Інтегрований урок української мови і природознавства.
ФОРМИ І МЕТОДИ. «Асоціативний кущ», «Кубування», «Вільне письмо», «Сенкан», «Порушена послідовність», робота в групах, в парах, «Вільне письмо», діалог.
Бінарний урок-подорож з української мови та природознавства на тему: "Загальне поняття про дієслово як частину мови. Тварини лісу"
ТЕМА. Повторення вивченого про дієслово. Тварини лісу.
МЕТА:
ТИП УРОКУ. Узагальнення знань.
ВИД УРОКУ. Інтегрований урок української мови і природознавства.
ФОРМИ І МЕТОДИ. «Асоціативний кущ», «Кубування», «Вільне письмо», «Сенкан», «Порушена послідовність», робота в групах, в парах, «Вільне письмо», діалог.
ОБЛАДНАННЯ. Зображення поїзда, залізничної колії, їжачка, білочки, рудих мурашок і мурашника, зайця, конверти із завданнями, асоціативний кущ, таблиці із зображенням тварин, записи на дошці.
ХІД УРОКУ
І. Організація класу.
- Добрий день, діти. У нас на уроці сьогодні присутньо багато гостей. Давайте привітаємось з ними. Сідайте, дівчатка. Сідайте, хлопчики.
- Давайте пригадаємо, яке сьогодні число? Який місяць по порядку? Який день? Яка погода? Чому зараз на вулиці саме така погода? (Тому що скоро закінчиться весна і почнеться літо).
- Так, зараз на вулиці справжня весна, все навкруг зеленіє, цвіте. А з приходом весни в усіх людей з’являється чудовий настрій, гарні мрії на майбутнє.
А у вас сьогодні гарний настрій? Посміхніться один одному. А тепер скажіть добрі слова своїм товаришам, від яких приємно і радісно на серці. У своїй душі віднайдіть чарівне тепло, зігрійте тих, хто поруч з вами. Я сподіваюсь, що ми зможемо створити ситуацію успіху на уроці. Щоб наша спільна робота була успішною, пригадаємо закони уроку.
Працювати ви будете сьогодні в групах. Кожна група обрала собі керівника і секретаря.
-Урок наш буде незвичайним. Ми проведемо його в Лісовій школі. І хоча на вулиці вже весна і ми з нетерпінням чекаємо літніх канікул, а в Лісовій школі заняття тільки розпочинаються. Поміркуйте, чому саме зараз? Лісові мешканці запрошують нас до себе в гості. Поїдемо?
-Ми поїдемо поїздом. Але пам’ятайте, що ліс – домівка для багатьох тварин. Тому як треба вести себе в лісі? (Не галасувати, не кричати, щоб не турбувати мешканців лісу.)
ІІ. Перевірка домашнього завдання.
1. Щоб наш поїзд рушив, треба прокласти залізничну колію, яка складається з двох рейок. В цьому нам допоможе те, як ви виконали домашнє завдання. Що було задано? (Вправа 254).
2. Щоб прокласти другу рейку, давайте складемо асоціативний кущ „Дієслово”. Для цього пригадайте все, що ми вивчали про цю частину мови.
-Так що ж таке дієслово? Дайте визначення.
-Молодці! Нарешті все готове до початку подорожі. (Самоконтроль).
ІІІ. Актуалізація опорних знань.
1. Каліграфічна хвилинка.
- А тепер треба вибрати машиніста, який поведе наш поїзд. Машиністом буде той, хто красиво і правильно напише в зошиті число, „класна робота” і каліграфічне письмо.
П п Пп пп пр ир ро да природа
Природа – наш друг. Бережімо її!
2. Словниковий диктант.
ІV. Оголошення теми і мети уроку.
-Швидко мчить наш поїзд. Пролітають за вікном луки, ліси і поля. Дуже скоро ми потрапимо до Лісової школи. З її учнями ми будемо повторювати, закріплювати і узагальнювати набуті знання про дієслово як частину мови та його граматичні категорії, а також поглиблювати свої знання про тварин лісу. Тож нам треба дуже добре підготуватися до зустрічі з лісовими мешканцями, щоб показати свої знання. А щоб в дорозі ми не нудьгували, давайте проведемо дослідження і повторимо все, що ми вивчали про дієслово. Обирати собі тему дослідження кожна група буде за допомогою методу „Кубування”.
V. Повторення, закріплення і узагальнення набутих знань про дієслово.
1. Метод „Кубування” (робота в групах). На сторонах куба написані номери, під якими розташувались теми досліджень. Кожна група обирає собі тему.
(Представник кожної групи презентує свої дослідження).
Рефлексія. Ви добре виконали свою роботу. А що саме допомогло вам провести свої дослідження? Тепер я впевнена, що ви готові до співпраці із звірятами. А наш поїзд тим часом під’їжджає до кінцевої зупинки. (Самоконтроль).
2. Фізкультхвилинка.
- Закрийте свої оченята, покладіть голови на парти і спробуйте уявити собі, куди ми з вами потрапили.
(Звучить музика з голосами птахів. Діти висловлюють свої припущення).
-Подивіться, нас зустрічають учні Лісової школи. Давайте познайомимось з ними.
(Учні відгадують загадки).
Я вухастий ваш дружок,
В мене сірий кожушок,
Домівка у нас із хвої, листочків і гілочок.
Здогадайтесь, як ми називаємось.
(Мурашки).
Куций хвостик, довгі вуса,
Я усіх, усіх боюся. (Заєць).
Я веселенький звірок:
Плиг з ялинки на дубок. (Білка).
Хоч не шию я ніколи,
А голок завжди доволі. (Їжак).
Рефлексія. Молодці! Ви відгадали всі загадки. Звірята дуже задоволені. Але вони хочуть перевірити ваші знання і тому приготували вам завдання. А ще вони хочуть дізнатися, що ви знаєте про тварин лісу. Над цим завданням працювало наше довідкове бюро. Давайте дамо їм слово. І першою буде розповідь про їжачка. Вам треба уважно послухати текст і назвати дієслова, які ви почуєте.
3. Повідомлення про їжачків (розповідь учня).
Їжак невелика тварина. Його тіло вкрите голками, які надійно захищають їжака від ворогів. Живиться він комахами, їх личинками, червоними слимаками, мишами, зміями.
Люди часто приручають їжачків, але їм в приміщенні дуже погано. Тож нехай їжачок живе там, де йому визначено природою.
(Захищають, живиться, приручають, живе).
4. Метод "Порушена послідовність".
-Добре. А тепер подивимось, яке завдання пропонує нам їжачок. У вас на партах кольорові смужки. Протягом 2-х хвилин вам треба скласти речення з дієсловами, що записані на малюнках і записати ці речення на смужці. (Прийшла, прокинулись, пригріло, зазеленіла). Визначити рід дієслів.
-Прочитайте написане. Кому сподобались записані речення і чим саме? Утворити з речень текст. Подумайте, яким по порядку йтиме ваше речення. Придумайте до тексту заголовок. (Самоконтроль).
5. Часові форми дієслів. Робота з підручником.
Охороняти – охороняв, охороняє, охоронятиме;
спиняти – спиняв, спиняє, спинятиме;
-Молодці, із завданням впорались. А тепер послухаємо розповідь про мурашок і знайдемо в ній дієслова.
Часто в лісі під деревом можна зустріти велику купу хвої, гілок, листя. Це – мурашник, домівка мурашок.
Мурашки поїдають багатьох шкідників лісу, тому їх називають санітарами лісу. Рудих мурашок треба охороняти. Вони дуже корисні.
(Зустріти, поїдають, називають, охороняти). (Самоконтроль).
6. Неозначена форма дієслова. Гра „Голоси тварин”.
- А зараз подивимось, яке завдання у білочки. (Дістати картку із завданням). Вона приготувала для вас гру „Голоси тварин”. Подивіться на дошку і назвіть тварин, які тут зображені. (Кішка, коза, корова, собака). Які це тварини? (Свійські). Але раніше вони були дикими, жили в лісі, поки їх не приручила людина. Послухайте завдання.
Треба за зразком написати, як ці тварини подають голоси. Від написаних дієслів утворити дієслова в неозначеній формі.
Нявкає – нявкати;
мекає – мекати;
мукає – мукати;
гавкає – гавкати. (Самоконтроль).
7. Фізкультхвилинка.
- Молодці! Подивіться, до нашої білочки прибігли інші подружки і кличуть нас відпочити.
Лапки в боки, вгору вушка,
Скачуть білочки-подружки.
Раз, два, три, чотири, п’ять,
По гілках вони летять...
Кожен ранок на галяві
Спритно роблять вільні вправи.
Раз, два, три, чотири, п’ять,
Люблять білочки стрибать.
8. Повідомлення про білку. (Розповідь учня).
- Тепер, відпочивши, слухаємо розповідь про білку і знаходимо в ній дієслова.
Білка – справжній повітряний акробат. Завдяки чіпким кігтикам вона легко пересувається по деревах. Перестрибувати з дерева на дерево білці допомагає довгий пухнастий хвіст.
Живиться білка насінням хвойних дерев, жолудями, горіхами, грибами, ягодами. В Україні їх небагато, тому білок потрібно охороняти.
(Пересувається, перестрибувати, допомагає, живиться, охороняти).
9. Робота в парах.
- І ще залишилось нам опрацювати завдання, яке пропонує зайчик. Подивимось, що у нього в конверті? (Дістати картку).
- Прочитайте слова. (Непрацює, роз веселився, смієця, не забувайте, зліз, зпитав, дивиться, роздивився). Що вас здивувало? Випишіть дієслова в два стовпчики:
Було правильно -Виправив
(Робота виконується самостійно, перевірка - в парах). (Самоконтроль).
10. Повідомлення про зайця. (Розповідь учня).
- Добре, із завданням упоралися всі. А тепер послухаємо розповідь про зайця і назвемо дієслова, які в ній почуємо.
На початку весни у зайців з’являються по 3-4 маленьких зайченят. В перші дні малюки нікуди не бігають, а ховаються в ямі під кущем, щоб їх не знайшла лисиця або інший хижий звір. Мати-зайчиха годує їх молоком, яке дуже поживне. Тому зайчиха може залишати своїх дітей на кілька днів. Живляться зайці рослинами.
(З’являються, не бігають, ховаються, не знайшла, годує, залишати, живляться).
VІ. Підсумок уроку.
- Швидко сплинув час подорожі, і нам треба повертатися додому. Ви дуже добре сьогодні працювали, і зараз я хочу перевірити, які вміння і навички ви набули на уроці. Для цього кожна група отримує завдання, яке повинна встигнути виконати за той час, поки наш поїзд буде повертатися додому.
1 група – скласти правила поведінки в лісі, використовуючи правило написання не з дієсловами.
2 група – „вільне письмо” на тему „Чи потрібні українській мові дієслова?”.
3 група – скласти сенкан „Дієслово”.
4 група – скласти діалог "учитель – учень" на тему "Дієслово". (Самоконтроль).
VІІ. Домашнє завдання.
VІІІ. Оцінювання учнів.