Речення зі звертаннями та вставними конструкціями, використання їх у мовленні на матеріалі творів збірки «Кобзар» Т.Г.Шевченка.

Про матеріал
. Речення зі звертаннями та вставними конструкціями, використання їх у мовленні на матеріалі творів збірки «Кобзар» Т.Г.Шевченка.
Перегляд файлу

 

 

УПРАВЛІННЯ ОСВІТИ І НАУКИ МІСЬКОЇ РАДИ

 

Комунальний заклад «Навчально – виховний комплекс

«Загальноосвітній навчальний заклад - дошкільний навчальний заклад» № 3 м. Дніпродзержинська»

Дніпродзержинської міської ради

 

 

 

SAM_0095

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

                           

 

 

 

 

Учитель  

 

 

 

 

    Тема. Речення зі звертаннями та вставними конструкціями, використання їх у мовленні на матеріалі творів збірки «Кобзар» Т.Г.Шевченка.

    Мета: (формувати компетентності): предметні (повторити, узагальнити й систематизувати вивчене з теми; формувати пунктуаційні навички та мовлен-нєві вміння);                                                                                                                             ключові: ( розвивати розумові здібності учнів, навички критичного та творчого мислення);                                                                                                            загальнокультурні ( виховувати цілеспрямованість, наполегливість у навчанні, працелюбство, уміння аналізувати творчість Т.Г.Шевченка, бажання читати його твори).

   Тип уроку: узагальнення й систематизація вивченого.

   Вид уроку: урок– подорож по сторінках книг «Мовознавія» та «Кобзар» Т.Г.Шевченка.

   Очікувані результати: учні засвоїли основні поняття з теми, розрізняють групи звертань (за будовою) та вставних слів (за значенням), уміють свідомо будувати синтаксичні конструкції, використовуючи їх для вираження власної думки.

    Методи: гра «Так чи Ні», метод вправ, пошуково-дослідницький, творче моделювання.

    Обладнання: книжка «Мовознавія»,  виставка різних видавництв «Кобзаря» Т.Г.Шевченка на вишитому рушникові, роздаткові картки, таблиці для оцінювання.

 Випереджувальні завдання: учнівські презентації.

     Епіграф уроку:                                   

                                                               Нехай пройдуть роки, промчать століття.                                                     

                                                               Ми віщих слів гортаєм сторінки,

                                                               Крокуєш ти, Тарасе, крізь лихоліття

                                                               Зі своїм заповітом на віки.

         Перебіг уроку.                                                                                                                                                                              

 

    I. Організаційний момент. Психологічне налаштування на урок.

    II. Етап ціле визначення, мотивації та планування.

    III. Опрацювання навчального матеріалу. 

       1 Сторінка «Пригадаймо». Гра « Так чи Ні» з теми «Звертання та вставні конструкції»

           - Слово чи словосполучення, яке називає того. до кого звернена наша                                                                                                                      мова – це звертання. (Так чи ні.)

 - Перший «Кобзар» Т.Г.Шевченка вийшов у 1840 році.(Так чи ні)

 - Мамо, тату, брате, Кобзаре – це іменники кличного відмінку.(Так чи ні)

 - На початку речення звертання виділяється комою, якщо вимовляється з особли вою силою.(Так чи ні).

 - Слова чи словосполучення, що виражають ставлення мовця до висловленого-це вставні.(Так чи ні).

 - Вставні слова та словосполучення виділяються тире або дужками.(Так чи ні)

 - Слова навіть, майже, приблизно, принаймні, все-таки, мовби, неначе, ніби,причому, тож, приблизно, саме, особливо, тільки, цебто – не бувають вставними. (Так чи ні)

- Якщо перед звертанням стоять вигуки о, ой, то вони виділяються комами.  (Так чи ні).

      2. Сторінка «Вибираймо».(Вибрати по варіантах речення, взяті з творів Т.Г.Шевченка)

 1) варіант: із непоширеними звертаннями;

 2) варіант:  із поширеними звертаннями;

 3) варіант: із вставними конструкціями.

           -  Може, вийшла русалонька матері шукати, а може, жде козаченька, щоб залоско тати. Плач же, серце, плачте, очі, поки не заснули, голосніше, жалібніше, щоб вітри почули. Світ, бачся, широкий, та нема де прихилитись в світі одиноким.Вітре буйний, вітре буйний! Ти з морем говориш, збуди його, заграй ти з ним,спитай синє море. Грай же, море, мовчіть, гори, гуляй, буйний, полем! Привітай  же, моя ненько, моя Україно, моїх діток нерозумних, як свою дитину.

     3. Сторінка «Досліджуємо». Повідомлення учнів про види та кількість вживання звертань та вставних конструкцій у збірці «Кобзар» Т.Г.Шевченка.

Звертання широко використовують у таких стилях мовлення, як розмовний та художній. В українській літературі найчастіше вживав звертання у своїх творах Т.Г.Шевченко, про це свідчать проведені дослідження, щодо кількості вживання звертань у його «Кобзарі».

Пропонуємо вам наші підрахунки:

  

Звертання до істот

                 Кількість

Звертання до неістот

               Кількість

До товариша, друга.

понад 50 раз

До Бога

понад 115 раз

До батька

понад 35 раз

До України, землі, світу,  краю

понад 42 р.

До матері

понад 35 раз

До моря, хвилі, туману

понад 11 раз

До сина

понад 74 рази

До долі

понад 59 раз

До доньки

понад 35 раз

До думи, музи        

понад 26 раз

До братів

понад 50 раз

До серця

понад 20 раз

До людей

понад 40 раз

До  правди, волі, слави

 понад 10 раз

До козаків, гетьманів, гайдамаків

 

понад 60 раз

 

 

До коханого

понад 42 рази

 

 

До коханої

понад 75 раз

 

 

До дівчат

понад 65 раз

 

 

До сестер

понад 15 раз

 

 

До дітей

понад 42 рази

 

 

До бабусі та дідуся

понад 15 раз

 

 

 

Щодо вставних слів, словосполучень і речень, то їх у «Кобзарі» значно менше, поет найчастіше у своїх творах вживає такі вставні слова:

-  може – понад 82 рази

-  мабуть-понад 20 раз,

- звичайне – понад 10 раз

До десяти раз у «Кобзарі» вживаються такі вставні слова, як: кажуть, бачте, отже, справді, здається, жаль.

     4. Сторінка «Змоделюємо». Записати речення, перебудувавши (1-2 речення) на речення зі звертаннями, а (3-4 речення) на речення із вставними конструкціями.

       1) Плаває, плаває лебедонька по синьому морю.

       2) Співає старий кобзар про те, як журиться вдовиця-молодиця.

       3) Світ, (впевненість), широкий, та нема де прихилитись в світі одиноким.

       4) (Невпевненість), вийшла русалонька матері шукати.

     5. Сторінка «Виправляємо».  Виправити допущені пунктуаційні помилки.

       1) А ввечері мій Ярема  От хлопець звичайний! щоб не сердить отамана          покинув Оксану.

       2) Ні вже мабуть я не заховаюсь і на небі!.

       3) Скажи-бо Степане Може справді нездужаєш.

       4) Зоре моя вечірняя зійди над горою поговорим тихесенько в неволі з тобою. 

     6. Сторінка « Презентуємо». Учні презентують проекти своїх творчих робіт на вибрані теми

       - писати лист Кобзареві,

       - скласти  вірш-посвяту Т.Г.Шевченку,

       - скласти акровірш,

       - скласти сенкан.

      Приклад акровірша: Шевченкові твори вчать

      Ерудованими бути,

 Вірними рости,

 Честь і славу берегти.

 Екс-читачами ставати,

 На все життя памятати

 Кобзареві слова-заповіти:

 Одну Україну-неньку любити.

 

7. Сторінка «Підсумуємо».

     Підрахування учнями загального балу само оцінювання під час уроку.

III . Домашнє завдання: повторити параграф 23-26, вправа 273(I-II), * вправа  269.

docx
Додав(-ла)
Novak Tetyana
Додано
24 грудня 2019
Переглядів
666
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку