План уроку
з предмету „Управління та технічне обслуговування локомотива”
Тема 2. Приймання, огляд, здавання локомотива.
Тема уроку: Огляд електричного обладнання при прийманні тепловоза, можливі несправності.
Мета уроку: а) навчальна – домогтися міцного засвоєння знань з обов’язків локомотивної бригади під час огляду і в роботі електричного обладнання тепловоза; сформувати вміння використовувати отримані знання при вирішенні практичних задач;
б) розвиваюча – формувати уміння порівнювати та аналізувати, сформувати способи узагальнення пізнавальних умінь;
в) виховна - здійснювати сумлінне, естетичне і трудове виховання,
розвивати навички індивідуальної і колективної праці.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу
Вид уроку: лекція з елементами бесіди.
Методи навчання: словесні, частково-пошуковий, ілюстративний
Форма роботи: індивідуальна, колективна (групова).
Обладнання уроку: 1. Електромагнітні контактори;
2. Електропневматичні контактори;
3. Реле управління та захисту;
4. Електрична схема тепловоза;
5. Карточки – завдання;
6. Тестові завдання.
Між предметні зв'язки: електроматеріалознавство, електротехніка.
Матеріально - дидактичне забезпечення: електрична схема тепловоза М62У, натуральні зразки, стенди, плакати, роздатковий матеріал для контролю знань; електронний програмний засіб для ПТНЗ «Будова, ремонт та експлуатація тепловоза»; навчальні фільми з «Будови та ремонту тепловозів ЧМЕ-3, 2ТЕ-116, М-62У».
Хід уроку:
I. Мотивація навчальної діяльності учнів:
ІІ. Актуалізація опорних знань.
Шановні учні! Ми з вами закінчуємо другий курс навчання. В основному ми вивчили всі теми по будові та ремонту тепловоза і перейшли на вивчення нового предмету “Управління та технічне обслуговування електровозів, тепловозів”
На вас покладається дуже велика відповідальність за забезпечення безпеки руху поїздів з виконанням вимог всіх діючих інструкцій та наказів.
1. Проблемне запитання:
1. При огляді допоміжного обладнання тепловоза, який знаходиться на станційних коліях, виявили протікання води по сальнику водяного насосу – дія помічника машиніста?
Відповідь: необхідно зупинити дизель, перекрити кран до водяного насосу, відкрутити кріплення сальника, намотати нову підбивку сальника, закрутити кріплення сальника, відкрити кран до водяного насосу і впевнитись, що вода по сальнику не протікає.
2. При огляді показників манометрів, які знаходяться в дизельному приміщенні, тиск до і після паливного фільтра показує різницю більш як 1,5 кгс/см² - дія помічника машиніста?
Відповідь: промивка фільтрів не потребує зупинки дизеля і їх розбирання. Для промивки повертають на 90° кран переключення, при цьому секція, в сторону якої направлена коротка риска на торці пробки крана, продовжує працювати, а інша секція підготовлено до промивки. Далі, відкручують на 3-4 оберти накидну гайку зливного ніпеля. При цьому паливо від підходящого штецера через отвір в крані підходить в робочу секцію, проходить через фільтруючу секцію і іде по каналу до відводящого штуцера. Частина очищеного палива по такому ж каналу підходить в центральну порожнину фільтруючого елементу, потім, проходячи через фільтруючий елемент (в зворотньому напрямку ), з змитим брудом іде на злив через отвір ніпеля. Промивку ведуть до появи чистого палива,після чого накидну гайку ніпеля закручують. Аналогічно промивають і другу секцію фільтра.
3. При натисканні кнопки “Пуск дизеля” не включається маслопрокачуючий насос – дія помічника машиніста?
Відповідь: 1. Перевірити положення реверсивної рукоятки;
2. Перевірити контакти кнопки ПД;
3. Перевірити електро-двигун МН;
4. Перевірити реле – РУ6;
5. Перевірити контактор КМН;
6. Перевірити реле РДМ3;
2. Усне фронтальне опитування:
- Можливі несправності у водяній системі тепловоза?
