Опис досвіду "Упровадження методик компетентісного навчання та нових освітніх технологій на уроках в початковій школі"

Про матеріал
Опис досвіду впровадження методик компетентісного навчання та нових освітніх технологій на уроках в початковій школі.
Перегляд файлу

Ліцей № 206 імені Леся Курбаса                                                                                                              Святошинського району міста Києва

 

 

 

 

 

 

 

 УПРОВАДЖЕННЯ МЕТОДИК                       КОМПЕТЕНТНІСНОГО НАВЧАННЯ                                                  ТА НОВИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ                                                                            НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

 

 

 

 

 

Опис досвіду роботи                                                                               вчителя початкових класів                                                                                    Суслової Інни Валентинівни

 

 

 

 

Київ

2025

СУСЛОВА ІННА ВАЛЕНТИНІВНА

ОСВІТА:     Криворізький Державний педагогічний інститут – 1996 р.

 

ПЕДАГОГІЧНИЙ СТАЖ:    33 роки 

 

МІСЦЕ РОБОТИ:     Ліцей № 206 ім. Леся Курбаса

                                   Святошинського району міста Києва    

 

ПОСАДА:     вчитель початкових класів

 

КАТЕГОРІЯ:    вища

 

ЗВАННЯ:    «Старший вчитель»

 

ПЕДАГОГІЧНЕ КРЕДО:  Коли дує вітер змін, дурень зводить стіну,

                                                 а мудрий здіймає вітрила.

                                                 (китайська народна мудрість)

ЗМІСТ

 

 

Загальні відомості ………………………………………………………………………….…1

Актуальність досвіду ………………………………………………………………….…2 – 4

Науково-теоретична база досвіду ……………………………………………….5 – 7

Методика компетентнісного навчання на уроках в початкових класах ……………………………………………………………………………….…………7– 12

Методика упровадження нових освітніх технологій на уроках в початкових класах …………………………………………………………………… 12 – 18

Висновок ………………………………………………………………………………………..  19

Використана література …………………………………………………………………..20

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

Коли дує вітер змін, дурень зводить стіну,

                                                 а мудрий здіймає вітрила.

(китайська народна мудрість)

 

АКТУАЛЬНІСТЬ ДОСВІДУ

 

Сьогодні, в час різноманіття гаджетів та щоденного збільшення кількості інформації у нашому житті, енциклопедичні знання перестали бути необхідністю, якою вони були раніше. Інформацію з будь-якої області науки зараз легко здобути за лічені хвилини.  C:\Users\User\Desktop\Без названия.png Політичне відлуння інформаційного вибуху | Збруч Політичне відлуння інформаційного вибуху | Збруч

Наше життя – це постійне навчання, і тому школа має навчити дітей постійно опановувати нові знання, знаходити потрібну інформацію та застосовувати її. Тож і сучасна система освіти має відповідати умовам сьогодення і, відповідно, має змінюватись, крокувати в ногу з часом та навчати того, що актуальне та цінується саме сьогодні. Роль школи сьогодні – підготувати дітей до життя, навчити їх критично мислити, аналізувати, опрацьовувати ті обсяги інформації, які вони отримують звідусіль, вибирати необхідне та встановлювати причинно-наслідкові зв’язки.

Відповідь на ці виклики сучасності – компетентнісне навчання, яке спрямоване на пошук необхідної інформації, роботу з нею та опанування учнями компетентностей, умінь і навичок, які допомагають їм бути успішними, конкурентними та цінними в майбутньому житті.

C:\Users\User\Desktop\462013231_2309819936029709_6350099557549953170_n.png

Процес формування компетентностей  стає набагато результативнішим, якщо організувати навчання у співробітництві, яке ґрунтується на спільній діяльності та взаєморозумінні вчителя й учнів. Саме таке навчання з використанням інтерактивних технологій сприяє формуванню ключових компетентностей учнів, підвищує інтелект дитини, зміцнює її віру у власні здібності, стимулює активність і творчість.

Для педагогів новий виклик - навчитися реалізувати таке навчання. Допомагають у цьому підручники НУШ, що містять проблемні ситуації, а також практико-орієнтовані завдання, спрямовані на аналіз та оцінювання інформації. Утім, саме готовність учителя до реалізації компетентнісного навчання – найголовніша запорука успіху.

