Тема. Олександр Копиленко «Весна іде»
Мета. Познайомити учнів із текстом О. Копиленка «Весна іде»; вчити переказувати текст за ключовими реченнями; закріпити уявлення учнів про найхарактерніші ознаки весни у живій та неживій природі, вчити спостерігати за природою навесні, розвивати мислення, пам’ять, спостережливість, навички роботи з пластиліном, уміння робити висновки, працювати в команді; виховувати любов та дбайливе ставлення до природи, до мистецтва.
Очікувані результати:
- учні знаходять і повідомляють інформацію про птахів (перших весняних гостей), цікаві факти про першоцвіти, народні прикмети,
- вчаться розпізнавати спів птахів; утворюють прислів’я про весну;
- виконують веснянки;
- називають найхарактерніші ознаки весни;
- сприймають на слух інструкції щодо виконання поставлених учителем навчальних завдань;
- виготовляють підсніжники із пластиліну;
І. Організаційний момент
Сьогодні на уроці ми будемо
Не просто слухати, а чути.
Не просто дивитися, а бачити.
Не просто відповідати, а міркувати.
Дружно і плідно працювати.
- Отже, яка пора року у сьогодні за календарем?
На дошці виконується запис з розрізних букв «ВЕСНА ІДЕ».
– Які пори року ви найбільше любите?
1 .Гронування («асоціативний кущ»)
– Що спадає вам на думку, почувши слово «весна»?
ІІ. Оголошення теми уроку
- На цьому уроці ми познайомимося з текстом О Копиленка «Весна іде», повчимося переказувати його за ключовими реченнями, розглянемо найхарактерніші ознаки весни у живій та неживій природі, познайомимося зі співом весняних птахів, продовжимо говорити про народні прислів’я та приказки про весну.
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Інструктаж.
- Ми з вами об’єднались у 3 групи, оскільки весна триває саме 3 місяці.
- Весняні місяці називаються (всі хором): березень, квітень, травень.
(На дошці з’являються назви місяців.)
- Так і назвемо групи, в яких ви будете працювати («березень», «квітень», «травень»). Перш, ніж розпочати роботу давайте швидко пригадаємо правила роботи в групі.
2. Повторення правил роботи в групі:
- бути активним;
- бути доброзичливим;
- поважати товаришів;
- слухати інших;
- говорити по черзі.
- Прошу вас виконувати правила роботи в групі.
- Виберіть спікера, який буде відповідати за роботу в групі.
ІV. Мотивація навчальної діяльності.
Добридень дітлахи. Весни цього року не буде! В цьому році вона майже всю зиму панувала на моєму місці. Тепер я хочу їй помститися. Я замкнула її в своєму замку на далекій Півночі! І взагалі, Навіщо вам Весна? Поміркуйте, як нам добре з вами: сніг, мороз, завірюха, бурульки! Чому ви так чекаєте на Весну?
Учитель. Діти, давайте скажемо Зимі, чому ми так чекаємо Весну?
Вправа «Мікрофон» «Продовж речення : Я чекаю весну тому, що…»
- Я чекаю тому, що весною тепло.
- Я чекаю тому, що можна довго грати на вулиці із друзями.
- Я чекаю тому, що будуть весняні канікули.
- Я чекаю тому, що в мене навесні день народження.
Якщо вам так вже необхідна та Весна, то виконайте усі мої завдання і, можливо, я відпущу її! Ось вам конверт із завданнями.
Читайте - уважно, виконуйте - старанно!
Завдання складні – тому - до ЗУСТРІЧІ!
V. Узагальнення і систематизація знань учнів.
1. Вправа «Інформаційне бюро»
Учитель. Ну що ж діти, будемо рятувати Весну? Тоді читаємо перше завдання пані Зими.
Завдання:
- Згадайте і розплутайте прислів’я про весняні місяці.
2. Вправа «Плутанка» З’єднайте частини прислів’їв про весну. Прочитайте їх.
Завдання для І групи.
У березні зверху пече, зиму вимітає, а весну
в гості запрошує.
У березні день а знизу морозить.
У березні вже щука-риба з ніччю зустрічаються.
Березень березовим віником може хвостом лід розбити.
Завдання для ІІ групи.
Квітень водою славний, а в квітні додому прилітає.
Квітень-переплітень, а квітами гарний .
Хто у квітні не сіє, бо переплітає трохи зими,
трохи літа.
Де ластівка не літає, той у вересні не віє.
Завдання для ІІІ групи.
Травень ліси одягає - скупий буде врожай.
Як у травні дощ надворі, літо в гості чекає.
Травень холодний — то восени хліб у коморі.
Сухий і теплий май – не будеш голодний.
VІ. Опрацювання нового матеріалу.
Перевірка усвідомлення тексту учнями
- Як здавна люди зустрічати весну?(випікали обрядове печиво, подібне на пташок)
- яких птахів згадує автор у цьому тексті?
- малюнок
Фізкультхвилинка
- А на черзі ще завдання від Зими.
- Прочитайте вірш «Веснянка»
- Аналіз за змістом
- Читання вірша учнями
VІІ. Закріплення вивченого матеріалу.
2. Конкурс «Фото-натураліст»
- Завдання від Зими : Зима передала нам корзину з весняними квітами. Але це квіти не справжні, а на фото. Кожна група витягує із корзини 2 зображення рослин, обговорюють їх у групі і називають .
Завдання від Зими (робота в групах): вставте пропущені слова в тексті та зачитайте його.
1 група:
- Коли ж ти, ______люба, розтопиш весь______ і сріблясті ручаї полинуть у_______, в яри?
Та ось повертаєшся зі_______ і мружиш очі від__________ світла.
2 група:
Це ж ________ місяць прийшов – перший місяць________. Уже мчать до нас веселі ______. Прилітають жайворонки та________ зяблики.
3 група:
На пагорбках, на схилах, зацвіли наші перші весняні квіти - _________.
Соромливо виставив свою фіолетову квітку__________ _____. Муха вже ________ на сонечку. А по – справжньому сонце почне оживляти вже після __ _________, коли день дорівнює ночі. Йде справжня весна.
YІІІ. Виготовлення квітів
- Молодці, діти, добре справились із завданням Зими. Зима передавала нам корзину з фотографіями квітів , а ми спробуємо наповнити цю корзину теж квітами. Можливо це розчулить нашу Зиму і вона звільнить нам Весну.
Працюйте з душею, порадуйте Зиму і один одного гарними квітами, бережіть час, не тратьте його на зайві розмови.
Створення композиції квіткового кошика.
( Гарні квіточки, охайно виконані, вкладено у роботу душу та частинку серця, одразу видно, що ви працелюбні діти, справжні українці.)
ІХ. Підсумок уроку
А зараз кожен з вас оцінить свою роботу на уроці за допомогою кола успіху
- З яким віршем ми познайомилися на уроці? Хто його автор?
- Який вид роботи вам найбільше сподобався?
(Діти дарують Зимі кошик із підсніжниками, Зима виконала свою обіцянку.)
Дз с.113 читати виразно вірш, дати усно відповіді на запитання.