В роботі представлені орієнтовні варіанти олімпіадних завдань рівня шкільного туру з української мови та літературного читання для учнів 3 класу
Олімпіадна робота
з української мови та літературного читання учня (учениці)
3 - _ класу
__________________________________
Прочитай текст.
Загублені рукавички
Товаришів у мене багато — у школі, в нашому класі й у сусідських дворах. Але найбільше дружу з Ігорем. Ми живемо в одному будинку й навчаємося в одному класі, і сидимо за однією партою.
Яка в нас дружба — судіть з такої пригоди.
Коли похолодало й випав сніг, Ігореві, купили зелені рукавички.
Я теж захотів такі самі. Мама купила й мені.
Одного разу на перерві ми кидалися сніжками. Як подзвонили на урок, припинили гру, вбігли в клас, глянули — а в нас обох немає по рукавичці. У мене лівої, в Ігоря — правої.
Наступної перерви всім класом шукали. Перерили в шкільному дворі увесь сніг і не знайшли.
— Ну, де вона пропала? — сумував Ігор. — Тепер удома лаятимуть.
— І мене …. — журився я.
Після того вже й учителів мало слухали на уроках. Все думали про загублені рукавички.
“А що, як віддати йому свою рукавичку? — раптом подумав я. — У нього ж права, в мене — ліва. Якраз буде пара!..”
Так і зроблю — віддам свою. Тоді вдома не узнають, що він загубив . Але якщо вже віддавати Ігореві свою рукавичку, то треба, щоб і він про це не знав!..
Так і зробив. Наприкінці останнього уроку засунув рукавичку в Ігорів ранець.
Однак вийшло непередбачене, довелося самому дивуватися.
Коли я вдома виклав на стіл зі свого ранця книжки та зошити, то разом з ними витягнув і зелену рукавичку. Подумав, що ми з Ігорем переплутали ранці. Таке вже було, бо ранці однакові. Щоб остаточно переконатися в тому, подивився на зошити. Зошити мої. Значить, не переплутали. А як же тоді в мій ранець потрапила оця рукавичка? Адже я добре пам’ятаю, що засовував її в Ігорів портфель.
Стривай, рукавичка ж із правої руки! Тепер ясно… виявляється, Ігор теж хотів мене виручити й засунув у мій ранець свою рукавичку. От сміхота!..
Хапаю рукавичку і до Ігоря. Тільки відчинив двері, відчиняються навпроти і його. Я тримаю зелену рукавичку, і у нього в руці така ж…( 310 слів)
За Борисом Комаром
Виконай завдання.
1. Визнач жанр твору.
А казка Б оповідання В легенда
2. Яку з ознак справжньої дружби продемонстрували дійові особи твору?
А справжні друзі завжди готові прийти на допомогу
Б справжні друзі вміють слухати
В справжні друзі ніколи не змагаються
3. Які слова тексту передають переживання хлопців через пригоду, що з ними сталася?
А “…все думали про загублені рукавички”
Б “…- Тепер удома лаятимуть.
- І мене …. — журився я.”
В “…засунув тихцем рукавичку в ранець”
4. Обери рядок, у якому записано речення, що допомагає краще уявити стосунки між хлопцями.
А “Ігор теж хотів мене виручити й засунув у мій ранець свою рукавичку”
Б “Стривай, рукавичка ж із правої руки!”
В “Після того вже й учителів мало слухали на уроках”
5. Яке прислів’я найточніше виражає основну думку твору?
А Не той друг, хто медом маже, а той, хто правду каже
Б Друзі пізнаються в біді
В Дружба та братство — найбільше багатство
6.Запишіть у формі звертання слова: Ігор, мама, друг.
Склади з одним звертанням спонукальне речення.
____________________________________________________________________
_______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
7.Випиши із тексту 3 іменники і зв’язаних з ними прикметники. Визнач їх число, рід
____________________________________________________________________
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________.
8. Склади зі словом друг речення. Підкресли граматичну основу. Добери спільнокореневі слова до слова друг. Визнач корінь.
____________________________________________________________________
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
9.Розберіть слово за будовою.
Рукавички
__________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
10.Добери до слова друг
Синоніми____________________________________________________________
Антоніми____________________________________________________________
11. До прикметників ,ужитих у переносному значенні, доберіть прикметники у прямому значенні.
Глибокі знання- ______________________________
Світла думка-____________________________
Гарячий привіт -______________________________
12. Склади текст на тему «Мій справжній друг» ( 5-7 речень)
_________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
______________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
________________________________________________________________________
____________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________
_____________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________________