План-конспект
уроку з української мови у 8 класі
«Вставні слова. Словосполучення»
Вчитель: Білик Н. О.
Тема: вставні слова та словосполучення, їх види за значенням.
Мета:
Обладнання: підручник, посібник, дидактичний матеріал.
Хід роботи
І. Організаційний момент.
1. Перевірка домашнього завдання.
2. Робота з картками (біля дошки).
3. Озвучення опорного конспекту «Звертання» із прикладами (1-2 учні біля дошки).
ІІ. Оголошення теми і мети уроку.
Слово вчителя:
Сьогодні наше з вами завдання – пригадати все, що ми знаємо про вставні слова, ознайомитися із групами вставних слів, навчитися знаходити їх у тексті та вживати у мовленні.
Що ж таке вставні слова та словосполучення?
Розгляньмо на прикладі.
На дошці
Мабуть, неможливо знайти галузь знань, яка могла б обійтись без послуг математики.
Слово вчителя:
Зверніть увагу на підкреслене слово. Що воно виражає?
Мабуть – невпевненість у чомусь, невпевнене ставлення мовця до того, що він повідомляє.
З’ясуймо, чи може це речення обійтися без слова «мабуть». Так, може.
А чи може це слово бути членом речення? Ні, не може.
Вставні слова, як і звертання не є членами речення, тому що граматично не зв’язані з членами речення.
Як ви гадаєте, чому це слово називається вставним (учні висловлюють свої думки).
Звернімося до нашого підручника (стор. 191).
Що там сказано про вставні слова? Що вони виражають?
У конспект:
Вставними називають слова або сполучення слів, що виражають ставлення мовця до висловлюваного ним повідомлення і не виступають членами речення.
Розглянемо таблицю на стор.192. За значенням всі вставні слова поділяються на групи і виражають впевненість чи невпевненість, різні почуття, джерело повідомлення, послідовність викладу думок, спосіб, послідовність викладу думки, слова ввічливості.
У конспект:
Записати групи вставних слів із прикладами.
У реченні вставні слова виділяють комами.
Приклад:
Із класу виходить гарна дівчина. Треба, виходить, іти на додаткове заняття з алгебри.
Щоденна зарядка (…) зміцнює здоров’я.
Режим дня (…) допомагає у навчанні.
Ти (…) станеш хорошим учнем.
Цю книжку ти (…) читав.
Грому (…) не буде.
Мабуть, всі бачили годинник.
Буває, почуєш пісню і спалахнеш пекучим болем пізньої любові.
ІІІ. Рефлексія.
Домашнє завдання: сторінка підручника, вправа.
Картка № 1
Розставити розділові знаки.
Учітеся брати мої думайте читайте.
Повій вітре тихесенький з-за синього моря та принеси в Україну козацькую волю!
Спи ж мій малесенький.
Картка № 2
Перебудуйте речення так, щоб у них з’явилися звертання.
Українська мова розвивається і процвітає.
Моя рідна мати не доспала ночей.
Я люблю сонце.