- Огляд, можливі пошкодження колісних пар і буксових вузлів?
- Огляд , можливі пошкодження автозчіпного обладнання?
- Огляд, можливі пошкодження гальмівної важильної передачі і пісочної системи?
- Яких безпечних умов праці необхідно дотримуватися при прийманні тепловоза?
3. Робота біля натуральних зразків (учні роблять письмовий опис)
4. Робота з картками-завданнями (додаток 1)
Перелік питань до карток-завдань:
5. Виконання тестових завдань на комп’ютері: (додаток 2) 1.Тести по тепловозних дизелях.
2.Тести по паливній системі тепловоза
3.Тести по системі охолодження та надува дизеля.
4. Тести по системі організації ремонту тепловозів
5.Тести по ремонту і експлуатації колісних пар.
III. Вивчення нового матеріалу
Лекція викладача з елементами бесіди (конспект додається до плану уроку).
План лекції
1 Порядок огляду і роботи електричних машин;
2. Порядок огляду і роботи електричних апаратів;
3. Порядок огляду і роботи електричної схеми;
4. Безпечні умови праці під час огляду електричного обладнання.
Конспект лекції: (Додається)
VI. Закріплення нового матепіалу
(Перевіряються знання нового матеріалу з використанням методу «Пінг-понг» за схемою: викладач -учень.
1. Який агрегат включає контактор КВ в електричній схемі;
2. Який агрегат включає контактор ВВ в електричній схемі;
3. Призначення реле РУ5 в електричній схемі;
4. Призначення реле РВ1; РВ2; РВ3; в електричній схемі;
5. Призначення контакторів Д1; Д2; Д3; в електричній схемі.
III. Підведення підсумків уроку:
IV. Домашнє завдання:
Інструкція ЦТ-0056 з технічного обслуговування електровозів і тепловозів в експлуатації. Київ – 2003р. стр. 17-18.
Електронний програмний засіб для ПТНЗ «Будова, ремонт та експлуатація тепловоза»; навчальні фільми з «Будови та ремонту тепловозів ЧМЕ-3, 2ТЕ-116, М-62У, розділ - електричне обладнання тепловоза».
Додаток 1
Карточки- завдання № 1
Карточки –завдання № 2
Карточки –завдання № З
Для чого в електричній схемі тепловоза М62У реле РВ-1, РВ-2, РВ-3
Карточки- завдання № 4
Карточки- завдання № 5
Карточки- завдання №6
Карточки- завдання №7
Додаток 2.
ТЕСТИ ПО ТЕПЛОВОЗНИХ ДИЗЕЛЯХ
9.Який із корінних підшипників дизеля K6S310DR є опорно-упорним?
1) 10;
3. ) 9.
10. Який тип корінних підшипників застосовують на дизелі 14Д40?
СИСТЕМА ОХОЛОДЖЕННЯ ТА НАДУВА ДИЗЕЛЯ
1.Ротор центробіжного фільтра масляної системи дизеля тепловоза ЧМЕ3 обертається від:
Відповідь:
1.Механічного приводу дизеля.
2.Реактивної сили масла.
3.Центробіжної сили масла. +
2. В який контур охолодження включений паливо – підігрівач тепловоза 2М62.
Відповідь:
1. В перший контур циркуляції.
2.В другий контур циркуляції. +
3. В третій контур циркуляції.
3. В який контур охолодження включений масляний тепло – обмінник тепловоза 2М62.
Відповідь:
1.В перший контур циркуляції.
2.В другий контур циркуляції. +
3. В третій контур циркуляції.
4. Розрідження в картері дизеля 14Д40 утворюються слідуючим агрегатом.
Відповідь:
1. Компресором КТ7.
2. Вентиляторами холодильника.
3. Турбокомпресором. +
5. Ротор турбокомпресора дизеля тепловоза отримує привід :
1.Від колінчатого валу дизеля .
