Тема: Односкладні речення з головним членом, співвідносним із підметом
Мета:
-
навчальна: закріпити навички правильного визначення типів односкладних речень, ознайомити з називними реченнями, відпрацювати відповідні граматичні уміння і навички;
-
розвивальна: розвивати вміння визначати, використовувати у власному мовленні, розвивати творчі вміння моделювати односкладні та двоскладні речення;
-
виховна: виховувати працелюбність.
Тип уроку: комбінований урок.
Хід уроку
І. Організаційна частина
-
привітання
-
перевірка присутніх
-
перевірка готовності учнів до уроку
Учитель: Посміхнулися, на такій доброзичливій ноті гостинності ми розпочинаємо працювати.
ІІ. Актуалізація опорних знань
-
мовна хвилинка
– Що становить граматичну основу речення?
– Назвіть види речень за складом граматичних основ
– Яка особливість односкладних речень?
– Назвіть види односкладних речень, у яких головний член виражений присудком.
-
словниковий диктант
Медвяний, п’ятсот, арф’яр, посерйознішав, дзвякнути, розв’язало, поморянин, свято, сузір’я, харків’янин, варяг, від’їзд, різьбяр, мавпяча, роз’ятрити, приїзд.
(записати слова у дві колонки: перша – з апострофом, друга – без апострофа; з останніх прочитаєте назву вірша М. Рильського «Троянди й виноград»)
Учитель: Я бажаю вам, щоб у сірій буденності ви помічали красу природи, красу спілкування, красу праці. З користю проводили свій час, не витрачаючи марно ні хвилини.
Хто може сказати, що це девіз мого життя.
Ось на такій ноті краси спілкування будемо працювати.
ІІІ. Мотивація навчальної діяльності.
-
визначити види односкладних речень
– Берімося краще до роботи, змагаймося за нове життя.
– Що посієш, те й пожнеш.
– У колективі чужої роботи немає.
-
виконати тестові завдання
-
мовознавча вікторина
-
Якщо присудок виражений ІІ особою однини, то це речення –…
-
Якщо присудок виражений безособовим дієслово –…
-
Якщо присудок виражений ІІІ особою множини теперішнього часу –…
-
Якщо присудок виражений ІІІ особою однини теперішнього часу –…
а) Гра «Закодовані речення»
(з’ясувати за схематичними поясненнями, які це можуть бути речення)
– двоскладне
– означено-особове
– безособове
– називне
IV. Повідомлення теми уроку.
Учитель: Яку тему будемо вивчати? Називні речення
-
робота з підручником (самостійне опрацювання)
V. Застосування нових знань
-
диспут (На небі сонце. – вид речення)
-
гра «Дослідник» (поясніть, чому речення лівої колонки – називні, правої – двоскладні)
Полуденна спека. – Спека полуденна.
Широкий Дніпро. – Дніпро широкий.
Прекрасні дні. – Дні прекрасні.
-
творча естафета: твір-мініатюра лише з називних речень про улюблену пору року (Весна. Сонячне проміння. Шовкова травичка. Весняний струмок. Краса!)
-
самостійна робота: охарактеризуйте речення (Тиха Одеса. Сонце у хмарі. Над нами мирне небо.)
VI. Домашнє завдання. Стисло, користуючись переважно називними реченнями, передати епізод відомого фільму, не називаючи його героїв.
VIІ. Підсумок уроку оформимо у вигляді таблиці
-
Умію
-
Треба попрацювати над