Опис практичного досвіду за темою: «Настільні ігри в ГПД – ключ в вихованні всебічно розвиненої особистості молодших школярів».
Я працюю вихователем в ГПД. Кожного навчального року я набираю групу в кількості 30 учнів з п'яти перших класів. Тому, моєю головною метою виховання, є створення дружнього, справжнього, щасливого колективу. І в цій великій сім'ї щодня повинно бути цікаво, весело, комфортно, створені всі умови для всебічного розвитку особистості, її творчих здібностей. Саме ця необхідність надихнула мене на думку щоденно використовувати настільні ігри для досягнення своєї мети, тому що вважаю, що вони можуть конкурувати з гаджетами навіть у цифрові часи. На відміну від комп'ютерних, вони підключають до роботи не лише візуальний та слуховий канали сприйняття інформації, але й тактильний. Ось чому я обрала цей інструмент. Вважаю що ігрова діяльність є для молодших школярів близькою, зрозумілою. Ідея гри завжди виходить на основі запиту вихованців, мотивуючи їх до зміцнення колективу, чи до розширення знань з того чи іншого предмету. Під час гри, вони чітко визначають мету, яка формує конкретні навички та вміння; вільно ставлять цілі, реалізовують, аналізують результати. А. С. Макаренко писав :"Гра має важливе значення в житті дитини... Якою буде дитина в грі, такою вона буде і в праці, коли виросте. Тому виховання майбутнього діяча відбувається перш за все в грі..."
Отже гра, її організація - ключ в вихованні всебічно розвиненої особистості, та в створенні міцного, дружнього колективу. В календарно - тематичному плануванні згідно НУШ , я чітко планую тематику настільних ігор, виходячи з поставлених виховних цілей та завдань. Тому в режимі роботи групи продовженого дня, щоденно, протягом однієї години, після обіду, мої вихованці охоплені настільними іграми. Вони різняться за такими критеріями: вік і кількість гравців, характер та тривалість гри, рівень складності, розміри ігрового поля, кількість компонентів. В своїй роботі я використовую такі настільні ігри:
- карткові , що містять набори карток із завданнями ;
- блукалки - складаються з ігрового поля, фішок та кубика;
- ігри з ролями (часто діти створюють їх самі) ;
- лабіринти та головоломки.
Щоб підняти настрій, при необхідності, я застосовую механічні ігри.
За допомогою настільних ігор мої першокласники вчать алфавіт, цифри, покращують сенсорні, комунікативні та просторові навички.
Наприклад, у грі " 33 і 3 бобри " гравці набувають математичні знання.
План гри.
Ідея: мотивувати учнів 1-х класів вивчати математику, а саме усний рахунок в межах 20.
Мета: Удосконалення навичок усного рахунку в межах 20, вчитись радіти успіхам друзів, правильно себе поводити навіть у конфліктних ситуаціях, які іноді виникають у будь - яких змаганнях.
Суб'єкт навчання: а) Учні 1-х класів. б) 6-7р. в) Зростає здатність до розвитку пам'яті, уваги, логіки.
Механіка гри - 1) ігрове поле, уявна територія з водоймами, де мешкають бобри 2) набір блакитних карток з числами від 4 до 20 3) набір двухсторонніх карток з бобрами та числами від 0 до 9, на додавання та віднімання 4) картки " Джокер" 5) інструкція 6) мішечок для карток. Гра " 33 і 3 бобри" весела і захоплива.
А гра " Сімейний Аліас" є основою будь-яких стосунків-це спілкування, і тут дуже важливо вміти як слухати так і зрозуміло для інших висловлюватися, перевіряючи чи розуміють тебе з півслова, тобто невелике дружнє змагання, словесна естафета. Якщо вихованці бажають самостійно побудувати міста, фортеці або дороги, тоді до їхніх послуг гра " Каркасон". Дуже полюбляє малеча захоплюючі подорожі у батискафі. Занурюються і фотографують разом з настільною грою " Батискаф". Жодну дитину не залишає байдужою яскрава двостороння карта, веселі звірята та піратські пригоди ( гра "ЗООрегата "). Відправляються у навколосвітню подорож всією компанією і збирають тваринок з усіх континентів у своєму порту. Якщо діти стомилися змагатися один з одним, випереджати, відставати і рахувати у кого ж більше балів, в такому випадку ситуацію рятують змішані або ж кооперативні настільні ігри, коли вони працюють злагодженою командою. В таких іграх якнайкраще розкриваються "командні" якості кожного гравця і перемога - одна на всіх ( гра "Острів драконів"). А хто полюбляє веселі перетворення із користю, для тих настільна гра "Хрю - Хрю - Бол",яка дає можливість перетворитися навіть на поросяток, " покопирсатися" у болоті та "вимазати" брудом своїх товаришів.
Я навчаю дітей багатьом іграм, прищеплюю любов до них, прагну досягти того, щоб вони твердо увійшли в дитячий побуд.
Пропонуючи малятам настільні ігри, я ставлю перед собою різні цілі та очікування, виходячи із призначення гри. Адже ігри бувають різноманітними: розважальними, організаційно - навчальними, навчальними, діловими, стратигічними, змагальними. Це і створення дружнього колективу, закріплення та розвиток знань з навчальних предметів, розвиток у дитини влучності і спритності, мілкої моторики, засвоєння нових знань про новий світ, розвиток творчих задатків, логічного та стратегічного мислення, пам'яті, уваги й інших якостей, необхідних для формування кожної особистості.
Коли діти граються в шахи, шахмати, доміно чи в "Живе - неживе", "Шторм" я очікую в них розвиток мислення.
А для розвитку пам'яті я застосовую настільні ігри "День народження зайченя", "Картинка допомагає слову" та ін.
Я очікую розвиток логіки, коли діти граючись з гарним настроєм, захоплюються грою " 33 і 3 бобри"чи "Що забув художник", складають пазли чи вирішують задачі.
Дидактичні ігри "Знайди пару" та "Знайди відмінності" розвивають увагу моїх малюків.
Таким чином, вважаю, що потреба організації ігрової діяльності з чітко визначеною метою, для молодших школярів в умовах ГПД - обов'язкова.
Граючись в настільні ігри, діти стають психологічно розкутими, а це, в свою чергу сприяє вияву їх творчих здібностей. Гра виступає як лабораторія, засіб пізнання та розвитку. У групі варіанти сприймання гри виступають й як індивідуальні особливості окремих учнів, й як етапи особистісного розвитку. Виховне значення гри, її різнобічний вплив на розвиток дитини важко переоцінити. Гра здатна творити дива.На кінець навчального року вона зробила лінивого - працелюбним, незнайку - знаючим, неумілого - умільцем. Неначе чарівна паличка. Настільні ігри допомогли мені створити дружній дитячий колектив, підключили до активної діяльності навіть замкнутих дітей. Мої малюки стали дісциплінованими, навчилися дотримуватися внутрішньошкільних правил, вмінню контрулювати свої вчинки, правильно і об'єктивно оцінювати вчинки інших.
Тому що, настільні ігри для моїх вихованців - важливий засіб самовираження, шанс спробувати свої сили. В процесі гри, я краще розпізнала характери дітей, звички, організаторські здібності, творчі можливості. І що дуже важливо, ігри зблизили мене і моїх вихованців, допомогли встановити тісний контакт.
Настільні ігри будять у дитини різні почуття, слугують розвитку її духовним здібностям і дають розвиток корисним навичкам. І дійсно, коли я побачила очі своїх вихованців захоплених цікавою грою, я переконалась, що на правильному шляху - малеча щаслива. Беззаперечно настільні ігри дуже корисні:
а) Розвиток дрібної моторики - допомагає учню писати охайніше та створювати поробки на уроках праці.
б) Зростає самооцінка дитини, особливо коли їй вдається виграти у товаришів, а отже, відчути себе переможцем.
в) Формуються навички імпровізації, уміння прораховувати власні дії на декілька кроків уперед, розробляти власні стратегії.
г) Створюються для дитини можливості спробувати себе у ролі організатора, якщо вона вже знає правила та умови, яких необхіно дотримуватися, здатна пояснити їх іншим учасникам та слідкувати за виконанням.
д) Утверджуються прагнення просуватися до поставленої мети, долаючи перешкоди.
е) Формуються уміння керувати власними емоціями.
Тільки у грі дитина радісно і легко, як квітка під сонцем, розкриває свої творчі здібності, закріплює і засвоює нові навички і знання, розвиває моторику, спостережливість, фантазію, пам'ять, вчиться думати, аналізувати, долати труднощі, одночасно вбираючи в себе неоціненний досвід суспільства. Таким чином, граючись у настільні ігри ми створюємо атмосферу єдності, а змагальна родзинка ігор на спритність і увагу, змотивовує дітей на нові звершення.