Ключові аспекти  Державного Стандарту початкової освіти нової української школи акцентують увагу педагогів  на «цінності дитинства» і вимагають застосовувати у навчальних цілях саме гру, як основний вид діяльності молодших школярів. Також радять організовувати освітній процес шляхом дослідницьких та проєктних технологій, тим самим даючи дітям можливість відчути «радість пізнання». Саме з цією метою навчання в початковій школі поділено на 2 цикли:

1–2-й класи - організація освітнього процесу  на інтегровано-предметній основі із переважанням ігрових методів;

3–4-й класи - організація освітнього процесу  на інтегровано-предметній основі.

Вікові психофізіологічні особливості молодших школярів не просто дозволяють, а вимагають використання у навчальному процесі майже всього спектру інтерактивних технологій навчання для досягнення цілей, окреслених новим Державним Стандартом освіти. Та все ж найдієвішими з них є ігрові технології. Їх використання  відповідає природним потребам школяра, адже за своєю природою гра – це найвластивіша форма життєдіяльності дітей. 

 

НАУКОВО-ТЕОРЕТИЧНА БАЗА ДОСВІДУ

З 2018 року початкова освіта України керується єдиним  нормативним документом -  Державним стандартом початкової освіти.  Це базовий документ, який визначає основні засади й підходи до навчання в початковій школі, а також вимоги до обов’язкових компетентностей та результатів навчання здобувачів освіти. На основі цього документу затверджені також Типові навчальні програми, укладені під керівництвом О.Савченко та Р.Шияна.

Головна ідея Нової української школи і нового Стандарту зокрема – навчання, побудоване на компетентностях. Тобто, це – здатність використовувати набуті знання і навички у своєму житті.

Ключові компетентності, формування яких передбачено Державним Стандартом освіти:

При цьому науковці визначають ключові  вміння, прописані в Законі «Про Освіту», спільні для усіх компетентностей:

https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/02/06-952x536.jpg

В сучасній педагогічній науці навчання трактують як комплексний підхід до освітнього процесу і безпосередньо до уроку чи його частини без поділу на окремі дисципліни. Саме інтеграція у вивченні навчальних дисциплін, на думку фахівців, найбільше сприятиме ефективності освіти в початковій школі. Тому Стандарт поділено на 9 освітніх галузей:

https://nus.org.ua/wp-content/uploads/2018/02/07-956x538.jpg

За словами Р. Шияна, це дозволяє розвивати одну й ту ж компетентність наскрізно через усі освітні галузі.

Кожна освітня галузь має свою мету, загальні та обов’язкові результати навчання. Саме досягнення їх і є головною метою навчального процесу.

 

МЕТОДИКА КОМПЕТЕНТІСНОГО НАВЧАННЯ                                           НА УРОКАХ В ПОЧАТКОВИХ КЛАСАХ

Сучасний урок, зорієнтований на реалізацію компетентнісного підходу в навчанні, має вирішувати ряд завдань:

  • - підвищувати рівень мотивації учнів;
  • - використовувати суб’єктивний досвід набутий учнями;
  • - ефективно та творчо застосувати набуті знання та досвід на практиці;
  • - формувати в учнів навички отримувати, осмислювати та використовувати інформацію з різних джерел;
  • - підвищувати рівень самоосвітньої та творчої активності учнів;
  • - здійснювати контроль, самоконтроль та взаємоконтроль за процесом навчання;
  • - формувати моральні цінності особистості;
  • - розвивати соціальні та комунікативні здібності учнів;
  • - створювати ситуацію успіху.

На мою думку, всі ці завдання дуже гарно реалізуються під час  навчання за допомогою проєктів. Адже учні, досліджуючи справжні  цікаві питання, отримують потрібні знання та навички в умовах реалістичного світу  і розуміють, що навчання потрібне не для оцінки, а для реального життя.

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»

У 2 КЛАСІ (фрагмент)

Тема: Досліджуємо грунт.

Мета: 1. Систематизувати та узагальнити знання учнів про грунт, його утворення, склад, властивості та значення для людей та тварин.

2. Розвивати вміння спостерігати, аналізувати, узагальнювати інформацію.

3. Виховувати почуття колективизму, допитливість, самостійність, повагу та бережливе ставлення до природних ресурсів.

Тип уроку: інтегрований, проектний підсумковий.

Обладнання: предметні малюнки об’єктів живої та неживої природи, природні матеріали, презентація, відео та аудіо записи.

Хід уроку

І. Організація класу.

ІІ. Оголошення теми та мети уроку.

Слайд 1. Асоціативний кущ.

Іменник «земля» багатозначний. Це…

  •      Назва нашої планети
  •      Назва частини суходолу
  •      Країна, територія, держава
  •      Грунт, який у нас під ногами, у якому все росте

 

Слайд 2. Сьогодні ми будемо говорити саме про землю-годувальницю.  Ми вже багато знаєте про неї і тому, щоб пригадати і узагальнити всю інформацію, пропоную поділитися на групи, або, як кажуть дорослі, - на відділи:

 

  1. Науковий відділ  (який зібрав всю інформацію про грунт і зараз нам повідомить)
  2. Дослідний відділ (який дослідив склад і властивості грунту)
  3. Відділ реклами (Куди ж без неї?!)
  4. Екологічний відділ (Екологія – це турбота про майбутнє!)
  5. Виробничий відділ (Поки ми будемо говорити, вони будуть працювати.)

 

                      

                    

                 

 

 

                   Поради ЕКОЛОГІЧНОГО відділу в дії:

                    

                                          

Конспект уроку в повному обсязі можна подивитися за посиланням:

https://naurok.com.ua/pidsumkoviy-urok-z-yads-proektu-grunt-2-klas-442274.html

 

 

ІНТЕГРОВАНИЙ УРОК З КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»

 У 1 КЛАСІ (фрагмент)

Тема: Жива і нежива природа взимку.

Інтеграція: Я досліджую світ, Українська мова, Фізична культура.

Мета: 1. Ознайомити дітей з характерними ознаками зими у живій та неживій природі, зі змінами у житті тварин та рослин з приходом зими та з причинами, які їх зумовлюють; розвивати спостережливість, уміння аналізувати природні явища та робити висновки; виховувати любов та дбайливе ставлення до природи.

2. Навчати вправам для формування правильної постави; розвивати координацію рухів, почуття ритму та інші фізичні якості; виховувати згуртованість та колективізм.

3. Вчити добирати прикметники, влучні для опису тварин; розвивати усне мовлення, збагачувати словниковий запас; виховувати культуру усного мовлення.

Обладнання: предметні малюнки об’єктів живої та неживої природи, природні матеріали, відео та аудіо записи.

Хід уроку: …

Конспект уроку в повному обсязі можна подивитися за посиланням:

https://naurok.com.ua/urok-z-yads-zhiva-i-nezhiva-priroda-vzimku-1-klas-442239.html

  Інтегроване навчання  засноване на комплексному підході і розглядається через призму цілісної картини світу, а не ділиться на окремі дисципліни.  Предметні межі руйнуються і здобувачам освіти  доводиться спиратися на знання і навички з кількох предметних областей. Учням відкриваються можливості для інтеграції знань і навичок з різних дисциплін і критичного оцінювання того, як всі ці частини взаємодіють. Таким чином формуються  найцінніші навички ХХІ століття:

  •      критичне мислення: прогнозування; висування гіпотез; порівняння і зіставлення; узагальнення; оцінка суперечливих ідей; вибір альтернативи; прийняття обґрунтованих рішень;
  •      соціальні / комунікативні навички: уважне слухання; повага до точки зору інших; розуміння думок інших; коректне донесення власної думки; співпраця з іншими в ході спільної роботи або ігор;
  •      організаційні навички: логічне вибудовування ідей; планування, як краще висловити думку, досягнути розуміння; керування часом; створення гри в навчальних ситуаціях;
  •      навички застосування: використання раніше засвоєної інформації або навичок у новій ситуації.

 

 

 

МЕТОДИКА УПРОВАДЖЕННЯ                                                                         НОВИХ ОСВІТНІХ ТЕХНОЛОГІЙ                                                                                   В ПОЧАТКОВІЙ ШКОЛІ

Науковцями і практиками визнано, що отримання знань, формування вмінь і навичок, розвиток особистісних якостей, набуття певних компетентностей особистості учня є найефективнішими, якщо в освітньому процесі використовують інтерактивні форми і методи навчання, в процесі яких учні і вчитель знаходяться в режимі бесіди, діалогу між собою. Це співпраця, взаємонавчання: вчитель – учень, учень – учень.

 

УРОК ІНТЕГРОВАНОГО КУРСУ «Я ДОСЛІДЖУЮ СВІТ»                                     У 2 КЛАСІ (фрагмент)

Тема: ЯК ВИНИКАЄ ВІТЕР?

Мета: уточнити і розширити уявлення учнів про вітер, дослідити та з’ясувати причину його утворення;

розвивати пам’ять, логічну увагу, мовлення дітей; виховувати інтерес до явища природи, що вивчається;

розвивати спостережливість, мислення, вміння встановлювати причинно-наслідкові зв’язки, уміння порівнювати, аналізувати й робити висновки;

виховувати допитливість прагнення пізнавати природу.

Тип уроку: інтерактивний (Я досліджую світ, Літературне читання, Українська мова)

Методи та види роботи:

  • Очікування: «Асоціативний кущ», 
  • колективна робота з таблиця «ЗНАЮ – ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ - ДІЗНАВСЯ».
  • Проблемні запитання, проведення дослідів.
  • Слухання (відео) й обговорення казки В. Сухомлинського «Ласкавий Вітер і холодний Вітрюган»
  • «Метод ПРЕС»
  •  Узагальнююча бесіда «Мікрофон», 
  • Рефлексія: «Незакінчені речення», гра з цеглинками «LEGO».

Форми організації роботи: колективна, індивідуальна.

Хід уроку

Етапи уроку

Діяльнсть вчителя

Діяльність учнів

Очікувані результати

3.Повідомлення теми та мети уроку

 

Заповнення таблиці

«Знаю – Хочу дізнатися – Дізнався»

(І і ІІ колонку)

ЗНАЮ

ХОЧУ ДІЗНАТИСЯ

ДІЗНАВСЯ

  • Повітря потрібне всім.
  • Рослини дають кисень.
  • Вітер ду­­є.
  • Погода залежить від вітру.
  • Взимку вітер холодний.
  • Навесні теплий.
  • Влітку гарячий.
  • Восени прохолодний та вогкий.
  • Вітер приносить користь.
  • Вітер надає шкоду
  •                   Властивості повітря?
  •                   Чому вітер дує, як  та чому це відбувається?
  •                   Види вітрів?
  •                   Як людина використовує вітер?
  •                   Чи можна побачити вітер?
  •                   Як вітер руйнує все навколо?
  •                   Що таке торнадо?
  •                   Чому біля моря дує свіжий вітер?
  •                   Що таке атмосферний тиск?

Які прилади вимірюють атмосферний тиск?

 

 виконують дослідницькі завдання; досліджують властивості повітря; дізнаються про природу, використовуючи різні джерела інформації.

 з увагою сприймають усні репліки учителя й однокласників й доречно реагують на усну інформацію в діалозі; читають вголос короткі тексти з метою отримання інформації.

        спілкується з вчителем та однокласниками; об’єднується з іншими дітьми у групу для гри.

4. Проведе-ння дослідів

1. Поставити склянку з водою на кожну парту + шматочок крейди.

2. Фіксація змін, формування висновків.

3.Роздати повітряні кульки.

 

4.Що змінилося?

 Чому?

 

5. Висновки

1.Подути крізь трубочку у воду.

2. Кинути у воду крейду.

Повітря є скрізь.

Покласти кульку на парту.

Помахати біля кульки зошитом.

Вишикуватися в колону і пробігти поміж партами.

Повітря не бачимо, зате ми його можемо відчути.

Повітря є скрізь, але відчути його можна тільки тоді, коли воно рухається; вітер – рух повітря.

 надає допомогу тим, хто її потребує і висловлює вдячність за підтримку.

5.Слухання й обговорення казки 

1. Будьте уважними. Прослухавши казку, дайте відповідь на запитання: чи вливає вітер на погоду?

