Опис досвіду роботи «Використання елементів ноосферної освіти на уроках англійської мови»"

Про матеріал
Опис досвіду роботи вчителя англійської. Тема досвіду: «Використання елементів ноосферної освіти на уроках англійської мови»
Перегляд файлу

 

Опис досвіду роботи вчителя англійської мови Качур Є. О.

Тема досвіду: «Використання  елементів ноосферної освіти на уроках англійської мови»

  Однією з необхідних умов цілісного розвитку дитини є впровадження інноваційних технологій навчання і виховання, що забезпечують успіх. Такою є ноосферна освіта, в основі якої лежить принцип природовідповідності, що сприяє формуванню ключових компетентностей учнів.

  Мета моєї професійної діяльності є цілісний розвиток особистості учня, його духовних, емоційних, естетичних і творчих задатків, формування не лише інтелектуальних здібностей, але й навичок та умінь користуватися мовою як засобом спілкування, прагнення до самоосвіти і самовдосконалення.

Актуальність досвіду:

· посилення інформаційного змісту та емоційного збагачення    сприймання, мислення і почуттів учнів;

· усвідомлення важливості здорового способу життя учнів;

· можливість системного викладання знань у нових органічних взаємозв’язках;

· формування здоров’язберігаючої компетентності учнів;

· формування системи цінностей, які допомагають пізнати себе як людину, як особистість, як суб’єкта відношень із Світом;

·  можливість формування в учнів якісно нових знань, що характеризуються вищим рівнем  мислення, динамічністю  застосування в нових ситуаціях, підвищення їх дієвості й систематичності;

· стимулювання пізнавальної самостійності, творчої активності та ініціативи учнів.

Методологічні засади ноосферної освіти.

Ноосфера – це епоха поєднання індивідуального та колективного інтелектів та духовності, нової якості цілісного мислення. В концепції ноосферної освіти органічно об’єднані духовні і матеріальні початки, логіка і образ, дух і розум. Ця методика орієнтована на розвиток цілісного мислення учнів – одночасної двопівкульної роботи мозку, яка дає змогу більш ефективно його використовувати, застосовуючи одночасно логіку і уяву. Біологічно адекватна методика – це сукупність скоординованих дій вчителя й учня, метою яких є мотивація та активізація цілісних динамічних образів за навчальними дисциплінами та навичок інструментальної роботи з ними. При цьому використовується системна організація фізіологічних, інтелектуальних, психічних функцій учнів. За формою ця методика релаксаційно-активна, у якій етапи релаксації (нагромадження інформації, робота правої творчої півкулі) чергуються з етапами активності (тренування лівої півкулі: логіка, аналіз, синтез інформації).

Метою ноосферної освіти є мотивація гармонійного, цілісного, екологічно здорового типу мислення, заснованого на усвідомленому сукупному володінні логічним та образним мисленням. Це той тип мислення, який дає людині цілісну картину світу та здатний бути інструментом рішення глобальних проблем у період переходу до ноосферного розвитку суспільства. Його економічність досягається за рахунок використання 5 каналів людського сприйняття, інтенсифікації творчого мислення і цілісного погляду на вивчені явища, звертання до власного досвіду учня та природних біоритмів людського організму. Це дає скорочення часу вивчення будь-якого предмету у 3-6 разів, звільнює ресурси здоров’я учня, призводить до економії матеріальних і фінансових витрат і дає можливість у стільки ж разів підвищити ефективність засвоєння знань та умінь, формування компетентностей учнів. При застосуванні біоадекватної методики використовую як традиційні методи (слово вчителя, бесіда, аналіз мовних явищ, граматичний розбір, робота з підручником тощо), так і специфічні, а саме: пояснення нового матеріалу відбувається у процесі релаксації. Під час релаксації формується образ навчального матеріалу, на якому відображена теоретична інформація у певному алгоритмічному порядку. Далі здійснюється виведення образа на рівень словесного опису та графічного образу, відбитого у малюнку. При цьому учень діє у таких умовах, коли йому потрібно самостійно неодноразово вголос повторювати новий матеріал, коментувати його під час створення образона на папері, що призводить до кращого запам’ятовування інформації.

Реалізація ноосферної освіти сприяє розвитку у школярів наступних здібностей: самоорганізованість; комунікативна компетентність; соціальна компетентність; самостійність і критичність мислення; вміння використовувати досвіду; впевненість у власних силах.

Розглянемо етапи уроку за ноосферною технологією, які сприяють формуванню даних компетентностей: І етап – сенсорно - моторний ( почуттєвий); ІІ етап – символьний; ІІІ етап – логічний; ІV етап - лінгвістичний. На І етапі під час релаксації інформація поступає в праву півкулю, почуттєву. Учень в стані розслаблення, відпочиває логічна ліва півкуля. На знайомий позитивний образ, який учень уявляє, наноситься голосом учителя інформація нового матеріалу. В процесі пізнання співпрацюють дух, душа, тіло, знімаються стреси. На II символьному етапі учень малює образ на папері і наносить на ньому інформацію, це активна фаза, коли ліва півкуля обробляє почуттєву. Інформація позначає на папері форму, розмір тощо. III і ІV етапи відпрацьовані методично давно. Знання, отримані на таких уроках, легко відтворюються після довготривалого часу. Пропоную роботу з схемами–образонами інтегрувати з релаксацією. Організація вчителем навчання за ноосферною освітою дозволяє успішно формувати особистість дитини, їх компетентності та позитивну мотивацію до навчальної діяльності. Основні форми реалізації навчання щодо формування вищеназваних компетентностей: релаксація, формування символу, робота в групах, парах; ситуативні, проблемні завдання; ігри; мрії, казки, фантазії; самоконтроль, самооцінка тощо. Великий потенціал у формуванні соціальної та комунікативної компетенції відіграє співробітництво учителя й учнів на уроці. Тому у своїй роботі я, в першу чергу, створюю комфортні умови навчання, за яких кожний учень відчуває свою успішність. Особливу увагу приділяю розвитку умінню мислити, опрацьовувати інформацію. Активна діяльність – одна з основних умов формування компетентностей. Активність акумулює весь шлях розвитку особистості, концентрує увагу дітей на життєвих обставинах, стратегію виховання самостійного досвіду. Активна діяльність проявляється на уроках під час роботи в парах, групах, вправах щодо формування образону, складання діалогу, написання творів-роздумів, мрій, фантазій; рольову гру, використання презентацій, складених учнями. А коли діти навчаються, співпрацюють разом з іншими, вони відчувають істотну емоційну та інтелектуальну підтримку, яка дає можливість вийти далеко за рамки їхнього нинішнього рівня знань і вмінь. Невимушена обстановка в малій групі сприяє розвитку у сором'язливих учнів навичок міжособистісного спілкування.

Прогнозовані результати: зростання мотивації мотивації учнів до навчання, інтересу до предмета, покращення успішності учнів усіх категорій, зниження антисоціальних проявів у поведінці, ріст гармонійної особистості, здоров’язберігаючий та здоров’явідновлювальний ефект.

Таким чином, кожен урок – це новизна, творчий пошук учнів і вчителя, співробітництво, радість спілкування іноземною мовою. Якщо вчитель не байдужий до своїх учнів і щедро готовий поділитись з ними своїми знаннями, якщо урок для нього – не просто проходження матеріалу, то він буде творчо шукати все, щоб оживити урок, зробити його захоплюючим, цікавим, джерелом радості та натхненної праці учнів.

1

 

docx
Додано
24 лютого 2022
Переглядів
241
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку