О.Уайльд “Хлопчик-зірка”. Казкові персонажі, їх характеристика. Еволюція образу головного героя.
МЕТА: провести ідейно-художній аналіз казки О.Уайльда “Хлопчик-зірка”; розвивати вміння характеризувати персонаж, узагальнювати прочитане, спонукати дітей задуматися над важливими проблемами буття; виховувати повагу до батьків, уміння співчувати, відгукнутися на чужий біль.
ТИП УРОКУ : урок поглибленої роботи над текстом.
“Чини з людьми так, як ти хотів би, щоб чинили з тобою” (Біблія).
“Добра людина не та, котра вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зла”. (В. Й. Ключевський).
ХІД УРОКУ.
І. Вступне слово учителя.
На минулому уроці ми з вами поринули у казковий світ, створений О.Уайльдом. Разом з Хлопчиком-зіркою пройшли тернистий шлях до істинної Краси.
Гадаю, що казка змусила вас замислитись над багатьма важливими питаннями.
Бесіда.
Що таке, на вашу думку, справжня краса людини?
Як ви вважаєте, чи є справжньою краса людини, що має прекрасну зовнішність, але робить ганебні вчинки?( А. Чехов: “В людині повинне бути все прекрасним: і лице, і одяг, і душа, і думки). Що таке духовна краса?
ІІ. Ідейно-художній аналіз казки “Хлопчик-зірка”.
Бесіда.
Давайте ще раз пригадаємо події казки і разом з Хлопчиком-зіркою пройдемо тернистий шлях до пізнання справжньої краси.
Чим починається казка?
(Описом зимової природи).
Як ми називаємо опис природи в художній літературі?
(Пейзаж).
Тобто казка починається зимовим пейзажем.
Смотрит с неба месяц бледный,
Точно серп стальной;
По селу мороз трескучий
Ходит сам-большой .
По заборам, по деревьям
Вешает наряд;
Где идет, в снегу алмазы
По следу горят…(И. Суриков).
А як описує морозну ніч О.Уайльд? Знайдіть у тексті.
Саме в таку морозну, люту ніч сталося диво. Яке? (За текстом). (З неба впала зірка.)
Чому лісоруби так зраділи, побачивши падаючу зірку? Яке бажання штовхає їх на пошуки зірки?
Чи зраділи лісоруби знахідці?
(“...Оце такий кінець нашим великим сподіванням...” –лісоруби розчаровані.)
Чи випадково письменник починає казку з розповіді про лютий мороз?
(Ні, якби лісоруб не забрав дитину, вона б загинула).
Оскара Уайльда називали майстром деталі. Що таке художня деталь?
(Художня деталь –засіб словесного мистецтва, якому властива особлива змістова наповненість.
Художня деталь містить прихований зміст, Здатна замінити собою розлогий опис, авторську характеристику, міркування, цілий епізод.)
У казці читаємо: “І він обережно взяв дитинча на руки, вкутав його в плащ... і почвалав з горба в село.”
Чому не пішов, не помчав, а почвалав?(Мабуть, думав про свою бідність, про своїх голодних дітей, про те, як покаже дитину дружині, як прогодувати сім’ю, який він нещасний.)
Товариш лісоруба називає його вчинок “дурістю та м’якосердям”. А як би ви назвали вчинок Лісоруба?(Благородним.)
Як сприйняла знахідку Лісорубова дружина? Підтвердіть свою думку текстом. Які почуття перемогли в серці бідної жінки? (Співчуття, жалість.)
Переконуючи дружину залишити знайдену дитину в домі, Лісоруб говорить: “А хіба не вічний холод у тій хаті, де люди з кам’яними серцями?” Як ви розумієте його слова?
Що ви можете сказати про Лісоруба та його дружину? (Мали добре, щире серце.)
Отож, Дитя-зірка росло й виховувалося вкупі з дітьми Лісоруба. Чому дивувалися всі жителі села? (Його красі.)
Знайдіть в тексті опис портрета Хлопчика-зірки.
Кожна квітка має своє символічне значення. Тому О. Уайльд невипадково використовує для портретної характеристики Хлопчика-зірки образ Нарциса. Нарцис – символ самозакоханості, себелюбства.
Легенда про Нарциса.
“Якось лісом ішов юнак, красень Нарцис, син річкового бога Цефіза, приречений на те, що сягне глибокої старості лише в тому раз,і якщо ніколи не познайомиться з собою, тобто ніколи не побачать свого обличчя. Тоді це була звичайна річ, адже ніяких дзеркал не існувало, хіба що побачиш себе в спокійній воді.
Угледівши Нарциса, Ехо безтямно закохалась у нього й намагалася будь-що зробити так, аби він захопився нею. Але Нарцис залишався байдужим до її страждань. Тоді Ехо у відчаї звернулася до богів, благаючи змилосердитись і покарати Нарциса за його незворушність. І розчулені боги почули її молитву й покарали його.
