Ольга Кобилянська в осмисленні Івана Франка
Українська література кінця ХІХ – початку ХХ ст. одержала в працях І.Франка найгрунтовніше осмислення. Саме цей період розвитку української літератури,завдяки творчості Ольги Кобилянської та Іванові Франко набуває європейського звучання. Перший український журнал європейського рівня
« Літературно – науковий вісник» ( редактори І.Франко та М.Грушевський) ( від 1898 р.) започатковує нову еру в історії культурного життя України.
Прагнення художньо осмислити життя в Ольги Кобилянської виявилося дуже рано. Та брак освіти, життєвого досвіду, складні обставини спричинилися до того що її літературне « учиння» як мало в кого з українських письменників тривало дуже довго. По – різному поставились критики до перших творів письменниці та в одному зійшлися всі – у літературу ввійшов свіжий непересічний талант. Такої високої оцінки була удостоєна О.Кобилянська від знаних літераторів того часу : М.Павлика, Лесі Українки, Осипа Маковея. Та особливого значення набув вагомий голос Івана Франка.
Особисте знайомство двох письменників відбулося в 1890 році, і з того часу починається творча співпраця двох великих особистостей.
І.Франко в ряді оглядових статей характеризує творчість Ольги Кобилянської як приклад певних тенденцій в українській та європейських літературах. Водночас учений дає влучну характеристику авторській індивідуальності письменниці : « Вона ( О.Кобилянська) –М. Г. ) яка виводить у своїх оповіданнях ( «Царівна», « Русалка» , «Valse Mélancolique») жіночі теми, сюжети яких вище за своє середовищє і які прокладають собі дорогу . Письменниця у своїх перших ескізах спробувала писати в манері французьких символістів. Але незабаром її талант вступив на більш правильний шлях, і вона дала ряд прекрасних картин буковинської природи і його народу ( « Битва», « Некультурна», « За готар»), а також великий роман про життя буковинських селян « Земля», пронизаий глибокої поезії і зображуючий приголомшливу драму братовбивства за володіння землею» Жанр оглядної статті дав можливість І. Франкові побачити найсуттєвіші риси не тільки одного письменника, а й окремих його творів. Порівнюючи твори Осипа Маковея та Ольги Кобилянської, вчений пише, що набагато вище від творів О. Маковея треба поставити « Царівну» Ольги Кобилянської, незважаючи на певну невдалість композиції. В усякому разі
« Царівна» - це повість, основана не на інтригах та любовних пригодах, а на психологічному житті пересічних людей. «Се майтерна, тонко гаптована тканина, якій бракує лише руки енергійного артиста, який міг би злучити поодинокі рядом сцени в гарний і ефектний малюнок». Варто зауважити, що І. Франко мав у своєму розповсюдженні перше видання повісті.
Цікаво простежити жанрову номінацію згаданого твору у тогочасній критиці. Осип Маковей іменував твір повістю,а Леся Українка вважала його великим психологічним романом. Сама ж Ольга Кобилянська визнала жанрову номінацію твору в листі до С. Смаль – Стоцького – « психологічна студія».
Е. Панчук у статті « Іван Франко і Буковина» відзначав, що І. Франко користувався великою популярністю, і не випадково молода письменниця мріяла познайомитись з найвидатнішим письменником того часу, попросити в нього поради, вислухати його думку про свою творчість. Іван Франко зазначав « Перше її оповідання я признав не вартим друку з-за його солодкувато – сентиментального стилю, проте а ні на хвилину від першої появи Кобилянської на полі нашої літератури не сумнівався про її талант».
Треба сказати , що О.Кобилянська не в усьому погоджувалася з І.Франком.
« Великою заслугою письменниці є те , що її герої витиснули вже або бодай звернуть на себе увагу русинів, щоб побіч дотеперішніх Марусь, Ганнусь, Катрусь з»явились жінки, які можуть стати на рівень жінок європейського характеру, а не обов»язково галицько – руського». Тому письменниця стверджувала, «що критика не особливо впливає на неї, і вона буде писати там , де наказує її голос, її вдача.»
Оцінку творчості О.Кобилянської знаходимо не тільки в оглядових статтях І.Франка але ї у листах письменника до європейських інтелектуалів того часу. Власне у листі до Ватрослава Ягича від 8 листопала 1905 р. в якому характеристика творчості буковинської письменниці була найпречудовішою. Видатний славіст , професор Віденського університету, промотор докторської дисертації І.Франка у листі до українського письменника від 16 жовтня 1905 р. просить дати свою оцінку творчості Ольги Кобилянської з нагоди висунення її на здобуття австрійської літературної премії. Авторитет у літературних справах Австро – Угорщини В.Ягич писав « Ні на хвилину не сумніваюсь, що повинен її гаряче рекомендувати , тому що не має часу прочитати її новели , роману, нариси, правда , дещо прочитав тут і там, але бракує узагальнюючого погляду на її творчі досягнення. Буду Вам дуже зобов»язаний, якщо зможете надати мені цілком коротку характеристику письменниці , яку міг би використати в своєму повідомленні…» ( 3, т.50, с.569)
У відповіді на лист віденського професора І.Франко детально характеризує творчість Ольги Кобилянської як письменниці. Він наголошує , що письменниця походить з українців – службовців, хоча виховувалася в німецькому дусі . Серед інших авторів, які мали вплив на письменницю були Якобсон та Ніцше.
У творах малої епічної форми письменниця, як вказує І.Франко завоювала багато прихильників серед української молоді, а завдяки перекладам стала широко відома у європейському німецькомовному світі.
Порівнюючі з нарисами і оповіданнями Ю.Федьковича , І.Франко вважав, що проза О.Кобилянської була значним кроком вперед у розвитку української літератури на Буковині. Лист І.Франка до Ягича є яскравим зразком епістолярної літературної критики , яка мала особливе значення для сприйняття української літератури в європейських країнах Зокрема І.Франко наголошував на подальшому розвитку творчості О.Кобилянської.
Рекомендуючи О.Кобилянську для здобуття австрійської літературної премії , І.Франко відмічав, « що письменниця є «визначним явищем» в українській новітній літературі». Найвидатнішою рисою її творчості є уникнення всякого шаблону. Серед українських письменниць вона
( О.Кобилянська) не має суперниць в жанрі новели й роману, а її
« Земля» крім літературної вартості , матиме тривале значення ще й як документ спроби мислення нашого народу і теперішнього важкого лихоліття» ( 3, т.50,с. 282)
Таким чином , творчість О.Кобилянської на початку ХХ ст.. стала явищем не тільки загальноукраїнського, але й загальноєвропейського масштабу. Роль літературної критики, в першу чергу завдяки могутнього таланту І.Франка, в цьому процесі була визначальною.
Лтература
1.Кобилянська О.Зібрання творів : У 5 т..-к.: Держлітвидав. України, 1963 , -Т.5
2.Пинчук Є. Іван Франко і Буковина // Вільна Буковина: Літ .- худ. Альманах
.- Чернівці, 1941.- с. 93-98
3. Франко І. Зібрання творів: У 50 т.- К.: Наук. Думка, 1976 - 1986
Нікітіна Анджела Миколаївна ,
вчитель українознавства
Строїнецька філія Новоселицького ліцею № 3