Пропонований конспект уроку допоможе поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях О.Кобилянської; розглянути характери, ідеали, цінності літературних героїнь; проаналізувати філософію жіночого самовираження; з'ясувати роль музики як невід'ємної складової авторської ідейно-естетичної свідомості; розвивати вміння аргументовано висловлювати власні роздуми, виховувати любов до прекрасного.
Ім` я уроку: «Слова зворушеного серця»
Мета уроку: поглибити знання учнів про життєвий і творчий шлях О.Кобилянської; розглянути характери, ідеали, цінності літературних героїнь; проаналізувати філософію жіночого самовираження; з’ясувати роль музики як невід’ємної складової авторської ідейно-естетичної свідомості; розвивати вміння аргументовано висловлювати власні роздуми, виховувати любов до прекрасного.
Цілі уроку. Учні знатимуть: зміст виучуваного твору, сутність порушених у ньому проблем. Учні вмітимуть: вдумливо читати твори, висловлювати своє ставлення до прочитаного.
Тип уроку: урок вивчення нового матеріалу.
Форма уроку: урок-синтез мистецтв.
Обладнання: портрет О.Кобилянської, інтелект-картка, презентація.
Методи, прийоми, форми: слово вчителя, бесіда, випереджувальні завдання, робота в групах.
Випереджувальні завдання: «Уявне інтерв'ю з героями».
Я шаліла внутрішньо від музики…
Ольга Кобилянська
Хід уроку
Слайд 1
І. Мотиваційний етап.
1.1. Забезпечення емоційної готовності до уроку.
Учитель. Доброго дня, дорогі друзі! Перш ніж розпочати урок, хочу побажати вам гарного настрою та легкого засвоєння теми.
Слайд 2
1.2. Актуалізація суб'єктного досвіду.
Від дня народження і до останньої хвилини
Є мить прекрасна - це життя людини.
По-різному йдемо життєвим шляхом:
Хтось пролітає непомітним сірим птахом,
Комусь доводиться пливти за течією,
А хтось горить яскравою зорею...
Життєвий шлях людини...У кожного він свій. Дуже часто життя людини порівнюється з дорогою. Чому? (відповіді учнів)
Слайд 3
Завдання. Доберіть епітети до надзвичайно важливого слова «життя», якщо мова йде про людину, яка «горить яскравою зорею»? (Життя змістовне, яскраве, величне, безцінне)
Слайд 4
Учитель. Так, О. Кобилянська — письменниця-новатор, яка у своїх новелах та повістях «безлику жінку» зробила «людиною» та «царівною». Героїні її творів наділені неабияким інтелектом, силою волі, високою мораллю та інтелігентністю.
Сьогодні на уроці ви маєте нагоду ще раз вдихнути атмосферу духовного життя О.Кобилянської, краще збагнути її творчі інтенції і, безумовно, збагатитеся самі. Тож запрошую до роботи над новелою О.Кобилянської «Меланхолійний вальс».
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
Учитель. На минулому уроці ми вивчали новелу Ольги Кобилянської «Valse melancolique», тож давайте перевіримо наскільки добре ви його засвоїли.
2.1. Робота над текстом.
Прийом «Вибудуй сюжет»
А. Відмова дядька від утримання Софії, її смерть (кульмінація).
Б. Розповідь про Марту й Ганнусю (експозиція).
В. Будні трьох приятельок (розвиток дій).
Г. Враження служниці після першої зустрічі з майбутньою квартиранткою (зав’язка).
Д. Життя героїнь після Софіїної смерті (розв’язка).
Літературна гра «Чи уважний ти читач»
ІІІ. Оголошення теми та мети уроку.
Слайд 10
3.1. Тема нашого уроку: Ольга Кобилянська. «Valse melancolique». Життєві долі жінок-інтелігенток, які намагаються знайти своє щастя та найповніше виявити багаті духовні сили.
3.2. Робота в зошитах
Учитель. У зошитах запишіть число, класна робота та тему нашого уроку.
Слайд 11
3.3. Повідомлення мети уроку
Учитель. Сьогодні на уроці ми продовжимо розглядати новелу О. Кобилянської «Valse melancolique». Наше завдання:
3.5. Робота з епіграфом
Слайд 12
Учитель. Епіграфом до нашого уроку стали слова Ольги Кобилянської «Я шаліла внутрішньо від музики…».
IV. Мотивація навчальної діяльності учнів
Слайд №13
Учитель. Музика в житті О.Кобилянської відігравала чи не найважливішу роль: допомагала у хвилини розпачу та зневіри, підбадьорювала, надихала, не давала замкнутися в собі. Ви знаєте, що сім’я Кобилянських була творчо обдарована музикально. Ольга Кобилянська грала на фортепіано, лише два місяці навчаючись музичної грамоти, а ще грала на дримбі та цитрі. Письменниця знала багато українських, російських, німецьких пісень та романсів…
Улюбленим композитором Ольги Кобилянської був Ф.Шопен, а ще їй подобалася музика Ф.Ліста, Р.Шумана, Л.Бетховена, Ф.Мендельсона, В.Моцарта, Й.Брамса, М.Лисенка.
Слайд №14
«…музику люблю пристрасно, і вона має на мене дуже сильний, майже потрясаючий вплив», – зізнається письменниця чеському етнографу Франтішеку Ржегоржу у листі від 17.01.1898 р.
Музика облагороджувала, давала моральне задоволення, і вона цьому піднесенні хотіла подарувати приємні хвилини спілкування з музикою і близьким людям.
На фоні етюду Ф. Шопена «Valse melancolique».
«Я писала, коли любила, писала, коли терпіла, писала, коли не находила знадвору бажань своїх особистих, коли бачила кривду…», — зізнається О. Кобилянська.
Вона не просто писала, вона вплітала музику в поетику твору, музика стала для неї творчим імпульсом і приводом до роздумів про проблему жіночого щастя.
V. Сприймання та засвоєння учнями нової навчальної інформації.
Слайд 15
Учитель. По-особливому Музика зазвучала у новелі О. Кобилянської «Valse melancolіque». Її герої, творчо обдаровані жінки – художниця Ганна, піаністка Софія та вчителька Марта, натури творчі, неординарні, емоційні, духовно багаті, – тонко відчувають музику, висловлюють свої емоції через неї. Музика є втіленням мрії про високий і недосяжний світ, виступає захистом від усіх життєвих негараздів, тому героїні й шукають у ній порятунку від драматизму життя. Музика також виражає сильну, горду й водночас ніжну та вразливу вдачу героїнь, тонко відтворює їхні настрої та душевні стани.
До речі…
Творча манера письма Ольги Кобилянської, при якому вона висловлює думки про філософський вплив музики на особистість, за словами Лесі Українки, зумовила появу нового «симфонічного жанру» в українській літературі. «Музично-пластична поема в прозі».
Слайд 16
Увага! Проблемне питання!
Учитель. Тож центральним персонажем у новелі «Valse melancolique» стає власне Музика. З неї починається твір: «Не можу слухати меланхолійної музики. А вже найменше такої, що приваблює душу ясними, до танцю визиваючими граціозними звуками, а відтак, зрікаючись їх незамітно, ллється лиш одною широкою струєю смутку!». Музикою він закінчується: «Не можу позбутися до сьогоднішньої днини думки, що музика позбавила її життя… Одною-одніською, тоненькою струною вбила її!..».
Слайд 17
5.1. Метод – творче читання. Прийоми – коментоване, виразне читання, читання під музику.
Учитель. Мотив вальсу у творі наскрізний і об’єднує всі події в завершене ціле.
Вальс героїня грає тричі. І звучить він по-різному.
Слайд 18
(Виразне читання уривка під музику Ф. Шопена «Етюд 24 c-moll»)
Робота з текстом: зачитати уривок, де Софія виконує вальс (вдруге).
Завдання. Спробуйте уявити зображені автором картини. Після читання запишіть до зошитів, що відчули, побачили, почули. Дослідіть відтінки звучання вальсу.
Слайд 19
«Відтак заграла.
Був сумерк, і вона грала з пам'яті.
Почала злегка, граціозно, немногими тонами якийсь вальс. Перша часть була весела, зграбна й елегантна. Друга змінилася.
Почалося якесь глядіння між звуками, неспокій, розпучливий неспокій! Спинялася раз по раз басових тонах, то нижчих, то вищих, відтак покидала їх і переходила шалено скорою галлою до вищих звуків. Звідси бігла з плачем наново до басів, - і знов глядання, повне розпуки й неспокою... все наново, знов ряд звуків у глибину...
Весела гармонія згубилася; остався сам шалений біль, торгаючий божевільно чуття, перериваний яснішими звуками, мов хвилевим сміхом. Грала більш як півгодини, відтак урвала саме посередині гами, що летіла в вищі звуки, акордом несамовитого смутку. Місяць світив і освічував цілу стіну кімнати й місце, де вона сиділа...»
Слайд 20
(Пауза (10 с.). Озвучення учнівських відповідей)
«Ланцюжок»
елегантний веселий неспокій розпука неспокій
шалений біль смуток
Учитель. Музика, мистецтво взагалі по-особливому впливають на долю митця, на розуміння ним щастя.
5.2. Увага! Проблемне питання!
Слайд 21
5.3. Робота в групах.
Завдання групам:
1. Прочитати наведений уривок. Про кого йдеться в наведеному уривку?
Завдання для першої групи.
«Ти - ще неушкоджений новітнім духом тип первісної жінки, що нагадує нам Аду Каїна або інших женщин з біблії, повних покори й любові. Але ж не вихованням виплеканої покори і любові,лише покори і любові з першої руки, з природи.Ти й без науки була б та сама, що тепер. Жертвувала б себе з напору вродженої доброти, без намислу і без претензій до подяки Ти - тип тих тисячок звичайних, невтомно працюючих мурашок, що гинуть без нагороди, а родяться на те, щоб любов`ю своєю удержувати лад на світі...» (Марта)
Слайд 23
Завдання для другої групи.
«Була незвичайно доброго серця: тут в одній хвилі кидалася, гарячилася й змагалася, а вже в другій була добра. Товариством, в яке входила, і товаришки, що її любили, розпестили її, догоджуючи їй у найменшій дрібниці, боготворячи її задля краси й таланту та оригінальних помислів. Належала до різних товариств, не жалувала нічого, а визичуваних товаришка грошей не приймала ніколи назад. Любила над усе елегацію, називаючи се третьою важною заповіддю в умовах до щастя; бувала через се не раз навіть несправедлива в осуді людей, але до елегації тягло її, мов дитину до квітки.» (Ганнуся)
Слайд 24
Завдання для третьої групи.
Наступний уривок читається під музичний супровід (Ф. Шопен. Етюд 24)
«До того розцвіту моєї душі потребувала я лише кількох слів його любові - ми ніколи не говорили про любов до себе... вона існувала між нами лише німою музикою..., як цвіт потребує не раз лише легкого подуву вітру до повного розвитку, без огляду на те, що пізніше настане; але він не вимовив їх. Мав їх у душі, носив їх у голосі, носив в очах, але не вимовив їх... І я шукала причини тої мовчанки , що мене вабила, шукала... Ні! шукаю її ще й тепер не можу її віднайти! Витрясла йому всі лелії зі своєї душі під ноги, а він не пізнав їх». (Софія)
«Жінка очима жінки» — «Вживання в образ».
Завдання 2 (для дівчат):
Робота І групи. Характеристика образу Марти (можливий варіант відповіді)
Слайд 26
Марта. Я ─ втілення любові. Стримана, терпляча, жіночна, «ладна обійняти весь світ», «вчилася музики, язиків і різних робіт ручних». За словами Ганни я була вроджена жінка і матір. Мрію стати вчителькою, готуюся до іспиту, самотужки заробляю на життя викладанням англійської мови. У мене дуже м’який і поступливий характер, наділена глибокою здатністю до співпереживання. Тому стала найкращою подругою малярки Ганни. Підтримувала її захоплення мистецтвом та ідеї жіночої емансипації. Однак своє щастя бачу в коханні й родинному житті. Ганна називає мене доматоркою, господинею: «…такі, як ти, Марто, такі, як ти, творять ту велику силу, що пригноблює таких, як я. Масою пригноблюєте ви нас, поодиноких, і ми загибаємо, мов той цвіт без насіння, через вас». Симпатизувала піаністці Софії Дорошенко за її незвичайну, витончену натуру. Я інтуїтивно відчувала, що за пронизливою мелодією меланхолійного вальсу приховується болюча особиста драма. Закохалась у молодого університетського викладача, знайшла з ним своє щастя. Стала доброю дружиною й матір’ю. для мене визначальними залишаються традиційні родинні цінності. «Я проста робітниця, тип послугача з природи вже, що не наділила її навмисно тим гордим даром, щоб повзав… Тому повзаю й корюся до сьогоднішньої днини й належу до тих тисячок, що родяться на те, щоб без нагороди гинути!»»
Узагальнення. (Можливий варіант)
Марта – надзвичайно ніжна тонка лірична натура, хороша подруга, добра і надійна, турботлива дружина, вірна у коханні. Щасливо вийшла заміж і зажила повноцінним типовим життям.
Робота ІІ групи. Характеристика образу Ганнусі (можливий варіант відповіді)
Слайд 27
Ганнуся. Я походила «з доброї родини», тому «претензіональна і розпещена», емоційна, нестримана, примхлива, часто моя поведінка залежить від настрою. Але це тільки маска, за якою ховається добре серце, чиста, без фальшу, натура. Моя гарячковість швидко змінюється чуйністю та ласкою. Маю правильні риси і дуже живі блискучі очі. Збудована прегарно..
«Люблю над усе елеганцію, називаючи се третьою важною заповіддю в умовах до щастя…». Прагну максимальної незалежності, а ще моя заповітна мрія — стати мисткинею. Решта для мене другорядне, зокрема й кохання. Я не проти знайти «достойного чоловіка», будувати родину, але тільки за умови, щоб усе це не відволікало мене від творчості. «Не будемо, приміром, жінками чоловіків або матерями, лише самими жінками. Будемо людьми, що не пішли ані в жінки, ані в матері, а розвинулися так уповні».
Я як художниця не приймаю нічого приземленого, буденного, мене захоплює лише високе мистецтво, чиста краса. Не вважаю кохання чимось надзвичайним. Для мене найважливіше - талант, а ймовірний коханий - лише «живий образ». Одруження - вибір не серця, а розуму: «Я готова віддати руку першому-ліпшому заможному чоловікові, щоб тим щиріше віддатися штуці».
З Італії я повернулася з дворічним сином. Переконана, що моєму синові батько не потрібен, як і мені - законний чоловік. «Чоловік? Я не маю “чоловіка”... Але хлопець - мій. Я заробляю сама на нього, і він - мій. Ніхто не має права на нього, окрім мене...»)
Асоціативне акроузагальнення
Ганна – талант
Гармонійна
Акуратна
Надійна
Ніжна
Артистична
Турботлива
Амбіційна
Лагідна
Авторитарна
Непередбачувана
Творча
Робота ІІІ групи. Характеристика образу Софії (можливий варіант відповіді)
Слайд 28
Софія. Моє дитинство минуло в заможній родині банківського працівника. Розорення сім’ї, смерть батька, хвороба матері суттєво вплинули на мій характер — нервовий і водночас стриманий. Тяжко перенесла й трагедію свого першого кохання. Для мене кохання — не лише приязнь і теплі почуття до чоловіка. Я відчувала, що тільки так можна здобути цілісність буття, розвинути всі свої здібності. Він «мав стати сонцем для мене, щоб я розвинулася в його світлі й теплі вповні…». Але любов моя була «заширокою» для нього, щоб він міг зрозуміти й відповісти взаємністю, тож чоловік попросту втік.
Усе своє духовне життя зосередила на мистецтві. «Душа немов складалася з тонів і була сама олицетворенням музики. Вона вічно шукала гармонії». Єдиним моїм розрадником став музичний інструмент. «Можу цілу душу віддати резонаторові». Я прагнула опанувати гру на фортепіано в досконалості. Мріяла навчатися у Віденській консерваторії. Та мусила попрощатися з мрією про консерваторію, бо не було кому підтримати, покрити великі видатки для здобуття освіти у Відні.
Узагальнення.
Сенкан
Софія.
Вимоглива, цілеспрямована.
Сміється, страждає, сумує.
Віддає все музиці, навіть життя.
Жінка-загадка.
(Марта мріє про дружну родину, хоче мати хорошого чоловіка. Її кохання до молодого професора, з яким вона відвідує гурток англійської мови, щире й безкорисливе. Водночас вона не обмежується лише клопотами про щодень. Марта готується скласти іспити, щоб стати вчителькою, вивчає іноземні мови, навчається музики й «прерізних робіт», які в житті можуть їй знадобитися.
Слайд 29-30
Завдання для юнаків. «Жінка очима чоловіка».
Слайд 29-31
Слайд 32
Висновок:
У творі представлено три артистичні (мистецькі) натури Ганни, Марти та Софії. Героїні твору — сильні, вольові, самодостатні, горді та незалежні жінки, що прагнуть утвердитися в чоловічому світі. Вони різні за характером, але їх об’єднує любов до краси, прагнення до гармонії, фізичної та духовної досконалості. Вони не бояться лишитися незаміжніми, адже шукають щастя насамперед у собі
Учитель. Як і багато інших творів О.Кобилянської, «Меланхолійний вальс» має значною мірою автобіографічний характер.
Слайд 33
Теорія літератури.
Автобіографічний твір – літературний жанр: опис власного життєвого шляху на основі спогадів.
Учитель. Життя – симфонія, вальс або й маленька п’єса. І, на жаль, диригента часто вибираємо не ми. Але кожен творить своє життя сам, вибираючи свій темп, розмір і свою мелодію…
Література в колі мистецтв
*За мотивами поеми 1990 р. режисер Б. Савченко зняв кінофільм «Меланхолійний вальс».
ВІДЕО «Меланхолійний вальс» (1990 р., т/ф; режисер Б. Савченко),
* Красивий і глибокий спектакль «Меланхолійний вальс», ця яскрава інсценізація однойменної новели Ольги Кобилянської, вже не один рік з незмінним успіхом іде на сценах українських театрів.
ІV. РЕФЛЕКСІЯ
Слайд 36
Бесіда.
V. Домашнє завдання.
Слайд 37
Обов'язкове: написати есе «Чим збагатило мене знайомство з творчістю О.Кобилянської?» або «У чому неповторність творчості О.Кобилянської»?
За бажанням: 1. Створити діалог Софії і Марти про роль кохання і мистецтво у житті людини. 2. Намалювати ілюстрації до «Меланхолійного вальсу».
Заключне слово вчителя. Слова зворушеного серця письменниці залишають свій слід у свідомості майбутніх поколінь. Сподіваюсь, що твір О.Кобилянської залишить помітний слід у ваших серцях.
1