ОПИС ДОСВІДУ РОБОТИ
«ФОРМУВАННЯ НАЦІОНАЛЬНОЇ СВІДОМОСТІ
ТА ПАТРІОТИЧНИХ ПОЧУТТІВ ДІТЕЙ
ТА УЧНІВСЬКОЇ МОЛОДІ ЗАСОБАМИ
КОЗАЦЬКО-ЛИЦАРСЬКОГО ВИХОВАННЯ»
учасника ІІ етапу Всеукраїнського конкурсу
«Джерело творчості»
ЛЮБИЧЕНКО ОКСАНИ ВІКТОРІВНИ
Напрям позашкільної освіти
«Керівник гуртка військово-патріотичного напряму»
Актуальність
Особливої уваги нині потребує проблема формування національної свідомості, патріотичних почуттів учнів, набуття ними соціального досвіду, успадкування духовних надбань українського народу, формування особистісних рис громадянина-патріота української держави незалежно від
національної приналежності. Формування національної свідомості, патріотичних почуттів є актуальною проблемою та має важливе теоретичне і практичне значення.
Національна свідомість – це структурний компонент суспільної свідомості, який визначається ментальними характеристиками та аксіологічними орієнтаціями, що визначають буття представника того чи іншого народу в його етнокультурному розвитку. В процесі історичного формування, зумовленого природними нахилами і здібностями, національна свідомість набуває здатності якісно впливати на вдосконалення людської духовності. У сучасному житті приділяється багато уваги формуванню національної самосвідомості учнів, згуртуванню колективу за допомогою спільних справ, участі в заходах, зорієнтованих на патріотичне виховання.
Сьогодні в умовах значних змін у соціальному, економічному і політичному житті України постала проблема радикальної перебудови у сфері виховання. Молоде покоління слід виховувати, спираючись на соціальний досвід, багатство духовної культури народу, його національну ментальність, своєрідність світогляду.
Враховуючи нові суспільно-політичні реалії в Україні, усе більшої актуальності набуває виховання в молодого покоління національної свідомості, почуття патріотизму, відданості загальнодержавній справі зміцнення країни, активної громадянської позиції.
В Концепції національно-патріотичного виховання дітей та молоді зазначається, що «нині, як ніколи, потрібні нові підходи і нові шляхи до виховання патріотизму як почуття і як базової якості особистості». Згідно Концепції постає нагальна потреба в переосмисленні зробленого і здійсненні системних заходів, спрямованих на формування нового українця, що діє на основі національних цінностей.
Мета, завдання, принципи формування національної свідомості, патріотичних почуттів в Роменському центрі позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю ім. Івана Кавалерідзе
Позашкільна освіта в Україні завжди мала і має потужний потенціал, а її відкритість, мобільність, демократичність та гуманістичність затребувані сьогодні, як ніколи. Заклади позашкільної освіти забезпечують реалізацію потреб, запитів та інтересів вихованців у самореалізації, професійному самовизначенні, розитку творчих здібностей у сфері мистецтва, культури, наукових знань, екології тощо. І кожен з напрямів позашкілля надає можливості для формування національної свідомості, патріотичних почуттів дітей та учнівської молоді.
Національно-патріотичне виховання дітей та молоді – це комплексна системна і цілеспрямована діяльність органів державної влади, громадських організацій, сім’ї, освітніх закладів, інших соціальних інститутів щодо формування у молодого покоління високої патріотичної свідомості, почуття вірності, любові до Батьківщини, турботи про благо свого народу, готовності до виконання громадянського і конституційного обов’язку із захисту національних інтересів, цілісності, незалежності України, сприяння становленню її як правової, демократичної, соціальної держави.
Головною метою формування національної свідомості, патріотичних почуттів у Роменському центрі позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю ім. Івана Кавалерідзе є становлення самодостатнього громадянина-патріота України, гуманіста і демократа, готового до виконання громадянських і конституційних обов’язків, до успадкування духовних і культурних надбань українського народу, досягнення високої культури взаємин.
Формування національної свідомості, патріотичних почуттів реалізується через систему виховних завдань:
- утвердження в свідомості і почуттях особистості патріотичних цінностей, переконань і поваги до культурного та історичного минулого України;
- виховання поваги до Конституції України, Законів України, державної символіки;
- усвідомлення взаємозв’язку між індивідуальною свободою, правами людини та її патріотичною відповідальністю;
- сприяння набуттю дітьми та молоддю патріотичного досвіду на основі готовності до участі в процесах державотворення, уміння визначати форми та способи своєї участі в життєдіяльності громадянського суспільства, спілкуватися з соціальними інститутами, спроможності дотримуватись законів та захищати права людини, готовності взяти на себе відповідальність, здатності розв’язувати конфлікти відповідно до демократичних принципів;
- культивування кращих рис української ментальності –працелюбності, свободи, справедливості, чесності.
Роменський центр позашкільної освіти та роботи з талановитою молоддю ім. Івана Кавалерідзе керується принципами: історичної і соціальної пам’яті, національної спрямованості, міжпоколінної наступності, соціальної відповідності, принцип товарстськості, демократичності.
Ідеї формування національної свідомості, патріотичних почуттів виховання завжди були актуальними для педагогів закладу. В своїй роботі вони використовують досвід таких відомих корифеїв української педагогіки як Г.Ващенко, І.Огієнко, С.Русова, В.Сухомлинський та сучасних науковців І.Беха, Ю.Завалевського, П.Ігнатенка, О.Сухомлинської, К.Чорної, які у своїх працях висвітлювали проблеми національної свідомості патріотичних почуттів як складової частини національної системи виховання, висували ідею виховання «свідомого» громадянина.
Основними нормативними документами у сфері освітньої політики України, що стосуються питання формування національної свідомості є: «Концепція національно-патріотичного виховання дітей та молоді», «Програма українського патріотичного виховання дітей та учнівської молоді», «Стратегія національно-патріотичного виховання на 2020-2025 роки». Згідно з цими документами ключові завдання освіти полягають у національній спрямованості змісту освіти, відродженні національних виховних традицій, створенні умов для формування у дитини національного самоусвідомлення.
Заклад позашкільної освіти є важливою ланкою у вихованні свідомих, активних, високоморальних громадян Української держави, місцем емоційно-психологічної захищеності і душевного комфорту особистості вихованця, ланкою, де формується національна свідомість, громадська зрілість, соціальна відповідальність за свою роль у національно-культурному відродженні України.
Формування національної свідомості, патріотичних почуттів дітей та учнівської молоді засобами козацько-лицарського виховання
Формування національної свідомості, патріотичних почуттів в гуртках військово-патріотичного напряму є складовою загального виховного процесу у закладі позашкільної освіти. Вони формуються на прикладах історії становлення Української державності, українського козацтва, героїки визвольного руху, досягнень в галузі науки, культури, національних звичаїв та традицій.
Робота в гуртку «Джура» спрямована на вирішення проблеми «Формування національної свідомості, патріотичних почуттів засобами козацько-лицарського виховання». Працюючи над проблемою, визначено головні завдання:
• виховання патріотизму, відповідальності за долю нації, держави;
• прищеплення шанобливого ставлення до звичаїв і традицій українського народу;
• формування активної громадської позиції, потреби в праці як першій життєвій необхідності;
• формування в юного покоління українського козацького характеру, світогляду, ідеалів та інших національних і загальнолюдських духовних цінностей;
• виховання високих лицарських якостей, патріотизму, інших моральних чеснот, гуманізму, почуття милосердя;
Система козацького-лицарського виховання базується на загальнопедагогічних принципах виховання, таких, як дитиноцентризм, природовідповідність, культуровідповідність, гуманізм, урахування вікових й індивідуальних особливостей, а також має власні принципи:
- національної спрямованості, що передбачає формування національної самосвідомості, виховання любові до рідної землі, українського народу, шанобливого ставлення до його культури, поваги до культури всіх народів, які населяють Україну, здатності зберігати національну ідентичність, пишатися приналежністю до українського народу, бути активним у розбудові й захисті своєї держави;
- історичної й соціальної пам’яті, що спрямований на збереження духовно-моральної й культурно-історичної спадщини українців та відтворює її в реконструйованих й осучаснених формах і методах козацького життя та побуту;
- міжпоколінної наступності, тобто збереження для нащадків зразків матеріальної й духовної культури українського козацтва, його соціально-економічної, військово-політичної та культурно-релігійної історії;
- самоактивності й саморегуляції, що забезпечує розвиток у вихованця суб’єктних характеристик, формує здатність до критичності й самокритичності, до прийняття самостійних рішень, виробляє громадянську позицію особистості, почуття відповідальності за її реалізацію в діях і вчинках;
- соціальної відповідності, що обумовлює потребу узгодження змісту й методів виховання з реальною соціальною ситуацією, у якій організовується виховний процес, і має на меті формування в дітей та учнівської молоді готовності до захисту Батьківщини та ефективного розв’язання життєвих проблем.
Навчальний процес гуртківців здійснюється за програмою гуртка «Джура», рекомендованою Міністерством освіти і науки України (лист ІМЗО від 06.06.2018 No 22.1/12-Г-311). Пропонована програма побудована на основі особистісно-орієнтованого, діяльнісного та компетентнісного підходів та передбачає 3 роки навчання за основним рівнем: по 216 годин кожен рік і розрахована на вихованців 11-15 років.
Гуртківці опановують знаннями з історії українського козацтва, оволодівають поняттями українознавства, народознавства, людинознавства, козакознавства, козацькими науками і мистецтвом, характерництвом, козацькою психологією. Вчаться практично застосовувати козацькі знання - народної медицини. Пізнають сутність й особливості козацької ідеології, філософії, світогляду, моралі, етики, характеру, як вищих виявів українського національного духу. На заняттях формується стійкий інтерес до самореалізації, духовного самовдосконалення та розвитку. З цією метою підтримуємо прагнення гуртківців проявляти творчу ініціативу, а також здобувати, підвищувати й збагачувати досвід власної діяльності, здатність генерувати ідеї, висувати гіпотези, розвивати асоціативне мислення.
Працюючи над формуванням національної свідомості вихованців, враховуємо місцеві умови, вікові особливостями та інтереси дітей, здійснюємо диференційований підхід.
Розпочинаємо роботу з гуртківцями з вивчення індивідуальних особливостей кожного. Цікавим є не лише питання навчання та ставлення до нього, а й рівень вихованості дитини, її ставлення до Батьківщини, людей різних професій, батьків, друзів, самого себе. І тому в перші тижні роботи з групою намагаємось провести якомога більше різноманітних заходів: екскурсій в природу, походів. Це допомагає згуртувати дитячий колектив і спланувати освітню роботу гуртка, враховуючи потреби вихованців.
В арсеналі педагога є потужний виховний засіб – використання краєзнавчого матеріалу, який підводить гуртківців до глибшого розуміння навколишнього середовища і сприяє пробудженню поваги і любові до того місця, де вони народились і виросли. Народні знання є не лише окремим видом допоміжних знань, але й засобом, що сприяє формуванню в учнів інтересу до національної культури, є передумовою формування їх національної самосвідомості і сприяє засвоєнню знань. Ознайомлення з традиціями шанобливого ставлення українського народу до свого минулого, любові до рідного краю, збагачує духовне життя вихованців, стимулює бажання захищати й розбудовувати державу.
Формуванню національної свідомості, патріотичних почуттів вихованців гуртка сприяє участь у міських та обласних конкурсах. Вихованці гуртка «Джура» у складі рою «Лицарі дикого поля» є щорічними учасниками Всеукраїнської дитячо-юнацької військово-патріотичної гри «Сокіл» («Джура»), яка формується на засадах козацько-лицарського виховання та є важливим засобом громадянської освіти, відповідно до ціннісних орієнтирів та індикаторів ефективності Стратегії національно-патріотичного виховання дітей та молоді на 2020-2025 роки.
Одним із завдань формування національної свідомісті, патріотичних почуттів є виховання поваги до Конституції України, державної символіки: Герба, прапора, Гімну України. Символіка кожного народу є втіленням його боротьби за самовизначення. Вона постає внаслідок історичного та культурного розвитку народу і тісно пов’язані з його духовністю та забезпечення національних інтересів. Тому належну увагу приділяємо популяризації державних символів України. Вихованці гуртка – активні учасники міських заходів до Дня Державного Прапора та Дня незалежності України: святкової ходи, флешмобу «Прапор України – прапор миру», акції «Україна єдина».
Юні джури продовжують славні традиції козацтва, несуть у майбутнє незламний бойовий дух українських захисників, знають та поважають історію нашої держави. Вони є справжнім прикладом для наслідування у справі національно-патріотичного виховання молоді.
Гуртківці долучилися до волонтерського руху на підтримку учасників ООС. Найбільшу активність та ініціативу проявили юні джури під час реалізації проєкту «Герої поруч», в межах якого стали учасниками акцій «Напиши листа солдату», «Допоможемо нашим захисникам». Вітальні листівки, листи з побажаннями перемоги, солодощі гуртківці передали в зону проведення бойових дій на Сході України. Діти зібрали матеріал про земляків-героїв Володимира Колодненка, Володимира Мороза, Олега Сітака, Дмитра Грицая та презентували його на міській краєзнавчій конференції «Герої сучасності серед нас».
Щорічно напередодні Дня захисника України та свята Покрови вихованці гуртка «Джура» стають учасниками спортивно-патріотичної програми «На березі Сули-ріки позмагаймось, козаки!», яка проводиться на території історико-етнографічного комплексу «Козацька пристань». Завдяки набутим на заняттях гуртка знанням та навичкам юні джури перемагають в конкурсах «Найсильніша рука», «Кращий стрілець», «Влучи в ціль», «Перетягування линви» та ін.
Не можна сьогодні уявити процес осмислення національного «Я» без знання минувшини рідного краю. Прищеплюємо з найменших літ любов до рідної місцевості, малої батьківщини, залучаючи до проведення пошукової, дослідницької роботи, вивчаємо історію рідного села. Поглиблюємо знання вихованців з історії козацтва, досліджуємо життєвий шлях легендарного земляка, мужнього кошового отамана Запорозької Січі Петра Калнишевського. Відвідуючи державний історико-культурний заповідник «Посулля», розташований на території села, гуртківці знайомляться з музейними історичними артефактами, серед яких предмети побуту (ткацький верстат, прядки, ступки, елементи українського одягу), іконопис, культові релігійні предмети зі знищених храмів Роменщини, зокрема - Євангеліє Петра Калнишевського. Вивчаючи тему «Козацька зброя», діти знайомляться з колекцією вогнепальної та холодної зброї 18 століття: мушкети, рушниці, пістолі, шаблі.
З метою отримання знань про рідний край, його архітектуру, видатних земляків, гуртківці знайомляться з історичними памятниками, які є окрасою села: скансен (музей просто неба), Свято-Троїцька та Миколаївська церкви, пам’ятник П.І.Калнишевському, встановлений у 1991 році з нагоди 300-річчя від дня народження кошового отамана.
В школі розташований літературний музей, присвячений видатним землякам-письменникам Йосипу Дудці та Леоніду Полтаві. Вихованці вивчають біографії відомих односельців, збирають свідчення очевидців та проводять цікаві змістовні екскурсії для школярів та гостей села.
Залучаємо гуртківців до організації та проведення виховних заходів патріотичного спрямування. Вихованці гуртка стали учасниками інтелектуально-пізнавальної гри «Рослинна символіка українського козацтва». Під час гри діти дізналися багато нового про рослини-символи безперервності життя, рослини у поетичній світлиці Тараса Шевченка, поглибили свої знання про віковічні дуби Роменщини, рослини-обереги, дерева-довгожителі Роменщини. Вихованці декламували вірші, розгадували загадки, виконували пісні, у яких оспівується краса української природи.
З метою формування в дітей почуття любові до рідного краю включаємо у освітній процес пізнавальні тематичні екскурсії в навколишнє природне середовище. Вивчаючи тему «Корисні копалини своєї місцевості», здійснили пізнавальну екскурсію до заповідної гори Золотухи, що знаходиться на східній околиці лівобережної частини міста Ромни. Гуртківцям цікаво було дізнатися, що саме в цьому регіоні в 1937 році наукова експедиція на чолі з професором Ф.О. Лисенком відкрила природний газ, а також, вперше на території Лівобережної України, поклади нафти і калійної солі.
На шляху до гори Золотухи відвідали ДП «Роменський лісгосп», де познайомилися з різноманітним рослинним світом Роменщини та єфективними технологіями вирощування лісових культур.
Вивчаючи водні багатства краю, здійснили велосипедну екскурсію до однєї з найвідоміших криничок Роменського краю – «криниці в Турковому Яру». Вона знаходиться за 2 кілометри від центру села Рогинці на захід, по шляху на село Ведмеже. Ця криниця, як з геологічного погляду, так само з екологічного, історичного, являє собою суцільний фенٰомен. Про воду цієї криниці місцеві мешканці говорять: «не вода – одне срібло». Під час екскурсії гуртківці переконалися в необхідності збереження природних джерел.
Збагаченню знань про минуле українського народу сприяє участь у патріотичному квесті «Наша слава – Українська держава», який відбувся в міському парку культури та відпочинку ім. Т.Г. Шевченка. Під час спортивно-інтелектуальної гри юні джури рухалися по локаціях, виконуючи завдання на знання історії, звичаїв та обрядів українського народу. Особливо цікавими та захоплюючими для учасників квесту виявилися завдання на локацціях «Історико-географічна», «Звичаї нашого народу», «Скарбниця народної мудрості», «З бабусиної скрині». Найкраще гуртківці справилися з завданнями на станції «Розпізнай історичного діяча», де за описом розпізнавали видатних діячів, які возвеличили український народ своїм розумом і талантом та зробили вагомий внесок у духовну скарбницю усього людства.Учасники змагання продемонстрували гарну командну гру, неабиякі знання з минулого українського народу, були спритними, кмітливими, креативними.
З метою виховання громадянина-патріота України, відповідального за свою Вітчизну та природу як національне багатство залучаємо гуртківців до участі в очному етапі Всеукраїнської дитячо-юнацької еколого-патріотичної гри «Паросток». Учасники гри поглибили свої знання з історії України, ознайомилися з унікальними природними пам’ятками Роменщини, здійснили захоплюючі екскурсії рідним краєм, стали учасниками еколого-патріотичних ігор.
З метою формування почуття любові до Батьківщини та її національних цінностей, національної свідомості розробляємо і проводимо заходи щодо відзначення національних свят, знаменних та пам’ятних дат.
Гарною традицією стало проведення свята «Посвята в джури», яке відбувається напередодні Дня захисників і захисниць України та Дня українського козацтва. Під час свята вихованці відчувають причетність до великої історії славетного українського воїнства. На урочистому заході присутні батьки, учні та виховники джур. В ході свята діти демонструють свої знання про життя козаків, героїчні походи, їх побут, традиції. Гуртківці виконують пісні та вірші про Україну, козаків. Юні джури присягають бути патріотами, гідними синами і доньками неньки-України, примножувати традиції славних козаків, цінувати побратимство.
Вихованці гуртка організували та провели військово-спортивне змагання «Патріоти», присвячене Дню Збройних сил України. Рій «Лицарі дикого поля» продемонстрував навички зі стройової підготовки. У програмі змагань були такі конкурси: естафета з п’яти етапів, армреслінг, підтягування, перетягування канату та тестування, яке включало питання з історії, медицини і туризму. Учасники змагань продемонстрували свої знання та вміння, силові та фізичні якості, кмітливість.
До дня визволення Роменщини від фашистських загарбників члени рою "Лицарі дикого поля", організували почесну варту біля меморіалу Слави. Юні патріоти вшанували пам’ять про тих, хто ціною власного життя відстояв мир і свободу Батьківщини, врятував світ від нацистської навали, а також здійснили велопробіг «Ромни - Загребелля». Гуртківці побували в урочищі «Стайчин Верх», де зосереджена найбільша кількість величезних курганів, серед яких і найвищий скіфський курган Дніпровського Лівобережжя VІст. до н.е. – “Старша Могила”. А ще підняли прапор України на загребельському пагорбі та гарно відпочили на березі ріки Сули.
До Дня пам’яті та примирення і Дня Перемоги під гаслом «1939 - 1945. Пам’ятаємо! Перемагаємо!» рій «Лицарі дикого поля» здійснив покладання квітів до Меморіалу слави.
19 лютого відзначають Міжнародний день перетягування линви. Цього дня гуртківці щороку об’єднуються в команди та випробовують себе на міцність. Під час змагання панує командний дух та воля до перемоги.
З нагоди відзначення річниці від дня народження Т. Г. Шевченка проводимо виховні заходи. Вихованці підготували презентацію, у якій представили досить цікаву та різноманітну інформацію про невідомі сторінки життя Т. Шевченка. Джури читали найулюбленіші вірші з «Кобзаря», взяли участь у Всеукраїнському онлайн конкурсі «Таємниці генія Шевченка» і отримали дипломи І ступеня та учасника конкурсу.
Долучаємо дітей до виховного заходу «Пам’ятаємо героїв Крут». Присутні переглянули документальний фільм про цю подію. Гуртківці дізналися про те, що Крути стали легендою, символом героїзму та жертовності молодого покоління в боротьбі за незалежну Україну.
Беремо активну участь у щорічному святі козацької слави "Калнишева рада". Юні джури очолили урочисту ходу колони з Державними Прапорами від церкви Святої трійці до пам'ятника Петру Калнишевському. Для гостей свята нащадки славного земляка влаштували показовий виступ, де продемонстрували вміння та навички зі стройової підготовки. Відбулося проходження рою урочистим кроком із виконанням маршової патріотичної пісні. Творче завдання представили у вигляді злагодженого та чіткого показу комбінацій елементів впоряду у складі команди зі зброєю.
Співпрацюємо з Центром військово-патріотичного виховання ДПТНЗ «Роменське ВПУ». Викладачі центру допомогли джурам рою вдосконалити свої знання та навички у конкурсах: стрільба, метання гранати, строю та пісні "Впоряд", «Тактична підготовка», "Рятівник". Перший реактивний артилерійський дивізіон 27-ї Сумської реактивної артилерійської бригади, ГО "Роменська МО ТСО України", Роменсько-Недригайлівський об'єднаний військкомат є постійними учасниками таких заходів, як проведення спортивних змагань до Дня Збройних сил України, Дня захисника України, мітингів біля монументу загиблим воїнам у роки Другої світової війни. Для дітей проведено майстер-клас з розбирання-складання автомата Калашникова. Пустовійтівською амбулаторією загальної практики сімейної медицини надавалась допомога у підготовці до конкурсу «Рятівник».
Залучаємо вихованців до одноденних та багатоденних походів, які збагачують дітей емоційно, закріплюють дружні стосунки, є джерелом гарного настрою, дозволяють дітям відчути себе сильними, спроможними на подолання будь-яких природних перешкод.
Організовуємо роботу з вихованцями під час дистанційного навчання, створюючи навчальні робочі групи через онлайн-зустрічі, електронну пошту, соціальні спільноти Вайбер та Фейсбук, онлайн-платформу Zoom. Свої заняття адаптуємо до умов карантину, пропонуючи вихованцям мультимедійні презентації, перегляди пізнавальних фільмів, здійснення спільної проєктної діяльності.
З метою покращення свого педагогічного потенціалу постійно займаюся самоосвітою, навчаюсь на курсах підвищення кваліфікації, відвідую вебінари, семінари, майстер-класи. Виступаю з повідомленнями на педагогічних, методичних радах закладу, представляю свій досвід роботи та надаю практичну допомогу колегам, проводжу відкриті заняття. Стала учасником у засіданні професійної спільноти педагогів-організаторів закладів освіти "Гра "Джура" як засіб формування громадянської позиції дітей та учнівської молоді" та була спікером з теми "Презентація досвіду роботи з підготовки до конкурсу "Впоряд" і "Тактична підготовка" з вихованцями старшої вікової групи».
Висновки
У сучасних умовах одним із головних завдань педагога закладу позашкільної освіти є формування національної свідомості та патріотичних почуттів. Розглядаємо його як цілеспрямований і свідомо здійснюваний процес організації і стимулювання активно-творчої діяльності гуртківців, спрямований на оволодіння ними знаннями про культурно-історичний досвід українського народу.
Формуючи національну свідомість, патріотичні почуття підростаючого покоління засобами козацько-лицарського виховання, ми виконуємо складне і відповідальне завдання – виховуємо високоморальних патріотів своєї Батьківщини, спадкоємців та продовжувачів національних традицій, збирачів народних скарбів.