Огляд будови скелета людини

Про матеріал
Мета : навчальна: вивчити основні відділи скелета людини, його особливості; підвести учнів до висновку про подібність і відмінність між скелетами людини і тварин. розвивальна: розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час , встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами; виховна: виховувати кращі моральні якості, бажання вести здоровий спосіб життя ;
Перегляд файлу

8 клас. Біологія

Тема. Огляд будови скелета людини.

 

Мета :

навчальна: вивчити основні відділи скелета людини, його особливості; підвести учнів до висновку про подібність і відмінність між скелетами людини і тварин.

розвивальна: розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час , встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами;

виховна: виховувати кращі моральні якості, бажання вести здоровий спосіб життя ;

 

Основні поняття і терміни: череп, хребет, хребці, грудна клітка, ребра, атлант, епістрофей, лордоз, кіфоз, сколіоз, плоскостопість, постава.

 

Обладнання: скелет людини, скелет ссавця; таблиці «Скелет людини», «Скелет ссавців»; колекція хребців, «Запобігання викривленню хребта»; «Запобігання плоскостопості».

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Рух може по своїй дії замінити будь - які ліки ,

 але жодні ліки у світі не можуть

замінити цілющої сили руху

Сімон - Андре Тіссо

французький лікар

Хід уроку

 

І. Організаційний момент.

 

ІІ. Перевірка домашнього завдання.

1. Графічний диктант.

( Учитель зачитує твердження , якщо воно вірне учень ставить "+", якщо ні - "-". Кожна вірна відповідь оцінюється в 0, 5  бала.)

1. До складу кісток входять неорганічні речовини ( жири, білки).

2. Найбільше у кістках є солей Кальцію.

3. Органічні речовини надають кістці твердості і міцності.

4. При прожарюванні кістка розсиплеться , бо в ній згоряють неорганічні речовини.

5. Хімічний склад кісток постійний і незмінний протягом життя людини.

6. У кістках дітей більше органічних речовин , ніж неорганічних.

7. Довгі кістки - це кістки плеча, стегна, гомілки.

8. Компактна речовина розташована всередині кістки.

9. У губчастій речовині остеони розміщені нещільно.

10. Трубчаста кістка складається з тіла і трьох головок.

11. Головки кістки утворені губчастою речовиною , а її тіло - компактною.

12. Плоскі та короткі кістки складаються здебільшого з компактної речовини.

13. Ріст кісток не припиняється протягом життя.

14. У товщину кістка росте за рахунок окістя.

15. Остеоцити - це клітини, що не здатні до поділу.

16. Розрізняють два типи з’єднання кісток.

17. Кістки черепної коробки з’єднані за допомогою напіврухомого з’єднання.

18. До сідлоподібних суглобів відносяться суглоби передпліччя.

19. Плечовий суглоб - двоосьовий.

20. Один із суглобів передпліччя - триосьовий.

21. Один із суглобів великого пальця руки - двоосьовий.

22. Зміна форми кінцівки в ділянці суглоба є ознакою вивиху.

23. При закритих переломах травмується не лише кістка.

24. При відкритих переломах можлива кровотеча.

Ключ

1

2

3

4

5

6

7

8

9

10

11

12

13

14

15

16

17

18

19

20

21

22

23

24

-

+

-

-

-

+

+

-

+

-

+

-

-

+

+

-

-

-

-

-

+

+

-

+

 

ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда з демонстрацією скелетів людини і ссавця).

- З яких відділів складається скелет ссавця?

- Які функції виконує кожен із відділів?

-  Які відділи скелета розрізняють у людини?

-  Про що свідчить схожість скелетів людини і тварини?

 

IV. Мотивація навчальної діяльності.

- Щоб вивчити будову людського організму, Демокрит, давньогрецький учений - філософ , творець учення про атоми , збирав кістки на цвинтарі.

-А відомий римський лікар Клавдій Гален змушував своїх учнів приносити кістки мерців . Він спеціально поїхав до Олександрії , щоб вивчити єдиний , який був на той час , скелет людини.

- На початку XVIII ст. Петро І закупив за кордоном дорогі колекції з анатомії та помістив їх у музеї, який назвав Кунсткамерою, що в перекладі означає " кабінет рідкісних речей".

 

 

Чи знаєте ви, що ...

- Майже половина всіх кісток людини міститься в зап’ястях і ступнях.

- Скелет дорослої людини має вагу близько 8 кг і складається з 206 кісток.

- При народженні в тілі дитини близько 300 кісток, у дорослому віці їх залишається лише 206.

- Діти народжуються без колінних чашечок. Вони з’являються лише у віці 2 - 6 років.

 

V. Вивчення нового матеріалу.

1. Будова скелета людини. (Самостійна робота в групах.)

Завдання

1. Об’єднайтеся у групи (за бажанням).

2. Уважно прочитайте текст §30 (с.147-150) підручника і з’ясуйте особливості будови скелета людини.

3. Заповніть таблицю «Скелет людини».

4. Виберіть доповідачів.

Відділи скелета

Кістки відділу

Тип кісток

1. Череп:

а)мозковий відділ

 

б)лицьовий відділ

 

 

 

 

2. Тулуб:

а)хребет

 

б)грудна клітка

 

 

 

 

3. Плечовий пояс

 

 

4. Верхні кінцівки

 

 

5. Тазовий пояс

 

 

6. Нижні кінцівки

 

 

5. Звіти учнів з виконаної самостійної роботи.

