть?) (відповісти)

-Щоб вижили інші… Хто повинен був померти? (відповісти)

Як визначили найслабшого? (відповісти)

-Яка одна-єдина думка була під час руху в кожного з чолові­ків? «Без найменшої тіні спротиву почали скакати людські скелети, замерзлі з морозу, смертельно вичерпані голодом, бігати і скакати довкола корча. Лише одна думка вводила в рух їх закостенілі ноги: «Скачи, скачи і витримай… а то, може, твої власні товариші тебе доб’ють!»

-Що, на вашу думку, символізує «танець смерті»? (відповісти)

-Перед нами на терезах життя і смерть.

А як ви розумієте ці поняття?

Терези сьогодення —

                     Життя (АСОЦІАЦІЇ)          Смерть(АСОЦІАЦІЇ)

 

- Кожен з героїв повісті виважує в душі життя і смерть. Чи можете ви передати думки кожного із побратимів? І чи є місце людській моралі у ліричній повісті-поемі?

(Оглядівський живе спогадами про сім’ю,

Добровський намагався відсіяти винуватця несправедливості життя-дружину;

Сабо, із ознаками злобної нетерплячки, чекає найслабшого у танці;

 Бояні опановує лише одна думка: блискавична смерть;

Ніколич жалкує, що не зміг виконати свою місію у цьому житті,

 Дух Штранцінгера «ширяє вже далеко від нас… поза межами болю.»

 До останньої хвилини життя вони залишаються людьми, вони вже смертники, але не накидаються один на одного, а чекають смерті слабшого.)

 

  • Чому лише Оглядівському автор дає шанс вижити?  (ВІДПОВІСТИ)
  • Що допомогло Оглядівському вижити й повернутися додому? (ВІДПОВІСТИ)
  •  Чому автор змальовує головного персонажа фізично слабкою людиною? (ВІДПОВІСТИ)
  • Яку роль у розкритті головної думки твору відіграє епізод «Різдвяні свята? (ВІДПОВІСТИ)
  • Як оповідач утверджує гімн життю? (ВІДПОВІСТИ)

 

-  У сюжет твору автор вводить два образи українців: Добровського і Оглядівського. Але чому в спогадах, в уяві Оглядівського з’являється третій образ – Романишин?

(Романишин – колега, земляк, який звільнив Оглядівського від смерті, допоміг звільнитися від жахів минулого і жити повноцінно)

Дослідницька робота

 У кожного з товаришів своя історія життя, вони різні за світосприйняттям, національністю.

а) За яким принципом їх усе – таки можна згрупувати? Спробуймо погрупувати героїв. (За принципом контрасту)

 

1. Добровський                                 -                                         Оглядівський

2. Штранцінгер                                -                                           Сабо

3. Пшилуський                                 -                                        Ніколич

Вам потрібно дописати їх відмінності!

 

Дослідники творчості О.Турянського відзначають що поема має дві кульмінаційні сцени, які створені з рівновеликим експресивним напруженням вираження й пов’язані однаково важливими ситуаціями морального, духовного вибору. Назвіть їх.

(1. стосується мотиву боротьби між духом і тілом: у якийсь момент з’являється думка про канібалізм (людоїдство).

«Їм стало ясно, що хочучи врятувати життя, мусять їсти тіло свого товариша; померлого Бояні.

Однак цього не сталося, за всіх зробив вибір Ніколич: «Хай згину, а людського тіла не буду їсти, і ніхто з вас не їстиме»)

(2. пов’язана з мотивом двобою між життям і смертю, який і є наскрізним для всього твору. Пов’язаний з образом Штранцінгера, який несе в поемі одне з основних ідейних навантажень – через нього передано ідею великої сили мистецтва, ідею вищості духовного над матеріальним. Апофеозом перемоги всесильного духа став спів його скрипки.)

- Справді, останнім акордом, «піснею життя» стала гра Штранцінгера на скрипці.

Монолог Штранцінгера

«Я – австрієць. У минулому – скрипаль. Доля розпорядилася так, що потрапив до полону. Куля забрала в мене очі. Як і інші, я хотів жити і при першій можливості я тікав з товаришами. Я вдячний їм, що вони не залишили, вони мене тягнули за собою, як їм не було важко. Ми всі стояли перед вибором: хто перший. Вогнище догорало, я не бачив, але відчував погляди на собі, на скрипці. Кожен хотів жити, ніхто не хотів помирати. По-перше, ноги мене не слухали, ледве рухався, чотири кроки вперед, чотири назад. Мені було жаль, я змушений був розлучитися зі скрипкою, підтримати вогнище, хоч це була моя остання втіха, останній акорд не лише струни, але й  життя.Я не вірю, що люди є добрими і злими: вони є тільки нещасливі і щасливі.»

-Чому сліпий скрипаль вважає, що не має злих і добрих людей? (ВІДПОВІСТИ)

 Чи можна ототожнити поняття «добро» і «зло» з поняттями «щастя» і «нещастя»? (ВІДПОВІСТИ)

 

-Твір Осипа Турянського «Поза межами болю» багатий на символічні образи. Визначте їх, будь ласка.

 (син, дружина – символи життя, різдвяні свята, як натяк на те, що Оглядівський має вижити,  вогонь – життя, родина, добробут. )

«Поза межами болю» - назва символічна: опинившись у неймовірно трагічних ситуаціях, на межі виживання Оглядівський вірить у силу любові дружини і сина, які в його очах є світлою зорею, що веде його до перемоги. Він долає тяжкі обставини і виходить переможцем у двобої зі смертю, утверджуючи активний гуманізм, загальнолюдські цінності.

 

Що керує людиною на війні: інстинкт самозбереження чи прагнення до перемоги над собою? (Учням надається можливість самим вибрати правильну пропорцію між добром і злом, життям і смертю,використавши уявні терези).

 «Поза межами болю» - твір-пересторога. Та людство не покаялося.

Міні – диспут.

А на вашу думку, чи сьогодні актуальна повість-поема О. Турянського?  Чи можна щодо ідей твору О.Турянського провести певні аналогії із сучасним життям?

 

Паспорт твору сформувати самостійно. Можете оформити у вигляді таблиці. Креативність вітається. Проявляйте свою творчість. І розробіть щось наближене до тих карток, що я вам даю на парах.

Дякую за співпрацю!

 

 

docx
Додано
30 квітня 2020
Переглядів
6308
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку