Робота над віршем О. Пчілки «Весняні квіти». Читання вчителем вірша. Весна-чарівниця, Неначе цариця, Наказ свій послала, Щоб краса вставала. І проліски, й травка, Й зелена муравка,І кульбаба рясна, Й фіалочка ясна – Всі квіти весняні, Веселі, кохані,З-під листя виходять, Голівки підводять Од сну зимового. До сонця ясного! Ті квіти дрібненькі,Мов дітки маленькі, Розбіглись у гаю: Я їх позбираю. В пучечок докупки – Для мами-голубки!
Робота над виразністю читання вірша. Оберіть тон, темп, гучність при зачитуванні відповіді на питання. Як авторка називає весну і з ким її порівнює?Що послала весна природі?Що було у весняному наказі?Як виконувався наказ весни?З ким порівнюються квіти у вірші?Що зробить дитина з квіточками?Кому призначений цей букет?Зверніть увагу на розділові знаки. Прочитайте виразно вірш, щоб слухачі стали зачаровані дивовижною красою природи.
Робота над віршем «Весна» Н. Забіли. Ось іде весна ланами, Перелогами, лісами,Де не ступить – з-під землі Лізуть паростки малі. Як опустить вниз правицю – Зеленіє скрізь травиця. Як лівицю підведе – Всюди листя молоде. На берізку гляне зблизька – У сережках вся берізка, До верби підійде – ба! – В білих котиках верба. А як здійме руку вгору. До блакитного простору – З кожним помахом руки Линуть з вирію пташки. Розквітають в луках квіти, Зеленіють в лісі віти. Все зелене, молоде… За весною літо йде!
Виконання та перевірка різнорівневих завдань. Поміркуй, чому весну називають «чарівницею». Перелічи, які дива вона творить.** Який вірш, на твою думку, детальніше розповідає про прихід весни?Навчися його виразно читати.*** Знайди загадку на весняну тему. Вона може бути про квітку чи птаха, який повертається до нас навесні.
СЛОВНИКОВА РОБОТАГІНКГО— одне з найстаріших дерев нашої планети, виникло приблизно 300 млн років тому, і є пращуром сосни та ялини, але замість хвої у нього віялоподібне листя. Гінкго є пам'яткою природи світового значення і занесене до Червоної книги світу. У Японії та Китаї насіння гінкго вважають делікатесом і розводять як плодове дерево. Це насіння гінкго має солодкуватий смак — щось середнє між печеною картоплею й каштаном. їдять його підсмаженим, висушеним або печеним. Деревина гінкго стійка до вологи. Це деревом є символом японської столиці — Токіо. ШЕРЕХАВИЙ — з нерівною, шорсткою поверхнею.
Опрацювання твору К. Міхаліциної «Хто росте у парку». Мотиваційна установка до читання. Прочитайте твір. Поміркуйте, чому авторка стверджує, а не запитує «Хто росте у парку». Чому «хто», а не «що»?2. Самостійне ознайомлення учнів зі змістом твору.3. Перевірка сприйняття змісту твору учнями. Дайте відповідь на питання: «Чому авторка стверджує, а не запитує «Хто росте у парку»? Чому «хто», а не «що»?Про що ви довідалися з твору? Що подобалося паросткові? Що його найбільше цікавило? Паросток знайшов відповідь на своє питання?
БЕСІДА ЗА ЗМІСТОМ ТЕКСТУХто є головним героєм казки?Хто ріс у парку? Скільки було дерев?Яким був паросток? Знайдіть і прочитайте його опис. Яке питання хвилювало паросток? Як ви гадаєте, чому? Що вирішив зробити паросток? До яких дерев він звертався?На кого виявився схожим паросток?Що означає слово гінкго?Що таке щастя? Прочитайте рядки казки, що це пояснюють. Яка головна думка цієї казки? Чого вона нас навчає?
Підсумок уроку. Хто з авторів допоміг нам побачити і відчути весняну красу? Про що розповіла О. Пчілка? Де ви «побували» разом з Н. Забілою? Давайте ми всі разом складемо уявний весняний букет і подаруємо його тому, кому захочемо. Поділіться своїми думками, чи варто зривати квіти, які є окрасою природи. Можливо, ми залишимо цю красу в гайках, луках, лісах, ланах, щоб нею милувалися інші люди? Моя думка, що краса, подарована природою, є багатством усіх людей… А ваша?Як по-іншому називають гінкго? Як гінкго розуміє слово «щастя»? Чому ви так вважаєте? Як ви думаєте, паросток відчув себе також щасливим, чому? А коли ви, дітки, відчуваєте себе щасливими?