 

2. Особливості скелета людини, пов’язані з прямоходінням і працею. (Бесіда, записи в учнівських зошитах).

- Істотні особливості скелета людини:

  • характерні вигини хребта;
  • широка форма грудної клітки;
  • широкий таз;
  • відмінність будови верхніх і нижніх кінцівок;
  • склепіння стопи;
  • відносно великий розвиток мозкового черепа.

 

http://koleco.kiev.ua/images/pojasnichnij-lordoz-lechenie-simptomi-prognoz-1_1.jpg3. Вади опорно -  рухової системи.

- Викривлення хребта :

а)  кіфоз або " кругла спина " - викривлення у грудному відділі хребта;

б) лордоз або " сідлоподібна спина " -

викривлення в поперековому відділі хребта ;

в) сколіоз - дугоподібне викривлення хребта вбік від

http://feoz.ru/spin/foto/skol.jpgосі хребетного стовпа.

http://emed.org.ua/images/diagnoz_220.jpg

 

          Сколіоз                                                               Плоскостопість

- Плоскостопість - це зниження склепіння стопи , за якого людина спирається на всю її поверхню.

Причини : слабкість м’язів стопи, носіння взуття на високих підборах, тривале стояння, невідповідність між великою вагою тіла (наприклад, ожиріння) і фізичним розвитком.

Рання діагностика захворювання -  запорука успіху в лікуванні . Наявність хоча б однієї з перерахованих вище ознак і у дитини, і дорослого - серйозний привід для занепокоєння і візиту до фахівця, який зможе підтвердити або спростувати ваші підозри, а також призначить додаткові обстеження.

 

4. Профілактика викривлення хребта. (Повідомлення учнів.).

  •  По-перше, потрібно завжди стежити за тим, як сидить малюк . Якщо він раз у раз сутулиться, варто задуматися про більш зручний стілець або підкоригувати висоту робочого столу.
  • По-друге, дитина повинна рухатися . Спортивні секції в цьому випадку просто незамінні.
  • По-третє, раціон дитини має бути багатий на вітаміни .
  • По-четверте, батьки повинні забезпечити малюкові зручне спальне місце . Диван абсолютно не підходить для сну малюка. Куди краще жорстке ліжко або ортопедичний матрац.

 

5. Як правильно сидіти?

- За партою чи столом сидіть прямо, злегка нахилившись вперед, голову низько не опускайте;
- Не упирайтеся грудьми в край столу або парти, між краєм столу і грудьми повинна вільно проходити кисть руки;
- Сидіти потрібно не на краєчку стільця, а повністю займати сидіння;
- Стежте за рівномірним навантаженням на обидві половини тазу;
- Передпліччя повинні симетрично і вільно, без напруги лежати на столі;
- Не опускайте одне плече нижче іншого;
- Ноги повинні бути зігнуті в колінах під прямим або тупим кутом, стояти на підлозі або підніжці всією ступнею.

- Щоб перевірити, чи правильно ви сидите, поставте руку ліктем на парту, кінчики пальців витягнутих повинні торкатися кута ока.

- Якщо, сидячи за столом, ви втомилися, змініть позу: злегка нахиліться вперед або відкиньтеся на спинку стільця.

 

6.Що ще допоможе зберегти і виправити поставу?

- Зберегти правильну робочу позу можна тільки тоді, коли стіл і стілець підібрані відповідно до вашого зросту. Висоту столу можна перевірити так: сядьте за стіл, руку, зігнуту під прямим кутом, притисніть до боку. Висота столу повинна бути на 2-3 см вище зігнутої руки.

- Правильно підібрати стіл та стілець можна за допомогою спеціальної таблиці.

 

 

Зріст школяра   (у см)

Висота краю столешніци над підлогою (у см)

Висота сидіння стільця над підлогою (у см)

100-115

46

26

115-130

52

30

130-145

58

34

145-160

64

38

160-175

70

42

Понад 175

76

46

 

7. Меню для опорно - рухової системи школяра.

1. Молоко й молочні продукти (краще знежирені). У них оптимальне співвідношення кальцію й фосфору. Крім того, жир ускладнює засвоєння кальцію, тому краще вживати молочні продукти зі зниженою жирністю.

2. Свіжі овочі й фрукти, особливо всі види капусти (білокачанна, брокколі, цвітна), моркваріпа. Крім кальцію вони містять всю «групу підтримки» мікроелементів, необхідних для повноцінного засвоєння кальцію.

3. Бобові, волоські горіхи, гарбузове й соняшникове насіння, рослинні масла. Всі вони містять білки й жири, необхідні для зміцнення кісткової тканини й засвоєння вітаміну D.

 

VІ. Закріплення та узагальнення.

1. Обговорення епіграфа уроку.

 

2. Розв’яжіть задачі.

Задача 1.

Яка вага вашого скелету, якщо він становить 18 % маси вашого тіла ?

Задача 2.

Різні відділи хребта ростуть  в довжину нерівномірно . До старості хребет укорочується , іноді на 10 %. З чим це пов’язано?

 

Задача  3.

Знаючи будову кістки, поясніть , чому стегнова кістка людини у вертикальному положенні може витримувати навантаження до 1 тонни?

 

VІІ. Домашнє завдання

1. Прочитати  § 30 запитання від 1 - 4

 

 

 

doc
До підручника
Біологія 8 клас (Матяш Н.Ю., Остапченко Л.І., Пасічніченко О.М., Балан П.Г.)
Додано
15 лютого 2022
Переглядів
2847
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку