«Олександр Олесь. (О.Кандиба). Експресивне висловлювання патріотичних почуттів у вірші «О слово рідне! Орле скутий!..».

Про матеріал

Допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст, красу поезій письменника, модерніст­ські тенденції в них; дослідити поетичну спадщину О. Олеся; визначити провідні мотиви поезій, пояснити ритмомелодійні особливості, художні засоби; навчати учнів визначати поетичні жанри

Перегляд файлу

Катеринівська загальноосвітня школа I-III ступенів

Лозівської районної ради Харківської області

 

 

 

 

 

 

 

 

Урок з української літератури

на тему:

«Олександр  Олесь. (О.Кандиба). Експресивне  висловлювання  патріотичних  почуттів  у  вірші  «О  слово  рідне! Орле  скутий!..».

 

 

 

                                                                 Підготувала

                                                     вчитель української мови та літератури,

                                   Дейнеко Олена Ігорівна

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Катеринівка 2017

 

 

Тема: Олександр  Олесь. (О.Кандиба). Експресивне  висловлювання  патріотичних  почуттів  у  вірші  «О  слово  рідне! Орле  скутий!..

Мета:

 допомогти учням усвідомити ідейно-художній зміст, красу поезій письменника, модерніст­ські тенденції в них; дослідити поетичну спадщину    О. Олеся; визначити провідні  мотиви поезій, пояснити ритмомелодійні особливості, художні засоби; навчати учнів визначати поетичні жанри;

     розвивати на­вички вираз­ного, вдумливого читання поезій, їх аналізу, висловлення власних вражень і думок про них; аналізу художніх образів, уміння висловлювати власні міркування з приводу особливостей поезії митця;

    виховувати усвідомлення того, що любов до рідного краю — джерело твор­чої наснаги, мрія — природне прагнення людини жити краще, спонукати  до активної діяльності; виховувати любов до мови, поезії, природи, ес­тетичний смак.

Тип уроку: комбінований

Обладнання: портрет письменника, підручник,  хрестоматія, виставка творів, роздатковий  матеріал. Запис романсів, створе­них на слова О. Олеся.

Теорія літератури: неоромантизм, символізм, засоби виразності в поезії.

ХІД УРОКУ

 І. Організаційна частина

ІІ. Актуалізація опорних знань, умінь, навичок

Літературознавча хвилинка

Літературна  вікторина  «Квіти  О.Олесю»

           Кожна пара  учениць    отримує  пелюстку,   на  якій  знизу  написані  запитання,  коли  команда  вірно  відповідає  на  запитання,  одна  із  учениць   прикріпляє  пелюстку  біля  портрету  письменника.

 

 

 

 

 

 

 

 


Візитна  картка  твору.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

  Життя сповнене привабливості й таємниць, треба лише пройти його,  не схибити, побачити його красу і досконалість. Закінчити урок я хочу  такими словами:

Щоб жити краще, вище!
О, Більше світла! Більше сонця!
Бо суть тобі дана й відкрита:
Цвісти й горіти в пустку світу
З красою й  усмішкою йти, 
щоб краще жити.

 ІІІ.  МОТИВАЦІЯ НАВЧАЛЬНОЇ ДІЯЛЬНОСТІ УЧНІВ

     Вступне слово вчителя

У літературний процес Олександр Олесь увійшов і утвердився як тонкий лірик, співець краси й сили кохання, природи й долі рідного краю, поет надії і віри. Читачів буквально зачаровували алітера­ції та асонанси поезій Олеся, а його щире, проникнуте співчуттям до знедолених слово викликало співпереживання й довіру.

Спробуймо й ми перейнятися чаром поетичного слова Олексан­дра Олеся.

ІV. Повідомлення теми й мети уроку

Сьогодня ми з вами

Які ж основні мотиви лірики Олександра Олеся?

V. Сприйняття й засвоєння учнями навчального матеріалу

Слово вчителя

Громадянська лірика О. Олеся

Громадянська лірика — це особиста позиція поета в суспільстві, його пе­реконання, ідеали, ставлення до рідної мови, до національної культури, іс­торії,

іншими словами — сила, привабливість, правдивість, краса і цінність його поетичного слова для сучасних і наступних поколінь.

Ідейно-художній аналіз поезії

  •                   Прочитайте першу стофу вірша. Чому автор зіставляє рідне слово з «орлом

скутим», «співочим громом батьків»?

  •                   Що є рідна мова для ліричного героя? Якого значення він надає рідному

слову?

  •                   Які образи протиставляє автор? Розкрийте їх символічний зміст.
  •                   У чому, на думку автора, сила слова?
  •                   Визначте ідею вірша.

Узагальнення

Турбота поета про долю рідного слова, «чужинцям кинутого на сміх» осо­бливо гостро поставлена в поезії «0 слово рідне! Орле скутий!». Як і в бага­тьох інших випадках, громадянський пафос вірша тут поєднано з глибокою задушевністю, ліричністю. Вірш 0. Олеся «О слово рідне! Орле скутий!» — пристрасний гімн рідному слову. Поет прославляє народ, який зберіг рідну мову в страшну годину, «коли він сам стоять не міг». Слово в поезії О. Олеся може бути мечем і сонцем. Слово — це душа народу і її, душу, можна збе­регти, тільки зберігши мову. У поезії Олесь не оспівує слово, а закликає його спочатку стати мечем, а в наступному рядку — сонцем. Сонце і меч — знову протилежні символи. Слово, як і життя, у розумінні Олеся,— це єд­ність протилежностей. Це скутий орел, співочий і забутий грім. На початку вірша Олесь з болем констатує, що рідне слово кинуте на сміх чужинцям, його зреклися діти. Одначе вже в наступній строфі слово оживає і сміється в шумі дерев і музиці зір, у співі степів і реві Дніпра. У чому ж сила слова? Слово-меч захищає, стає в обороні рідної землі, а слово-сонце, освітивши край, вселяє надію в безсмертя народу. Олесь переконаний, що народ живий доти, доки живе його слово. Для автора доля рідної землі, як і його особиста, не­віддільна від долі рідного слова. Можливо, саме тому, коли Олесь опинився в еміграції, його поезія так і не піднялась до тих висот, яких вона сягнула тоді, коли митець був разом зі своїм народом.

 Слово викладача.

Громадська лірика — це особиста позиція поета в суспільстві, його переконання, ідеали, ставлення до рідної мови, національної культури, історії, іншими словами — сила, привабливість, прав­дивість і цінність його поетичного слова для сучасних і наступних поколінь.

До громадської лірики належить вірш О. Олеся «О слово рідне! Орле скутий!..».

Виразне читання вірша «О слово рідне! Орле скутий!..»

О слово рідне! Орле скутий!..

Чужинцям кинуте на сміх!

 Співочий грім батьків моїх,

Дітьми безпам’ятно забутий.

 

 О слово рідне! Шум дерев!

Музика зір блакитнооких,

Шовковий спів степів широких,

Дніпра між ними левій рев…

 

О слово! Будь мечем моїм!

Ні, сонцем стань!

Вгорі спинися, Осяй мій край і розтелися

Дощами судними над ним

 

 

Словникова робота, обмін враженнями, евристична бесіда.

 Чому автор називає мову «орлом скутим»? (Бо вона могутня, горда, але їй перешкоджають у розвиткові.)

  • До чого закликає слово поета і чому? (Бути зброєю, сонцем у боротьбі за краще майбутнє рідного краю.)
  • Які художні засоби у вірші найбільш виразні? (Риторичні звертання, окличні речення; епітети й метафори «співочий грім», «Дніпра... левій рев», інверсія та ін.)
  • Поясніть вираз «розлетися Дощами судними над ним». (Це метафора, що натякає на покарання за знехтування мови, на очищення, відновлення любові народу до своїх духовних ціннос­тей.)

«Я - дослідник».

Знайдіть у творі образи-символи та поясніть їх значення.

 Орієнтовні відповіді:  «орле скутий» - неволя,

рабство  «музика зір» - милозвучність,

 гармонійність  «левій рев» - сила,

перемога  «дощами судними» - покарання, очищення

 

Символи у поезії «О слово рідне! Орле скутий!..»

 

“орле скутий”

Неволя, рабство

 

 

 

 

 

Коментар учителя

Вірш О. Олеся «О слово рідне! Орле скутий!» — пристрасний гімн рідному слову. Слово — це душа народу і її, душу, можна зберегти, тільки зберігши мову. Олесь переконаний, що народ живий доти, доки живе його слово. Для автора доля рідної землі, як і його особиста, невіддільна від долі рідного слова. Можливо, саме тому, коли Олесь опинився в еміграції, його поезія так і не піднялась до тих висот, яких вона сягнула тоді, коли митець був разом зі своїм народом.

V. Узагальнення вивченого матеріалу

.. Інтерактивна вправа «Мікрофон».
• Продовжіть речення.
«Мене зачарував ...» 

«Мене вразила (здивувала) думка ...» 

«Поезія О. Олеся, на мій погляд, ...»

VІ. Висновок

 Оголошення результатів навчальної діяльності учнів

VIІ. ДОМАШНЄ ЗАВДАННЯ 

1. Вміти виразно читати й аналізувати вірші О. Олеся, вивчити вірш

 «О слово рідне!Орле, скутий». напам’ять.

2. Творче  завдання.
Написати твір-мініатюру: «Мої  роздуми  про  творчість   О.Олеся »

Середня оцінка розробки
Структурованість
5.0
Оригінальність викладу
5.0
Відповідність темі
5.0
Загальна:
5.0
Всього відгуків: 1
Оцінки та відгуки
  1. Булавицька Вікторія Миколаївна
    Загальна:
    5.0
    Структурованість
    5.0
    Оригінальність викладу
    5.0
    Відповідність темі
    5.0
docx
Додано
23 березня 2018
Переглядів
9472
Оцінка розробки
5.0 (1 відгук)
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку