РЕЧОВИНИ. ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ РЕЧОВИН. ВЛАСТИВОСТІ ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН І ГАЗІВ

Про матеріал
Мета уроку: - навчальна: сформувати поняття «речовина», уявлення про властивості речовин, пояснити учням різноманітність стану речовин, умови за яких відбуваються зміни стану; - розвивальна: формувати науковий світогляд про найпоширеніші в природі речовини, розвивати абстрактне мислення про властивості різних речовин, допитливість, спостережливість; - виховна: виховувати повагу до набутих людством знань, умінь, взаємо¬допомогу, вміння працювати в колективі.
Перегляд файлу

Урок 8-9                                                                       Дата проведення_____________ 

                                                                                                              ______________          

 

ТЕМА УРОКУ: РЕЧОВИНИ. ФІЗИЧНІ ВЛАСТИВОСТІ РЕЧОВИН. ВЛАСТИВОСТІ ТВЕРДИХ ТІЛ, РІДИН І ГАЗІВ

Який різноманітний світ! Ось корабель полетів у політ. Залізо й титан його корпус складають, Речовинами їх називають. Скло і пластмаса — теж речовини. Із ними стрічаємось ми щоднини. Навіть ти складаєшся із них! Таких простих і водночас складних.

Мета уроку:

  •  навчальна: сформувати поняття «речовина», уявлення про властивості речовин, пояснити учням різноманітність стану речовин, умови за яких відбуваються зміни стану;
  •  розвивальна: формувати науковий світогляд про найпоширеніші в природі речовини, розвивати абстрактне мислення про властивості різних речовин, допитливість, спостережливість;
  • виховна: виховувати повагу до набутих людством знань, умінь, взаємо­допомогу, вміння працювати в колективі.

Тип уроку: вивчення й первинного закріплення нових знань.

Обладнання: зразки речовин, Інтернет-презентація за темою, малюнки, зошити, підручник.

Очікувані результати: учні навчаться розрізняти агрегатний стан речовин, їхні фізичні властивості — колір, блиск, запах, прозорість тощо.

 

ХІД УРОКУ

І. ОРГАНІЗАЦІЙНИЙ МОМЕНТ

ІІ. МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ТА ПІЗНАВАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ

Учитель. Природа існувала завжди. Вона вічна: завжди була і завжди буде. Нас оточують природні тіла та дуже багато речей, предметів, які зробила людина завдяки праці та розуму. У них багато спільного, не тільки за певними характеристиками, а й за властивостями. Мета наук про природу — відкривати, вивчати та використовувати довкілля для потреб людини. Сьогодні ми для себе відкриємо знання про властивості того, з чого створене наше довкілля.

III. АКТУАЛІЗАЦІЯ ОПОРНИХ ЗНАНЬ

 

 

Альтернативні варіанти

 

 Прийом «Бліцопитування»

  • Що називають тілами?
  • Які ви знаєте характеристики тіл?
  • Якими приладами можна виміряти певні характеристики тіла?
  • Які вам відомі одиниці вимірювання?
  •  Які є форми тіл?
  • Чому об’єм тіла неправильної форми краще вимірювати шляхом занурю­вання його в воду?
  • Чим можна виміряти довжину тіла?

Прийом «Чомучка»

Учні ставлять одне одному (попарно чи у групах) запитання, підготовлені вдома.

  1. ВИВЧЕННЯ НОВОГО МАТЕРІАЛУ

Розповідь учителя з елементами бесіди

Як ви вже знаєте, тіл існує дуже багато і вони різняться між со­бою. Вони відрізняються за формою, розмірами, масою тощо, т А чи є в них щось спільне?

Перш ніж відповісти, зверніться до рисунка (на ньому зображені тіла, зроблені з однієї речовини, наприклад з гуми). Наведіть прикла­ди різних тіл, які виготовлені з заліза, скла, пластмаси або дерева. Отже, спільною ознакою всіх тіл є те, що вони складаються з речо­вин. Вивчаючи природознавство, ми спрощено називатимемо речо­виною те, з чого складаються тіла. Усе, що існує в природі, — живе і неживе — складається з речовин. Отже, різні речі, які лежать у вас на парті, називаються тілами, а складаються вони з речовин. Зрозу­міло, що з однієї і тієї самої речовини можуть складатися різні тіла і навпаки — однакові за своєю суттю тіла можна створити з різних речовин. Речовин надзвичайно багато і вони різноманітні. Ми живемо у світі речовин, наш організм також складається з багатьох речовин.

Речовини та їхні властивості

Прийом «Словникова робота»

 Речовина — це те, із чого створене фізичне тіло. Залізо, вода, сіль, повітря тощо — це речовини. Вода — речовина, краплина води — це фізичне тіло, алюміній — речовина, алюмінієва лож­ка — фізичне тіло. Будь-яке фізичне тіло має форму і займає певний об’єм.

Прийом «Мікрофон»

Які тіла можна виготовити з дерева або з пластмаси? т Назвіть схожі тіла, які виготовлені з різних речовин. (Підвікон­ня може бути дерев’яним і металопластиковим.)

Розповідь учителя з елементами бесіди

Ми бачимо, що речовини можуть бути як природними, так і штучними, або синтетичними. їх зробила людина для свого корис­тування. Як тіла мають свої відмітні характеристики, так і речови­ни відрізняються одна від одної.

Речовина має агрегатний стан, фізичні властивості: колір, блиск, запах, густину, текучість, певну температуру кипіння та темпера­туру плавлення, температуру затвердіння. Речовина може перебу­вати в трьох агрегатних станах: твердому, рідкому і газоподібному. Пригадайте газовані напої в пластикових пляшках. Газ, що в них міститься, називається вуглекислим газом. За цих умов його агре­гатний стан — газоподібний. Якщо такий газ сильно охолодити, він перетвориться на рідину, а потім на тверде тіло. Твердий вуглекис­лий газ називають «сухим льодом» і використовують, наприклад, при виготовленні морозива, охолодженні та зберіганні харчових продуктів. В атмосфері Землі кисень перебуває в газоподібному ста­ні. Але він може бути також у рідкому чи твердому агрегатному ста­ні. Щоб мати рідкий кисень на заводах в спеціальних установках, його охолоджують до температури -183 °С.

Речовина

Агрегатний стан при температурі, °С

Рідкий

Твердий

Газоподібний

Вода

0-100

нижче 0

більше 100

Кисень

-183... -218,8

нижче -218,8

більше -183

Вуглекислий газ (залежно від тиску)

31 ... -56,6

нижче -56,5

більше 31

Речовини у газоподібному стані не зберігають ні форми, ні об’єму, у рідкому — не зберігають форму, але зберігають об’єм, у твердому — зберігають і те, й інше.

Прийом «Практична теорія»

Завдання 1. Назвіть усі властивості, які зможете визначити:

 перша група — води в склянці;

друга група — пари, що йде з носика чайника;

третя група — кубика льоду з морозилки.

Завдання 2. Назвіть та порівняйте властивості шматочків мідної, алюмінієвої та сталевої проволоки.

Чому тіл більше, ніж речовин

Розповідь учителя з елементами бесіди

Нам відома з дитинства вода. Добре зрозумілі поняття сніг, крига, сніжинка, крапля роси, град. Виявляється, що всі вони такі різні на ви­гляд, утворені з однієї речовини — води, яка за різних температур буде рідкою або твердою. З речовини, яка називається алюмінієм, виготов­лено багато тіл, якими ми користуємось удома, а саме: посуд, ємкості для зберігання, фольга для запікання, обгортки від цукерок, шоколад­них плиток. Літаки теж роблять з алюмінію. Чоботи, м’яч, шина, гум­ка — це тіла, а гума — речовина, з якої вони зроблені. З однієї речовини можуть утворюватися різні тіла. Тому тіл існує більше, ніж речовин.

  1. ПЕРВИННА ПЕРЕВІРКА ЗАСВОЄННЯ ТА ЗАКРІПЛЕННЯ ЗНАНЬ

Прийом «Бесіда»

  •  Від чого залежить агрегатний стан речовини?
  • Наведіть приклади господарської діяльності людини, коли вона використовує здатність речовини змінювати свій агрегатний стан. (Металургія, паровоз, варіння желе тощо)

Робота з підручником

Учні виконують завдання для перевірки знань у кінці параграфа підручникf

  1.  ПІДСУМОК УРОКУ. РЕФЛЕКСІЯ

Прийом «Роблю висновок»

  1.  Тілами називають предмети, що нас оточують.
  2.  Вони поділяються на природні тіла і тіла, зроблені людиною.
  3.  Те, з чого створене тіло, називають речовиною.
  4.  Речовина може перебувати в трьох агрегатних станах: рідкому, твердому і газоподібному.
  5.  Речовини визначаються за певними властивостями: кольором, блиском, запахом, прозорістю тощо.
  1.  ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ
  1. Опрацювати параграфи підручника: §
  2. Випереджальне завдання: підготувати інформаційне повідо­млення (можливо, із презентацією) про давньогрецьких учених, що висували припущення про існування атомів.

 

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Рибенцева Альона Геннадіївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
doc
Додано
17 квітня 2020
Переглядів
3095
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку