Опис досвіду роботи вчителя трудового навчання

Про матеріал
"Прищеплення трудових навиків високої культури поведінки учнів на трудового навчання".
Перегляд файлу

 

 

 

 

 

Опис  досвіду роботи

вчителя трудового навчання Прилуцького ліцею  2

проблема над якою працюю:

«Прищеплення трудових навиків високої культури поведінки учнів на уроках трудового навчання»

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

2023 рік

 

Опис  досвіду

вчителя трудового навчання Прилуцького ліцею  2

проблема над якою працюю:

«Прищеплення трудових навиків високої культури поведінки учнів на уроках трудового навчання».

Вступ

Інтеграція України в освітній простір Європи зумовлює необхідність пошуку нових напрямів розвитку педагогічної науки та практики, зокрема ефективних форм і методів організації навчально-виховного процесу, переосмислення його змісту, мети та завдань. Одним із стратегічних завдань реформування змісту освіти України визначено формування творчої особистості. Це відображено в Державній національній програмі «Освіта» («Україна ХХІ століття»), Державній цільовій програмі роботи з обдарованою молоддю , Державних стандартах освітньої галузі «Технології», в змісті навчальних програм трудового навчання.

Враховуючи вимоги часу педагогічна наука і практика України звертаються до прогресивних технологій навчання та виховання, які дають можливість кожній дитині виявити себе як особистість, а кожному вчителеві озброїтися ефективними методами подання навчального матеріалу в педагогічній діяльності.

Відповідно до цього змінюються традиційні підходи до змісту освіти, і зокрема, в трудовому навчанні здобувачів освіти. Так сучасний розвиток суспільства та виробництва потребує не лише навчати учнів запам’ятовувати і відтворювати техніко-технологічні знання та прийоми роботи, а й застосовувати такі знання та вміння на практиці — через розв’язання творчих завдань (виконання навчальних творчих проектів), формування відповідного досвіду.

З точки зору педагогічної психології найбільш актуальним є питання про формування креативної уяви і творчих здібностей здобувачів освіти. На сьогоднішній день актуальною є проблема пошуку засобів розвитку засобів розумових здібностей, пов’язаних з творчою діяльністю учнів як в колективній,так і в індивідуальній формі навчання. Цим зумовлений вибір проблеми, над якою я працюю – «Прищеплення трудових навиків високої культури поведінки учнів на уроках трудового навчання».

 

 

 

Основна частина

Система навчання і виховання повинна допомогти розкрити духовні сили, що зріють в дитині, створити сприятливі умови для їх розвитку. «Розум, серце і руки — ось що треба розвивати в дітях, як одне ціле»!  — говорив Л.В. Занков. Питання використання творчого підходу до шкільного навчання досить глибоко розроблено теоретично, але недостатньо опрацьовано практично.

Педагогічні технології поділяються на загально-педагогічні, предметні, локальні та модульні. Загальнопедагогічною технологією є компетентнісню орієнтований підхід до навчального процесу. В освітній галузі «Технології» базовою технологією, що підтримує компетентнісно орієнтований підхід до освіти є метод проектів. Локальні методи, які вдосконалюють частини педагогічних явищ та процесів є інтерактивні методи навчання: використання природних матеріалів, диференціювання задач, використання технічної документації з неповними даними, застосування художньо-конструкторських задач, використання методів творчої діяльності.

Одна з головних цілей в моїй роботі з дітьми — це навчити учнів мислити та створити відповідні умови для реалізації творчих можливостей. Діти завжди повинні знаходитися в пошуку, кожного разу відкриваючи для себе щось нове. У творчій обстановці завжди народжуються нові ідеї, задуми, виникає атмосфера співпраці, яка у свою чергу народжує смак до творчості, робить його привабливим для усіх. На мою думку використання творчих завдань та спеціальних вправ дозволяє досягти цієї мети.

Педагоги, психологи, учені усього світу відзначають, що слабшає інтерес учнів до процесу навчання. Причинами цього явища є наявність протиріч між дидактичними та психологічними аспектами творчості. Діти відрізняються між собою не тільки освітніми інтересами, а й можливостями, рівнем та темпом розвитку здібностей. Різний рівень інтересів, можливостей і темпів розвитку здобувачів освіти вступає в протиріччя з колективним методом навчання. Діти з високим рівнем інтелектуального розвитку володіють достатніми академічними здібностями до самостійного навчання. Для дітей з посередніми академічними здібностями швидкість навчання є значно нижчою. Вирішити цю проблему допомагає впровадження диференційованого навчання.

