Образи драми-феєрії «Лісова пісня». Природа і людина у творі.

Про матеріал
Мета: розширити й закріпити в учнів поняття про художній образ; вчити аналізувати образи; розвивати вміння роботи з текстом; виховувати почуття прекрасного.
Перегляд файлу

Тема: Образи драми-феєрії «Лісова пісня». Природа і людина у творі.

Мета:  розширити й закріпити в учнів поняття про художній образ; вчити аналізувати образи; розвивати вміння роботи з текстом; виховувати почуття прекрасного.

Тип уроку: комбінований.

Обладнання:  текст твору, ілюстрації до твору «Лісова пісня», аудіозапис, комп’ютер, малюнок верби, імітовані паперові листки

 

 

                                                    Хід уроку

І Організація учнів на навчальну діяльність

ІІ Актуалізація опорних знань

Бліц-диктант «Допиши речення…»

 

1.Батьком русалки був … (Водяник)

2 Лукаш хотів зробити з очерету … (Сопілку)

3.Дядько Лев і Лукаш прийшли до лісу, щоб … (Ставити хижку)

4.Лісовик поважав дядька Лева тому, що … (Той урятував дуба)

5.Сестрою Мавки була … (Береза)

6.Мавка вважала своєю матір’ю … (Вербу)

7.Дядько Лев розповідає Лукашеві легенду про … (Царівну-Хвилю)

8.Дія твору починається в період … (Провесни)

9.Мати Лукаша хотіла одружити сина з … (Килиною)

10.Лісовик перетворив Лукаша на … (Вовкулаку)

11.Килина прокляла Мавку, і та стала … (Вербою)

12.Остання зустріч відбувається … (Взимку)

 

  Робота з аудіозаписом  « Чиї це слова? »

 

1.«Не задивляйся ти на хлопців людських

се лісовим дівчатам небезпечно». (Лісовику)

2.«Як морський покличе – треба слухать.

На те є служба, - сам здоровий, знаєш». («Тому, що греблі рве»)

3.«Весна ще так ніколи не співала,

як от тепер. Чи то мені так снилось?» (Мавці)

4.«А я й не знав, що в них така розмова.

Я думав – дерево німе, та й годі». (Лукашеві)

5.«Не зневажай душі своєї цвіту…» (Мавці)

6.«Ну вже ж і матінка, Лукаш, в тебе! –

залізо – й те перегризе». (Килині)

7.«Щіпле дівице,

Пропаснице-Трясовице!

Іди ти собі на куп’я, на болота,

Де люди не ходять, де кури не піють,

Де мій глас не заходить». (Дядькові Леву)

8.«Уже мене ж пошарпано,

всі квітоньки загарбано,

всі квітоньки-зірниченьки

геть вирвано з пшениченьки!». (Русалці Польовій)

9.«Ні! Я жива! Я буду вічно жити!

Я в серці маю те. що не вмирає!». (Мавці)

 

ІІІ Оголошення теми уроку

ІV Сприйняття та осмислення нового матеріалу

 

Робота з Інтернетом ( учні  об’єднуються у три групи та працюють із завданнями)

Завдання:

1 група  має з’ясувати, що таке художній образ

 

Художній образ - це узагальнена і разом з тим конкретна картина людського життя чи навколишнього світу, що створена творчою уявою митця.

За способом творення (типом асоціювання) образи ділять на зорові, слухові, дотикові, смакові, запахові.

образи-персонажі, образи-пейзажі ,образи-речі ,образи-емоції ,образи-поняття.

 

2 група  розповідає про засоби творення образу-персонажа і створює на магнітній дошці схему, за якою будуть аналізуватися образи твору:

  -Портрет

 - Мовлення героя

   -Побутова характеристика

 - Ставлення героя до природи

 - Матеріальна характеристика

  -Звичаєва характеристика

  -Етикетна характеристика

 -Моральна характеристика

 -Соціальна характеристика

 

3 група працює над етнографічним матеріалом

Лукаш став вовкулакою.  Але в народному уявленні вовкулака – перевертень - це ті, що могли обертатися у вовків і повертатися знову до людської подоби. Іноді в казках чаклун перетворює на вовкулаку чоловіка, що має якийсь гріх.

У народі верба - символ надзвичайної життєздатності: вона росте без особливих на те умов, гілка без коріння приживається в будь-якому грунті. В народі кажуть: “Верба, що лугова трава, її викосиш, а вона знову росте”. Коли Мавка стає вербою, вона очищається від напасті (Килина). У народнопісенній творчості цей мотив найповніше вилився в баладу про невістку-тополю. Особливість верби-воскресати.

За народними повір’ями, Доля опікує людину впродовж усього її життя, але на очі показується лише тоді, коли та перебуває на дорозі в небуття.

 

Шлях виконання:

(учням було запропоноване попереджувальне домашнє завдання, в якому вони мали поділити  героїв щодо приналежності до світу природи і світу людей та дібрати цитати, які характеризують героїв).

Учні об’єднуються у три групи і готують образну характеристику героїв твору .

1 група аналізує світ людей

2 група аналізує світ природи

3 група працює над образом Мавки

 

Перед тим, як групи будуть відповідати, вчитель ставить проблемне запитання

 

Проблемне запитання:  чи є, на вашу думку, певна алегорія у творі? Якщо так, то кого зобразила поетеса в образах міфічних істот? Які верстви населення представлені у творі?

Учні аналізують образи твору.

Орієнтовні відповіді:

-«Той, що в скалі сидить»- консерватор;

- «Той що греблі рве» -анархіст, бунтар;

- Перелесник –людина, що живе одним днем;

-Потерчата –втілення суспільних вад.

-Дядько  Лев- народна мудрість, але пасивний, не доводить справи до кінця;

-Килина –груба, практична, підступна  жінка.

- Мавка- внутрішнє благо, зберегла душу і любов.Вона розуміє, що в неї є те, заради чого треба жити.

Проблемне запитання: як у творі розкривається проблема людини і природи?

- Чи гине любов Мавки і Лукаша разом з їхньою фізичною смертю?

 - Чи виведено в драмі людей, які щасливі в любові й сім’ї? Чи багато таких людей є взагалі?

 - Як ви розцінюєте той факт, що після пожежі Лукаш залишається в лісі? Чому він це робить? Чи вважає себе в цей час частиною природи?

-Визначте тему та головну думку твору.

V Підведення підсумків

- Про що ви  дізналися, чого навчилися, що зрозуміли? ( учні відповідають на імітованих листочках і  прикріплюють відповіді на малюнок верби)

VІ Повідомлення домашнього завдання

Знайти ознаки неоромантизму у творі( поняття про стиль було опрацьоване учнями на попередньому уроці)

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
До підручника
Українська література 10 клас (Міщенко О.І.)
Додано
25 лютого
Переглядів
777
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку