1. Продовжіть речення омоніми – це ……… . ВАРІАНТ 2
2. Слово вовчий ужито в переносному значенні в рядку
А вовчий хвіст В вовче життя
Б вовче лігво Г вовча зграя
3. У реченні «Перед очима … безкраї простори ланів» пропущено слово
А стають Б встають В повстають Г постають
4. Усі слова в словосполученні вжито в переносному значенні:
А золоті руки, кришталева совість, рожева сукня
Б сонце посміхається, серце землі, низький зріст
В кошлатий ліс, прозора вода, медовий пряник
Г м’який характер, залізна воля, колючий погляд
5. Знайдіть прислів’я, у якому вжито антоніми:
А Хто ошпарився на молоці, той і на воду дме.
Б Добре роби — добре й буде!
В Книжки не прочитав – розуму не додалося
Г Ранні пташки росу п’ють, а пізні слізки ллють.
Д Мудрим ніхто не вродився, а навчився.
6. Позначте рядок, у якому вказані слова становлять синонімічний ряд:
А слово, словник, словотвір, словниковий;
Б височина, вершина, високий, височінь;
В мовчазний, безмовний, неговіркий, небалакучий;
Г мовити, говорити, кричати, слухати.
Середній рівень
7. Позначити речення, у якому виділене слово вжито в переносному значенні.
А Петрик простяг руку, схопив пиріг і дав кішці, а вона стала їсти.
Б І руки аж висвистують у повітрі.
В В саду порою пізньою співають солов'ї (В. Бичко).
Г Тож ясно нам, що рибакам не треба заважати (В. Бичко).
8. Випиши «зайве» слово» . Поясніть.
Славнозвісний, знаменитий, бундючний, відомий, видатний.
9. Укажіть рядок, у якому всі антонімічні пари дібрано правильно:
А Сухий — мокрий, знайти — загубити, тямовитий — розумний;
Б гіркий — солодкий, балакучий — мовчазний, старанний — недбалий;
В боязливий — безстрашний, сумний — здоровий, замерзлий — розталий;
Г заснути — прокинутись, добро — підлість, відкрити — закрити.
10. Укажіть рядок, у якому всі слова є синонімами слова дбайливий :
А серйозний, поважний, солідний, статечний;
Б добросовісний, працьовитий, запопадливий, уважний;
В сумлінний, старанний, ретельний, пильний;
Г лагідний, тихий, смирний, сумирний.
11. Виділені слова є омонімами у рядку
А Будь високий, як верба, а багатий, як Земля молодою травицею вкрита, ніжні
земля. листочки з набухлих бруньок звільняються
Б Еней був парубок моторний. То була Варка, дочка одного вербівського багатиря, молода й моторна дівчина.
В Брови довгі і тонкі підкреслювали білизну Жінка намочила в ночвах білизну і заходи-
крутого дівочого чола. лася прати.
Г І жаль мене чомусь бере, що вже нема І ранкові, й вечірні дороги таять у собі
в річках русалок. таємницю, сподівання і жаль.
12. Лескичну помилку допущено в рядку
А іти по хліб Б відчинити ворота В заважати працювати Г музикальний фільм
Достатній рівень
13. Доберіть синоніми до поданих слів (не менше трьох).
Безмежний - …., ….., ……, …. .
Лагідний - ……, ……, ….., …. .
14. Немає лексичної помилки в словосполученні
А відношення до батьків Б перегорнути сторінку В мені повезло Г переводити текст
15. Укажіть рядок, у якому до складу обох словосполучень входять омоніми:
А кран водопроводу – будівельний кран, вузька смуга – широка смуга.
Б чисте небо – чисті руки, ламати голову – ламати кригу
В старий клен – старі погляди, вершина Карпат – вершина слави
Г гостра коса – дівоча коса, електричний розряд – спортивний розряд
Високий рівень
16. Складіть із словом КРАПЛЯ два речення:
в першому реченні слово вжито в прямому значенні,
а в другому – в переносному значенні.
17 Перепишіть речення. При потребі відредагуйте речення. Виправте помилки.
1. На уроці фізичної культури ми говорили про нашого любимого футболіста.
2. Багато учнів нашого класу пропустили заняття у школі по хворобі.
18. Перепишіть речення, підкресліть головні члени речення та зробіть лексичний розбір виділеного слова.
Опівдні з-під небесної синяви ллється пісня жайворонка і несе радість дюдям.