2.За рахунок вихлопних газів. +
3.За рахунок реактивної сили.
6.Скільки водяних секцій в системі охолодження дизеля тепловоза 2М62
1. 15 +
2. 19
3. 22
7. Скільки водяних секцій в системі охолодження масла тепловоза 2М62
1. 15; +
2. 22;
3. 19.
8.Який тип масла застосовують в фільтрах очищення повітря дизеля тепловоза 2Т116?
1.масло Ж.РО;
2.масло СТП;
3.дизельне масло. +
9.На який агрегат дизеля передається обертання через гідромеханічний редуктор
тепловоза ЧМЕ3.
1. На головний вентилятор холодильника.+
2. На регулятор числа обертів дизеля.
3. На масляний і водяний насоси дизеля.
10. Допоміжний вентилятор холодильника дизеля тепловоза ЧМЕ3 отримує привід від:
1. Гідромеханічного редуктора.
2.Електродвигуна. +
3.Дизеля.
11. Скільки дисків і лопаток має вентиляторне колесо на тепловозі ЧМЕ 3 для охолодження тягових двигунів.
3. Один диск і шістнадцять лопаток.
12. Який привід має головний вентилятор головної системи охолодження води тепловоза 2М62.
1. Від електродвигуна
2. Від карданного валу. +
3. Від клинопасової передачі.
ТЕСТИ ПО ПАЛИВНІЙ СИСТЕМІ ТЕПЛОВОЗА
1. Від чого отримує привід паливопідкачуючого насоса тепловоза 2М62.
Відповідь:
1.Від електродвигуна.+
2.Від дизеля.
3.Від гідромеханічного редуктора.
2.Від чого отримує привід паливопідкачуючого насоса тепловоза ЧМЕ3.
Відповідь:
1.Від електродвигуна.
2.Від колінчатого вала дизеля. +
3.Від гідромеханічного редуктора.
3.Скільки насосів високого тиску має дизель 14Д40.
Відповідь:
1. 6.
2. 1. +
3. 16.
4. Скільки насосів високого тиску має дизель К6S310DR.
Відповідь:
1. 6. +
2. 10.
3. 16.
5. Скільки насосів високого тиску працює в дизелі 14Д40 на нульовій позиції.
Відповідь:
1. 6.
2. 1. +
3. 16.
6. Чим регулюється кількість подачі палива в насосі високого тиску дизеля 14Д40.
Відповідь:
1.Регулювальними прокладками.
2.Наявністю другого зрізу на плунжері.
3.Поворотом плунжера. +
7.Скільки форсунок встановлено в дизелі 14Д40.
Відповідь:
1. 16.
2 .12.+
3. 6.
8.При якому тиску почнеться подача палива форсункою в дизелі 14Д40.
Відповідь:
1. 300 кгс/см2.
2. 320 кгс/см2. +
3. 280 кгс/см2.
9.Скільки форсунок встановлено в дизелі К6S310DR.
Відповідь:
10.
6. +
8.
10. При якому тиску почнеться подача палива форсункою в дизелі К6S310DR.
Відповідь:
1. 210 кгс/см2.
2. 400 кгс/см2.
3. 300 кгс/см2. +
11.Скільки отворів в корпусі розпилювача форсунки дизеля К6S310DR.
12. Який діаметр отворів в корпусі розпилювача форсунки дизеля К6S310DR.
1. 0,50 мм.
2. 0.40 мм.
3. 0,35 мм. +
ТЕСТИ ПО РЕМОНТУ ТА ЕКСПЛУАТАЦІЇ КОЛІСНИХ ПАР
1. Який максимальний прокат по кругу кочення бандажа допускається на ЧМЭ3:
1) 1 мм;
2) 2 мм;
3) 7 мм. +
2.Як визначається послаблення бандажа колісної пари:
1) по зміщенню контрольних відміток; +
2)постукуванням молотка;
3)шаблонами?
3. Яка максимальна і мінімальна товщина гребня бандажа 2М62:
1)33-25мм; +
2)33-28 мм;
3)31-25 мм?
4. Чим регулюється осьовий розбіг колісних пар 2М62 (щелепний візок) при ремонті:
1) прокладками;
2) амортизаторами;
3) осьовим упором букс. +
5. Яка мінімальна товщина бандажа колісної пари допускається для 2М62:
1)36 мм;
2)33 мм;
3)40 мм. +
6.Яка мінімальна товщина гребня бандажа колісних пар допускається для ЧМЭ3:
1)28 мм;
2)25 мм; +
3)30 мм
7.Який допустимий розмір повзуна поверхні кочення бандажа колісної пари на 2М62:
1)1 мм; +
2)0,7 мм;
3)0,5 мм
8. Який вертикальний підріз гребня бандажа колісної пари допускається на 2М62:
1) 7 мм;
2)15 мм;
3)18 мм +
9. Яка мінімальна товщина гребня бандажа допускається в тепловозі, який рухається зі швидкістю більш, ніж 120 км/год:
1)28 мм; +
2)25 мм;
3)30 мм
10. Чим змащуються підшипники буксових вузлів у 2М62:
1)дизельним маслом;
2)осьовим маслом;
3)змазкою ЖРО +
11. Яким маслом змащується зубчаста передача колісно -моторного блоку тепловозів:
1)масло СТП;
2)осьове масло; +
3)змазка ЖРО?
12. Який вільний розбіг в буксах середніх колісних пар тепловозів з щелепними візками:
1) 28+1 мм; +
2) 26+2 мм;
3) 24+3 мм?
ТЕСТИ ПО СИСТЕМІ ОРГАНІЗАЦІЇ РЕМОНТУ ТЕПЛОВОЗІВ
1. Яка періодичність ТО-2 вантажних тепловозів 2М62:
1)24 години;
2)36 годин;
3)48 годин +
2.В яких випадках проводиться ТО-4 тепловозів 2М62:
1)при обточці колісних пар; +
2)через 10 000 км пробігу;
3)при підготовці до робочого стану після заводського ремонту?
3.В яких випадках проводять ТО-4 тепловозів ЧМЭ3:
1)при обточці колісних пар; +
2)через 10 000 км пробігу;
3)при підготовці до робочого стану після заводського ремонту?
4.Який пробіг тепловоза 2М62 між ТО-3:
1) 8 000 км; +
2)20 000 км;
3)10 000 км?
5.Який допустимий пробіг тепловозів 2М62 перед виконанням КР-1:
1)400 000 км пробігу;
2)720 000 км пробігу; +
3)900 000 км пробігу?
6.Після якого пробігу тепловоз ЧМЕ3 проходить ТО-3:
1)30 діб; +
2) 20 діб;
3)15 діб
7.З якою періодичністю виконується КР-2 тепловоза 2М62:
1)через 1 440 000 км пробігу; +
2)через 810 000 к пробігу;
3)через 400 000 км пробігу?
8.Де фіксуються результати деповського ремонту тепловозів:
1)в журналі ТУ-152;
2)в книзі ремонту тепловозів; +
3)В технічному паспорті тепловоза
9.Які речовини використовують для очистки деталей паливної апаратури тепловозів при ремонті:
1)миючу машину;
2)ацетон або технічний спирт;
3)дизельне паливо +
.
10.Як визначається наявність тріщин в деталях при ремонті тепловоза:
1)вимірними інструментами;
2)методом дефектоскопії; +
3)Індукційним нагрівом
11. Тривалість технічного обслуговування ТО-2 тепловоза 2М62;2ТЕ116.?
1)Не більше 1.5 год. +
2)Не більше 2 год.
3)Не більше 1 год.
12. До якої температури нагрівають підшипники кочення при встановлені їх на вал?
1)80 – 100°С +
2)120 – 140°С
3)160 - 180°С
1