Сталося так, що Нарцис, відчувши спрагу, зупинився край чистого, мов дзеркало, спокійного плеса. Нагнувся над водою, щоб напитися, і тут, уперше у житті, побачив своє відображення й так був зачарований, що закохався в себе. Не в змозі більше ні на хвилину відірватися від того чарівного нетривкого образу, почав марніти й хиріти від кохання.
Проте милосердні боги не дали йому загинути остаточно, перетворили на чарівну квітку, яка чудесно пахне, а голівка її так і хилиться донизу, ніби намагаючись ще й ще раз помилуватися собою...”
- Що принесла краса Хлопчику-зірці? Як ставився він до оточуючих?
- Як ставився хлопчик до своїх названих батьків? (Зневажливо.)
- А які почуття мали б у нього виникнути до людей, які врятували йому життя? (Вдячність, любов.)
- Як на вашу думку, чому всі діти слухались Хлопчика-зірку в його жорстоких розвагах?
(Він був не такий, як усі; гарний.)
- Який, на вашу думку, вчинок Хлопчика-зірки найганебніший? (Зневажив матір.)
Знайдіть у тексті цей епізод. Які почуття виникають у бідної старчихи?
(Радість, бо вона знайшла нарешті сина, якого так довго шукала; невимовний біль, бо вона втрачає сина, якого щойно знайшла.)
- А що відчуває Хлопчик-зірка?
(Розчарування, бо думав, що його мати – зірка;роздратування, гнів, презирство, бо перед ним, таким вродливим якась бридка старчиха в лахмітті.)
Спробуємо зіграти цей епізод.
(Учні читають в ролях уривок з казки.)
- Чи відчував хлопчик докори сумління, коли старчиха пішла?
(Ні, він зрадів і побіг до своїх товаришів.)
- Чому діти не захотіли гратися з ним?
(Бо він був бридкий, як ропуха, і відразливий, як гадюка.)
- То й що? Хіба не можна гратися з некрасивими?
(Хлопчик сіяв навколо зло, то й мусив пожинати те, що посіяв: діти теж стали жорстокими, злими. Кому служиш, від того й плату одержуєш. Хлопчик служив злу, а зло має бути покаране. Отож і перетворився наш герой з яскравої, гарної зірки, яка “світить, але не гріє”, на потвору, гидку й нікому непотрібну, бо він творив тільки зло і ставав все гіршим і чорнішим душею. І ця чорнота вбила його зовнішню красу.)
І знову деталь. Чому письменник використовує для порівняння саме жабу і змію?
Здавна вважають, що жаби – то прокляті Богом й затоплені всесвітнім потопом люди. Образу величезної жаби набув диявол під час обряду посвячення в чаклуни. А про змій в народі говорять: “Пригрів змію за пазухою”, “Блюзнір під словами – змій під квітками”.
- Чи усвідомив Хлопчик-зірка свою провину? Доведіть цитатою з тексту.
- Як би ви відповіли на запитання Лісорубової доньки: “ Чи ж то найбільше горе – втратити свою вроду?” (Страшніше втрати душу.)
Розкажіть, як герой шукав свою матір. Чому він “ніде ніколи не зустрів ні любові, ні доброзичливості, ані милосердя?
(“Весь світ повівся з ним так само жорстоко, як він чинив у дні своєї гордині”.)
Відкриваємо Біблію і знайдемо там: “Не роби зла, й тебе зло не спіткає”. Ще: “Хто робить зло, до того повернеться воно”... Отож, Хлопчик-зірка збирав щедрий урожай посіяного ним зла.
Хлопчик усвідомив свій гріх, розкаявся, він сіє добро (допоміг зайченяті), добро й пожинає (зайченя допомагає знайти монети).
- Чому Хлопчик-зірка, знаючи, яке страшне покарання його чекає, віддає монети прокаженому?
(Проявив милосердя, зрозумів, що його життя ще гірше)
- Чому Зайченя тричі допомагає Хлопчику-зірці?
(Тому, хто робить добро, воно повертається сторицею).
- Коли й чому краса повернулась до Хлопчика-зірки?
- Краса повернулась до героя, але чи правильно буде сказати, що Хлопчик-зірка став таким, як колись? (Ні, він змінився внутрішньо). Доведіть свою думку словами тексту.
- Що незвичайного побачив хлопчик у своїх очах?
(В них засвітилися доброта, любов до людей).
- Як спокутує свою провину перед матір'ю Хлопчик-зірка?
Тож будемо пам’ятати, що любов до матері – це одна з визначальних цінностей життя. “Шануй батька й матір і добро тобі буде”, - гласить Біблія.
