Опорний конспект – це система опорних сигналів, що мають структурний зв'язок і що є наочною конструкцією, яка замінює систему значень, понять як взаємопов'язаних елементів. Компакт - графічне відображення теми, що вивчається, під час значного скорочення опорних сигналів. Головна мета опорних конспектів полягає в тому, щоб навчити учнів висловлювати, використовуючи асоціативний символ, який замінює смислові значення. Власне вони розвивають уміння вільно оперувати вивченим мовним матеріалом стосовно теми, ситуації. Уміння вільно користуватися засвоєним матеріалом у зв”язку з темою або залежно від ситуації, яка створилася, і визначається ступінь володіння учнями мовою. На різних етапах навчання опорні конспекти матимуть різний характер. Мова йде не про те, щоб навчання було легким і учень не зазнавав труднощів під час учбового процесу. Навпаки, постійне подолання труднощів є неодмінною умовою такого задоволення. Успіх окриляє людину, невдачі ж позбавляють її віри в свої сили. Не можуть всі однаково встигати, але кожен повинен і може зробити те, що йому під силу. Тому за допомогою опорного конспекту вона створює «ситуацію успіху», зменшує об'єм роботи над опорним конспектом для слабких учнів. Під час роботи з опорними конспектами ставить запитання, складає завдання, які стимулюють особисту, інтелектуальну, мовну активність учнів, підтримуючи і направляючи їх розумову діяльність. Природно, що на початковому етапі розвитку усної мови опорні конспекти украй прості і навіть примітивні. Але це у жодному випадку не означає, що їх не повинно бути зовсім, що їх виконання слід відкласти до того моменту, коли в учня накопичиться достатній обсяг знань із іноземної мови. Спочатку, як зразок, вона робить повідомлення, а потім учень прагне поміркувати, зорієнтуватися, йому ніхто не підказує, що він повинен сказати. Він бачить перед собою опорні сигнали, малюнки, які здатні миттєво відновити в пам'яті відому раніше інформацію. Головне не відштовхувати учнів під час навчання. Їх слід заохочувати для того, щоб вони говорили якомога більше. І якщо в учня виникає скрута, пов'язана з мовним оформленням пропозицій, якщо йому не вистачає слів або він забув що-небудь і щоб міг продовжити свій вислів – учень не повинен боятися звернутися за допомогою до викладача. Тому слово або опорний сигнал і дасть можливість продовжити висловлювання.
Виправлення помилок під час мовлення учнів також вельми істотне питання, яке вимагає особливої уваги. Під час відповіді учня прагне надмірно не фіксувати увагу на промахах і помилках, невдачах і помилкових діях. Помилки записує на окремих картках і віддає їх після повідомлення учнем, що сприяє розкріпаченню, бажанню висловити свої думки, ділитися враженнями, без чого неможливе спілкування. Завдання, яке стоїть під час опанування опорного конспекту полягає в тому, щоб виробити в учнів мовну реакцію, тобто уміння висловлювати свої думки за допомогою підказки – опорного конспекту.
Вимоги до складання опорного конспекту: