Олімпіадна математика у старшій школі – це спосіб удосконалити відмінну математичну базу, що дозволить розвивати здібності та заглиблюватися у вивчення математики, яке потребує додаткової підготовки та нестандартного підходу до вирішення завдань.
ОЛІМПІАДА ЯК ДІЄВИЙ СПОСІБ СИСТЕМАТИЗАЦІЇ ТА УЗАГАЛЬНЕННЯ ЗНАНЬ ПРИ ПІДГОТОВЦІ ЗДОБУВАЧІВ ОСВІТИ ДО ЗОВНІШНЬОГО НЕЗАЛЕЖНОГО ОЦІНЮВАННЯ
Оксана Павлівна Зенченко,
викладач математики і фізики
Дніпровського професійного
залізничного ліцею
Олімпіада з математики як вид змагання є відмінним розумовим поштовхом до набуття нових навичок. Користь проведення таких інтелектуальних боїв полягає у якісній підготовці, яка є дієвим способом узагальнення знань, що впливає на подальший результат. Участь в олімпіадах не тільки розширює кругозір та покращує абстрактне та логічне мислення, а й удосконалює творчі здібності.
Історія проведення олімпіад в Україні починається з 1961 року, коли було вперше проведено Республіканську олімпіаду УРСР, а перша Всеукраїнська олімпіада відбулася у 1992 році. Тепер Всеукраїнська учнівська олімпіада з математики – це щорічне учнівське змагання, яке проводиться у відповідності до наказу Міністерства освіти і науки України [1]. Плануються події та заходи, що пов’язані з математичними олімпіадами в Україні та Києві, які зазначено на сайті «Українські математичні олімпіади». Питання підготовки та проведення олімпіад, організація гуртків та факультативів, індивідуальних та групових занять, тренувальних зборів для учасників усіх рівнів [2]. Також стали актуальними, в теперішній час важких подій, дистанційні олімпіади і конкурси. Наприклад, олімпіади: «На Урок», «Всеосвіта», від Learning.ua, Google Sites на базі Харківського національного університету імені В. Н. Каразіна; конкурси: «Кенгуру», «Олімпіс», «(Не)шкільна математика» та багато інших. Цікаво, що розробники олімпіади від Learning.ua передбачили те, що деяким учням питання їхнього рівня можуть видатися легкими, тож учасникам, які правильно виконують завдання свого рівня, пропонуватимуться складніші. За основу складання Олімпіади команда Learning.ua орієнтується на американську систему розроблену NWEA та їхні MAP тести. Інтерактивні завдання повністю покривають навчальну програму Міністерства освіти і науки України, а також міжнародні освітні стандарти з математики Common Core [3].
У підготовці до олімпіади з математики застосовуються прийоми систематизації та узагальнення, що дозволяє структурувати отриману інформацію, щоб освоїти великі її обсяги, а також зберегти та закріпити отримані знання. Учасники олімпіади ретельно готуються до змагання. Вони читають додаткову літературу, відвідують факультативи та намагаються вдосконалити знання з предмету. Це є позитивним моментом в етапі узагальнення знань з предмету. Тестова форма олімпіади припустима для зовнішнього незалежного оцінювання, де треба перевірити середній рівень знання предмету. Систематизація інформації передбачає поетапне освоєння за участю певної логіки та зв’язків між об’єктами, що вивчаються. Виклад засвоєного матеріалу, під час підготовки, здійснюється послідовно і цілісно. Цей процес існує як основа при формуванні системи з об’єктів та процесів дослідження. Що стосується узагальнення знань, то ця форма включає виявлення якостей досліджуваних об'єктів, на основі чого відбувається формування понять і перетворення об'єктів. Для уроків узагальнення та систематизації застосовується дидактичний матеріал. Наприклад, застосування різних графіків, таблиць і схем, під час використання яких, акцент робиться на окремих елементах та їх взаємозв’язках, щоб навчити порівнювати, зіставляти об’єкти та їх ознаки.
Основними прийомами, за допомогою яких здійснюється систематизація та узагальнення знань, є наступними:
- формування завдань узагальнюючого характеру;
- вирішення завдань, які потребують застосування комплексних знань;
- складання порівняльних таблиць;
- пошук аналогії.
Олімпіадні завдання не стандартні, що вчить дивитися на них з різних сторін і розглядати під різним кутом. Дуже важливою є здатність правильно застосувати знання. Не просто вивчити матеріал, а розуміти, як і де його можна використати. Вирішення таких завдань добре тренує мислення та гнучкість розуму, допомагає узагальнювати і якісно закріплювати набуті знання. Участь в олімпіадах також розвиває впевненість у собі, підвищує стресостійкість. Адже олімпіада – це переживання та хвилювання, а відповідно і стрес. Цю якість необхідно розвивати як здатність перебороти страх під час складання ЗНО. Плюс до всього, відмінне тренування та саморозвиток, тому що олімпіадні завдання відрізняються оригінальністю та часто мають кілька способів вирішення. Зустрічаються завдання аналогічні торішнім, які можна використати як гарну підготовку до змагань. Також важливо під час підготовки знайти індивідуальний підхід до учня, зацікавити прагненням до високої якості роботи.
Головна мета участі в олімпіаді – це підвищення мотивації до вивчення і зацікавлення навчальним предметом. Олімпіада з математики «На Урок» допоможе узагальнити знання та підготуватися до подальшого вивчення тем. В ній можуть взяти участь всі учні без винятку. Завдання олімпіади зручно використовувати тричі на рік – восени, взимку та навесні. Це розкриє здібності учнів та виявить прогалини, над якими потрібно ще попрацювати в процесі підготовки здобувачів освіти до зовнішнього незалежного оцінювання. Участь в олімпіаді є безкоштовною та пройти її можна лише один раз у сезон. Олімпіада складається з 15 цікавих завдань алгебри та геометрії різних ступенів складності, які оцінюються різною кількістю балів. Вчитель може побачити та одразу і проаналізувати результати олімпіади, які представлено в зручному форматі у вигляді таблиці результатів (рис. 1) та відповідей учасників (рис. 2).
Рис. 1
Рис. 2
До переваги можна віднести те, що немає потреби роздруковувати завдання. Інтернет-олімпіада проходить дистанційно. На виконання всіх завдань дається 45 хвилин. Якщо виконання онлайн-олімпіади відбувається під час уроку, її результати можна зарахувати та перевести в оцінки. Завдання розраховані на учнів із різним рівнем підготовки, тому кожен зможе проявити себе та перевірити знання з предмета [4]. Доступи до олімпіади вказані на бланках «Запрошення» з паролями, які роздруковує вчитель (рис. 3).
Рис. 3
Отже, математика потрібна всім, бо вона розвиває мислення, вчить аналізувати та систематизувати; знаходити закономірності та встановлювати причинно-наслідкові зв'язки; мислити логічно, стратегічно та абстрактно. Чим складнішими стають математичні завдання, тим більше навичок потрібно для їх вирішення. Учень вчиться розмірковувати, вибудовувати послідовності, продумувати алгоритми, жонглювати відразу кількома поняттями, і ці навички входять у звичку [5].
Як висновок, олімпіадна математика у старшій школі – це спосіб удосконалити відмінну математичну базу, що дозволить розвивати здібності та заглиблюватися у вивчення математики, яке потребує додаткової підготовки та нестандартного підходу до вирішення завдань.
Посилання на реєстрацію і участь
в дистанційних олімпіадах і конкурсах:
https://naurok.ua/student/events
https://learning.ua/olimpiada/
https://sites.google.com/view/i-math-olymp/головна-сторінка
https://www.olimpis.com.ua/ua/konkurs-z-matematiki/novini-konkursu
Використані джерела:
1. Всеукраїнська учнівська олімпіада з математики
https://uk.wikipedia.org/wiki/
2. Українські математичні олімпіади
3. Олімпіада з математики Learning.ua
https://learning.ua/matematyka/
4. «На Урок»
https://naurok.com.ua/olimpiada
5. Навіщо потрібна математика?
https://logiclike.com/math-logic/interesno-polezno/zachem-nuzhna-matematika