Доведіть цитатами з тексту, що Хлопчик-зірка став красивим не лише зовні, а й душею.
Ми прочитали з вами літературну казку. Давайте пригадаємо її ознаки. (Авторство, записується.)
- Чим казка “Хлопчик-зірка” схожа на народну?
(Трикратні повтори: три роки тривали пошуки матері, три завдання отримав герой від Чаклуна, правив країною три роки.)
Прочитайте останній абзац твору. Чим, на вашу думку, фінал казки О.Уайльда відрізняється від фіналів народних казок?
(У народних казках обов’язково перемагає добро, а у О.Уайльда фінал казки схожий на реальне життя, де, на жаль, дуже багато зла. І щоб перемогти його, треба пам’ятати: “Добра людина не та, котра вміє робити добро, а та, яка не вміє робити зло”.)
ІІІ. Гра “Біле-чорне”.
Казки О.Уайльда здебільшого мають сумний кінець. Гинуть головні герої. Але твори письменника вчать доброті й добродійності, а також непримиренності до будь-якого зла. Гадаю, казка змусила вас замислитись над тим, що таке “добре” й що таке “погано”.
араз я пропоную вам гру-вікторину “Біле-чорне”. Якби ви малювали зло, які кольори ви використали б? (Чорні, темні). А добро якого кольору? (Світле, біле, чисте, незаплямоване). Отож, коли я називаю дорий вчинок ви піднімаєте білу картку, злий, поганий – чорну. Зрозуміло?
(Читаю цитати з тексту, а діти оцінюють вчинки героїв).
ІV. Робота з ілюстраціями до твору.
А зараз ми відвідаємо нашу картинну галерею. Ви бачите ілюстрації до казки. Уважно роздивіться їх.
Який епізод зображено на малюнку? Знайдіть цей епізод у тексті.
Уявіть себе художником, що малює ілюстрації до казки. Який би ви проілюстрували епізод? Які кольори обрали б? Розкажіть, що ви зобразили б на картині. (усне словесне малювання).
V. Узагальнення вивченого.
Тема казки.
Яка головна думка твору?
(Зло нічого не дає, крім зла,вмій прощати, як прощає мати М. Луків)
Чому навчила вас ця казка? (Свідомо не чинити зла ніколи нікому; шанувати матір і батька; співчувати чужому горю)
VI. Заключне слово учителя.
Тільки від самої людини залежить, що переможе в її серці: добро чи зло. Для того, щоб стати Людиною, треба робити добро, треба виправити усі свої життєві помилки. Треба звіряти своє життя за законами Добра і Краси.Хлопчик-зірка зумів стати Людиною. Думаю, ніхто не залишився байдужим, кожен з вас замисливсь: “Хто я є? Який я є?”.
Мабуть, казка змусила вас подумати й про те, як ви ставитеся до своїх батьків. Мама і батько – найрідніші люди. “Шануй батька й матір і добро тобі буде”, - читаємо у Біблії. А чи завжди ми виконуємо цю заповідь?!
Закінчити наш урок хочу словами В. О. Сухомлинського: “Батько і Мати дали тобі життя і живуть для твого щастя. Не завдавай їм болю, образи, прикрощів, страждання. Все, що тобі дають Батько, Мати – це їхня праця, піт, утома. Вмій поважати працю батьків. Найбільше щастя для Батька й Матері – твоє життя, працьовитість, любов до книги, до науки, повага до старших. Якщо люди вважають тебе недоброю людиною – це велике горе для твоїх Матері і Батька. По-справжньому любити їх означає приносити в дім мир і спокій.
Справжня свобода сина й дочки – бути слухняними дітьми. Якщо не навчишся підкорятися волі батьків, то не зможеш стати стійким мужнім громадянином, дисциплінованим керівником, вірним Батьком своїх дітей. “Три нещастя є в людини: смерть, старість і лихі діти”, – говорить українська народна мудрість. Старість – невідворотна, смерть невловима, перед цими нещастями ніхто не зможе зачинити двері свого дому. А від лихих дітей дім можна зберегти, як від вогню. І це залежить не тільки від батьків ваших, а й від вас самих.
Бути хорошими дітьми означає не допустити, що старість Батька й Матері була отруєна поганими вчинками. Вмій відчути найважчі душевні муки Матері й Батька, їхня хвороба – твоє горе... Вмій бути добрим в думках і почуттях. Бережи здоров’я батьків. Пам’ятай, що ранню старість і хвороби батьків приносить не тільки праця, втома, а й сердечні хвилювання, переживання, тривога, прикрощі. Найбільше вражає батьків дитяча невдячність, байдужість сина чи доньки. Будьте гідними в своїх батьків.
VII. Домашнє завдання: підготуватись до письмової характеристики головного героя казки О. Уайльда (підібрати цитати, оцінити його вчинки).