Опис тварини за власним спостереженням

Про матеріал
удосконалювати вміння створювати опис тварини у художньому стилі; розвивати образне мислення, спостережливість, самостійність думки; виховувати любов до тварин.
Перегляд файлу

                                                                                                                                                                                Опис тварини за власним спостереженням

(Зв’язне мовлення). 5 клас

Мета: удосконалювати вміння створювати опис тварини у художньому стилі; розвивати образне мислення, спостережливість, самостійність думки; виховувати любов до тварин.

Обладнання: малюнки учнів, інформаційна картка, мультимедійна презентація кінострічки ”У світі тварин”, фотографії тварин.

                                                                                  Любіть тварину і рослину,

                                                                                 І сонце завтрашнього дня…

                                                                                                                                        

                                                                                                      Ліна Костенко

                                                         Хід уроку

  1. Мотивація навчальної діяльності.

 Доброго ранку, любі діти!

Ось вже дзвоник пролунав,

Весь наш клас за парти став.

Станьте рівно, як годиться.

Чи все на парті – подивіться.

А тепер за парту всі сідайте рівно.

І до роботи візьмемось сумлінно.

(проектується кінострічка «У світі тварин»)

  • Діти подивіться на екран і визначте про що буде йти мова на уроці?

 

  1. Повідомлення теми, мети, завдань уроку.

– Я запрошую вас у мандрівку по країні Дивосвіт, у чарівний світ тварин. Ми повинні добре працювати і бути уважними, бо ви сьогодні не просто учні, а дослідники, мовознавці, юннати.

  1. Робота у зошитах.

(запис теми та епіграфу уроку)

  • Як ви розумієте слова Ліни Костенко?
  1. Метод «Мікрофон»
  • Яких свійських тварин ви знаєте?
  • Якщо б ваша тваринка могла б сказати тільки одну фразу за життя, що б це була за фраза?
  1. Актуалізація опорних знань, умінь та навичок
  1. Сьогодні ми спробуємо описати тваринку за власним спостереженням.

Давайте пригадаємо:

- Які типи мовлення ви знаєте?

Який тип мовлення буде переважати у творі і чому?

  1. Робота з інформаційною карткою.

Завдання учням: заповнити таблицю.

Бесіда

  • Що таке опис?

(це словесне зображення ознак предмета, явища, особи в усній чи письмовій формі)

  • В яких стилях можуть бути виконані описи?

( в художньому і науковому)

  • Чим розрізняються описи, виконані в цих стилях?

(науковий опис тварини містить точну інформацію про розмір, вагу, форму тіла. Ознаки предметів розкриваються точно, логічно, послідовно.

Художній опис теж правдиво відображає предмет чи особу, але в яскравій образній формі, на основі особистих вражень.)

 

 

  1. Прочитайте тексти, вкажіть тип і стиль мовлення

 

  • Лис – хижий ссавець. Має довгий хвіст та руде хутро. Голова та тулуб продовгуваті. Ноги короткі, міцні. Живиться плодами, різними травами, м’ясом.
  • На зріст лисеня було таке, як маленька кішка. Лапки здавалися міцними, але тулуб був маленьким та худеньким. Велика голова, з гострим носом і настороженими вухами, веселі, круглі, як ґудзики оченята і рухливий кінчик носа робили лисеня страшенно кумедним. Хутро сірувато-сіреньке з темнуватими розводами, шийка, щічки та живіт були білими.
  1. - З яких окремих частин складається опис?

(Опис тварини складається із сукупності описів окремих частин. «Відомим» в описі є назва цих частин. «Новим» є ознаки.

  1. Визначити «відоме» й «нове» в поданих реченнях. Різнорівнена робота

I група  Барс – маленьке цуценятко, яке мені подарували батьки.

II група  На зріст лисеня було таке, як маленька кішка.

III група  Раф – гарний рудий котик.

  1. Самостійна робота.

Доповнити опис тварини означеннями з довідки.

У білки … тіло, вкрите …….. шерстю, і … хвіст. На … голівці – два вушка з … китичками, … очиці нагадують … намистинки. Хвіст і мордочка у звірка …, ніж усе тільце, а черевце - ….

Довідка: видовжене, руда пухнаста, пишна, маленька, темний, маленькі чорні, блискучі, темніші, світліше.

 

  1. Розминка.

Відгадати загадки:

 

  • Коло бабусі сидить дід у кожусі,

     Проти печі гріється, без водички миється. (кіт)

 

  • І вдень, і вночі у кожусі на печі. (кіт)

 

  • Стоїть гора посеред двора, спереду вила, ззаду мітла. (корова)

 

  • Має гребінь, та не може ним чесатися. (півень)

 

  1. З ваших малюнків і фото я довідалася, що в кожного є улюблена тваринка. Ви добре знаєте все про неї. Тому зараз пропоную описати свою тваринку, використовуючи опорні слова для написання твору-опису тварини.
  1. Підсумок уроку. Оцінювання.
  • Найкраща оцінка ваших зусиль на уроці – це ваші роботи, до яких ви підійшли творчо. Ви змогли показати не тільки свою обізнаність, кмітливість, а й уміння працювати в парі, в команді. Оцінки за урок такі (коментар).

 

Дуже хотілося б, щоб ви запам’ятали, що наші тварини все розуміють, тому давайте завжди ставитися до них з любов’ю і повагою. Дякую за вашу активність.

  1. Домашнє завдання

За поданим планом скласти твір – опис будь-якої іншої домашньої тварини. Також намалюйте або сфотографуйте її.

 

 

 

                                                                                 Додаток №1

Опорні слова для написання твору-опису тварини:

  • Тулуб: маленький, великий, витягнутий;
  • Шерсть: довга, коротка, густа, гладка, пряма, кучерява, блискуча, м’яка, пухнаста;
  • Лапи: довгі, короткі, криві, стрункі;
  •  Хвіст: довгий, короткий, гладкий, пухнастий, прямий куций;
  • Вуха: довгі, висячі, стоячі, великі, маленькі;
  • Морда: загострена, коротка, прямокутна, приплюснута, видовжена, кругла;
  • Очі: чорні, карі, зелені, сірі, темні, сумні, веселі, грайливі, блискучі, злі.

 

Орієнтований план твору-опису тварини

  1. Де мешкає тварина, її порода, кличка.
  2. Яка вона: а) Якої масті? б) Яка в неї шерсть?
  3. Якої в неї форми тулуб?
  4. Який у неї писок, очі, ніс, вуха тощо?
  5. Які основні особливості її вдачі?
  6. Чим приваблює мене ця істота.

 

 

                                         Інформаційна карта

Твір-опис – це зв’язний текст, який має словесне зображення основних ознак предмета, особи, явища. Його ознакою є те, що в ньому перелічуються існуючі в той самий час предмети, ознаки, дії. Описи можуть бути виконані в науковому і художньому стилі.

Скласти опис – значить передати ознаки, те що людина сприймає зором, слухом, дотиком. Опис має «відоме» та «нове». Відоме – це предмет. Нове – ознаки предмета.

Для художнього опису характерно вживання образної лексики, порівнянь, епітетів, метафор. Опис повинен бути основним типом мовлення. Текст має зачин та кінцівку.

                                           Знаю

     Дізнався

    Тип мовлення

На яке питання відповідає

Про що говориться у висловлюванні

 

 

 

 

 

 

 

 

docx
Додано
16 листопада 2021
Переглядів
2286
Оцінка розробки
Відгуки відсутні
Безкоштовний сертифікат
про публікацію авторської розробки
Щоб отримати, додайте розробку

Додати розробку