(Читання казки)

В.Сухомлинського «Ласкавий Вітер і холодний Вітрюган»

Так, в різні пори року бувають різні вітри.

 

6.Узагальнення та систематизація знань, умінь та навичок.    

 

 

1. «Таблиця «З-Х-Д»

(дозаповнення)

Допишемо  в третій стовпчик таблиці, що дізналися на уроці.

  1. Метод «ПРЕС»

Запис у ІІІ стовпчик таблиці: ДІЗНАВСЯ

 

 

Висловлюю думку – «Я вважаю…..»

Наводжу приклад – «Тому що….»

Пояснюю причину – «Наприклад….»

Формую висновок – «Отже….»

 

  •                  Види вітрів.
  •                  Властивості повітря.

Приклад:

 Я вважаю вітер допомагає людині. Тому що, можна отримати енергію. Наприклад, вітряки надають енергію та не забруднюють повітря. Отже, вітер потрібен людині.

7. Підсумок уроку.

Прийом «Сенкан»: творче переосмислення сухого навчального матеріалу

Приклад: Вітер  Легкий, прохолодний.     Дує, охолоджує,руйнує.           Утворюється повітрям, яке рухається.

 

УРОК МАТЕМАТИКИ У 3 КЛАСІ

Тема: Одноцифрові, двоцифрові та трицифрові числа. Робота з даними. Задачі на відстань. Дії з іменованими числами.

Мета: формувати вміння утворювати двоцифрові та трицифрові числа з розрядів, удосконалювати вміння працювати з даними, розв’язуючи задачі на визначення та порівняння відстаней між містами;

розвивати пам’ять, спостережливість, увагу учнів, інтерес до математики, демонструючи її зв’язок із життям, створювати мотивацію до подальшого вивчення предмету;

виховувати любов до Батьківщини, почуття гордості за свою країну.

Обладнання: карта України, ілюстрації цікавих фактів про Україну, картки інд.завдань, кольорові стрічки настрою, інтерактивні  таблиці для заповнення.

ХІД УРОК (фрагмент)

 

ЕТАПИ УРОКУ

ДІЯЛЬНІСТЬ УЧИТЕЛЯ

ДІЯЛЬНІСТЬ УЧНІВ

ОЧІКУВАНІ РЕЗУЛЬТАТИ

І. Організація класу.

Вправа «Кольори настрою»

 

Обирають стрічку з кольором відповідного настрою.

Створення позитивного психологічного клімату.

ІІ. Хвилинка каліграфії

Інтерактивна вправа «Куб»

Кидають кубик, читають питання, відповіді записують.

Каліграфічно записують цифри, повторюють календар, десятковий склад чисел.

ІІІ. Актуалізація опорних знань.

1.Математичний диктант.

Метод «Подвійний щоденник»

 

 

Знав

Дізнався

 

 

Вміють утворювати двоцифрові та трицифрові числа з розрядів

ІІІ. Робота за темою уроку.

 

1.Порівняння висоти пам’яток архітектури.

Вправа «Тонкі і товсті запитання»

 

3. А в яких іще одиницях ми вимірюємо довжини?

Метод «Подвійний щоденник»

(продовження)

Опрацювання таблиці мір довжини.

ТонкіЗ: дізнатися висоту  пам’яток.

ТовстіЗ: 1. Розташувати пам’ятки у порядку зростання.

2. В якій країні найвища пам’ятка?

Знав

Дізнався

1мм                        

1 см = 10 мм

1 дм = 10 см

1 м = 10 дм

1 км = 1000 м   («кіло» - тисяча (грецька))

Демонстр. за доп. рулетки

Опрацювання правила «Будь-яке трицифрове число завжди більше за будь-яке двоцифрове».

Висновки: кожна наступна одиниця вимірювання довжини у 10 разів більша за попередню.

V. Застосування здобутих знань.

1. Розв’язання задачі.

Метод «ПРЕС»

2. Робота з іменованими числами. (Олімпійські досягнення українських спортсменів).

 

 

Шукають відповідь на питання:

 

1.В якій із країн пам’ятник Т.Шевченкові найвищий?

 

2. Чому рекорд С.Бубки  вважається недосягненим, хоч є аналогічний результат?

вміють працювати з даними, розв’язувати задачі на визначення та порівняння відстаней між містами;

відчувають інтерес до математики, її зв’язок із життям;

мають почуття гордості за свою країну.

VІ. Підсумок.

Метод «ПМЦ»

Розподілити здобуту інформацію у таблицю

ПЛЮС

МІНУС

ЦІКАВО

 

 

 

 

 

 

 

вміють працювати з даними, розв’язувати задачі на визначення та порівняння відстаней між містами;

відчувають інтерес до математики, її зв’язок із життям;

мають почуття гордості за свою країну.

 

 

Конспект уроку в повному обсязі можна подивитися за посиланням:

https://naurok.com.ua/urok-z-matematiki-u-3-klasi-odnocifrovi-dvocifrovi-ta-tricifrovi-chisla-robota-z-dani

Сфера освіти змінюється дуже швидко і нам потрібно не відставати та адаптуватися до більш сучасних стратегій. Інакше ризикуємо опинтися з учнями на різних полюсах і, не те що не зрозуміти, а навіть не почути один одного. І навпаки, якщо намагатися дивитися на світ очима своїх учнів, то можна навчитися від них не менше, ніж вони вчаться від нас.

Зараз ІТ та ШІ проникають у всі сфери нашого життя. Освіта - не виключення. Це потужний інструмент, який робить навчальний процес для дітей цікавішим, а для вчителя – легшим.

Оскільки ігрова діяльність є провідною для дітей молодшого шкільного віку, то де, як не тут ігрові методи навчання знаходять для себе найкраще підгрунтя?

Маючи досвід дистанційного навчання, переконалася, як важко утримати увагу дітей перед монітором, примусити до виконання тренувальних завдань та контролювати та оцінювати рівень сформованості умінь та навичок. Тому останнім часом захопилася створенням тестів та навчальних ігор  на  освітнй платформі «НА УРОК»:

https://naurok.com.ua/test/moe

Але в епоху технологій та ШІ важко здивувати та захопити дітей навіть іграми, якщо вони весь час не оновлюються. Тому зараз опановую нові комп’ютерні технології і створюю електронні навчальні ігри та тренажери на навчально-ігровій платформі «WORDWALL»:

https://wordwall.net/ru/teacher/25765347/innasuslovap1

 

     C:\Users\202\Downloads\IMG_4350.jpg    C:\Users\202\Downloads\IMG_4352.jpg

За допомогою нових освітніх технологій мені вдається утримувати стійкий інтерес учнів до навчання навіть під час канікул та отримувати досить високі результати навчальної діяльності.

Отже, використання у навчальній діяльності інтерактивних технологій сприяє самореалізації особистості учня, підвищує його мотивацію до навчання та адаптацію в освітньому середовищі, розвиває його комунікативні здібності і веде до підвищення внутрішньої самооцінки.

 

 

ВИСНОВОК

Ми не знаємо як складеться доля наших школярів, що чекає їх у майбутньому, але хочеться, щоб роки в початковій школі були щасливим спогадом та впевненим стартом в доросле життя. Тому переконана, що

 • відродження України неможливе без оновлення школи;

 • ми маємо створити школу, яка дотримується особистісно орієнтованої системи навчання з використанням інноваційних методів навчання;

  • у сучасних умовах необхідно впроваджувати ефективні інновації у традиційну класно-урочну систему, а також шукати нові форми організації поза її межами.

 Отже, з’ясувавши актуальність проблеми компетентнісного підходу до навчання та особливості його впровадження в початковій школі, впевнена, що впровадження сучасних інноваційних технологій навчання сприяє формуванню компетентної, творчої та соціально активної особистості, готової до викликів сучасного світу.

 

 

 

 

 

 

 

 

 

ВИКОРИСТАНІ ДЖЕРЕЛА ІНФОРМАЦІЇ

 

  1. Веб-ресурс НУШ:

https://nus.org.ua/

 

  1. Центр професійного розвитку педагогічних працівників м. Києва:

https://l.facebook.com/

 

 

  1. Освіта.UA

 https://ru.osvita.ua/

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

 

1

 

docx
Додано
3 лютого
Переглядів
125
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку