Оксиген. Прості речовини. Явище алотропії. Порівняння фізичних та хімічних властивостей озону та кисню. Їхня біологічна роль.

Про матеріал
Навчальна мета: характеризувати та порівнювати алотропні видозміни Оксигену, фізичні та хімічні властивості, способи добування кисню й озону, практичне їх значення; значення озонового шару для життя на Землі. Розвиваюча мета: розвивати вміння творчо мислити, роботи в групах та виділяти головне. Виховна мета: виховувати вміння поважати одне одного та бережливого ставлення до навколишнього світу
Перегляд файлу

   

Тема уроку: Оксиген. Прості речовини. Явище алотропії. Порівняння фізичних та хімічних властивостей озону та кисню. Їхня біологічна роль.        .

Навчальна мета: характеризувати та порівнювати алотропні видозміни Оксигену, фізичні та хімічні властивості, способи добування кисню й озону, практичне їх значення; значення озонового шару для життя на Землі.

 Розвиваюча мета: розвивати вміння творчо мислити, роботи в групах та виділяти головне.

Виховна мета: виховувати вміння поважати одне одного та бережливого ставлення до навколишнього світу.

Базові поняття і терміни: Оксиген, Прості речовини, Явище алотропії, озон та кисень.

 Міжпредметні та внутрішньопредметні зв’язки: екологія, біологія, фізика

Тип уроку: удосконалення знань, умінь та навичок

Методи, форми та прийоми навчання:

Обладнання: підручник, зошит, дошка, мультимедійний проектор.

Структура уроку і час:

  • Організаційний етап – 1 хв
  • Актуалізація опорних знань – 6хв
  • Мотивація навчальної діяльності-6хв
  • Вивчення нового матеріалу- 20 хв
  • Узагальнення та систематизація- 8 хв
  • Підбиття підсумків- 3хв
  • Домашнє завдання- 1 хв

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Хід уроку

  1. Організація навчальної діяльності
  2. Актуалізація опорних знань.

Дайте характеристику Оксигена, як хімічного елемента, та кисню, як простої речовини.

Завдання можна пройти в електронній версії: https://learningapps.org/display?v=ppztnh70k18

3.Мотивація навчальної діяльності

Гра «Слідство ведуть хіміки»

Знайти «загублені» коефіцієнти у наведених рівняннях хімічної реакції та виправіть помилки

Реакції записані на дошці, або на карточках.

2Na + O2 = Na2O3(2)

3Fe + 2O2 = Са(Fe)3O

4P + 5O2 = 2P3(2)O5 S + O2 = SO2

CH4 + 2O2 = CO2 + 2H2O

2Ag + О3 = Ag2O + O2(3)

  1. Вивчення нового матеріалу

Вчитель:

Алотропія -  явище існування хімічного елемента у вигляді двох або кількох простих речовин, різних за властивостями і будовою.

Алотропними видозмінами (форми, модифікації) хімічного елемента – це прості речовини утворені одним і тим самим елементом.

 

 

 

 

 

 

У чому полягає причина різних властивостей алотропних видозмін, а саме кисню й озону? Ви уже знаєте, що властивості речовини зумовлені її складом і будовою.

Кисень й озон мають однаковий якісний склад, але різний кількісний; однакову молекулярну будову, але різну просторову будову молекул: лінійну — в неполярної молекули кисню і кутову — в полярної молекули озону. Отже, крім подібних ці речовини мають різні властивості.

 

Інтерактивна вправа «Навчаючись вчусь»

Роботу організовують таким чином:

  1. Учні діляться на 4 групи.
  2. Кожна група ознайомлюється з інформацією, що міститься на картках.
  3. Якщо щось не зрозуміло, запитує про це та перевіряє в учителя, чи правильно він зрозумів інформацію.
  4. Учні готуються до передавання цієї інформації іншим у доступній формі.
  5. Завдання полягає в тому, щоб поділитися своєю інформацією з іншими учнями й самому дізнатися про щось від них.
  6. Протягом розповіді кожної групи учні заповнюють таблицю

Картка № 1

Фізичні властивості. Кисень — газ без кольору, смаку і запаху, трохи важчий за повітря. У воді розчиняється мало (в 100 л води при 20 °С розчиняється 3 л кисню). При температурі —183°С і тиску 101,325 кПа кисень переходить у рідкий стан. Рідкий кисень має блакитний колір, втягується в магнітне поле. Озон — газ із характерним запахом, Пари озону світло-синього кольору. Рідкий — синього кольору, а твердий являє собою темно-фіолетові кристали.  Температура кипіння -112 °С

Розчинність у воді 49 об’ємів озону в 100 об’ємах води.

 

 

Картка № 2

Застосування кисню у промислових масштабах почалося з середини XX ст. — після винаходу пристрою для зрідження та розділення повітря. Як окисник його застосовують у металургії для добування сталі конверторним способом, різання металів, у суміші з іншими багатими на Оксиген сполуками — для окиснення ракетного пального, у газових сумішах для дихання при проведенні підводних робіт, у медицині при порушенні дихання.

Застосування озону зумовлено його дуже високою реакційною здатністю. Він використовується для дезинфекції питної води, очищення димових газів, промислових і побутових стічних вод, вибілювання тканин, а також як окисник ракетного пального.

Картка № 3

Фізіологічна дія. Слід пам’ятати, що надзвичайна окиснювальна здатність озону зумовлює його токсичну дію на людину, тварин і рослини. Навіть малі концентрації озону, що перевищують природні, викликають подразнення дихальних шляхів, кашель, блювоту, запаморочення, стомлюваність. Такі симптоми можна спостерігати у великих містах, де підвищені викиди автомобілів, які містять оксиди Нітрогену, спричиняють перетворення кисню в озон.

Кисень приймає участь в обміні речовин. Окиснюючи поживні речовини, отримані з продуктами харчування, він забезпечує організм енергією. Частина цієї енергії витрачається на підтримання сталої температури тіла, частина – на процеси життєдіяльності.

Згідно з сучасними поглядами в процесі дихання чистим киснем значно прискорюється обмін речовин і організм швидко “згорає”.

Картки №4

Молекула кисню складається з двох атомів O2. Хімічний зв’язок у ній — ковалентний неполярний.

Молекула озону складається з трьох атомів оксигену О3. Вам відомо, що кисень характеризується високою реакційною здатністю. Він реагує з переважною більшістю простих речовин з утворенням оксидів. Майже з усіма металами реакція відбувається вже за кімнатної температури. Більшість металів горить у кисні.З  неметалами (крім гелію, неону, аргону, галогенів) кисень зазвичай реагує при нагріванні. Озон значно активніший за кисень. Озон — нестійка сполука, розкладається з утворенням атома Оксигену, що забезпечує підвищену окиснювальну здатність озону.Так, за стандартних умов озон на відміну від кисню реагує зі сріблом і ртуттю.Якісна реакція на озон — взаємодія з калій йодидом із виділенням йоду.

Вчитель:

Отже, давайте з вами переглянемо досліди, які підтвердять розглянуті хімічні властивості.

Демонстрація Взаємодія кисню з неметалами:

1) Із сіркою S + O2 = SO2(сульфур(IV) оксид) Учень на дошці записує рівняння реакцій.

2) З вуглецем C+O2=CO2(карбон(IV) оксид)

Перевіримо наявність карбон(IV) оксиду. Ca(OH)2+CO2=CaCO3+H2O

3) З фосфором. 4P+5O2=2P2O5(фосфор(V)оксид)

Які можна зробити висновки?

Висновок: прості речовини-неметали взаємодіють з киснем. Сполуки, які при цьому утворюються, називають оксидами. Тип реакцій-сполучення.

Взаємодія кисню з металами:

1) Із залізом.'' 3Fe+2O2=Fe3O4

Fe3O4 - подвійний оксид:ферум(II)оксид та ферум(III)оксид.

2) Із магнієм''.2Mg+O2=2MgO(магній оксид)

Взаємодія кисню із складними речовин: CH4+2O2=CO2+2H2O

Рольові вправи «Добування кисню та озону»

1.Учні були обєднані в дві групи та завчасно отримали завдання до цього уроку.

2. Кожен член команди мав свої обов’язки, які вказані у звіті.

3. Кожна група представляє свої результати досліджень, а саме:

  • Доповідь з теми
  • Відео з підтвердженням інформації
  • Запис рівнянь реакції
  • Переваги та недоліки
  • Звіт де вказується об’єм роботи кожного з групи

Група № 1 «Промисловці»

Тема: добування кисню та озону в промисловості

Група № 2 «Лабораторні працівники»

Тема: добування кисню та озону лабораторії

 Інтерактивна вправа «Карусель»

обговорення гострої проблеми з різних позицій.

Тема: «Значення озонового шару для життя організмів на Землі»

5.Узагальнення та систематизація знань.

Створення досьє «Оксиген»

Символ –

Група-

Період-

Алотропні видозміни -

Відносна атомна маса-

Кількість e,p,n -

Кількість е на зовнішньому енергетичному рівні

Валентність-

Підсумки уроку

  1. Як саме я можу зменшити шкідливий вплив на озоновий шар?
  1. Д/З

Низький рівень

Середній рівень

Високий рівень

Опрацювати матеріал за даною темою

Опрацювати матеріал

за даною темою, підготувати повідомлення за матеріалом який не був розглянутий на уроці.

Опрацювати матеріал.

Створити за даною темою Ментальну карту використовуючи сервіс Mindomo.com.ru

 

 

 

 

Завдання 3

Технологічна картка уроку

Тип уроку: удосконалення знань, умінь та навичок

Цілі уроку: характеризувати фізичні та хімічні властивості сульфуру, способи добування, практичне значення та застосування. розвивати пізнавальні здібності, логічне мислення, вміння робити висновки, виховувати культуру розумової праці.

Форми організації навчальної діяльності: фронтальна та групова.

Освітня технологія: Інтерактивні вправи

Методи навчання: Бесіда, Розповідь, Гра «Хрестики нолики», Вправа «Асоціації», випереджальне завдання, Інтерактивна вправа «Карусель».

Обладнання: : підручник, зошит, дошка, мультимедійний проектор

Хід уроку

Структурні елементи уроку (етапи)

Діяльність вчителя

Діяльність учнів

Прогнозований результат

Актуалізація опорних знань

Гра «Хрестики нолики»

Відповіді на запитання

Відповіді які підтверджують  достатній рівень знань для подальшого розгляду теми.

Мотивація навчальної діяльності

Вправа «Асоціації»

Учні формулюють тему уроку

Формулювання теми уроку

Вивчення нового матеріалу

Розповідь про фізичні та хімічні властивості сульфуру.

Доповідь учня

Поширення в природі та застосування

Демонстрації

2. Зразки сірки та інших природних сполук Сульфуру.

Інтерактивна вправа «Карусель»

Обговорення теми Фізіологічна дія SO3

 

Конспектують у зошит за вчителем, записують рівняння реакції, розглядають зразки сірки та інших природніх сполук сульфуру.

Виражають власну думку з теми Фізіологічна дія SO3

Учні характеризують фізичні та хімічні властивості сульфуру, способи добування, практичне значення та застосування

Узагальнення та систематизація

 

Вправа «блок-схема»

Учні об’єднуються в малі групи та створюють блок схему з теми уроку

Учні створюють блок схему з теми уроку, яка закріплює знання з даної теми

Підбиття підсумків

Бесіда:

Що з сьогоднішнього уроку я можу використати в повсякденному житті?

Відповідь на запитання

Розуміння важливості отриманої інформації на уроці.

Питання за темою / кількість балів за відповідь

  1. Сульфур – 16-й елемент періодичної таблиці,  який заряд ядра? відносна атомна маса?
  2. Яка електронна будова атома Сульфуру, а при збудженому стані?
  3. Які валентності має Сульфур і чому?
  4. Сульфур часто трапляється у вигляді сполук з іншими елементами. Найважливішими його природними сполуками є сульфіди металів?
  5. Як застосовується сірка у промисловості й сільському господарстві?
  6. У воді сірка практично нерозчинна. Де добре розчиняється сірка? Чому?
  7. Ступінь окиснення сірки може бути? Від чого це залежить?
  8. Чим пояснюється утворення пластичної сірки ?
  9. Як випливає з прикладів, у реакціях з металами і деякими неметалами сірка є окисником, а в реакціях з більш активними неметалами?

Всі запитання – 1 бал

Критерії оцінки

Рівні навчальних досягнень учнів

Бали

Критерії оцінювання навчальних досягнень учнів

 

I. Початковий

1

Учень (учениця) розпізнає деякі хімічні об'єкти (хімічні символи, формули, явища, посуд тощо) і називає їх (на побутовому рівні); знає правила безпеки під час проведення практичних робіт

2

Учень (учениця) описує деякі хімічні об'єкти за певними ознаками; знаєпризначення лабораторного обладнання

3

Учень (учениця) має фрагментарні уявлення з предмета вивчення і може відтворити окремі його частини; під керівництвом учителя виконує найпростіші хімічні досліди

 

II. Середній

4

Учень (учениця) знає окремі факти, що стосуються хімічних сполук і явищ; складає прості прилади для проведення дослідів і виконує їх під керівництвом учителя; складає з допомогою вчителя скорочену умову задачі

5

Учень (учениця) з допомогою вчителя відтворює окремі частини начального матеріалу, дає визначення основних понять; самостійно виконує деякі хімічні досліди, описує хід їх виконання, дотримується порядку на робочому місці; самостійно складає і записує скорочену умову задачі

6

Учень (учениця) відтворює навчальний матеріал з допомогою вчителя;описує окремі спостереження за перебігом хімічних дослідів; робить обчислення за готовою формулою

 

III. Достатній

7

Учень (учениця) самостійно відтворює значну частину навчального матеріалу, з допомогою вчителя порівнює хімічні об'єкти, описує спостереження за перебігом хімічних дослідів; наводить рівняння реакцій за умовою задачі

8

Учень (учениця) самостійно відтворює фактичний і теоретичний навчальний матеріал, порівнює і класифікує хімічні об'єкти; самостійно виконує всі хімічні досліди згідно з інструкцією; робить обчислення за рівнянням реакції

9

Учень (учениця) виявляє розуміння основоположних хімічних теорій і фактів, наводить приклади на підтвердження цього; робить окремі висновки з хімічних дослідів; з допомогою вчителя розв'язує задачі

 

IV. Високий

10

Учень (учениця) володіє навчальним матеріалом і застосовує знання у стандартних ситуаціях, уміє аналізувати, узагальнювати й систематизувати надану інформацію, робити висновки; робить висновки з практичної роботи; самостійно наводить і використовує необхідні формули для розв'язування задач

11

Учень (учениця) володіє засвоєними знаннями і використовує їх у нестандартних ситуаціях, встановлює зв'язки між явищами; самостійно знаходить і використовує інформацію згідно з поставленим завданням; виконує хімічний експеримент, раціонально використовуючи обладнання і реактиви; самостійно розв'язує задачі, формулює відповіді

12

Учень (учениця) має системні знання з предмета, аргументовано використовує їх, у тому числі у проблемних ситуаціях; аналізує додаткову інформацію; самостійно оцінює явища, пов'язані з речовинами та їх перетвореннями;

робить обґрунтовані висновки з хімічного експерименту; розв'язує експериментальні задачі за власним планом; самостійно аналізує та розв'язує задачі раціональним способом

 

Контроль за темою

Записати рівняння реакцій, що відповідають таким перетворенням:

а) S → SO2 → SO3 → H2SO4 → H2SO3 → SO2

Домашнє завдання

Низький рівень

Середній рівень

Високий рівень

Опрацювати матеріал за даною темою

Опрацювати матеріал

за даною темою, підготувати повідомлення цікаві факти про сульфур.

Опрацювати матеріал.

Створити за даною темою інтерактивний плакат використовуючи сервіс Thinglink.com

 

 

docx
Пов’язані теми
Хімія, Розробки уроків
Додано
16 червня 2021
Переглядів
2523
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку