Інтегрований урок
«Місто, у яке я закоханий…»
Інтегрований урок
(Українська мова. Українське читання. Я в світі )
3 клас
Тема: Місто, у яке я закоханий...
Мета: розвивати усне зв’язне мовлення; вчити виразно читати вірші; розширити знання про рідне місто, ознайомити з поняттям „мала батьківщина”; формувати уміння вживати виражальні засоби мови, висловлювати емоційно-оцінні судження; розвивати пізнавальні інтереси; виховувати почуття патріотизму, поваги до традицій та історії міста.
Обладнання: карта України, фотоілюстрації пам’ятників видатним діячам Харкова, індивідуальні картки, тексти для читання
Хід уроку
І. Організація класу
Приготуйтеся швиденько,
Встаньте біля парт рівненько.
Ми урок розпочинаєм,
Багато нового пізнаєм.
ІІ. Мотивація навчальної діяльності. Повідомлення теми та мети уроку
- Тему уроку нам підкаже притча, яка має назву „Міста світу ”.
Причта – невеликий розповідний твір повчального змісту.
Учитель читає притчу з відкритим кінцем, учні повинні завершити останню фразу.
Виникла якось суперечка між друзями: яке місто найкраще на Землі.
- Я думаю, - сказав Ігор, - що це Нью-Йорк. Діловий, стрімкий, висотний.
- А мені, здається, Париж, - заперечила Оля, - Ейфелева вежа чого тільки варта. Це центр світової моди, легкий, святковий.
- Ні, - вступив до розмови Сашко. – Найкраще місто на Землі – це сучасне, що технічно йде попереду всіх на кілька років. І це, я вважаю, місто Токіо.
Лише Данило не брав участі у розмові.
- А ти як гадаєш – яке місто найкраще на Землі? – запитали його діти.
- Чого тут думати? – здивувався хлопець. - Найкраще місто на Землі – це те, де ...
( ти народився та живеш).
- У якому місті ви народилися та живете?
- Ми чимало знаємо про наше місто з уроків, виховних годин, літератури, екскурсій, власних спостережень. Сьогодні завдання уроку підготують вас до написання твору на тему „Місто, у яке я закоханий...”
ІІІ. Актуалізація знань. „Мозкова атака ”
- Пригадайте, що ви знаєте про наше місто?
Можливі відповіді: назва міста походить від назви річки Харків, обласний центр, 356 років, промисловий центр, театри, Ботанічний сад, 9 районів, команда „Металіст”, Україна, річки Лопань та Харків.
ІV. Основна частина уроку
1. Введення поняття „мала батьківщина ”.
- Прочитайте запис на дошці.
Ми громадяни Держави Україна.
- Як можете пояснити цю думку? (Ми народилися в Україні, живемо в Україні, навчаємось та будемо працювати на благо України, бо це наша Батьківщина).
- Закінчить дане речення
Україна – моя … (Батьківщина).
На дошці і в зошитах записується речення.
- Прочитайте наступне речення.
Ми мешканці міста Харків.
- Ви тут народилися, живете, навчаєтесь, тут ваші перші друзі, школа. Чи схожі визначення?
- Отже, можна записати наступне речення (вчитель відкриває запис, учні списують у зошит). Зверніть увагу на те, як записане слово «батьківщина».
Харків – моя батьківщина.
- Поясніть, чому в першому реченні слово „Батьківщина” написано з великої літери, а в другому – з маленької?
- Україна – це держава, у якій ми народилися. Це наша велика Батьківщина. Харків – частина великої Батьківщини, місто України, у якому ми народилися . Це наша мала батьківщина.
2. Добір синонімів. (синоніми записуються у зошит)
- Якими словами та словосполученнями, близькими за змістом, можна замінити слова Україна, Харків?
Україна – Батьківщина, Вітчизна, матінка - земля, держава.
Харків – мала батьківщина, рідне місто,перша столиця, промислове місто.
3. Робота з прислів’ями.
- Прочитайте та поясніть зміст прислів’їв. (Картки з прислів’ями на партах )
- Які із запропонованих прислів’їв за змістом можна віднести до поняття „велика Батьківщина”, а які – „мала батьківщина ” ? Укажіть стрілками.
1) Людина без Вітчизни, як соловей без пісні. велика Батьківщина
2) Жити – Вітчизні служити.
3) Кожному мила його сторона. мала батьківщина
4) Рідна сторона – матінка, чужа – мачуха.
5) Де народився, там і згодився.
Діти записують у зошит на вибір одне прислів’я про малу батьківщину.
4. Складання асоціативного куща.
- Якими словами ви охарактеризували б нашу малу батьківщину - наше місто?
На дошці з’являється схема
красивий індустріальний великий сучасний
Харків
(який?)
квітучий зелений театральний трудовий
5. Читання вірша про Харків.
- Про наше чудове місто складено багато віршів. Один з них ми зараз прочитаємо.
«Харківський вальс»
Я проходжу Шевченківським садом,
Де в граніті великий Кобзар,
Де фонтан б’є дзвінким водоспадом
Й загартовує, наче казкар.
В срібних струменях світяться краплі,
Я б алеєю йшов би та йшов.
Моє місто – улюблений Харків,
В нім я щастя та долю знайшов.
Харків – місто найкраще на світі,
Я б тебе обійняти хотів.
Наді мною розкинув ти віти
Своїх скверів, бульварів, садів.
І немає на світі куточка,
Який був би рідніший мені,
Ти мене колихав, як синочка,
В мої світлі дитячиї дні.
І Сумської величні фасади,
І святий Благовіщенський храм
Ні за які заморські принади,
Закордонні дива не віддам.
Де б не був би, але, хоч на днину,
Буду в Харків завжди приїжджать,
Щоб до милого серцю будинку,
До стареньких батьків завітать.
Людмила Моісеєва
6. Повідомлення про Харків.
- Чи чули ви, що Харків є першою столицею України? Хочете дізнатися, що ж у нашому місті було зроблено вперше?
7. Самостійна робота.
Учні отримують картки з текстом, який необхідно доповнити словами, що відповідають на запитання який? яка? яке? які?.
Я живу у ...місті Харкові. Мені дуже подобаються його ... вулиці,, ... площі, ... парки. . Справжньою прикрасою Харкова є … фонтани. Харків’яни дуже люблять … місто. Вони прикрашають його … куточками.
- Чи сподобалась розповідь про наше місто?
- Чим її можна забарвити, прикрасити?
- Попрацюйте самостійно.
Виконані роботи обговорюються, увага зосереджується на найбільш влучних епітетах.
Один із варіантів роботи. Я живу у дивовижному місті Харкові. Мені дуже подобаються його сучасні вулиці, широкі площі, квітучі парки. Справжньою прикрасою Харкова є чудові музичні фонтани. Харків’яни дуже люблять рідне місто. Вони прикрашають його новими куточками.
8. Фізкутхвилинка.
Що ж, мабуть, прийшла пора
Всім нам відпочити.
Хочу на фізкульхвилинку
Усіх запросити.
Встаньте, діти, усміхніться,
Землі нашій поклоніться
За щасливий день вчорашній
І до сонця потягніться,
В різні боки нахиліться.
Покружляли, потяглися
Й до роботи знов взялися.
9. Складання діалогу. Робота в парах.
- Чи є у Харкові ваші найулюбленіші куточки ? ( Ботанічний сад, фонтан у саду
Т. Г. Шевченка, Дзеркальний струмінь, зоопарк , парк ім.. Горького)
- Попрацюйте у парі. Складіть діалог, у якому б ви розповіли один одному про улюблені місця Харкова, чому вам подобається саме цей куточок, які приємні події ви пов’язуєте з ним?
Зразок одного зі складених діалогів.
- Я дуже люблю прогулятися по саду Шевченка, постояти біля фонтану.
- А мені подобається приходити до парку ім.. Горького.
- А ти спробуй прийти у сад ввечері, коли фонтан стає кольоровим. Здається, що потрапив у справжню казку.
- Ні, я прогулянку по парку ні на що не проміняю. Там можна покататися на різних атракціонах. А повітря яке свіже!
- Згоден, ти мене запросиш в парк, а я тебе до саду.
- Добре. Гарна думка.
10. Доповідь учнів про видатних харків’ян.
- Отже, наше місто Харків дуже красиве, велике, сучасне. Але воно не змогло б стати таким без нас харків’ян.
- Хто прославив наше місто? (Г. С. Сковорода, В. Н. Каразін, І. Ю. Рєпін)
Під час розповіді дітям показують зображення пам’ятників видатних людей.
Учень 1.
- Григорій Савич Сковорода викладав у Харківському колегіумі. Він навчав дітей читати, писати, любити свою землю, шанувати батьків. Багато мандрував Україною. Усюди цікавився життям та звичаями людей. А потім писав про це у своїх творах. Його ім’ям названо Харківський педагогічний університет. А також у Харкові встановлено пам’ятник великому українському філософу.
Учень 2.
- Василь Назарович Каразін народився у невеличкому селі Кручик В Богодухівському районі Харківської області. Це видатний український учений, винахідник, засновник Харківського національного університету. В. Н. Каразін заснував першу сільську школу на Слобожанщині. З нагоди 100-річчя заснування Харківського університету спорудили бронзовий пам’ятник видатному землякові.
Учень 3.
- Моя розповідь про відомого у всьому світі художника Іллю Юхимовича Рєпіна. Він наш земляк. Народився у мальовничому місті Харківщини Чугуєві. На подвір’ї, де жив Рєпін створено Художньо – меморіальний музей, а у Чугуєві встановлено пам’ятник митцю. Його картини зберігаються в музеях різних країн, а також у Харківському художньому музеї.
V. Підсумок уроку
- Чи цікавим був наш урок?
- Яке завдання вам сподобалося більше всього?
- Яке було складно виконувати?
- Про що ще хотіли б дізнатися?
VІ. Домашнє завдання. Знайомство з планом творчої роботи
- Наш урок добігає кінця. Використовуючи матеріали уроку, вдома складіть усний твір за планом.
Учні отримують план на індивідуальних картках.
План
1. Харків – моя мала батьківщина.
2. Улюблені місця харків’ян.
4. Пишаюсь своїми земляками.
5. Я – харків’янин.
В. Н. Каразін
Г. С. Сковорода
І. Ю. Рєпін