Тема: Образи драми-феєрії «Лісова пісня». Природа і людина у творі.
Мета: розширити й закріпити в учнів поняття про художній образ; вчити аналізувати образи; розвивати вміння роботи з текстом; виховувати почуття прекрасного.
Тип уроку: комбінований.
Обладнання: текст твору, ілюстрації до твору «Лісова пісня», аудіозапис, комп’ютер, малюнок верби, імітовані паперові листки
Хід уроку
І Організація учнів на навчальну діяльність
ІІ Актуалізація опорних знань
Бліц-диктант «Допиши речення…»
1.Батьком русалки був … (Водяник)
2 Лукаш хотів зробити з очерету … (Сопілку)
3.Дядько Лев і Лукаш прийшли до лісу, щоб … (Ставити хижку)
4.Лісовик поважав дядька Лева тому, що … (Той урятував дуба)
5.Сестрою Мавки була … (Береза)
6.Мавка вважала своєю матір’ю … (Вербу)
7.Дядько Лев розповідає Лукашеві легенду про … (Царівну-Хвилю)
8.Дія твору починається в період … (Провесни)
9.Мати Лукаша хотіла одружити сина з … (Килиною)
10.Лісовик перетворив Лукаша на … (Вовкулаку)
11.Килина прокляла Мавку, і та стала … (Вербою)
12.Остання зустріч відбувається … (Взимку)
Робота з аудіозаписом « Чиї це слова? »
1.«Не задивляйся ти на хлопців людських
се лісовим дівчатам небезпечно». (Лісовику)
2.«Як морський покличе – треба слухать.
На те є служба, - сам здоровий, знаєш». («Тому, що греблі рве»)
3.«Весна ще так ніколи не співала,
як от тепер. Чи то мені так снилось?» (Мавці)
4.«А я й не знав, що в них така розмова.
Я думав – дерево німе, та й годі». (Лукашеві)
5.«Не зневажай душі своєї цвіту…» (Мавці)
6.«Ну вже ж і матінка, Лукаш, в тебе! –
залізо – й те перегризе». (Килині)
7.«Щіпле дівице,
Пропаснице-Трясовице!
Іди ти собі на куп’я, на болота,
Де люди не ходять, де кури не піють,
Де мій глас не заходить». (Дядькові Леву)
8.«Уже мене ж пошарпано,
всі квітоньки загарбано,
всі квітоньки-зірниченьки
геть вирвано з пшениченьки!». (Русалці Польовій)
9.«Ні! Я жива! Я буду вічно жити!
Я в серці маю те. що не вмирає!». (Мавці)
ІІІ Оголошення теми уроку
ІV Сприйняття та осмислення нового матеріалу
Робота з Інтернетом ( учні об’єднуються у три групи та працюють із завданнями)
Завдання:
1 група має з’ясувати, що таке художній образ
Художній образ - це узагальнена і разом з тим конкретна картина людського життя чи навколишнього світу, що створена творчою уявою митця.
За способом творення (типом асоціювання) образи ділять на зорові, слухові, дотикові, смакові, запахові.
образи-персонажі, образи-пейзажі ,образи-речі ,образи-емоції ,образи-поняття.
2 група розповідає про засоби творення образу-персонажа і створює на магнітній дошці схему, за якою будуть аналізуватися образи твору:
-Портрет
- Мовлення героя
-Побутова характеристика
- Ставлення героя до природи
- Матеріальна характеристика
-Звичаєва характеристика
-Етикетна характеристика
-Моральна характеристика
-Соціальна характеристика
3 група працює над етнографічним матеріалом
Лукаш став вовкулакою. Але в народному уявленні вовкулака – перевертень - це ті, що могли обертатися у вовків і повертатися знову до людської подоби. Іноді в казках чаклун перетворює на вовкулаку чоловіка, що має якийсь гріх.
У народі верба - символ надзвичайної життєздатності: вона росте без особливих на те умов, гілка без коріння приживається в будь-якому грунті. В народі кажуть: “Верба, що лугова трава, її викосиш, а вона знову росте”. Коли Мавка стає вербою, вона очищається від напасті (Килина). У народнопісенній творчості цей мотив найповніше вилився в баладу про невістку-тополю. Особливість верби-воскресати.
За народними повір’ями, Доля опікує людину впродовж усього її життя, але на очі показується лише тоді, коли та перебуває на дорозі в небуття.
Шлях виконання:
(учням було запропоноване попереджувальне домашнє завдання, в якому вони мали поділити героїв щодо приналежності до світу природи і світу людей та дібрати цитати, які характеризують героїв).
Учні об’єднуються у три групи і готують образну характеристику героїв твору .
1 група аналізує світ людей
2 група аналізує світ природи
3 група працює над образом Мавки
Перед тим, як групи будуть відповідати, вчитель ставить проблемне запитання
Проблемне запитання: чи є, на вашу думку, певна алегорія у творі? Якщо так, то кого зобразила поетеса в образах міфічних істот? Які верстви населення представлені у творі?
Учні аналізують образи твору.
Орієнтовні відповіді:
-«Той, що в скалі сидить»- консерватор;
- «Той що греблі рве» -анархіст, бунтар;
- Перелесник –людина, що живе одним днем;
-Потерчата –втілення суспільних вад.
-Дядько Лев- народна мудрість, але пасивний, не доводить справи до кінця;
-Килина –груба, практична, підступна жінка.
- Мавка- внутрішнє благо, зберегла душу і любов.Вона розуміє, що в неї є те, заради чого треба жити.
Проблемне запитання: як у творі розкривається проблема людини і природи?
- Чи гине любов Мавки і Лукаша разом з їхньою фізичною смертю?
- Чи виведено в драмі людей, які щасливі в любові й сім’ї? Чи багато таких людей є взагалі?
- Як ви розцінюєте той факт, що після пожежі Лукаш залишається в лісі? Чому він це робить? Чи вважає себе в цей час частиною природи?
-Визначте тему та головну думку твору.
V Підведення підсумків
- Про що ви дізналися, чого навчилися, що зрозуміли? ( учні відповідають на імітованих листочках і прикріплюють відповіді на малюнок верби)
VІ Повідомлення домашнього завдання
Знайти ознаки неоромантизму у творі( поняття про стиль було опрацьоване учнями на попередньому уроці)