Презентація містить розробку з теми "Однорідні члени речення" за програмою 5 класу НУШ. Подається добірка теоритичного матеріалу з його практичним закріпленням.
ОДНОРІДНІ ЧЛЕНИ РЕЧЕННЯ. КОМА МІЖ ОДНОРІДНИМИ ЧЛЕНАМИ РЕЧЕННЯ
Номер слайду 2
СПОСТЕРЕЖЕННЯПрочитайте речення. Знайдіть слова, які вказують на перелік. Поставте до них питання, з’ясуйте, яким членом речення вони виступають. У бабусиному саду ростуть троянди, жоржини, тюльпани. Спортсмени на тренуваннях бігали, стрибали, розминалися. Зробіть висновки.
Номер слайду 3
ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК
Номер слайду 4
ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОКОднорідні члени речення: рівноправні між собою; можуть бути як головними, так і другорядними членами речення; в реченні можуть мати два і більше рядів. Приклади речень з однорідними членами: Досвіток повертав обриси деревам і будівлям. Терпіння і труд усе перетруть. Світло хвилями ллється з неба, сповняє повітря, несито пожирає тіні на землі, заганяє їх під дерева, кущі, у гущину.
Номер слайду 5
ПРАКТИЧНИЙ БЛОКПрочитайте речення. Знайдіть однорідні члени речення, поставте до них питання та визначте спільне для них слово (усно).1. Узимку і влітку люди по-різному бачать кольори (Із журналу).2. Пахнув дiд теплою землею i трохи млином (О. Довженко). 3. Уважно слідкував хлопець за ходом думки гостя, услухався в заплутані фрази, але нічого не міг збагнути (Н. Бічуя). 4. Птиці й комашня покажуть знатнику грибні та ягідні місця. 5. Холод притлумлював біль струдженого, побитого тіла (М. Дочинець).
Номер слайду 6
ПРАКТИЧНИЙ БЛОКПерепишіть речення та підкресліть у них однорідні члени залежно від їхньої синтаксичної ролі.1. Дощ нанизав краплі на чорний дріт і подався далі (В. Думанський).2. На Колимі запахло чебрецем, і руто-м’ятою, і кропивою (В. Стус).3. Мені сподобався і могутній ліс, і село, і широка вулиця (Ю. Збанацький). 4. То тут, то там на осонні прокльовуються пагінці картоплі, моркви, буряків, гарбузів, квасолі, динь (І. Ющук). 5. У горі й радості, у праці та відпочинку пісня розцвічує наше життя (Є. Колодійчук).
Номер слайду 7
ТЕОРЕТИЧНИЙ БЛОК
Номер слайду 8
ПРАКТИЧНИЙ БЛОКПерепишіть речення, знайдіть у них однорідні члени та поставте, де потрібно, коми.1. Чуття розплавлені і злиті на олово я перелив (Є. Маланюк). 2. Природа має вітер і дощ холод і жар. 3. У вимитих шибках повторюються хмари клаптики неба й шматочок синього сарафана (Н. Бічуя). 4. Чоловік теж може брати й віддавати гніватися і радіти (М. Дочинець). 5. Вислизнув Богдан із-під ковдри натягнув джинси засунув ноги в кросівки вдягнув завбачливо приготований ще з вечора темний легенький светр (А. Кокотюха).
Номер слайду 9
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕННОГОБліц-опитування: Назвіть ознаки однорідних членів речення. Які члени речення бувають однорідними?Чи залежать однорідні члени речення один від одного?Коли ставиться кома між однорідними членами речення?
Номер слайду 10
ЗАКРІПЛЕННЯ ВИВЧЕНОГОВиконайте завдання в тестовій формі.1. Однорідними підметами ускладнено речення. А Треба полити гарбузи, кавуни, огірки й помідори. Б А від тата знову пахло хмарами, небом і трохи втомою. В Нутро дерева відгонило гіркуватим пилом, вощиною та живим яблуком. Г До нас на подвір’я прилітають такі гарні снігурі й синички, а деколи навіть дятел!2. Перед виділеним сполучником треба поставити кому в реченніА Уся вулиця співала та пританцьовувала. Б Полетіла б я до тебе та крилець не маю. В Треба підкреслити підмети та присудки. Г У лісі пахло листям, грибами та ожиною.3. Пунктуаційну помилку допущено в реченніА І трава, і людина скоряються рухові великого безмір’я. Б Баба вгадувала всі мої заміри, звідкись знала про всі мої денні гріхи. В Квітка наблизилася, охопила Славка теплим вогнем, щезла. Г Трава має розум, має слух, і пам’ять.
Номер слайду 11
ПІДСУМОК
Номер слайду 12
ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯПрочитайте речення та виконайте завдання. От якби щодня обідати морозивом і снідати морозивом і вечеряти! (Вс. Нестайко). Жовтень зривав листя з дерев укривав розцяцькованою ковдрою втомлену землю готував її до зимового сну (І. Багряний). Рідна планета швидко зменшувалася губилася в космосі стала подібною до зеленкуватої блискучої вишні (О. Бердник). А ріка життя все шумить і піниться і стогне (Г. Хоткевич). Гори і долини поля і сади ставок і хати були залиті чистим світлом (І. Нечуй-Левицький). А. Перепишіть речення, розставляючи пропущені коми між однорідними членами речення. Б. Підкресліть однорідні члени залежно від їхньої синтаксичної ролі. В. Побудуйте схему однорідних членів у кожному реченні.