Урок 8-9 Дата проведення_____________
______________
ТЕМА УРОКУ: РЕЧОВИНИ. ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ РЕЧОВИН. ВЛАСТИВОСТІ ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН І ГАЗІВ
Який різноманітний світ! Ось корабель полетів у політ. Залізо й титан його корпус складають, Речовинами їх називають. Скло і пластмаса — теж речовини. Із ними стрічаємось ми щоднини. Навіть ти складаєшся із них! Таких простих і водночас складних.
Мета уроку:
Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.
Обладнання: зразки речовин, Інтернет-презентація за темою, малюнки, зошити, підручник.
Очікувані результати: учні навчаться розрізняти агрегатний стан речовин, їхні фізичні властивості — колір, блиск, запах, прозорість тощо.
ХІД УРОКУ
ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ
Учитель. Природа існувала завжди. Вона вічна: завжди була і завжди буде. Нас оточують природні тіла та дуже багато речей, предметів, які зробила людина завдяки праці та розуму. У них багато спільного, не тільки за певними характеристиками, а й за властивостями. Мета наук про природу — відкривати, вивчати та використовувати довкілля для потреб людини. Сьогодні ми для себе відкриємо знання про властивості того, з чого створене наше довкілля.
III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ
|
|
Альтернативні варіанти |
|
Прийом «Бліцопитування»
|
Прийом «Чомучка» Учні ставлять одне одному (попарно чи у групах) запитання, підготовлені вдома. |
Розповідь учителя з елементами бесіди
Як ви вже знаєте, тіл існує дуже багато і вони різняться між собою. Вони відрізняються за формою, розмірами, масою тощо, т А чи є в них щось спільне?
Перш ніж відповісти, зверніться до рисунка (на ньому зображені тіла, зроблені з однієї речовини, наприклад з гуми). Наведіть приклади різних тіл, які виготовлені з заліза, скла, пластмаси або дерева. Отже, спільною ознакою всіх тіл є те, що вони складаються з речовин. Вивчаючи природознавство, ми спрощено називатимемо речовиною те, з чого складаються тіла. Усе, що існує в природі, — живе і неживе — складається з речовин. Отже, різні речі, які лежать у вас на парті, називаються тілами, а складаються вони з речовин. Зрозуміло, що з однієї і тієї самої речовини можуть складатися різні тіла і навпаки — однакові за своєю суттю тіла можна створити з різних речовин. Речовин надзвичайно багато і вони різноманітні. Ми живемо у світі речовин, наш організм також складається з багатьох речовин.
Речовини та їхні властивості
Прийом «Словникова робота»
Речовина — це те, із чого створене фізичне тіло. Залізо, вода, сіль, повітря тощо — це речовини. Вода — речовина, краплина води — це фізичне тіло, алюміній — речовина, алюмінієва ложка — фізичне тіло. Будь-яке фізичне тіло має форму і займає певний об’єм.
Прийом «Мікрофон»
Які тіла можна виготовити з дерева або з пластмаси? т Назвіть схожі тіла, які виготовлені з різних речовин. (Підвіконня може бути дерев’яним і металопластиковим.)
Розповідь учителя з елементами бесіди
Ми бачимо, що речовини можуть бути як природними, так і штучними, або синтетичними. їх зробила людина для свого користування. Як тіла мають свої відмітні характеристики, так і речовини відрізняються одна від одної.
Речовина має агрегатний стан, фізичні властивості: колір, блиск, запах, густину, текучість, певну температуру кипіння та температуру плавлення, температуру затвердіння. Речовина може перебувати в трьох агрегатних станах: твердому, рідкому і газоподібному. Пригадайте газовані напої в пластикових пляшках. Газ, що в них міститься, називається вуглекислим газом. За цих умов його агрегатний стан — газоподібний. Якщо такий газ сильно охолодити, він перетвориться на рідину, а потім на тверде тіло. Твердий вуглекислий газ називають «сухим льодом» і використовують, наприклад, при виготовленні морозива, охолодженні та зберіганні харчових продуктів. В атмосфері Землі кисень перебуває в газоподібному стані. Але він може бути також у рідкому чи твердому агрегатному стані. Щоб мати рідкий кисень на заводах в спеціальних установках, його охолоджують до температури -183 °С.
Речовина |
Агрегатний стан при температурі, °С |
||
Рідкий |
Твердий |
Газоподібний |
|
Вода |
0-100 |
нижче 0 |
більше 100 |
Кисень |
-183... -218,8 |
нижче -218,8 |
більше -183 |
Вуглекислий газ (залежно від тиску) |
31 ... -56,6 |
нижче -56,5 |
більше 31 |
Речовини у газоподібному стані не зберігають ні форми, ні об’єму, у рідкому — не зберігають форму, але зберігають об’єм, у твердому — зберігають і те, й інше.
Прийом «Практична теорія»
Завдання 1. Назвіть усі властивості, які зможете визначити:
перша група — води в склянці;
друга група — пари, що йде з носика чайника;
третя група — кубика льоду з морозилки.
Завдання 2. Назвіть та порівняйте властивості шматочків мідної, алюмінієвої та сталевої проволоки.
Чому тіл більше, ніж речовин
Розповідь учителя з елементами бесіди
Нам відома з дитинства вода. Добре зрозумілі поняття сніг, крига, сніжинка, крапля роси, град. Виявляється, що всі вони такі різні на вигляд, утворені з однієї речовини — води, яка за різних температур буде рідкою або твердою. З речовини, яка називається алюмінієм, виготовлено багато тіл, якими ми користуємось удома, а саме: посуд, ємкості для зберігання, фольга для запікання, обгортки від цукерок, шоколадних плиток. Літаки теж роблять з алюмінію. Чоботи, м’яч, шина, гумка — це тіла, а гума — речовина, з якої вони зроблені. З однієї речовини можуть утворюватися різні тіла. Тому тіл існує більше, ніж речовин.
Прийом «Бесіда»
Робота з підручником
Учні виконують завдання для перевірки знань у кінці параграфа підручникf
Прийом «Роблю висновок»