8 клас. Біологія
Тема. Огляд будови скелета людини.
Мета :
навчальна: вивчити основні відділи скелета людини, його особливості; підвести учнів до висновку про подібність і відмінність між скелетами людини і тварин.
розвивальна: розвивати вміння порівнювати, аналізувати текст підручника і засвоювати значну кількість інформації за короткий час , встановлювати причинно - наслідкові зв’язки між відомими науковими фактами;
виховна: виховувати кращі моральні якості, бажання вести здоровий спосіб життя ;
Основні поняття і терміни: череп, хребет, хребці, грудна клітка, ребра, атлант, епістрофей, лордоз, кіфоз, сколіоз, плоскостопість, постава.
Обладнання: скелет людини, скелет ссавця; таблиці «Скелет людини», «Скелет ссавців»; колекція хребців, «Запобігання викривленню хребта»; «Запобігання плоскостопості».
Рух може по своїй дії замінити будь - які ліки ,
але жодні ліки у світі не можуть
замінити цілющої сили руху
Сімон - Андре Тіссо
французький лікар
Хід уроку
І. Організаційний момент.
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Графічний диктант.
( Учитель зачитує твердження , якщо воно вірне учень ставить "+", якщо ні - "-". Кожна вірна відповідь оцінюється в 0, 5 бала.)
1. До складу кісток входять неорганічні речовини ( жири, білки).
2. Найбільше у кістках є солей Кальцію.
3. Органічні речовини надають кістці твердості і міцності.
4. При прожарюванні кістка розсиплеться , бо в ній згоряють неорганічні речовини.
5. Хімічний склад кісток постійний і незмінний протягом життя людини.
6. У кістках дітей більше органічних речовин , ніж неорганічних.
7. Довгі кістки - це кістки плеча, стегна, гомілки.
8. Компактна речовина розташована всередині кістки.
9. У губчастій речовині остеони розміщені нещільно.
10. Трубчаста кістка складається з тіла і трьох головок.
11. Головки кістки утворені губчастою речовиною , а її тіло - компактною.
12. Плоскі та короткі кістки складаються здебільшого з компактної речовини.
13. Ріст кісток не припиняється протягом життя.
14. У товщину кістка росте за рахунок окістя.
15. Остеоцити - це клітини, що не здатні до поділу.
16. Розрізняють два типи з’єднання кісток.
17. Кістки черепної коробки з’єднані за допомогою напіврухомого з’єднання.
18. До сідлоподібних суглобів відносяться суглоби передпліччя.
19. Плечовий суглоб - двоосьовий.
20. Один із суглобів передпліччя - триосьовий.
21. Один із суглобів великого пальця руки - двоосьовий.
22. Зміна форми кінцівки в ділянці суглоба є ознакою вивиху.
23. При закритих переломах травмується не лише кістка.
24. При відкритих переломах можлива кровотеча.
Ключ
1 |
2 |
3 |
4 |
5 |
6 |
7 |
8 |
9 |
10 |
11 |
12 |
13 |
14 |
15 |
16 |
17 |
18 |
19 |
20 |
21 |
22 |
23 |
24 |
- |
+ |
- |
- |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
- |
+ |
- |
- |
+ |
+ |
- |
- |
- |
- |
- |
+ |
+ |
- |
+ |
ІІІ. Актуалізація опорних знань учнів. (Бесіда з демонстрацією скелетів людини і ссавця).
- З яких відділів складається скелет ссавця?
- Які функції виконує кожен із відділів?
- Які відділи скелета розрізняють у людини?
- Про що свідчить схожість скелетів людини і тварини?
IV. Мотивація навчальної діяльності.
- Щоб вивчити будову людського організму, Демокрит, давньогрецький учений - філософ , творець учення про атоми , збирав кістки на цвинтарі.
-А відомий римський лікар Клавдій Гален змушував своїх учнів приносити кістки мерців . Він спеціально поїхав до Олександрії , щоб вивчити єдиний , який був на той час , скелет людини.
- На початку XVIII ст. Петро І закупив за кордоном дорогі колекції з анатомії та помістив їх у музеї, який назвав Кунсткамерою, що в перекладі означає " кабінет рідкісних речей".
Чи знаєте ви, що ...
- Майже половина всіх кісток людини міститься в зап’ястях і ступнях.
- Скелет дорослої людини має вагу близько 8 кг і складається з 206 кісток.
- При народженні в тілі дитини близько 300 кісток, у дорослому віці їх залишається лише 206.
- Діти народжуються без колінних чашечок. Вони з’являються лише у віці 2 - 6 років.
V. Вивчення нового матеріалу.
1. Будова скелета людини. (Самостійна робота в групах.)
Завдання
1. Об’єднайтеся у групи (за бажанням).
2. Уважно прочитайте текст §30 (с.147-150) підручника і з’ясуйте особливості будови скелета людини.
3. Заповніть таблицю «Скелет людини».
4. Виберіть доповідачів.
Відділи скелета |
Кістки відділу |
Тип кісток |
1. Череп: а)мозковий відділ
б)лицьовий відділ |
|
|
|
|
|
2. Тулуб: а)хребет
б)грудна клітка |
|
|
|
|
|
3. Плечовий пояс |
|
|
4. Верхні кінцівки |
|
|
5. Тазовий пояс |
|
|
6. Нижні кінцівки |
|
|
5. Звіти учнів з виконаної самостійної роботи.
2. Особливості скелета людини, пов’язані з прямоходінням і працею. (Бесіда, записи в учнівських зошитах).
- Істотні особливості скелета людини:
3. Вади опорно - рухової системи.
- Викривлення хребта :
а) кіфоз або " кругла спина " - викривлення у грудному відділі хребта;
б) лордоз або " сідлоподібна спина " -
викривлення в поперековому відділі хребта ;
в) сколіоз - дугоподібне викривлення хребта вбік від
осі хребетного стовпа.
Сколіоз Плоскостопість
- Плоскостопість - це зниження склепіння стопи , за якого людина спирається на всю її поверхню.
Причини : слабкість м’язів стопи, носіння взуття на високих підборах, тривале стояння, невідповідність між великою вагою тіла (наприклад, ожиріння) і фізичним розвитком.
Рання діагностика захворювання - запорука успіху в лікуванні . Наявність хоча б однієї з перерахованих вище ознак і у дитини, і дорослого - серйозний привід для занепокоєння і візиту до фахівця, який зможе підтвердити або спростувати ваші підозри, а також призначить додаткові обстеження.
4. Профілактика викривлення хребта. (Повідомлення учнів.).
5. Як правильно сидіти?
- За партою чи столом сидіть прямо, злегка нахилившись вперед, голову низько не опускайте;
- Не упирайтеся грудьми в край столу або парти, між краєм столу і грудьми повинна вільно проходити кисть руки;
- Сидіти потрібно не на краєчку стільця, а повністю займати сидіння;
- Стежте за рівномірним навантаженням на обидві половини тазу;
- Передпліччя повинні симетрично і вільно, без напруги лежати на столі;
- Не опускайте одне плече нижче іншого;
- Ноги повинні бути зігнуті в колінах під прямим або тупим кутом, стояти на підлозі або підніжці всією ступнею.
- Щоб перевірити, чи правильно ви сидите, поставте руку ліктем на парту, кінчики пальців витягнутих повинні торкатися кута ока.
- Якщо, сидячи за столом, ви втомилися, змініть позу: злегка нахиліться вперед або відкиньтеся на спинку стільця.
6.Що ще допоможе зберегти і виправити поставу?
- Зберегти правильну робочу позу можна тільки тоді, коли стіл і стілець підібрані відповідно до вашого зросту. Висоту столу можна перевірити так: сядьте за стіл, руку, зігнуту під прямим кутом, притисніть до боку. Висота столу повинна бути на 2-3 см вище зігнутої руки.
- Правильно підібрати стіл та стілець можна за допомогою спеціальної таблиці.
Зріст школяра (у см) |
Висота краю столешніци над підлогою (у см) |
Висота сидіння стільця над підлогою (у см) |
100-115 |
46 |
26 |
115-130 |
52 |
30 |
130-145 |
58 |
34 |
145-160 |
64 |
38 |
160-175 |
70 |
42 |
Понад 175 |
76 |
46 |
7. Меню для опорно - рухової системи школяра.
1. Молоко й молочні продукти (краще знежирені). У них оптимальне співвідношення кальцію й фосфору. Крім того, жир ускладнює засвоєння кальцію, тому краще вживати молочні продукти зі зниженою жирністю.
2. Свіжі овочі й фрукти, особливо всі види капусти (білокачанна, брокколі, цвітна), морква, ріпа. Крім кальцію вони містять всю «групу підтримки» мікроелементів, необхідних для повноцінного засвоєння кальцію.
3. Бобові, волоські горіхи, гарбузове й соняшникове насіння, рослинні масла. Всі вони містять білки й жири, необхідні для зміцнення кісткової тканини й засвоєння вітаміну D.
VІ. Закріплення та узагальнення.
1. Обговорення епіграфа уроку.
2. Розв’яжіть задачі.
Задача 1.
Яка вага вашого скелету, якщо він становить 18 % маси вашого тіла ?
Задача 2.
Різні відділи хребта ростуть в довжину нерівномірно . До старості хребет укорочується , іноді на 10 %. З чим це пов’язано?
Задача 3.
Знаючи будову кістки, поясніть , чому стегнова кістка людини у вертикальному положенні може витримувати навантаження до 1 тонни?
VІІ. Домашнє завдання
1. Прочитати § 30 запитання від 1 - 4