Іншою проблемою є механічне розширення і поглиблення навчального матеріалу. Перевантаження пам’яті не сприяє розвитку творчих здібностей дітей. Шляхом вирішення цієї проблеми може слугувати запровадження інтегрованих навчальних предметів. Наприклад: інтегрований предмет «Дизайн і технологія» включає в себе образотворче мистецтво, матеріалознавство, конструювання і моделювання. Необхідно надати можливість школяреві можливість самостійно вибирати як навчальні предмети, які його цікавлять, так і темп їх вивчення.

Для міцного засвоєння знань необхідно багаторазове повторення матеріалу, що вивчається. Ця механічна дія гальмує розвиток творчих здібностей особистості. Цю суперечність можливо подолати, якщо чергове повторення фактів буде відрізнятися від попереднього, але не занадто, щоб не ускладнювати процес запам’ятовування.

Розвиток творчих здібностей особистості найбільш ефективний, коли засвоюється не форма, а зміст предметів, способів розв’язання тих чи інших творчих задач. Єдині відомості та знання, які можуть використовуватися для творчих цілей, — це інформація, отримана в процесі самостійного розв’язання проблемної ситуації.

Процес творчості стримується жорсткими рамками та формами навчального процесу, тому особливо актуальним є використання нестандартних форм уроку. Серед них такі: урок-вікторина, урок-змагання, урок-конкурс, урок-виставка, інтегрований урок.

Досвід роботи передових шкіл та численні дослідження вчених психологів Ж. Рібо, Росмена, І.М. Якобсона,  свідчать про те, то підготовка учнів до творчої праці у процесі навчання в школі цілком можлива. Технічної творчість дітей має багато спільною з технічною творчістю дорослих і разом з тим характеризуватися своїми особливостями.

Під технічною творчістю розуміють цілеспрямовану діяльність людини, яка завершується створенням чогось новою з метою удосконалення знарядь праці, технологічних процесів, планування праці, конструкції виробів тощо - нового, яке має суспільну цінність.

Як показують дослідження  технічна творча діяльність дітей характеризується тими самими закономірностями, що й творча технічна діяльність дорослих людей.

Разом з тим творча діяльність ді здобувачів освіти тей має ряд особливостей:

1. Для розвитку здібностей здобувачів освіти , для навчання їх технічної творчості характер новизни не має значення. За невеликим винятком вони створюють нові продукти, що не мають суспільного значення, тобто створюють нове для себе, тим часом як суспільству це нове вже відомо.

2. Навчальний характер дитячої технічної творчості висуває на перший план не результати творчої діяльності, а підготовку до неї в майбутньому у виробничих умовах. Основним джерелом творчої діяльності здобувачів освіти має бути досвід, нагромаджений у цій галузі та переданий у доступній формі в процесі навчання.

3. Творча діяльність  здобувачів освіти відзначається нижчим рівнем самостійності.

З наведених особливостей дитячої технічної творчої діяльності видно, що вона можлива лише при систематичному і цілеспрямованому педагогічному керівництві, а щоб воно досягли мети, потрібні певні умови:

1. Створення необхідної обстановки для самостійних дій учнів у процесі праці. На заняттях у навчальних майстернях це завдання може бути успішно розв'язане способом формулювання трудових завдань, при якому виключається повна регламентація дій учнів. Ідеальне рішення цієї проблеми — створення творчої майстерні.

2. Підведення учнів до творчої ідеї або пряма постановка перед ними творчих питань та завдань. Школярів слід не тільки включати в діяльність, а й стимулювати їх до того, щоб закладена у трудовому завданні можливість до прояву самостійних дій була ними використана.

3. Застосування різноманітних педагогічних прийомів повинно стимулювати учнів до застосування загальнотеоретичних та політехнічних знань для розв’язання творчих завдань.

Використання цих прийомів приводить до того, що здобувачі освіти з більшим інтересом виконують завдання, стають уважнішими під час роботи, більше зусиль докладають для подолання труднощів, що виникають у процесі праці. Внаслідок цього і результат роботи стають значно кращими.

У процесі творчої діяльності важливу роль відіграють і пізнавальні процеси, і потреби, і почуття, і вольові дії. Пізнання починається з відчуттів та сприймань, розвиток яких дає можливість відбивати предмети та явища реальної дійсності у всій їх повноті та точності. У процесі технічної творчої діяльності в здобувачів освіти виробляється вміння виділяти відчуття окремих якостей та властивостей матеріалів, сприймати конструктивні особливості деталей вузлів та виробів у цілому.

Спостережливість — одна з основ творчої діяльності. Здобувачі освіти привчаються закріплювати результати спостережень, у формі короткого запису, схеми, малюнка, що допомагає краще зосереджувати увагу, підвищує почуття відповідальності, привчає до точності та самоконтролю, до «технічної зіркості».

У процесі технічної творчості створюється спеціальна обстановка навчання. Позитивні, емоціональні реакції морального або естетичного характеру благотворно впливають на хід та результати навчального процесу. В ході тривалих занять вони можуть перетворюватись на сталі почуття, риси особистості. Роботу доводять до кінця лише ті учні, які мають достатню силу волі, вміють терпляче, наполегливо добиватися своєї мети, долати труднощі в роботі, не пасувати перед невдачами.

Особливе місце й роль у творчості здобувачів освіти належить технічному мисленню, для якого характерні такі якості, як гнучкість, оперативність, активність у розв'язанні ряду спеціальних питань. Здобувачі освіти , що володіють технічним мисленням, вміють легко читати креслення, визначаючи кількість деталей, з яких складатиметься виріб. Знаючи властивості оброблюваних матеріалів, вони вміють вибирати такі з них, які найбільше відповідають технічним умовам.

Для розвитку творчих здібностей, уяви і фантазії учнів підбираю цікаві і зрозумілі для них теми для творчості.

Завдання з технічним змістом, які найчастіше використовую на уроках трудового навчання, поділяють на такі основні типи:

• Графічні — на читання зображення, на складання зображення, на доопрацювання зображення.

• Технологічні — на вибір раціональної технології виготовлення виробу, на поліпшення технологічного процесу, на пояснення технологічного процесу, на вибір заготовки; на вибір раціонального способу підготовки заготовки, на вибір інструментів та пристроїв; на контроль технологічного процесу.

• Конструкторські — на розробку конструкції, на вдосконалення конструкції, на пояснення конструкції, на внесення змін у конструкцію.

• Розрахункові — на визначення розмірів, на знаходження параметрів технологічних процесів.

• Контрольно-тренувальні — на знання термінології, на знання будови технічних об'єктів, на перевірку засвоєння  здобувачами освіти основ програмового матеріалу, на знання призначення інструментів та пристроїв.

До кожного уроку включаю елементи, які активізують емоції, розвивають у дітей творчу уяву, уміння в звичайному бачити незвичайне. Для цього використовую загадки, вірші, прислів’я, приказки, легенди та цікаві розповіді, що викликають позитивне відношення до виконуваної діяльності.

Пізнавальні завдання та вправи, які використовую на своїх уроках дозволяють цілеспрямовано здійснювати роботу по розвитку творчих здібностей дітей.

Анаграми, ребуси, кросворди. Використовую на етапі вивчення нового матеріалу для тренування швидкості реакції, кмітливості, уваги.

Вправа «Технічний диктант». Диктант складається з визначення нових термінів, переліком основних понять, переліком інструментів тощо.

Вправа «Склади слово». Вправа використовується на етапі оголошення теми уроку. У словах, які я назву, учні мають запам'ятати першу букву. Якщо мої вихованці зроблять все правильно, то дізнаються назву виробу, над яким будуть працювати. Наприклад, слово «Ракета» — рисувалка, аркуш, кутник, ескіз, таблиця, абрис.

Велике значення для розвитку творчих здібностей і кмітливості учнів, логічного мислення має виготовлення з дроту головоломок.

Головоломки це своєрідні ігри без партнера. Розв’язувати їх треба самостійно. Якщо маємо кілька однакових головоломок, то можна організувати змагання між учнями

 Метод проектів мене зацікавив досить давно. Він доповнює інші педагогічні технології, але його особливість у тому, що він розвиває творчість учнів, спонукає учнів опрацювати велику кількість інформації, виділити головне та вміти презентувати кінцевий продукт цих пошуків. Він розрахований на роботу у невеликих групах, парах, індивідуально. Цей метод може поєднуватися з іншими методами такими, як дослідницький та проблемний.

 

        Мій досвід показав, що впровадження проектних технологій дає можливість поглибити знання з теми, вміло пов’язати урок з такими предметами як математика, креслення, фізика,образотворче мистецтво. Посилює інтерес до даної теми, націлює учнів на додаткове вивчення навчального матеріалу. Завдяки методу проектних технологій здобувачі освіти самостійно додатково опрацюють значну кількість матеріалу, що розширює їх кругозір з технології. Після таких занять здобувачі освіти виходять з класу сповнені зацікавленості, готові робити власні відкриття, навчатися самостійно.

Для дослідження розвитку технічного мислення застосовую спеціально підібрані завдання на визначення природних задатків. Учням пропонуються кілька технічних завдань у вигляді малюнків. До кожного малюнка додається кілька варіантів відповідей. Потрібно вибрати правильний варіант відповіді протягом 20 хвилин. Якщо за відведений час учень розв’яже більше 10 завдань, то його індивідуальні здібності дають можливість оволодіти професією типу «людина-технік».

З психологічної точки зору творчість стримують наявні стереотипи мислення. Стереотип — усталене ставлення до подій, вироблене на основі порівняння їх з внутрішніми ідеалами. Стереотип починає діяти ще до того, як вмикається розум. Це накладає специфічний відбиток на дані, які сприймаються нашими органами чуття ще до того, як ці дані досягають розуму. Ніщо так не чинить опір креативності, як стереотип, так як він накладає свій відбиток на фактичні дані в момент їхнього сприйняття.

Якщо, навіть частково, зменшити вплив стереотипів мислення на розумову діяльність здобувачів освіти , то можна отримати значне зростання їх творчої активності. Для цього використовую спеціальні вправи .

Висновок

Результатами застосування різноманітних методів навчання, пізнавальних завдань та вправ розвитку творчих здібностей учнів є:

 Активізація пізнавальної діяльності.

 Підвищення мотивації до навчання і компетентного вибору професійної діяльності.

 Розвиток навичок оціночної (самооціночної) діяльності.

 Оволодіння здобувачами освіти ключовими компетентностями.

 Сформованість науково-дослідницьких навичок.

 Активна участь  здобувачів освіти в проектній діяльності та творчих конкурсах.

Олімпіади з технічної праці 2022-2023н.р.:

8клас

Татарченко Владислав ІІІ місце;

Бутенко Назар ІІ місце;

Фесик Максим І місце;

9клас

Пунько Артем ІІІ місце;

Здрак Кирил ІІ місце;

Мединський Андрій І місце.

Творчі проекти учнів теж мають свою відзнаку.

Таким чином розвиток творчих здібностей здобувачів освіти відкрив нові можливості  для реалізації потреб особистості в розвитку творчого потенціалу, сприяв формуванню ключових компетентностей, дозволив стимулювати здобувачів освіти до активної участі в різноманітних конкурсах та проектах.

В подальшому  у процесі технічної творчості потрібно створювати спеціальну обстановку навчання, викликати інтерес та прагнення удосконалювати свою діяльність. Позитивні, емоціональні реакції морального або естетичного характеру благотворно впливають на хід та результати навчального процесу. Значимість у розв'язанні завдань творчого розвитку особистості передбачає комплексний підхід до вирішення проблеми реалізації навчальних, розвиваючих та виховних цілей.

При цьому особливу увагу слід звертати на розвиток самостійних творчих здібностей здобувачів освіти, бо через творчість найбільш повно виявляються професійні інтереси та нахили.

                 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Творчі роботи здобувачів освіти

6 клас

     C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-4a37024aa2e9ea58f7d564937256a07a-V.jpg             C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-c7d6a0c72aa5cc131e1ab00cf62c20b2-V.jpg

 

C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-1c78252a81da32f50c0784b8931add8f-V.jpgC:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-0fa251bc37ce386d9c569a9137749f7c-V.jpg

 

 

 

 

 

 

Творчі роботи здобувачів освіти 5 клас

Додатки

 

C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-8a58096c69c800aaf630b9f298b8665d-V.jpg      C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-5fbe493d34c4a71576d0470626d1c211-V.jpg                                 C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-5f0a2aa4812b10e03d228ad26ad2c03f-V.jpg       C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-2d17fae80fdfb770485ab40877979441-V.jpg

 

 

 

 

Творчі роботи здобувачів освіти 7 клас

 

C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-54f228aacf361f297585e9ab7c58476a-V.jpgC:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-9a7aee0712d49d96c30f6abda98fc631-V.jpg

 

C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-be200dc65932bc82b3a4ce6c74bbcd5d-V.jpg             C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-d8abdd2770388298cbf9b8389cc1eea3-V.jpg

 

 

 

 

Творчі роботи здобувачів освіти 8 клас

C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-97431edc8830a296a4c325e78854b8ce-V.jpgC:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-4882349e47c5928824e983dcd1e31c5e-V.jpg

 

 C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-91783cacd4ea39ecfe98a49d97d2ce64-V.jpgC:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-bc678e93e29ab948243c94a098bee7a0-V.jpg 

 

 

 

 

 

Творчі роботи здобувачів освіти 9 клас

 

 C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-8a1842e52bf823ca390a624ce81763f8-V.jpg            C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-fc30b8003ab9e6fe9a7baefa844b4aac-V.jpg

 

 

C:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-e66535160cbd2d6d38cd09b40535f78e-V.jpgC:\Users\Q2009\Desktop\фото з телефону\вайбер\IMG-d1b7a249bff214261166360ec1dca371-V.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 Прилуцький ліцей  2

 

 

 

Опис  досвіду роботи

 

вчителя трудового навчання

В.В. Вертелецького

 

проблема над якою працюю:

«Прищеплення трудових навиків високої культури поведінки учнів на уроках трудового навчання».

 

 

 

 

 

 

 

2023 рік

 

 

docx
Пов’язані теми
Технології, Інші матеріали
Додано
28 лютого 2023
Переглядів
4299
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку